جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰

راهی‌برای‌ بهینه‌سازی وسایل‌سرمایشی

دوشنبه ۶ مرداد ۱۳۹۳ ساعت ۱۱:۵۴
کد مطلب: 372615
برای اولین بار در ایران دستگاهی توسط مخترعی در دانشگاه علم وصنعت ساخته شد که می تواند انرژی مصرفی را با جذب رطوبت هوا، در سیستم های خنک کننده کاهش دهد.
به گزارش جهان؛ دکتر حسینعلی پور دانشیار دانشگاه علم و صنعت ایران، مخترع دستگاه چرخ رطوبت گیر در سیستم های خنک کننده در گفتگو با مهر گفت:به دلیل اینکه پیک مصرف برق در فصل تابستان نسبت به فصل زمستان افزایش پیدا می کند و دلیل آن به علت تامین بار سرمایشی و استفاده از وسایل خنک کننده است؛ به فکر ساخت دستگاهی برای از بین بردن رطوبت هوا و ایجاد سرمایش با کاهش مصرف انرژی، افتاده ایم.

وی با بیان اینکه افزایش مصرف برق در فصول گرم به یک مشکل بسیار جدی در کشور تبدیل شده است، اظهار داشت: در فرآیند دستگاههای خنک کننده از جمله چیلرها و کولر های تراکمی، بخش زیادی از انرژی مصرفی در مناطق مرطوب، صرف حذف بار رطوبتی می‌شود.

مدیر آزمایشگاه تحقیقاتی انرژی، آب و محیط زیست دانشگاه علم و صنعت ایران عنوان کرد: دستگاهی که در این آزمایشگاه ساخته شده است می تواند با کاهش بار رطوبتی هوا مصرف انرژی را بسیار کم و انرژی مصرفی در سیستمهای خنک کننده را کاهش دهد.

وی با بیان اینکه در کشور به کاهش مصرف انرژی در سیستم‌های خنک کننده توسط کاهش بار رطوبتی کمتر پرداخته شده است، افزود: این دستگاه رطوبت هوا را جذب کرده و مصرف انرژی را کاهش می دهد.

وی اذعان داشت: استفاده از سیستم کاهش چرخ رطوبت گیر در چیلرها یک بحث کلان در کاهش مصرف برق در تابستان به شمار می رود که اکنون توانسته ایم این سیستم را با راندمان بالا نسبت به سیستم های مشابه در کشور های دیگر بسازیم.

حسینعلی پور گفت: این سیستم می تواند میزان کاهش رطوبت را بالا ببرد بدون آنکه نیازی به فن قویتر و انرژی بالاتر داشته باشد که در نهایت منجر به کاهش مصرف انرژی می شود.

وی یادآورشد: چرخ رطوبت گیر در تهویه اماکنی که از خنک کننده های مرکزی استفاده می شود، کانال های هواساز، در فضاهای بزرگ مانند سینما ها و استادیوم ها، پاساژ و بیمارستان ها، بالاخص در مناطق مرطوب کاربرد دارد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *