پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - 18 Apr 2024
 
۱

واکنش رهبر انقلاب پس از خواندن وصیت‌نامه

شنبه ۵ ارديبهشت ۱۳۹۴ ساعت ۱۶:۵۴
کد مطلب: 419325
آن‌گاه که دو دلداده به هم می‌رسند و عاشق به وصال معشوق می‌رسد و بنده خاکی به جمال زیبای حق نظر می‌افکند و محو تماشای رُخ یار می‌شود، آن هنگام را جز شهادت چه نام دیگری می‌توانیم داد؟ شهادت خلوت عاشق و معشوق است. شهادت تفسیر بردار نیست...
به گزارش جهان به نقل از فارس، در نخستین روزهای ماه رجب جمعی از اهالی قرآن طبق معمول هر هفته به دیدار خانوده معظم یکی از شهدای قرآنی به نام «ناصرالدین باغانی» رفتند.

در این دیدار احمد آزاد از اساتید قرآن و فرزندش محمد‌مهدی آزاد قاری ممتاز قرآن کریم به همراه نمایندگان سازمان قرآن و عترت بسیج تهران، اتحادیه تشکل‌های قرآنی، شبکه قرآن و خبرگزاری‌های فارس و ایکنا حضور داشتند.


در ابتدای دیدار حجت‌الاسلام باغانی پدر این شهید بزرگوار ضمن خیر مقدم به اهالی قرآن گفت: قرآن کریم بهترین هدایت‌گر انسان است و اگر برای امور مختلف به قرآن روی آوریم خیلی زود به نتیجه می‌رسیم.

* حضور در جلسات قرآن پدر

پیش از انقلاب ما در قم ساکن بودیم و از همان زمان هرروز صبح با بچه‌ها حدود نیم ساعت در منزل جلسه داشتیم، از این رو فرزندان من همه با قرآن و اندکی تفسیر قرآن آشنا هستند. خود من در سال ۱۴ ختم قرآن انجام می‌دهم و به ساحت یکی از معصومین (ع) اهداء می‌کنم. به جز این هرهفته در مسجد محل جلسه تفسیر قرآن برگزار می‌کنم که باید بگویم شهید ناصرالدین در یک چنین محیطی رشد کرد.

* شرکت در جلسات استاد موسوی بلده

این شهید عزیز در سال ۱۳۴۶ چشم به جهان گشود. وی هر هفته در جلسه قرآن استاد سید محسن موسوی بلده شرکت می‌کرد و برادرش را هم با خود به این جلسه می‌برد که هم‌اکنون برادر شهید قاری بسیار خوبی است.


وی سال‌های اولیه تحصیل را در قم گذراند و بعد ما به دستور امام به تهران و پس از آن به سبزوار رفتیم. سال ۱۳۶۳ در رشته علوم سیاسی دانشگاه امام صادق(ع) پذیرفته شد. در آن زمان خود من در دانشگاه هم تدریس می‌کردم.

ناصر جوان بسیار مؤدب، آرام و متدینی بود، با مادرش بسیار مهربان بود و همیشه در کارها به مادرش کمک می‌کرد، پیش از انقلاب در مبارزات فعال بود و بعد از انقلاب هم به نماز جمعه بسیار اهمیت می‌داد. تا اینکه با شروع جنگ راهی جبهه شد.


* پاسخ جالب شهید به آیت‌الله علم‌الهدی

در آن زمان آیت‌الله علم‌الهدی امام جمعه فعلی مشهد معاون آموزشی دانشگاه امام صادق(ره) بود. وی درباره شهید ناصرالدین می‌گوید: هنگامی که ناصرالدین قصد رفتن به جبهه را داشت، من همه تلاشم را برای منصرف کردن او کردم اما وی به من گفت: امام خمینی(ره) فرمود: «امروز جبهه رفتن بر هر کاری مقدم است»، شما به جای اینکه آماده شوید و با ما به جبهه بیایید تلاش می‌کنید من را از رفتن منصرف کنید؟

به یاد دارم یک شب از جبهه بازگشت و چون ما خواب بودیم تا هنگام اذان صبح پشت درب منزل نشسته بود تا مبادا ما از خواب بیدار شویم. ما این موضوع را بعد‌ها فهمیدیم. جوانی مؤدب و متخلق به اخلاق اسلامی بود و همیشه تلاش می‌کرد وظایفش را به نحو احسن انجام دهد.

یک بار پایش مورد اصابت گلوله قناصه قرار گرفت و برای مداوا بازگشت، حدود ۴۰ روز بعد که کمی پایش بهبود پیدا کرد دوباره عازم شد، گفتم کافی است دیگر نرو، گفت: وجودم در جبهه مؤثرتر است.

سرانجام در روز ۲۱ اسفند‌ماه سال ۱۳۶۵ برابر با ماه رجب در عملیات کربلای ۵ به شهادت رسید و پیکرش در بهشت زهرا(س) و در نزدیکی قبر شهید چمران به خاک سپرده شد و مقام معظم رهبری که آن زمان رئیس جمهور بودند، برای شهادت وی پیام تسلیت فرستادند.

