جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
 
۰

واردات گازوييل متوقف شد

سه شنبه ۳۱ تير ۱۳۹۳ ساعت ۱۶:۱۷
کد مطلب: 371625
ميزان واردات گازوئيل کشور از ابتداي سال تاکنون به صفر رسيده است.
به گزارش جهان به نقل از صبحانه، جايگزيني گاز طبيعي با سوخت مايع در نيروگاه هاي کشور با هدف کاهش واردات در حالي موجب توقف واردات گازوييل شده که اگر اين سياست در وزارت نفت به کار گرفته نمي‌شد بايد روزانه بيش از ١٠ ميليون ليتر نفت گاز وارد کشور مي شد.

محسن مظلوم فارسي باف، مديرکل برنامه ريزي انرژي وزارت نفت، با بيان اينکه از ابتداي امسال تا کنون گازوييل وارد کشور نشده است، اظهار کرد: سياست جايگزيني گاز طبيعي با سوخت مايع در نيروگاه هاي کشور منتج به تحقق مفاهيم و سياستهاي مندرج در اقتصاد مقاومتي ابلاغي مقام معظم رهبري مي شود.

وي با اشاره به اينکه اتخاذ تدابير و جايگزيني گاز با سوخت مايع سبب شد واردات گازوييل (نفت گاز) در قياس با سال گذشته به طورچشمگيري کاهش يابد، افزود: در ماه هاي اخير ميزان واردات اين فرآورده به صفر رسيده است.

وي تصريح کرد: در صورتي که تغيير راهبردي در سياستهاي وزارت نفت رخ نمي داد و نياز به افزايش ميزان ذخيره سازي در نيروگاه هاي کشور متناسب با عملکرد ساليان پيش بود، هم اکنون بايد روزانه بيش از ١٠ ميليون ليتر نفت گاز وارد کشور مي شد و شاهد افزايش مصرف حداقل ٢٠ ميليون ليتر نفت کوره در نيروگاه هاي کشور (نسبت به ميزان مصرف کنوني) بوديم که علاوه بر آثار منفي اقتصادي، چالشهاي بسيار زياد زيست محيطي ناشي از افزايش وزن سوخت مايع در سبد سوخت نيروگاهي را نيز ايجاد مي کرد.

مظلوم با اشاره به اينکه مسئولان وزارت نيرو نگران تامين سوخت نيروگاه‌ها نباشند، به آنها پيشنهاد کرد همسو با سياست کاهش وابستگي به سوختهاي فسيلي، براي افزايش راندمان توليد برق، کاهش اتلاف برق در شبکه هاي انتقال و توزيع و توسعه توليد برق از طريق منابع تجديدپذير گام بردارند.

وي افزود: در صورت انجام بهينه سازي لازم و استاندارد سازي آلاينده هاي خروجي از نيروگاه ها مانند، نصب فيلترهاي مخصوص در نيروگاه هاي بخاري علاوه بر امکان مصرف نفت کوره بيشتر و کاهش مصارف نفت گاز در سبد اجتناب ناپذيدر سوخت مايع نيروگاهي(٢٠ درصد کنوني) منجر به کاهش وابستگي کشور به مصارف نفت گاز و سبب ارتقا در راندمان توليد برق در نيروگاه ها و در نتيجه کاهش حجم سوخت معادل مصرفي نيز خواهد شد.

مدير کل برنامه ريزي انرژي وزارت نفت درباره اينکه وزارت نيرو براي سوخت چقدر پرداخت مي کند، گفت: هيچ رقمي به وزارت نفت پرداخت نمي کند.

وي پيش‌تر با اشاره به اين‌که رويکرد و سياست جديد وزارت نفت مبتني بر تخصيص حداکثري گاز طبيعي در سبد سوخت مورد نياز نيروگاهي حرارتي در سال ١٣٩٣ است گفته بود که از ابتداي امسال تا ٢٤ تيرماه به طور متوسط از مجموع نزديک به ٢٠٠ ميليون متر مکعب در روز سوخت معادل گاز طبيعي مصرفي در نيروگاه ها، نزديک به ١٦٠ ميليون مترمکعب در روز آن گاز طبيعي و تنها حدود ٤٠ ميليون ليتر در روز سوخت مايع مصرف شده است، به عبارت ديگر ٨٠ درصد از سبد سوخت نيروگاهي را گاز و تنها ٢٠ درصد باقيمانده را سوخت مايع تشکيل داده، اين درحالي است که تناسب اين رقم در مدت مشابه سال گذشته ٦٠ به ٤٠ بوده است.

به گفته او ميزان مصارف سوخت مايع نيروگاهي نسبت به مدت مشابه سال ١٣٩٢ به ميزان ٢٢ ميليون ليتر در روز کاهش يافته است.

مصطفي کشکولي، مديرعامل شرکت پخش فراورده‌هاي نفتي نيز درباره تحويل گاز طبيعي به نيروگاه‌ها گفته بود که موازنه ذخيره سازي و تحويل سوخت مايع به نيروگاه‌ها بر پايه مقدار گاز تحويلي به آنها صورت مي گيرد؛ بنابراين هر چقدر سهم تحويل گاز افزايش يابد، سوخت مايع تحويلي نيز کاهش خواهد يافت.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *