شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 20 Apr 2024
 
۰

آمادگی‌ترکیه برای گفتگو با پ.ک.ک

شنبه ۱ شهريور ۱۳۹۳ ساعت ۱۱:۴۷
کد مطلب: 376512
رادیو ntv آلمان اعلام کرد که ترکیه اعلام کرده است که حاضر به انجام گفت‌وگوهای مستقیم با رهبری حزب کارگران کردستان ترکیه پ‌.ک.‌ک در کوهستان قندیل کردستان عراق است.
به گزارش جهان به نقل از باشگاه خبرنگاران؛ این در حالی است که تنش بین ترکیه و پ.ک.ک بخاطر درگیری های شدید در جریان حمله به مجسمه بنیانگذار این حزب در لیجه که یک کشته بهمراه داشت،شدت گرفته است.

معاون نخست وزیر ترکیه بشیر آتالای،روز سه‌شنبه جاری ۲۸ مردادماه ۱۳۹۳ هجری شمسی در مصاحبه‌ای که با رادیو آلمانNTV داشت ضمن اشاره به اینکه پایگاه اصلی حزب کارگران کردستان ترکیه پ.ک.ک در کوهستان قندیل کردستان عراق است اعلام کرد که حاضر است هیئت جدیدی را برای مذاکرات و گفتگوهای مستقیم به نمایندگی از ترکیه با رهبران پ.ک.ک رودرو انجام دهند.

آتالای همچنین گفته دولت ترکیه بر روی طرحی کار خواهد کرد که سرکرده زندانی این حزب عبدالله اوجالان، را نیز در جریان آن قرار خواهد داد.

این در حالی اعلام شد که از سوی عبدالله اوجالان روز شنبه جاری ۲۵ مردادماه ۱۳۹۳ به مناسبت سی‌امین سالگرد آغاز جنگ مسلحانه حزب کارگران کردستان ترکیه با صدور اطلاعیه ای از جزیره"امرالی" واقع در دریای مرمره اعلام کرد، پس از انتخابات ریاست‌جمهوری اخیر در کشور ترکیه اکنون این کشور در آستانه "تحولات تاریخی" قرار گرفته و جنگ ۳۰ ساله پ.ک.ک با دولت ترکیه از طریق گفتمان دموکراتیک در مرحله به پایان رسیدن است.

سرکرده محبوس پ.ک.ک همچنین نتایج بدست آمده در انتخابات اخیر ریاست جمهوری ترکیه را برای کردها "انقلابی" توصیف کرد و گفت که "تاسیس جمهوری دمکراتیک ترکیه و پیمودن مسیر دمکراسی رادیکال، غیرقابل دسترسی نیست.

در انتخاب اخیر که با پیروزی قاطع اردوغان به پایان رسید،حزب کردهای این کشور در حدود ۱۰ درصد رای بدست آورد.

رجب طیب اردوغان نیز پس از پیروزی قاطع در انتخابات ریاست‌جمهوری اعلام کرد که کنار گذاشتن "اختلافات گذشته" را دارد.

این در حالی است که ترکیه از دسامبر ۲۰۱۲ میلادی مدام در حال انجام مذاکره با رهبر پ.ک.ک برای حل منازعات شدید میان این دولت با کردهای این کشور است.

تا کنون در جریان درگیری های مسلحانه دو طرف ۴۰ هزار نفر کشته شده اند.

پ.ک.ک از سال ۱۹۸۴میلادی فعالیت مسلحانه خود را بر علیه دولت ترکیه در این کشور شروع کرد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *