جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۱
توسط معاون اول رئیس جمهور ابلاغ شد:

آئین‌نامه‌ی نحوه دریافت مطالبات دولت

سه شنبه ۱۴ مهر ۱۳۹۴ ساعت ۱۹:۲۰
کد مطلب: 448620
معاون اول رئیس جمهور آئین‌نامه نحوه دریافت و پرداخت مطالبات و بدهی‌های دولت را ابلاغ کرد.
به گزارش جهان به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دولت،‌ اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهور، آئین‌نامه اجرایی ماده (3) قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر و ارتقای نظام مالی کشور را که به تصویب هیئت وزیران رسیده، برای اجرا ابلاغ کرد.
 
متن مصوبه هیئت وزیران بدین شرح است:
 
آئین نامه اجرایی ماده (3) قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر و ارتقای نظام مالی کشور
 
ماده 1- در این آئین‌نامه اصطلاحات زیر در معانی مشروح مربوط به کار می روند:
 
الف- قانون: قانون رفع موانع تولید رقابت‌پذیر و ارتقای نظام مالی کشور
 
ب- اشخاص: اشخاص حقیقی و حقوقی خصوصی و تعاونی، نهادها و مؤسسات عمومی غیردولتی
 
ج- وزارت: وزارت امور اقتصادی و دارایی
 
د- دستگاه اجرایی: دستگاه‌های موضوع مواد (2) و (3) قانون محاسبات عمومی کشور
 
هـ- بدهی‌های قطعی دولت: بدهی‌های قطعی دستگاه‌‏های اجرایی بدهکارکه به موجب قوانین و مقررات مربوط قطعی شده باشد.
 
و- مطالبات قطعی دولت: مطالبات دستگاه‌‏های اجرایی از اشخاص که به موجب قوانین و مقررات مربوط قطعی شده و به تأیید دستگاه اجرایی ذی‌ربط رسیده باشد.
 
ماده 2- وزارت مکلف است مشخصات اشخاصی را که تسویه مطالبات آنها از دولت با مطالبات دولت از آنها مطابق با بند (الف) ماده (2) قانون قطعی شده است، حداکثر ظرف یک روز (کاری) پس از قطعیت به دستگاه اجرایی ذی‌ربط اعلام نماید. در اجرای این ماده، دستگاه‏‌های اجرایی مکلفند در صورت درخواست وزارت، اطلاعات مربوط به بدهکاران و طلبکاران قطعی خود را در اختیار وزارت قرار دهند.
 
ماده3- دستگاه اجرایی مکلف است حداکثر تا یک روز (کاری) بعد از تاریخ دریافت اعلام وزارت، عملیات اجرایی وصول مطالبات تا سقف مبلغ اعلام شده (بدهی قابل تسویه مطابق بند (الف) ماده (2) قانون) را تا پایان سال 1395 متوقف و نسبت به رفع ممنوع‌الخروجی اشخاص بابت بدهی‌های مذکور تا سقف مبلغ موضوع ماده (2) این آئین نامه اقدام نماید.
 
ماده 4- در مواردی که به موجب بند (پ) ماده (2) قانون، مطالبات قطعی دولت از اشخاص با بدهی شرکت دولتی به آنها تهاتر می شود وزارت مکلف است مراتب را به دستگاه اجرایی طلبکار اعلام نماید و دستگاه اجرایی پس از دریافت اعلامیه مذکور، مراتب را به عنوان پرداخت بدهی در حساب اشخاص یاد شده (بدهکار) منظور نموده و ظرف مدت مذکور در ماده (3) این آئین‌نامه نسبت به توقف عملیات اجرایی و رفع ممنوع‌الخروجی اشخاص مورد نظر بابت بدهی تا سقف مبلغ اعلام شده اقدام نماید. در اجرای این ماده تا سقف تهاتر انجام شده، شرکت دولتی مذکور جایگزین اشخاص بدهکار می‌شود و مکلف است مبلغ مورد نظر را در همان سال به حساب درآمد عمومی نزد خزانه‌داری کل کشور واریز نماید و در غیراین صورت برابر قوانین و مقررات مربوط نسبت به وصول طلب دولت از شرکت دولتی ذی ربط اقدام خواهد شد.
 
اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهور، این مصوبه را در تاریخ 29/6/94 برای اجرا به وزارت امور اقتصادی و دارایی ابلاغ کرد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *