پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۰
۱۲

عملکرد ضعیف وزیر راه، به روایت آمار و ارقام

سه شنبه ۱۴ مهر ۱۳۹۴ ساعت ۰۸:۲۰
کد مطلب: 448468
بر اساس آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی امروز (سه‌شنبه) استیضاح «عباس آخوندی» وزیر راه و شهرسازی در دستور کار نمایندگان ملت قرار دارد.
عملکرد ضعیف وزیر راه، به روایت آمار و ارقام
به گزارش جهان به نقل از کیهان،  در متن استیضاح وی به دلایل این استیضاح، این‌چنین اشاره شده است: نبود برنامه در حمل و نقل ریلی، عدم انجام تعهدات در حوزه راه روستایی، عدم پیگیری و حل مشکلات مسکن مهر، عدم ساماندهی بازار مسکن، عدم حمایت از مسکن محرومان، عدم اجرای احکام برنامه پنجم، عزل و نصب‌های بدون دلیل و حذف نیروهای مومن، عدم اجرای قوانین ایثارگران، عدم اجرای برخی برنامه‌های پیشنهادی در زمان رای اعتماد از قبیل: حوزه عمومی وزارتخانه، حوزه حمل و نقل، زمین، مسکن و شهرسازی، مشکلات مالی در معاونت زیرساخت، عدم ارائه یک برنامه و سیاست‌های مشخص در موضوع مسکن کشور، عملکرد بانک مسکن در رابطه با تسهیلات مسکن مهر، مسکن روستایی، بافت فرسوده، عدم پرداخت بازگشت اقساط مسکن مهر جهت تکمیل پروژه‌ها و عدم پرداخت وام در بافت فرسوده و...
در حالی دولت سال دوم عمر خود را پشت سر گذاشته است که وزارت راه و شهرسازی، کارنامه قابل قبولی در حوزه عملکردی خود نداشته است.

بلاتکلیفی متقاضیان مسکن مهر؛
آخوندی: مسکن مهر مزخرف است!
حسن روحانی، رئیس دولت یازدهم در یکی از مناظره‌های تلویزیونی قبل از انتخابات ریاست جمهوری در سال ۹۲، با تأیید اصل طرح مسکن مهر، وعده رفع اشکالات آن را در دولت خود داده بود. آخوندی نیز در هنگام کسب رأی اعتماد از مجلس، ابراز داشت که هیچ‌گاه مخالف طرح مسکن مهر نبوده است و مشکل را در خدمات زیربنایی و روبنایی می‌داند و نسبت به سطح مدیریت دولت در این طرح انتقاد دارد.

آخوندی پس از رسیدن به وزارت، برخلاف صحبت‌ها و موضع‌گیری‌های خود و رئیس‌جمهور، اوایل آبان ماه سال ۱۳۹۲، دستور توقف مسکن مهر را صادر کرد؛ ولی همچنان وعده تکمیل هرچه سریع‌تر پروژه‌های قبلی با تکمیل زیرساخت‌های شهری را در سخنرانی‌های خود مطرح می‌کرد. برخلاف این وعده‌ها، عملکرد وزیر راه و شهرسازی در تکمیل پروژه‌های مسکن مهر چندان موفقیت‌آمیز نبوده‌ است.

بنابر گزارش دریافتی از وزارت راه و شهرسازی، از مجموع ۲ میلیون و ۳۶۰ هزار واحد مسکن مهر دارای قرارداد، تا تیرماه ۹۴ مجموعاً یک میلیون و ۴۵۰ هزار واحد به فروش اقساطی رسیده است و همچنان حدود یک میلیون خانوار چشم‌به‌راه تحویل مسکن خود هستند. این در حالی است که بسیاری از واحدهای مسکن مهر که به فروش اقساطی رسیده‌اند و دفترچه قسط آن‌ها صادر شده، هنوز به متقاضیان تحویل داده نشده است.

وزیر راه و شهرسازی در آذر ۹۲، قول اتمام بیش از ۸۰ درصد از مسکن مهر را در سال ۹۳ و اتمام کل پروژه را تا پایان سال ۹۴ داد؛ اما این وعده خیلی زود به پایان سال ۹۵ موکول شد. اخیراً نیز مسئولین وزارت راه و شهرسازی از احتمال تکمیل نشدن طرح‌های مسکن مهر تا پایان سال ۹۵ سخن گفته‌اند. روند فعلی تحویل طرح‌های مسکن مهر، از فروش اقساطی حداکثر ۲۰ هزار واحد در ماه حکایت دارد که در واقع این میزان در سال به ۲۴۰ هزار واحد می‌رسد. این بدین معنی است که با این روند و با توجه به ۹۱۰ هزار واحد تکمیل نشده، حدود ۶ سال و نیم طول می‌کشد که کل واحدهای مسکن مهر تحویل داده شود!

پیشرفت بسیار کند پروژه‌های مسکن مهر، موجب شد که مقام معظم رهبری در دیدار با هیئت دولت، تکمیل این پروژه‌ها را به صورت جدی متذکر شوند. با این ‌حال، وزیر راه و شهرسازی در این راستا نه‌تنها اقدام جدی‌ای انجام نداده است، بلکه بارها در اظهارات ناامیدکننده‌ای، مسکن مهر را طرحی «مزخرف» و «حاشیه‌نشینی مدرن» نامیده است.

نوسازی مسکن روستاییان، شاید وقتی دیگر!

ساخت مسکن روستایی و نوسازی مسکن روستاییان همواره یکی از مصادیق خدمت‌رسانی به محرومین و مستضعفین و در راستای برقراری عدالت بوده است؛ به‌گونه‌ای که رهبر معظم انقلاب نیز ساخت مسکن روستایی را از مصادیق بارز پیشرفت و عدالت در کشور نامیدند.
در دو سال گذشته، موضوع مسکن روستایی در وزارت راه و شهرسازی رو به تعطیلی گذاشته است؛ به‌طوری‌که در سال ۹۲ هیچ‌گونه تسهیلاتی به مسکن روستایی اختصاص نیافته است و در سال ۹۳، تنها ۵ هزار فقره تسهیلات در زمینه مسکن روستایی پرداخته شده است. این در حالی است که در چند سال گذشته، به‌طور متوسط در هر سال، بیش از ۲۰۰ هزار واحد تسهیلات برای مسکن روستایی پرداخت شده است.

عملکرد وزارت راه دولت یازدهم در زمینه راه روستایی نیز چندان درخشان نبوده است. در دولت‌های قبلی به طور میانگین سالانه ۵۷۰۰ کیلومتر راه جدید روستایی احداث شده است؛ اما بنا به گزارش معاون راه روستایی وزارت راه و شهرسازی، این میزان در سال۹۳ با کاهش چشمگیر به حدود ۳ هزار کیلومتر رسیده است.

واردات غیرضروری واگن
علی‌رغم اینکه تمامی كارشناسان حوزه حمل و نقل ریلی معتقدند که ۹۰ درصد تكنولوژی ساخت واگن مسافری در داخل كشور به دست مهندسین توانمند ایرانی قابل اجرا بوده و شركت‌های داخلی امكان ساخت و تولید واگن مسافری را در داخل كشور دارند، اخیرا شركت حمل و نقل ریلی رجاء از شركت‌های وابسته به شستا (تامین اجتماعی) اقدام به امضای تفاهم‌نامه خرید ۵۵۰ واگن مسافری از شركت اشتادلر سوئیس به مبلغ ۹۸۰ میلیون یورو معادل ۳۵۰۰ میلیارد تومان و خرید ۲۵۰ دستگاه واگن دست دوم از شركت تالكو اسپانیا به مبلغ ۲۵۰ میلیارد تومان نموده‌اند.
این در حالی است كه با تولید داخلی واگن با معیارهای استاندارد بین‌المللی UIC قیمت تمام شده این واگن‌ها نصف مبلغ فوق خواهد بود و حدود ۱۵۰۰ میلیارد تومان صرفه‌جویی اقتصادی خواهد داشت. از سوی دیگر در شرایط ركود اقتصادی و بیكاری، تولید داخلی واگن موجب اشتغال‌زایی ۱۲۰۰ نفر خواهد شد.

افزایش شدید قیمت بلیت قطار
در حالی که به گفته مدیرعامل راه‌آهن، قیمت بلیت قطارهای مسافری براساس قانون دسترسی آزاد به شبکه ریلی بر حسب نرخ تورم و سالانه یک‌بار انجام می‌شود، قیمت تعدادی از بلیت قطار‌های مسافری در سال ۱۳۹۳ نسبت به سال ۱۳۹۲ بیش از ۷۰ تا ۱۹۵ درصد افزایش داشته است که بی‌تردید این درصد از افزایش قیمت‌ها متناسب با نرخ تورم نبوده است.
همان طور که در جدول ذیل مشاهده می‌شود، قیمت‌های بلیت قطار افزایش بسیار زیادی یافته است که به طور مثال، بلیت قطار عادی قم- مشهد که عموما مورد استفاده قشر مستضعف جامعه قرار می‌گیرد، ۱۶۲ درصد افزایش یافته است، این افزایش قیمت‌ها در نهایت منجر به کاهش استفاده از قطار به عنوان امن‌ترین وسیله نقلیه می‌شود، به طوری که طبق جدول، تعداد مسافر جا به جا شده سال ۱۳۹۳ نسبت به ۱۳۹۱ حدود ۱۱ درصد کاهش یافته است.

این کاهش۱۱ درصدی، جابه‌جایی مسافر با قطار (به عنوان امن‌ترین وسیله نقلیه)، شاخص نگران‌کننده‌ای است که حاکی از سوءمدیریت مسئولین وزارت راه و شهرسازی دارد.

انتصاب فعال ضد انقلاب به عنوان مشاور وزیر
در کنار عملکرد ضعیف وزارتخانه راه و شهرسازی، انتصاب افراد بدسابقه نیز جزو نقاط ضعف آخوندی می‌باشد.
وزیر راه و شهرسازی دولت یازدهم در مردادماه سال ۹۳ در حکمی «یوسف مولایی» را به سمت «سرپرست کارگروه مطالعاتی مشورتی و ساماندهی امور حقوقی» منصوب کرد.
لازم به ذکر است که یوسف مولایی، همکاری با شیرین عبادی، مؤسس کانون مدافعان حقوق بشر، وکالت اکبر گنجی، عباس امیرانتظام، اصانلو و رجایی را در کارنامه خود دارد. وی از سخنرانان کنفرانس ضد انقلابی «ایران پس از انتخابات» بوده است. مولایی در کنار چهره‌های ضد ایرانی چون رابرت کوبر (مدیر امنیت خارجی اتحادیه اروپا)، فرح کریمی (حزب سبز هلند) و آنجلیکا بیر (عضو دفتر مرکزی حزب سبز آلمان) حضور داشته است.

اعطای امتیازات خاص به نمایندگان
در روزهای منتهی به جلسه استیضاح
در روزهای اخیر برخی از مکاتبات وزارت راه و شهرسازی برای اعطای امتیازات خاص به چند نماینده مجلس، در رسانه‌ها منتشر شد. این مکاتبات حکایت از باج‌دهی مسئولان این وزارتخانه برای جلب نظر نمایندگان در آستانه استیضاح دارد.

