پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۰

علت گرایش زوجین به شبکه‌های اجتماعی

دوشنبه ۳۱ فروردين ۱۳۹۴ ساعت ۰۱:۱۰
کد مطلب: 418227
یک روانشناس گفت: فقدان مهارت گفت‌وگو موجب می‌شود که زوجین به شبکه‌های اجتماعی مانند فیس‌بوک و شبکه‌های موبایلی برای برطرف کردن نیازهای ارتباطی خود روی آورند.
به گزارش جهان به نقل از ایسنا، دکتر مصطفی فروتن افزود: اگر زوجین برای گفت‌وگو اطلاعات و مهارت کافی نداشته باشند یا مشاجره می‌کنند یا ترجیح می‌دهند سکوت کنند و سرشان به کار خودشان گرم باشد تا مشکل بیشتری میان آنان به وجود نیاید.

سکوت زوجین، زیرساخت آسیب‌های زندگی مشترک است

وی با بیان اینکه یکی از مهمترین علل روابط سرد زوجین، سکوت آنان است، گفت: زمانی که زوجین فرصتی برای گفت‌وگو یا گوش شنوا برای حرف‌های خود نداشته باشند، به سکوت روی می‌آورند که این وضعیت زیرساخت آسیب‌های زندگی مشترک است. در این شرایط یا زوجین دچار افسردگی شدید می‌شوند یا در بهترین حالت به ارتباط با پدر و مادر و خواهر و برادر خود روی می‌آورند و در بدبینانه‌ترین شرایط به روابط خارج از چارچوب خانواده سوق پیدا می‌کنند.

فروتن افزود: زمانی که ارتباط زوجین با همسر خود دچار مشکل می‌شود آنها از خود می‌پرسند آیا من مشکلی در برقراری ارتباط بدون تنش دارم؟ در این شرایط به صورت ناخودآگاه تلاش می‌کنند به این پرسش خود پاسخ دهند بنابراین به اولین درخواست ارتباط، واکنش نشان می‌دهند و به تدریج هنجارهای اصلی برای آنان رنگ می‌بازد.

خانواده مهم‌ترین و ارزشمندترین حریم است

این روانشناس با بیان اینکه خانواده مهم‌ترین و ارزشمندترین حریم است، گفت: آنچه که در نجوای زن و مرد رد و بدل می‌شود نباید به خانواده زوجین منتقل شده و این کار یک خطای رفتاری محسوب می‌شود.

وی با اشاره به شرایط یک گفت‌وگوی مناسب بین زوجین اظهارکرد: گفت‌وگو باید در زمان مناسبی انجام شود؛ البته گفت‌وگو بین زوجین به دو دسته تقسیم می‌شود. برخی از آنها گفت‌وگوی دوستانه و محاوره‌ای بوده و برخی دیگر برای حل تعارض است.

فروتن تاکید کرد: لازم است زوجین حال و هوای یکسانی نسبت به موضوع گفت‌وگو داشته باشند و هر دو از آن یکسان لذت ببرند. یکی از ایراداتی که به مردان گرفته می‌شود این است که آنان پس از رسیدن به منزل سرگرم کارهایی غیر از گفت‌وگو با همسر خود می‌شوند، به عنوان نمونه تلویزیون تماشا می‌کنند که این وضعیت به علت فقدان مهارت گفت‌وگو بین زوجین به وجود می‌آید.

این روانشناس به ذکر مثالی پرداخت و گفت: گاهی اوقات منظور زنان از بیان موضوعی، سرزنش همسر نیست ولی به علت فقدان مهارت گفت‌وگو یا انتخاب موضوع یا زمان نامناسب بحث به چالش کشیده می‌شود.

زن و شوهر باید بدانند صمیمی‌ترین دوست یکدیگر هستند

فروتن در پایان تاکید کرد: زن و شوهر باید بدانند صمیمی‌ترین دوست یکدیگر هستند و با این رویکرد به گفت‌وگو بپردازند تا شاهد نباشیم که مردان تماشای برفک تلویزیون را به گفت‌وگو با همسر خود ترجیح دهند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *