جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰

راه‌اندازی ۱۴۸ مرکز سرطان در ۱۱۳ شهرایران

چهارشنبه ۱۵ مهر ۱۳۹۴ ساعت ۱۱:۴۱
کد مطلب: 448729
معاون درمان وزارت بهداشت، جزئیات راه اندازی ۱۴۸ مرکز تیپ یک سرطان در ۱۱۳ شهر کشور را تشریح کرد.
به گزارش جهان به نقل از تسنیم، محمد آقاجانی در آیین افتتاح بخش پیوند مغز استخوان بیمارستان کودکان مفید با اشاره به قدمت بیمارستان مفید اظهار داشت: این مرکز یکی از بیمارستانهای پرافتخار دانشگاهی در کشور است و با توجه به حضور اساتید برجسته و پیشکسوت در این مرکز بسیاری از دانشجویان پزشکی و دستیاران تخصصی و فوق تخصصی آرزو دارند بخشی از ایام تحصیل خود را در این مرکز سپری کنند و من افتخار می کنم که شاگرد برخی از این اساتید بودم .

وی افزود: این مرکز در کنار خدمات ارزنده درمانی نقش بزرگی در رشد علوم پزشکی کشور در حوزه‌های آموزش و پژوهش داشته است که مایه افتخار است. همچنین امیدوارم با تلاش مجموعه دانشگاه وکمک های خیرین شاهد رشد و شکوفایی هرچه بیشتر این بیمارستان باشیم که نقش مهمی در ارائه خدمات تخصصی و فوق تخصصی به کودکان ایفا می کند.

آقاجانی با اشاره به اینکه بیمارستان مفید بعنوان یک مرجع علمی و ملجائی برای بیماران در سراسر کشور شناخته شده است، گفت: در سال‌های اخیر شاهد توسعه و نوسازی در این مرکز بوده ایم و حضور خیرین نوید از توسعه بیشتر این مرکز فوق تخصصی می دهد.

وی با اشاره به ارتباط مهم پیوند مغز استخوان و سرطان از تدوین برنامه آمایش سرزمینی سرطان در کشور خبر داد و گفت: این طرح از سال گذشته در وزارت بهداشت با کمک اساتید این رشته برنامه ریزی شد و به نتیجه رسید. انشاءا... براساس این برنامه به زودی شاهد راه اندازی مراکز تشخیص به موقع و درمان زودرس سرطان در اقصی نقاط کشور خواهیم بود.

معاون درمان وزارت بهداشت با توجه به انجام این طرح برای اولین‌بار در کشور اظهار داشت: بررسی توزیع جغرافیایی بیماران سرطانی و برآورد نیازهای نیروی انسانی، تجهیزات و فضای فیزیکی برای تشخیص و درمان سرطان صورت گرفت و مشخص شد هر نقطه از کشور به چه امکاناتی برای تشخیص و درمان سرطان نیاز دارد.

آقاجانی از راه اندازی ۱۴۸ مرکز تیپ یک در ۱۱۳ شهر کشور براساس این برنامه خبر داد و گفت: این مراکز به سه دسته (تیپ یک، دو و سه) تقسیم شدند که تیپ یک به خدمات سرپایی سرطان ( غربالگری و تشخیصی) می‌پردازد و مجهز به دستگاه‌هایی مانند آندوسکوپی، کلونوسکوپی، ماموگرافی و ... است و خدمات شیمی درمانی سرپایی را انجام می‌دهد.

وی با اشاره به اینکه زنجیره خدمات سرطان از مراکز تیپ یک آغاز می شود افزود: خوشبختانه احداث این مراکز در کشور آغاز شده و امیدواریم در طی یکسال آینده شاهد بهره برداری از این مراکز در ۱۱۳ شهر کشور باشیم.

به گزارش وزارت بهداشت، آقاجانی در ادامه گفت: در مراکز تیپ دو ( ۷۴ مرکز) نیز خدمات تخصصی سرطان ارائه می‌شود که شامل خدمات سرپایی، بستری، رادیوتراپی، جراحی، دارو درمانی و تشخیصی است. در ادامه زنجیره ۱۳ مرکز فوق تخصصی قطب (مرکز تیپ سه) را خواهیم داشت که این مراکز به پیشرفته ترین دستگاه‌های تشخیصی همانند پت‌اسکن و شتاب دهنده‌های مدرن مجهز هستند.

وی با توجه به پیر شدن جمعیت و تغییر هرم جمعیتی؛ برنامه ریزی جدی در این خصوص را لازم برشمرد و اظهار امیدواری کرد این مراکز سه گانه بتواند با ارایه خدمات مذکور در تشخیص به موقع و درمان زودرس سرطان در کشور موثر باشد.

آقاجانی برنامه ریزی برای راه اندازی، احداث و تجهیز مراکز تیپ یک را برعهده وزارت بهداشت دانست و افزود: برای راه اندازی مراکز تیپ دو و سه نیازمند کمک های خیرین و سرمایه گذاری بخش های غیردولتی هستیم و بسته های سرمایه گذاری برای علاقمندان به سرمایه گذاری در این عرصه فراهم شده است. امیدوارم با مشارکت خیرین و منابع غیردولتی بتوانیم بستر مناسبی در مسیر برنامه آمایش سرزمینی سرطان ایجاد کنیم.

وی با تاکید بر این مطلب که منابع دولتی به تنهایی برای رفع نیازهای حوزه سلامت کافی نیست، خاطرنشان ساخت: در مجموعه وزارت بهداشت ۱۱۵ هزار تخت در کل کشور داریم یعنی ۶ دهم به ازای هر ۱۰۰۰ نفر جمعیت که شاخص بسیار پایینی است. کمبود حداقل ۸۰ هزار تخت بیمارستانی در کشور مشهود است و این در حالی است که با منابع دولتی صرفاً در سال توان تامین ۲ هزار تخت بیمارستانی را داریم یعنی برای رفع نیاز فعلی کشور با توجه به جمعیت حاضر، حداقل باید ۴۰ سال صبر کنیم که این کار نه مصلحت است و نه در شان ملت.

آقاجانی بسیاری از مشکلات موجود در اورژانس‌ها و بیمارستانها برای دریافت خدمات را ناشی از کمبود زیرساخت‌ها و سرمایه گذاری اندک در سالهای گذشته در این حوزه دانست.

معاون درمان وزارت بهداشت در خاتمه سخنان خود با اشاره به رویکرد مثبت دولت یازدهم، رئیس جمهور و وزیر بهداشت نسبت به مشارکت بخش غیردولتی در حوزه سلامت خاطرنشان کرد با این رویکرد مردم انتظار رشد و شکوفایی بیشتری را در بخش درمان و بهداشت دارند که این مهم میسر نخواهد شد مگر به همت خیرین و سرمایه گذاران بخش‌های غیردولتی و ما باید زمینه های فعالیت آنان را فراهم کنیم.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *