پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - 18 Apr 2024
 
۰

ضعف پیمایش‌ خودروهای گازسوز ایران‌

سه شنبه ۱۱ شهريور ۱۳۹۳ ساعت ۱۵:۴۸
کد مطلب: 378321
دبیر انجمن سوخت‌های جایگزین گفت: خودروهای گازسوز در ایران با هر نوبت سوختگیری ۱۲۰ کیلومتر پیمایش دارند در حالی که بر اساس استانداردهای جهانی این رقم بیش از ۵۰۰ کیلومتر است.
به گزارش جهان به نقل از تسنیم، شهریار خاشع در ششمین همایش ملی خودرو، CNG و سوخت‌های جایگزین اظهار داشت: بسیار زحمت کشیده شده تا این اصل در کشور ما پذیرفته شود مزیت بزرگ اقتصادی ما است؛ با وجودی که گاز طبیعی با محدودیت‌های بازاریابی مواجه است اما بسیار ارزان‌تر از سوخت مایع تمام می‌شود.

وی افزود: سالانه در ایران معادل ۸۰ میلیارد دلار ارزش جهانی انرژی، ما مصرف انرژی داریم که اگر گاز در سبد سوخت ما نبود این رقم بسیار بیش از این می‌شد.

دبیر انجمن صنفی کارفرمایی سازندگان تجهیزات مصرف گاز طبیعی و سوخت‌های جایگزین با بیان اینکه استفاده از سوخت CNG تاکنون ۲۷ میلیارد دلار صرفه‌جویی برای کشور به همراه داشته است، گفت: صنعت خودرو و حمل و نقل بسیار پیچیده است، خودرو زمانی مکانیکی بود اما تا ۱۰-۱۵ سال آینده به یک کامپیوتر متحرک تبدیل می‌شود. CNG نیز با ورودش به سبد انرژی جهان تغییر ایجاد کرد که اکنون این ۲ با هم جمع شده و ظرفیتی را ایجاد کرده است.

خاشع تصریح کرد: ما امروزه در ایران ظرفیت تولید تجهیزات جایگاهی برای حداقل ۳۰۰ جایگاه را در طول یکسال داریم. همچنین ظرفیت‌های مهندسی ما امکان تولید یک میلیون و ۶۰۰ هزار مخزن CNG را به ما می‌دهد اما از این ظرفیت اکنون ۷۰۰ هزارتا فعالند که باز هم از این ظرفیت فعال در سال ۹۲ فقط ۷۰ هزار مسکن در کشور تولید شد.

وی افزود: ما اگر نتوانیم بازار داخلی را داشته باشیم، چگونه می‌خواهیم وارد بازار بین‌المللی شویم؟ کارخانه‌ای در چین سالانه ۳ میلیون سیلندر تولید می‌کند که خود مسئولان کارخانه به ما گفته‌اند ما این ظرفیت را با بازار ایران ایجاد کرده‌ایم.

خاشع با اشاره به پایین بودن کارمزدهای جایگاه‌داری CNG در سال گذشته گفت: خوشبختانه در طول این یکسال فعالیت‌های مؤثری برای افزایش کارمزدهای جایگاه‌داری انجام شده است.

وی افزود: در بخش تعمیر و نگهداری اکنون ۱۲ تا ۱۳ دارنده تکنولوژی ساخت و تعمیر در بخش تجهیزات CNG در داخل کشور داریم.

این فعال بخش خصوصی با بیان اینکه بخش خصوصی ایران قوی نیست، اذعان داشت: بخش‌های خصوصی زمانی قوی می‌شوند که بخش دولتی قوی عمل کند که امیدواریم با بازخوردهایی که از عملکرد دولت می‌بینیم به زودی شاهد قدرت گرفتن بخش خصوصی در ایران باشیم.

وی افزود: در زمینه بازرسی جایگاه‌ها زحمات زیادی در وزارت نفت و سازمان استاندارد کشیده‌اند اما در زمینه بازرسی خودرها عملاً دارند این دست و آن دست می‌کنند که این مسئله بسیار خطرناک است و ممکن است در آینده بحران‌زار شود.

خاشع با اشاره به سهم ۴ درصدی خودرو در تولید ناخالص ملی گفت: صنعت خودرو در ایران نقاط مثبت زیادی دارد اما نقاط منفی هم دارد، بخش عمده خودروسازی ایران فناوری‌اش برای ۳ تا ۴ دهه قبل است.

وی افزود: خودروهایی که در ایران گازسوز می‌شوند عملاً صندوق عقب را از آنها می‌گیریم؛ وقتی مردم به مسافرت می‌روند در برخی موارد اقدام به باز کردن مخزن CNG از صندوق عقب می‌کنند که این باز کردن و دوباره نصب کردن آن بسیار خطرناک است.

این کارشناس سوخت با بیان اینکه زمان شارژ خودرو در جایگاه ۲ تا ۳ دقیقه طول می‌کشد گفت:‌ اما برای سوخت گیری هر خودرو در یک جایگاه CNG زمانی حدود یکساعت مالک خودرو باید اختصاص دهد تا به جایگاه رسیده و بتواند سوختگیری کند.

وی افزود: دبیر انجمن سوخت‌های جایگزین گفت: خودروهای گازسوز در ایران با هر نوبت سوختگیری ۱۲۰ کیلومتر پیمایش دارند در حالی که بر اساس استانداردهای جهانی این رقم بیش از ۵۰۰ کیلومتر است.

خاشع با بیان اینکه در حال حاضر می‌شنویم روزانه ۲۰ میلیون مترمکعب گاز CNG در ایران مصرف می‌شود، اذعان داشت: درطول ۲۴ ساعت ما ظرفیت سوختگیری ۶۰ میلیون مترمکعبی داریم و در حالی که ۴۰ میلیون خودرو در کشور در حال تردد است می‌توانیم با توسعه زیرساختها برای استفاده از این ظرفیت، امکان صرفه‌جویی بیشتر را در این حوزه فراهم کنیم.

وی افزود: بر اساس آمارهای وزارت بهداشت و سازمانهای جهانی نرخ افزایش سرطانی‌ها در کشور ما از همه جهان بیشتر است، کیفیت هوای کلانشهرهای ما بسیار پایین است و مسائل اینچنینی نیاز به توسعه CNG و جایگزینی با دیگر سوخت‌های مایع را ضروری می‌کند.

وی افزود: مزیت کلیدی انرژی در ایران گاز طبیعی است اما باید بتوانیم در این زمینه به پیمایش ۵۰۰ کیلومتری با هر باک سوختگری و بازده منقی ۴ یا ۵ کیلومتر مصرف سوخت در هر ۱۰۰ کیلومتر برسیم که در این صورت می‌توانیم در طول سال ۳ میلیون خودرو گازسوز به ناوگان حمل و نقل با استانداردهای روز جهان اضافه کنیم.

خاشع تصریح کرد:‌ چشم‌انداز ما برای توسعه CNG باید تعیین شود و امیدواریم با مشارکت بخش خصوصی و دولت این تعامل برای توسعه بوجود بیاید.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *