سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - 16 Apr 2024
 
۰

سقوط قیمتها در 5 بازار بزرگ ایران

پنجشنبه ۶ تير ۱۳۹۲ ساعت ۱۴:۱۵
کد مطلب: 295369
5 بازار بزرگ خودرو، مسکن، آهن آلات، اجناس الکتریکی، موبایل و کامپیوتر متأثر ازکاهش نرخ ارز سقوط کرد.
به گزارش جهان به نقل از قدس، ترکشهای کاهش نرخ ارز این بازارها را دربرگرفت به طوری‌که سونامی افت تاریخی دلار ضربه بزرگی به چهارستون بازار مسکن و دیگر بازارها وارد کرد.سونامی کاهش قیمت ارز، بازار آهن آلات راهم بی‌نصیب نگذاشت به طوری‌که کاهش قیمت دراین بازارهم آغاز شده است.
 
 از آهن تا خودرو
رئیس اتحادیه کشوری آهن‌فروشان از کاهش قیمت میلگرد و آهن در یک هفته گذشته خبر داد و گفت: میلگرد 8 درصد و آهن 12 درصد کاهش قیمت داشته است.
وی افزود: از هفته گذشته تاکنون میلگرد بین 7 تا 8 درصد و تیرآهن 12 درصد کاهش قیمت داشته است.
محمد آزاد گفت: بازار هنوز در رکود است و تقاضای لازم وجود ندارد و به محض اینکه قیمتها نوسان می‌کند خریداران متوقف می‌شوند تا قیمت به کف برسد.
وی افزود: اگر ریال تقویت شود شاهد کاهش بیشتر قیمت در بازار خواهیم بود.
درهمین حال رئیس اتحادیه فروشندگان اتومبیل از کاهش 5 تا 12 درصدی قیمت انواع خودروهای داخلی با کاهش قیمت دلار خبر داد و گفت: در خودروهای وارداتی نیز این هفته بازار با کاهش 5 تا 10 میلیون تومانی روبه رو بوده است.
حسین زمانی افشار، با اشاره به اینکه هم راستای روند نزولی نرخ دلار قیمت انواع اتومبیل های داخلی هم با کاهش قابل توجهی روبه رو بوده است، اظهارداشت: قیمت پژوپارس که پیش از این 38 میلیون تومان به فروش می رسید در حال حاضر باکاهش 5 میلیون تومان به قیمت 33 میلیون تومان در بازار مورد معامله قرار می‌گیرد.
وی ضمن بیان این مطلب که قیمت 206 تیپ 5 از 42 میلیون تومان به 40 میلیون تومان رسیده است، افزود: رانا از 22 میلیون تومان به 21 میلیون تومان و خودروی 7EF نیز با کاهش دو میلیون تومانی از 28 میلیون تومان، قیمت 26 میلیون تومان را تجربه می‌کند.
وی اضافه کرد: ال 90 هم از 36 میلیون تومان به 33 میلیون تومان و خودروی تیبا از 22 میلیون تومان به 21 میلیون تومان و مگان از 92 میلیون تومان به 88 میلیون تومان رسیده است.
زمانی افشار با بیان اینکه این روزها با کاهش قیمت دلار تولیدات سایپا 300 تا 400 هزار تومان کاهش یافته است، تصریح کرد: در محصولات ایران خودرو نیز در وانت پیکان 300 تا 400 هزار تومان کاهش قیمت را شاهد بوده‌ایم.
به باور رئیس اتحادیه فروشندگان اتومبیل، در خودروهای وارداتی نیز این هفته بازار با کاهش 5 تا 10 میلیون تومانی روبه رو بوده است.
 
 زلزله دلار در خانه
از سوی دیگر زلزله دلار ستونهای گرانی خانه را هم لرزاند، به طوری که قیمت مسکن هم درحال ریزش است .دراین باره رئیس اتحادیه کشوری مشاوران املاک از کاهش قیمت مسکن خبر داد و گفت: در پی کاهش نرخ ارز قیمت خانه نیز روند کاهشی خواهد داشت.
مصطفی قلی‌خسروی ورود آرامش و ثبات اقتصادی در بازار مسکن را با همکاری مردم در انتخابات همراه دانست و گفت: پس از هجوم و بحران فکری از گران‌شدن طلا و ارز، حال این کالاها در حال بازگشت به بازار اقتصادی هستند و بازار نیز به ثبات نزدیک می‌شود.
وی با اشاره به تاثیر کاهش نرخ ارز بر بخش مسکن اظهار داشت: وقتی آرامش وارد بازار می‌شود بر همه مسایل از جمله مسکن نیز تأثیر می‌گذارد. قلی‌خسروی ابراز امیدواری کرد ثبات اقتصادی در بازار اقتصادی تداوم داشته باشد.
رئیس اتحادیه کشوری مشاوران املاک با ابراز امیدواری از کاهش حدود پنج درصدی حباب مسکن افزود: پیشتر گفته شده بود حباب 20 درصدی بر بازار مسکن حاکم شده است که در مدت اخیر با کاهش قیمت رو به رو شد.
وی درباره‌ تأثیر کاهش قیمتها بر قیمت زمین نیز گفت: به‌طور طبیعی ثبات اقتصادی بر همه قسمت‌های مسکن از جمله زمین تأثیر می‌گذارد.
درهمین حال رئیس اتحادیه فن‌آوران و رایانه‌ تهران از کاهش قیمت اجناس الکترونیکی خبر داد و کاهش قیمت دلار را علت کم شدن 10 تا 15 درصدی نرخ این اجناس دانست.
مهدی میرمهدی تقاضا در بازار کنونی را کم دانست و گفت: چون خریداران تصور می‌کنند قیمت دلار کاهش می‌یابد، جنس نمی‌خرند و همین موضوع باعث می‌شود واردکنندگانی که محصولات خود را به صورت اعتباری وارد کرده‌اند، دچار مشکل شوند و اجناس را به قیمت پایین‌تر عرضه کنند که این مشکل در صورت ثابت ماندن قیمت دلار یا تک نرخی شدن آن برطرف خواهد شد.
گفتنی است، چند روز پیش سونامی کاهش قیمت، بازارهایی چون موبایل و کامپیوتر را نیز دربرگرفت به گونه‌ای که به ترتیب 20 و 15 درصد کاهش قیمت در محصولات این بازارها رخ داده است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *