جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰

سالروز تولد پدر انرژی هسته‌ای

پنجشنبه ۱۲ شهريور ۱۳۹۴ ساعت ۱۶:۵۰
کد مطلب: 442428
ارنست رادرفورد، فيزيكدان انگليسي و پدر انرژي هسته‏اي در ۳۰ اوت ۱۸۷۱م در شهر نلسون زلاندنو به دنيا آمد.
به گزارش جهان به نقل از روزنامه دنیای اقتصاد،وي پس از اتمام تحصيلات مقدماتي در زادگاهش راهي دانشگاه كمبريج در انگلستان شد و از سال ۱۹۱۹م به استادي فيزيك تجربي این دانشگاه دست يافت.

رادرفورد در اين هنگام، تحقيقات و مطالعات خود را بر تجزيه وتحليل تشعشعات راديواكتيو متمركز كرد. رادرفورد در اوايل كار تحقيقاتي خود، با انجام آزمايشي كه فكر آن از خود وي بود، دو تابش راديواكتيوي ناهمانند، شناسايى كرد.

وي اشعه اول را كه تابشي با بار الكتريكي مثبت بود و به سهولت در مواد جذب مي‏شد اشعه آلفا نام نهاد و اشعه دوم را كه تابشي با بار الكتريكي منفي بود و تشعشع كمتري ايجاد مي‏كرد اما قابليت نفوذ آن در مواد، زياد بود، اشعه بتا ناميد.

رادرفورد همچنين پس از چندي اشعه سومي را كه شبيه پرتوهاي ايكس بود و نافذترين تابش را داشت، پرتو گاما نام‏گذاري كرد. وي سپس قسمتي از اشعه صادر شده از عنصر راديواكتيو راديوم را در لوله‏اي جمع‏آوري كرد و پس از بررسي‏هاي فراوان، طيف هليوم را كه عنصر ديگر راديواكتيو است در آن مشاهده کرد.

رادرفورد در اين آزمايش متوجه شد كه ذره آلفا، همان اتم‏هاي هليوم است. رادرفورد در سال ۱۹۰۳م به عضويت انجمن سلطنتي لندن درآمد و در سال ۱۹۰۴م نخستين كتاب خود به نام فعاليت تشعشعي را منتشر كرد.

شهرت روزافزون رادرفورد در مجامع علمي سبب شد كه از طرف دانشگاه‏ها، تصدي كرسي‏هاي استادي زيادي به وي پيشنهاد شود.

از اين رو، رادرفورد در دانشگاه منچستر، رهبر گروهي شد كه كار آن تدوين نظريه‏هاي تازه درباره ساختار اتم بود. وي در سال ۱۹۰۸م به دليل تحقيق در زمينه فعاليت تشعشعي عناصر، موفق به اخذ جايزه نوبل شيمي شد.

بزرگ‏ترين دستاورد علمي رادرفورد در اين سال‏ها، كشف ساختار هسته اتم بود كه اين امر، دانش فراواني درباره ماهيت ماده براي جامعه علمي به ارمغان آورد.

او آشكارا بزرگ‏ترين فيزيكدان آزمايشگر زمان خود بود و به دليل پژوهش‏هاي طولاني درباره اتم به پدر انرژي هسته‏اي شهرت يافت.

رادرفورد اتم را موجود سختي مي‏دانست كه يك منظومه شمسي بسيار ريز متشكل از ذرات بي‏شمار است كه داراي اسرار نهفته فراواني است. ارنست رادرفورد سرانجام در يازدهم ژوئن ۱۹۳۷م در ۶۶ سالگي درگذشت.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *