جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰

انتقاد به واردات ۸ میلیون تست هپاتیت و HIV

يکشنبه ۱۲ مهر ۱۳۹۴ ساعت ۱۵:۲۰
کد مطلب: 448161
مدیرعامل سازمان انتقال خون با انتقاد به واردات سالانه ۸ میلیون تست هپاتیت B-C و HIV و بی توجهی به تولید داخلی در این حوزه گفت:واقعاً نیاز نیست برخی خدمات و تجهیزات پیچیده و گرانقیمت در همه آزمایشگاه‌ها باشد، بلکه باید آزمایشگاه‌های مرکزی و بزرگ ساخت.
به گزارش جهان به نقل از تسنیم، دکتر علی اکبر پورفتح اله مدیر عامل سازمان انتقال خون ایران در سومین کنگره فناوری‌های نوین آزمایشگاهی با نقدی بر عملکرد مجموعه علوم آزمایشگاهی بالینی کشور اظهار کرد: باید به تولید تجهیزات و ملزومات آزمایشگاهی و خودکفایی و سپس صادرات این محصولات به منطقه و دنیا فکر کنیم.

مدیر عامل سازمان انتقال خون ایران با اشاره به تجربه موفق علم داروسازی در کشور عنوان کرد: این علم به صورت یک زنجیره کامل عمل می‌کند اما با توجه به پیشرفت‌های شگرف فن آوری در کشور که در عرصه خدمات آزمایشگاهی ما را همردیف کشورهای پیشرفته قرار می‌دهد، قابلیت این را داریم که زنجیره فعالیت‌های مرتبط با آزمایشگاه را گسترش دهیم.

وی ضمن با تاکید بر اهمیت چرخه اقتصادی آزمایشگاهی گفت: می‌توان خدمات آزمایشگاهی را برای کشورهای منطقه نیز ارائه داد و اگر بتوانیم معرف‌ها و مواد مورد نیاز آزمایشگاه مثل کیت و سایر ملزومات را تهیه کنیم و به تولید انبوه برسیم می‌توان به صادرات آن نیز فکر کرد.

پور فتح اله افزود: متاسفانه توجه بیش از حد به خدمات ما را از تولید ملزومات آزمایشگاهی غافل کرده است و این زنجیره کامل نیست و امروز حتی برای واردات این اقلام نیز مشکل داریم چه رسد به تولید آن.

وی استانداردسازی و نظارت بر ورود تجهیزات و اقلام آزمایشگاهی را ضعیف و ناکارآمد خواند و افزود: امروز در سایه دولت تدبیر و امید شرایط سخت گذشته را نداریم و چشم کشورهای منطقه به ما دوخته شده است و باید تولید با برند محصولات خود را داشته باشیم.

مدیر عامل سازمان انتقال خون با اشاره به واردات سالانه ۸ میلیون تست هپاتیت B-C و HIV تاکید کرد باید هم در زمینه خدمات هم در زمینه تولید اقلام مورد نیاز بازار منطقه ای را به دست آوریم.

پورفتح اله افزود: اگر اقتصاد چرخه آزمایشگاه مد نظر قرار گیرد متوجه می‌شویم که واقعاً نیاز نیست برخی خدمات و تجهیزات پیچیده و گرانقیمت در همه آزمایشگاه‌ها وجود داشته باشد این کار مقرون به صرفه نیست در حالیکه راه اندازی آزمایشگاه‌های مرکزی و بزرگ که از تمام کشور و سراسر دنیا بتواند پذیرای نمونه‌های آزمایش باشد به مراتب اقتصادی تر و کاربردی تر است و ارزانی خدمات و کنترل و تضمین کیفت قوی تر را به همراه خواهد داشت.

وی اقدام سازمان انتقال خون در تولید نمونه‌های آزمایشگاهی کنترل کیفی برای آزمایشگاه‌های کشور را بسیار شایسته قلمداد کرد که در راستای تولید اقلام و محصولات مورد نیاز و خودکفایی چرخه آزمایشگاهی صورت گرفته است.

پور فتح اله این کنگره را فرصت مغتنمی دانست که مسئولیت رفع نقاط ضعف در چارچوب تدوین یک برنامه راهبردی آزمایشگاه را بپذیریم و طبق نقشه راه پیش برویم.

به گزارش سازمان انتقال خون، سومین کنگره فناوری‌های نوین آزمایشگاهی توسط انجمن متخصصین علوم آزمایشگاهی بالینی ایران و انجمن تامین کنندگان تجهیزات آزمایشگاهی و دانشکده پیرا پزشکی دانشگاه علوم پزشکی ایران برگزار و به مدت سه روز ادامه خواهد داشت.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *