شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 20 Apr 2024
 
۲۱
۵۵
حجت الاسلام پناهیان:

زیباتر از اینکه دولت جلوی عمره را بگیرد، این است که خود مردم از رفتن به عمره انصراف دهند

يکشنبه ۲۳ فروردين ۱۳۹۴ ساعت ۱۶:۳۴
کد مطلب: 416922
در حرم مطهر حضرت ابوالفضل(ع) وقتی به این مطلب می‌اندیشیدم که «آیا اگر با عمره که یک عمل مستحب است، کمک به نظام ظالم سعودی در این شرایط بشود، اشکال شرعی ندارد؟»، شاهد صندوق‌هایی بودم که برای کمک به «حشد الشعبی»(بسیج مردمی عراق) در گوشه و کنار حرم گذاشته بودند و فکر می‌کردم اینجا یک زائر به چه کسانی کمک می‌کند و آنجا یک زائر به کدام جریان کمک می‌کند. برای کسانی که سرمایۀ خود و ارز ممکلت را که هیچ، عزت جامعۀ اسلامی را فدای بی‌توجهی به اولویت‌ها می‌کنند حسرت می‌خوردم.
زیباتر از اینکه دولت جلوی عمره را بگیرد، این است که خود مردم از رفتن به عمره انصراف دهند
گروه فرهنگ جهان نيوز: حجت‌الاسلام علیرضا پناهیان پس از جنایات اخیر سعودی‌ها یادداشتی در سایت «بیان معنوی» منتشر کرد که متن این یادداشت را در ادامه می‌خوانید:

بسم الله الرحمن الرحیم

دعوت زائران «عمره» به بازخوانی «روضۀ ترویه»

هفتۀ اخیر در کنار حرم اباعبدالله الحسین(ع) می‌شنیدم اینجا بحث از ممنوعیت و یا ترک عمره است. آنجا زائران ایرانی کم‌شمار بودند و مؤمنان عراقی بسیار بیشتر از قبل به حرم‌ها پناه می‌آوردند. این روزها زیارت حرم امام حسین(ع) رنگ و بوی دیگری دارد و سرشار از حماسه است. شما می‌توانید در حالی‌که شاهد رفت و آمد رزمندگان جوان و شهیدان پاکی هستید که در راه اباعبدالله الحسین(ع) قدم گذاشته‌اند، برای حضرت علی اکبر(س) اشک بریزید و در میان اذکار و زیارت‌نامه‌ها شنوندۀ شعارهای حماسی فراوانی باشید که علیه ظلم زمان به‌ویژه ظالمانی همچون آل‌سعود سرداده می‌شود.

در حرم مطهر حضرت ابوالفضل(ع) وقتی به این مطلب می‌اندیشیدم که «آیا اگر با عمره که یک عمل مستحب است، کمک به نظام ظالم سعودی در این شرایط بشود، اشکال شرعی ندارد؟»، شاهد صندوق‌هایی بودم که برای کمک به «حشد الشعبی»(بسیج مردمی عراق) در گوشه و کنار حرم گذاشته بودند و فکر می‌کردم اینجا یک زائر به چه کسانی کمک می‌کند و آنجا یک زائر به کدام جریان کمک می‌کند. برای کسانی که سرمایۀ خود و ارز ممکلت را که هیچ، عزت جامعۀ اسلامی را فدای بی‌توجهی به اولویت‌ها می‌کنند حسرت می‌خوردم.

شاید زیباتر از اینکه دولت اقدام کند و جلوی عمره را بگیرد، این باشد که خود مردم انصراف خود را از رفتن به عمره اعلام نمایند. نه فقط به‌خاطر رفتار شنیع مأموران سعودی، که جنایتهای نظام سعودی در منطقه را نیز در نیّت شریف خود در نظر بگیرند و کمی به کودکان یمن و یتیمان فراوان عراق و شام هم بیندیشند.

مردم هیچ‌گاه مانند مسئولان مجبور به برخی مصلحت‌اندیشی‌ها نیستند و می‌توانند حقیقت قهر انقلابی خود را فراتر از هر مصلحتی به نمایش بگذارند. حتی اگر آن دو مأمور متجاوز سعودی مجازات شوند و رسماً عذرخواهی شود، صرف جنایات سعودی‌ها در یمن و دیگر کشورهای اسلامی برای این تصمیم انقلابی کفایت می‌کند.

درست است که آرزوی پاک زیارت حرم پیامبر(ص) در دل هر مؤمنی موج می‌زند، اما در این شرایط که برای ما بهانۀ ملی ایجاد شده است تا با قهر انقلابی خود، به مردم ستمدیدۀ یمن کمک کنیم و با برخورد قاطع، بر رسوایی نظام فکری و فرهنگی سعودی‌ها بیفزاییم، آیا هنوز باید به زیارت حرمین شریفین مدینه و مکه مبادرت بورزیم؟ آن‌هم در جایی که اساساً ثواب زیارت حرم مطهر اباعبدالله الحسین(ع) در روایات متعدد و معتبر از کلمات معصومین(ع) بیشتر از دهها حج و عمره اعلام شده است.

هر کس به دلیل جنایات نظام سعودی در منطقه به‌ویژه یمن و خیانت شنیع مأموران آل سعود عمره خود را تبدیل به زیارت حرم امام حسین(ع) کند، بی‌شک ثوابی مضاعف دریافت خواهد کرد و اقدام او از جانب شخص نازنین پیامبر اکرم(ص) بی‌جواب نخواهد ماند. به یاد روضۀ یوم الترویه می‌افتادم که امام حسین(ع) حج را نیمه‌تمام رها کرد و راه کربلا را پیش گرفت. وقتی عبدالله بن زبیر از امام(ع) پرسید: آیا حج را ترک می‌کنی؟! امام فرمودند: دفن شدن کنار فرات را بر دفن شدن کنار خانۀ کعبه ترجیح می‌دهم.(لَأَنْ أُدْفَنَ بِشَاطِئِ الْفُرَاتِ أَحَبُّ إِلَیَّ مِنْ أَنْ أُدْفَنَ بِفِنَاءِ الْکَعْبَة؛ کامل الزیارات/۷۳)

همیشه روضۀ یوم الترویه برایم یادآور این ابیات زیباست که از کودکی آن را می‌شنیدم:

به یوم الترویه محمل ببستند/خواتین اندر آن محمل نشستند

حرم را از حرم کردند بیرون/ همه سرگشته اندر دشت و هامون

کسانى را که بر عالم پناهند/ برون کردند از بیت خداوند
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


56
من پیشنهاد میدم هزینه ی عمره در راه امام حسین (ع) یعنی کمک به شیعیان یمن صرف بشه
تازه مسلمان نروژی مقیم ایران
هیهات من الذله
همه این آتش ها......
رابطه تیر مرگبار با سوغاتی حاجی ها
هر دلار حجاج عمره تیری است بر قلب شیعیان یمن . خدا لعنت کند ال سعود را
Iran, Islamic Republic of
...واویلا)
توفیقی از قزوین
آل نکبت سعود با توزیع کتب نجس وهابیت در بین زائرین قصد بهره برداری از این سفر معنوی را داشت که با بی اعتنایی مردم تبدیل شد به حرکتی قابل تمسخر ! رشد روز افزون شعارهای مردم ایران حتی در مناطقی از عربستان و یمن موجب شده حکام دست نشانده صهیونیست اکنون با سنگ پراکنی و بی حرمتی مانع سفر ایرانیان شوند آ زو می کنم با نابودی آل سعود راه زیارت مدینه منوره و مکه مکرمه بازشود
ااشتباهی منفی دادم
محمد
دوستان من از خیلی ا ز شماها انقلابیترم ولی چند نکته
1 -عربستان نیازی به پول ما نداره شاهزادهای میلیاردرش برای دشمنی با ما نفت و بودجه خودشان را نصف کردند
2- حضور زایران و مسولین ایرانی درآنجا واجب و موجب جلوگیری از تبلیغات علیه شیعه است
3 -اگر فردا دشمنان در کربلا چنبن کاری را علیه ما کردند دیگه نباید رفت کربلا
بنابراین به جای احساساتی شدن بدانید کوتاهی در حج ضرر مالی مهمی برای آنها ندارد و ضرر فرهنگی وسیاسی شدید برای ما داره و خاسته وهابی ها هم همینه
خیلی خوبه باور کنیم دفاع از مظلوم مسلمان واجب تر است آن هم وقتی پای اسرائیل هم وسط باشد دیگه نباید شک کرد
Japan
اینکه سعودی ها ظلم و خیانت می کنند بر مسلمین شکی نیست اما اینکه از زاویه نگاه تشیع شروع به اندازه گیری و فتوا دادن به ثواب رفتن به زیارت اهل بیت علیه السلام بجای حج عمره نوعی بدعت و همان نگاه اوهام و خیالی به اهل بیت است که آقای رحیم پور ازغدی همیشه به آن اشاره کرده اند. با نامه های معنوی جامعه ساخته نمی شود و حکام ظالم نیز از بین نمی روند. با تشکر
Romania
دوست عزیز شما برو مکه پولتو بده به این وهابیا تا مردم یمنو تیکه پاره کنن با پول ما.
Japan
دوست عزیز با هیجان و نامه های عارفانه فرهنگ و ساختار سیاسی تغییر نمی کند، عقلانیت اجتماعی و دینی مخالف بدعت و اظهار نظر های بدون اجتهاد است. با تشکر
Iran, Islamic Republic of
با جملات و کلمات قلمبه نمیخواهی بی غیرتی تو بپوشونی ؟
راوی می‌گوید: امام صادق علیه السلام به من فرمودند: تاکنون چند مرتبه حج را بجا آوردی؟ عرض کردم: نوزده مرتبه. فرمودند: اگر حجت را بر بیست برسانی (در ثواب) مثل کسی هستی که یک بار قبر امام حسین علیه السلام را زیارت کرده است.(4)
عقلانیت مهم است
ترس از ترک شدن حج

راوی می‌گوید: محضر امام صادق علیه السلام شرفیاب شدم، حضرت فرمودند: امسال حج مشرف نشدی؟ عرض کردم: چیزی که حج بروم نداشتم ولی عرفه در کنار قبر امام حسین علیه‌السلام بودم. حضرت فرمودند: از آنها که سرزمین منا را درک کردند کم نیاوردی، بعد فرمودند:

"حقیقتا اگر اکراه این را نداشتم که مردم حج را ترک کنند، هر آینه حدیثی را برای شما (درباره زیارت امام حسین علیه السلام) بیان می‌کردم که هرگز زیارت آن حضرت را ترک نمی‌کردید.(6)

و در حدیث دیگری امام باقر علیه السلام فرمودند: اگر مردم می‌دانستند چه فضیلتی در زیارت امام حسین علیه السلام است، از شوق، جان می‌سپردند و نفسشان از روی حسرت و اندوه قطع می‌شد.(7)

مدفن شاه شهیدان کربلا مظهر آیات یزدان کربلا

مخزن اسرار قرآن کربلا مرکز ترویج ایمان کربلا

منشاء غفران یزدان کربلا مظهر الطاف رحمان کربلا


روایات متعددی داریم که زیارت امام حسین علیه السلام معادل حج و عمره می‌باشد، و روایات مختلفی که معادل یک حج، دو حج، بیست حج، سی، هفتاد، هشتاد، صد و هزار حج است و ظاهراً این ثواب‌های مختلف به حسب مراتب معرفت و رعایت آداب و شرایط می‌باشد.
حسین
Iran, Islamic Republic of
بدعت یعنی کار نو بنا کردن!
چه کار نو ای بنا شده که بدعت بدعت میکنی؟؟؟!!!
اینکه بخشی از ثمره مستحب تو میشه علیه دین حرام هست نه مستحب!
یاد اون ماجرایی میفتم که در مسجد هنگام نماز امیرالمومنین یه عده ای رفتن مستحبی پشت زبیر در همون مسجد و در همون وقت نماز خوندند!!!
امان از کج فهمی
بهترین حرف رو زده
یونس
Iran, Islamic Republic of
شما از کارمندان و سهامداران تجارت عمره در سازمان حج وزیارت نیستی ؟
محمد
Iran, Islamic Republic of
ظاهرا جنابعالی جلوتر از مراجع عظام تقلید حرکت میکنی و یا شاید بهتر میفهمی !!!
علی
Iran, Islamic Republic of
از امام صادق علیه السلام روایت شده است که روزی امام حسین علیه السلام در دامن حضرت رسول صلی الله علیه و آله و سلم نشسته بود و حضرت با او بازی می کرد و او را می خنداند.
عایشه گفت: یا رسول الله! چه بسیار این کودک را خوش داری!

حضرت فرمود: وای بر تو! چگونه او را دوست ندارم و از او خوشم نیاید در جایی که این فرزند میوه دل و نور دیده من است و البته امت من او را خواهند کشت، پس هر کس بعد از شهادتش او را زیارت کند حق تعالی برای او یک حج از حجهای مرا بنویسد.

عایشه تعجب کرد و گفت: یک حج از حج های تو؟
حضرت فرمود: بلکه دو حج از حجهای من.

باز عایشه تعجب کرد حضرت فرمود: بلکه چهار حج و پیوسته عایشه تعجب می کرد و حضرت بر آن می افزود تا آن جا که فرمود: نود حج از حجهای من که با هر حجی عمره برده باشد.

منابع:

منتهی الامال، ج 1، ص 548.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
راوی می‌گوید: امام صادق علیه السلام به من فرمودند: تاکنون چند مرتبه حج را بجا آوردی؟ عرض کردم: نوزده مرتبه. فرمودند: اگر حجت را بر بیست برسانی (در ثواب) مثل کسی هستی که یک بار قبر امام حسین علیه السلام را زیارت کرده است.
ثواب الاعمال، ص 92
سلام
عزیز من ثواب زیارت و... روایته...نمیدونی برو بخون...خطیب معتبر جامعه روو هوا حرف نمیزنه
پروانه
دوست محترم، الان شرايط خيلي خاص و حساسه!
Iran, Islamic Republic of
متاسفانه خیلی سطحی نگاه میکنی. فرمایش جناب آقای پناهیان این نبود .
التماس تفکر
Iran, Islamic Republic of
فرمایش ایشان صحیح است . بسیار زیبا و بدون اضافه گویی هیجان زدگی.
ممنونیم استاد
برادر من آقای پناهیان که فتوا نداده ...
روایت مسلم و معتبر رو گفته که اشاره به ثواب بیشتر زیارت امام حسین (ع) نسبت به زیارت خانه خدا داره حالا میخوای به اهل بیت (س) هم خرده بگیری ؟؟؟!!!
United Kingdom
خوب وظیفه منبریها و مداحان تازه شروع میشود که این مطلب رو بیشتر باز کنند و جا بیندازن
حسین
Netherlands
این وظیف همیشه بوده. اگر ارزشها مطرح شود خدای ناکرده کسی برای دلالی و کسب در آمد نمی رود و بین واجب و مستحب تفاوت قال می شود در دینی که شعور چنان مسلط استکه حرام در زمان و حالت خاص با شرایط حلال می شود و بر عکس..
یا حق
شما که حرف من را منتشر نمی کنید ولی سازمان حج و ارشاد مخالفت میکنن. اونها میخوان عمره برقرار باشه. خیلی ها ؟؟ از محل عمره درآمد میلیاردی دارن.
Iran, Islamic Republic of
شبكه حج براي خودشون راه انداخته اند كه خيلي درامد زا هم هست
شرکت ها و بنگاه ها و تعاونی های زیادی از عمره درآمد دارن که مستقیما یا غیر مستقیم به مديران
من درخواست انصراف دادم ولی مسئول مربوطه گفت چون اعزام شما برای اردیبهشت است امکان انصراف به هیچ علتی پذیرفته نمی شود .اگردولت ارزشی به ابرو وحیثیت ایرانی قائل است سریعا به سازمان حج وزیارت دستور دهد ازامروز سازمان وجوه افراد متقاضی را عودت دهد.وانرا ازطریق صدا وسیما به اطلاع عموم برساند .
سازمان حج چون ذینفع است فقط به منافعش فکر میکند
Iran, Islamic Republic of
ذینفع که چه عرض کنم . مافیا در حج و زیارت فعالیت میکنند . فقط نگاهی به موضوع خرید و فروش فیش های حج بیندازید . خود بخوان حدیث مفصل از این مجمل
حضور شیعیان در صفوف نمازگزاران سنی و وهابی و حضور آنها در مسجدالحرام و مسجد النبی و بقیع، اثرات بسیار بسیار مثبتی دارد و بالاترین تبلیغ است.
سعودی ها با این تصمیم به آرزوشون می رسند
Iran, Islamic Republic of
ما اگه اينجا نخواهيم تبليغ كنيم بايد كي رو ببينيم؟؟!! ضمنا اگر بزرگترين تبليغ اينه پس راهپيمايي 20 مليوني اربعين چيه؟؟!!
Germany
درود بر شما آقای پناهیان
دلداده بقیع
حج در خانه بوِد حج رفتن بهانه بود
بیاییم معنای واقعی جج که دل بریدن ازآمال دنیوی و نفس اماره و دل دادن به ولایت الله و اهلبیت علیهم السلام به ویژه آقا امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف، ازخواسته ی دلمان که حج رفتن است، بگذریم و یا به عتبات عالیات مشرف بشویم یا هزینه ی آن را به مردم یمن کمک نماییم که ان شاءالله رضایت خداوند متعال را دربرخواهد داشت. این می شود بصیرت و زمان شناسی....
قبول باشه...
چه پيشنهادی
حسین
Finland
در جایی که آبرو و شرافت شیعه را وهابی ها به خطر انداخته اند باید روح زیارت خدا را درک کرد،انجام مناسک با این وضعیت با روح دین اسلام سازگار نیست
ali
جا برای اینکه زشت وزيبا را به مردم بشناسند دیگه نیست بهتره کلا سفر عمره لغو بشه ودیگه اينهمه پول ما ايرانيا نره تو جیب این حروم زاده های وهابی
احمد
توجه=========== توجه
تمامی باغیرت ها از امروز کمپین انصراف از عمره تشکیل بدیم. جهان منتشر کن .
Iran, Islamic Republic of
عمره فعلا لغو شده. كمپين حمايت از مردم مظلوم يمن به جاي اون راه بيندازيم
Iran, Islamic Republic of
نظر استاد لغو عمره توسط مردم (بخاطر جنایت آل سعود در یمن و عراقه)و جایگزینی با کربلاست
من هم پیشنهاد می کنم هزینه عمره و اعتبات را صرف کودکان یتیم و افراد فقیر و بی سرپرست و جوانان و تولید بکنیم نه به عمره بیریم و عربستان همان پول صرف کشتن شیعیان بکند و نه به گروههای داعشی بدهد که در سر مرزهای جوانان مارا هدف قرار دهد ونه به عراقها بدهیم همانهایی که 8 سال جوانان مارا به خاک و خون کشیدند و نه به دیگر کشورها بدهیم کهدر صورت اتحاد اعراب ما را نفله خواهند کرد
درود بر پناهیان
ﺯﻳﻨﺐ
ﺑﺎﺯﻡ ﻣﺜﻞ ﻫﻤﻴﺸﻪ اﺳﺘﺎﺩ ﮔﻞ ﻛﺎﺷﺘﻴﺪ اﺗﻔﺎﻗﺎ ﻫﻤﻮﻥ ﺭﻭﺯﻱ ﻛﻪ خبر اﻳﻦ اﺗﻔﺎﻕ ﺗﻠﺦ ﺟﺪﻩ ﺭﻭ ﺷﻨﻴﺪﻡ ﻣﻨﻢ اﻳﻦ ﺗﺼﻤﻴﻤﻮ ﮔﺮﻓﺘﻢ ﻛﻪ ﺑﺎﭘﻮﻝ اﻭﻥ ﺑﻪ ﻛﺮﺑﻼ ﺑﺮﻡ ﻭﻟﻲ ﻣﻂﻤﻌﺎ ﻧﺒﻮﺩﻡ ﻭﻟﻲ ﺑﺎﺻﺤﺒﺘﺎﻱ ﺷﻤﺎ ﻣﻂﻤﻌﺎ ﺷﺪﻡ ﺧﺪا ﺗﻮﻓﻴﻘﺘﻮﻥ ﺑﺪﻩ
که چی بشه؟
درود و سپاس
فرید
اولا ایشان نظر خوشون رادادندثانیا هر انسان عاقلی بایستی همه حرفهای موثقین راشنیده و در نهایت تصمیم گیری کنه!!! شاید من اگه روزی توفیق زیارت نصیبم بشه کربلا را انتخاب کنم-یا اگر مورد مهمتری باشه مثل جهیزیه-یک کار معنوی و پول لازم به اون کمک کنم لذا همه مختارند خودشان انتخاب و در نهایت در آخرت جوابگو باشند.خداوند درقران کریم می فرماید: "انا هدینا السبیل اما شاکرا واما کفورا"
Iran, Islamic Republic of
اين اقا كه سالي 12 -15 بار ميره اول از خودش شروع كنه
ل
فكر نمي كنيد اشتباه ميكنيد
احسنت