بر اساس یکی از این اسناد رسمی به شماره ۶۹۳/۲/م و/۹۴ مدیرکل حوزه وزارتی دفتر وزیر در نامه‌ای خطاب به مدیرعامل سازمان ملی زمین و مسکن، پی‌نوشت وزیر راه و شهرسازی در خصوص درخواست یک نماینده مجلس مبنی بر واگذاری و تقسیط بلندمدت یک باب واحد مسکونی را این چنین ابلاغ می‌کند: «جناب آقای مهندس پژمان، ۲۵ درصد نقد و الباقی را پنجساله تقسیط فرمایید». همچنین در ذیل نامه نماینده دیگری مبنی بر واگذاری یک واحد مسکونی به نماینده دیگری، پی‌نوشت وزیر این چنین ابلاغ شده است: «جناب آقای پژمان، موافقت کنید». این در حالی است که بسیاری از مردم ضعیف و آسیب‌پذیر علی‌رغم پرداخت بخش مهمی از هزینه‌های مسکن مهر، با موانع بی‌دلیل وزیر راه و شهرسازی مواجه هستند و درخواست‌های آنها یکی پس از دیگری به بایگانی و سطل زباله حواله می‌شود.
مرجع : کیهان
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
باید استیضاح بشه تا بفهمه که باید برای مردم دل سوزاند
مسکن مهر خرابکاری دولت قبل است که گریبانگیر این دولت شده مثل یارانه نقدی. هر کس دیگر هم وزیر شود نباید به این خرابکاری ادامه دهد. فقط تکمیل قبلی ها
Iran, Islamic Republic of
برو اصفهاني رفيق فابريک!!!!!!!!!
United Kingdom
4 ساله پول مسکن مهر دادیم و هنوز هیچ خبری نیست
مستضعين سابق (قشرآسيب پذير جديد)
Iran, Islamic Republic of
ايشان ان شاء الله از سمت وزارت در جمهوري اسلامي بركنار خواهند شد.
Iran, Islamic Republic of
دماغ سوخته می خریم
Iran, Islamic Republic of
چطور اون همه اختلاس و ويراني در دولت قبل خبري از استيضاح نبود
ali
سلام
دولت در سال 69 چندین هکتار از اراضی تهران را به کارمندان خود فروخته پولش را دریافت کرده و برای آنها سند صادر شده متاسفانه از آن سال تاکنون دولتها هیچ کاری برای کارکنان خودش نکرده است کارکنان آن روز امروز بازنشسته و یا فوت شده اند رای قطعی دیوان عدالت مبنی بر اجازه ساخت نیز ارزشی نداشته است!!! امیدواریم دولت تدبیر، امید ما را نامید نکند و حق و حقوق ما رابدهد
شریف
از همان ابتدا انتصاب این حامی مسلم فتنه 88 در سمت وزیر اشتباه و نوعی دهن کجی به نظام اسلامی بود و متاسفانه مجلس هم به این امر مهم توجه نکرد.
Netherlands
ننگ بر وزیری که با پیش فرضهای غربی به شهر و شهرسازی نگاه می کند و ننگ بر مجلسی که به جای قانون اسلامی شدن شهرسازی به چنین وزیری رای می دهد االه اکبر خامنه ای رهبر ؛ما در راه رهبری معظم و انقلاب ایستاده ایم و از اینکه اانقلابی بودن ما را افراطی بودن بدانند نخواهیم هراسید و به زودی با وزیر و موافقانش برخوردی که در شان خشم جوانان انقلابی مسلمان پیرو ولایت مطلقه فقیه باشد انجام می دهیم
مهدی
الحمدالله به برکت تعدادی از این نمایندگان از همه چیز بیخبر و یا خواب دوباره صدارت وزارت را بدست آوردند و این 175نماینده به عملکرد و کارنامه غیر قابل قبول ایشان رای دادند... .باید به این نمایندگان هورا گفت .
عمار
Iran, Islamic Republic of
این آقا با آقای نیکزاد که بسارفعال ومخلص بود قابل قیاس نیست.