* فرازی از وصیت‌نامه شهید

آن‌گاه که دو دلداده به هم می‌رسند و عاشق به وصال معشوق می‌رسد و بنده خاکی به جمال زیبای حق نظر می‌افکند و محو تماشای رُخ یار می‌شود، آن هنگام را جز شهادت چه نام دیگری می‌توانیم داد؟ آن هنگام که رزمنده‌ای مجاهد، بسوی دشمن حق می‌رود و ملائک به تماشای رزم او می‌نشینند و شیطان ناله بر می‌آورد و پای به فرار می‌گذارد و ناگهان غنچه‌ای می‌شکفد، آن هنگام را جز شهادت چه نام می‌توانیم داد؟

شهادت خلوت عاشق و معشوق است. شهادت تفسیر بردار نیست. (ای آنانی که در زندان تن اسیرید، به تفسیر شهادت ننشینید که از درک قصۀ شهادت عاجزید. فقط شهید می‌تواند شهادت را درک کند.) شهید کسی نیست که ناگهان به خون بغلتد و نام شهید به خود گیرد، شهید در این دنیا قبل از اینکه به خون بتپد، شهید است. و شما همچنان که شهیدان را در این دنیا نمی‌توانید بشناسید و بفهمید، بعد از وصلشان نیز نمی‌توانید درکشان کنید.

شهید را شهید درک می‌کند. اگر شهید باشید شهید را می‌شناسید و گرنه آئینه زنگار گرفته، چیزی را منکعس نمی‌کند که نمی‌کند. برخیزید و فکری به حال خود بکنید که شهید به وصال رسیده است و غصه ندارد، شهیدان به حال شما غصه می‌خورند، و از این در عجیبند و حیرت می‌کنند که چرا به فکر خود نیستید. به خود آیید و زندان تن را بشکنید. قفس را بشکنید و تا سر کوی یار پرواز کنید و بدانید که برای پرواز ساخته شده‌اید نه برای ماندن در قفس، این منزل ویران را رها کنید و به ملک سلیمان در آیید.

ای خوش آن روز کز این منزل ویران بروم
رخت بربندم و تا ملک سلیمان بروم

پیرو امام باشید، نه در حرف، بلکه در عمل گوش دل به سخنان امام بسپارید و حرف‌هایش را بدون چون و چرا بپذیرید و کلاً در هر عصری امام خود را بشناسید. اکنون که حضرت صاحب‌الامر(عج) در پردۀ غیبت است، ولی فقیه عصر خود را بشناسید، اگر امام خود را شناختید گمراه نمی‌شوید وگرنه به چپ و راست منحرف خواهید شد.


مردم مسلمان دشمن اسلام را بشناسید. جنگ با عوامل خارجی مسئله سختی نیست. امّا این منافقان داخل هستند که از همه بدترند. منافقان از کفّار بدترند. با جدایی از این منحرفان قلب امام را شاد کنید. مسئله دیگر اینکه در مصائب و مشکلات صبر کنید. بهشت را به بها می‌دهند نه به بهانه، بهای بهشت سنگین است، بهای بهشت کالای عشق است، یعنی خون، کربلا رفتن خون می‌خواهد، این کربلا دیدن بس ماجرا دارد. ماجرای کربلا، ماجرای خون و قیام است. پیام را شما بدهید. خون از ما،

پدر، مادر، برادران و خواهرم! بدانید بدون شما به بهشت قدم نخواهم گذاشت، بدانید همه با هم به بهشت رضوان خداوند خواهیم آمد. بدانید سعادت بزرگی نصیبتان شده است. خدا نکند کاری بکنید که اجر خود را ضایع سازید. شما از این به بعد خانوادۀ شهید هستید. طوری رفتار کنید که در شأن و منزلت شما باشد. بدانید به جای شهید، خدا به خانۀ شهید می‌آید. بدانید که من از دانشگاه امام حسین(ع) فارغ‌التحصیل شدم و مدرک خود را از دست مبارک آقا گرفتم. کلاس کلاس عشق بود، درس درس شهادت، تخته سیاه گسترۀ وسیع جبهه‌های حق علیه باطل، گچ‌ها خون و قلم‌ها اسلحه‌مان بود.

* پیام مقام معظم رهبری برای شهادت شهید باغانی

شرکت فرزند ارجمندتان در جبهه جهاد فی سبیل‌الله و شهادت افتخار‌آمیز آن عزیز را به شما و خانواده محترمتان تبریک می‌گویم. دین خدا به چنین فداکارانی می‌بالد و مؤمنان و پیروان قرآن به چنین پیشاهنگانی افتخار می‌کنند. خداوند شهید عزیز ما را با اولیائش محشور فرماید و به شما و مادر گرامی آن شهید و والدین همه شهیدان صبر و اجر عنایت کند.

سیدعلی خامنه‌ای رئیس جمهوری اسلامی ایران
پیام مقام مظم رهبری پس از مطالعه نوشته‌های شهید باغانی در نخستین سالگرد شهادت

نوشته‌جات شهید عزیز را مکرر، خوانده و هر بار بهره و فیض تازه‌ای از آن گرفته‌ام. این را باید بزرگترین فرآورده‌ انقلاب بدانیم که مردانی در سنین جوانی و در میدان نبرد، معرفت و بصیرت پیران طریقت را پس از سال‌ها سلوک و ریاضت به دست آورده و به کار بسته‌اند و این تحقق وعده‌ی الهی است که: «والذین جاهدوا فینا لنهدینهم سبلنا...» جوانانی از این قبیل شایسته است که الگوی جوان مسلمان و راهنمای همگان باشند.

این عزیزان عمر کوتاه و کم آلوده به گناه خود را با عبادت و مجاهدتی مخلصانه،‌ روح بها بخشیدند. خداوند هم به پاداش این عمل صالح، سرچشمه‌های معرفت و محبت را بر دل و جان پاک آنان گسترد و سرانجام هم از ساغر شهادت سرخوش و به فیض لقاء الله سرافرازشان کرد. گوارا باد بر آنان و روزی باد بر آرزومندان.

سیدعلی خامنه‌ای رئیس جمهوری اسلامی ایران
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *