شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 27 Apr 2024
 
۰

سودمیلیاردی آمریکا ازتجاوز عربستان به یمن

دوشنبه ۱۱ خرداد ۱۳۹۴ ساعت ۰۹:۰۸
کد مطلب: 425526
استاد دانشگاه تهران گفت: لابی‌های آمریکا در جنگ یمن ۸۰ میلیارد دلار اسلحه به عربستان فروخته‌اند.
به گزارش جهان به نقل از فارس، منوچهر محمدی در همایش علمی شاخص‌های مذاکره ایده‌آل از منظر امام و رهبری که یکشنبه شب در سالن همایش موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) برگزار شد، با بیان اینکه رهبری در مسئله مذاکرات به جزئیات اشاره‌ای نداشته‌اند مطرح کرد: خطوط قرمز توسط ایشان در مذاکرات به خوبی مشخص شده است و مسئولان باید این خطوط را رعایت کنند.

وی با تاکید بر اینکه در لوزان و ژنو خطوط قرمز رعایت نشده است افزود: مذاکرات نباید دو مرحله‌ای باشد اما اکنون طبق توافقنامه لوزان که نام آن را بیانیه عنوان کرده‌اند مذاکرات هسته‌ای دو مرحله‌ای شده است.

استاد دانشگاه تهران با بیان اینکه برداشتن تحریم‌ها به صورت یکجا یکی از خطوط رهبر انقلاب اسلامی برای مذاکرات است عنوان کرد: سخنان طرف غربی در لوزان نشان می‌دهد که آنها نمی‌خواهند همه تحریم‌ها را به صورت یکجا لغو کنند.

وی ادامه داد: بازدید از مراکز نظامی حق دشمن نیست اما با پذیرش پروتکل الحاقی و فراتر از آن اجازه این امر به دشمن داده می‌شود هر چند در این ارتباط توجیهاتی مطرح شده است.

محمدی با اشاره به اینکه دولت راهبرد مناسبی را برای برخورد با طرف غربی انتخاب نکرده است گفت: رئیس جمهور آمریکا و کنگره نقش مستقیمی در آمریکا ندارند زیرا تصمیم‌های اصلی در آمریکا توسط لابی‌ها انجام می‌شود و در میان این لابی‌ها صهیونیسم و صاحبان صنایع نظامی قدرت بیشتری دارند و هیچ فردی بدون تامین مالی صهیونیسم نمی‌تواند وارد کنگره شود؛ نمایندگان کنگره و روسای جمهور برای استفاده از لابی‌ها تعهداتی به صهیونیسم دارند.

وی با تاکید بر اینکه اختلاف جدی میان دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان در آمریکا وجود ندارد ابراز کرد: صنایع پیچیده نظامی یکی دیگر از لابی‌های آمریکاست که نفوذ بسیاری در سیستم اجرایی این کشور دارد.

* فروش ۸۰ میلیارد دلار اسلحه به عربستان

محمدی با بیان اینکه لابی‌ها سیاست‌های مختلف آمریکا را به مسئولان دیکته می‌کنند گفت: این افراد بدون بحران جنگ نمی‌توانند اسلحه خود را بفروشند به همین علت از بروز جنگ‌ها به صورت مستقیم و غیر مستقیم حمایت می‌کنند؛ به عنوان نمونه برای جنگ یمن ۸۰ میلیارد دلار اسلحه به عربستان فروخته شده است.

این کارشناس مسائل سیاسی از وعده‌های طرف غربی در مذاکرات هسته‌ای یاد و خاطرنشان کرد: اسلام‌هراسی در دستور کار صهیونیسم قرار گرفته است.

وی با اشاره به سخنان اخیر رئیس جمهور بیان کرد: طبق گفته رهبری ملت و نظام به دنبال توافق خوب هستند اما با توجه به شرایط کنونی توافق مناسب به جایی نمی‌رسد بلکه دولت باید به جای حمله به منتقدان، راهبردش را تصحیح کند.

محمدی با اشاره به اینکه دولت در ابتدای کار، خلاف سیاست اقتصاد مقاومتی حرکت کرده است ابراز کرد: با برخی از حرکت‌های اقتصادی انجام شده توسط دولت از جمله افزایش واردات برخی از کالاهای خارجی ضربه سختی به تولیدات داخلی زده شده است.

* منافع ملی جامعه اسلامی با جلب رضایت کدخدا بازگردانده نمی‌شود

وی راهبرد دولت یازدهم برای پیشبرد مسائل خارجی را اشتباه دانست و گفت: حقوق منافع جامعه اسلامی با جلب رضایت کدخدا بازگردانده نمی‌شود و حرکت دولت برای پرکردن خزانه دولت در هیچ تدبیری جای داده نمی‌شود.

محمدی به برخی از اظهارات وزیر خارجه اشاره کرد و متذکر شد: طرح این مسئله که ایران تهدیدی برای آمریکا نیست کار ناشایسته‌ای است زیرا با توجه به رخدادها و تجربه جهانی این حرکت‌ها، امنیت ایران اسلامی را تضعیف می‌کند.

مدیر گروه علوم سیاسی دانشگاه تهران با بیان اینکه پیشرفت ایران اسلامی در عرصه‌های مختلف به خوبی قابل مشاهده است گفت: نام سردار قاسم سلیمانی پشت آمریکایی‌ها را به لرزه در‌آورده است و اکنون ایران اسلامی در پشت دروازه‌های رژیم صهیونیستی و آمریکا قرار دارد.

وی از زیاده‌خواهی‌های دولت آمریکا در کشورهای مختلف یاد کرد و افزود: اگر یک امتیاز به دشمن بدهیم باید از دیگر امتیازات خود نیز بگذریم.

محمدی جنگ ایران و آمریکا را جنگ هست و نیست دانست و گفت: در مقابله با طرف غربی باید به او به عنوان یک دشمن نگاه کنیم نه به عنوان یک کدخدا.

وی با تاکید بر اینکه پروتکل امضا شده توسط کشورهای متخلف بندهای متفاوتی دارد مطرح کرد: ایران اسلامی در مذاکرات فرمت پروتکل الحاقی را بدون هیچ تصرف و به صورت داوطلبانه انتخاب کرده است.

* تحریم‌ها باید توسط دولت به فرصت تبدیل شود

محمدی با اشاره به اینکه دولت باید به اشتباه خود اعتراف کند اظهار کرد: تحریم‌ها باید توسط دولت به فرصت تبدیل شود و دولت باید با روحیه جهادی به اقتصاد مقاومتی ورود پیدا کند.

وی با بیان اینکه فشارهای اقتصادی باید کاهش داده شود عنوان کرد: دولت می‌خواهد با این فشارها اجازه مردم برای مذاکرات هسته‌ای را جلب کند در صورتی که باید به دنبال تولید داخل و کاهش این فشارها باشد.

این تحلیل‌گر مسائل سیاسی خاطرنشان کرد: تحریم‌ها باید با استفاده از اقتصاد مقاومتی از دست دشمن خارج و سیستم اقتصادی مورد نیاز کشور با تکیه نکردن بر درآمدهای نفت باید ایجاد شود.

وی به برخی از شاخص‌های همدلی و همزبانی اشاره کرد و افزود: بهترین شاخص این شعار همدلی با ولایت فقیه است که در این راستا مردم و مسئولان باید خود را با نظرات رهبر انقلاب اسلامی منطبق کنند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *