پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۴
۹
تحلیل زاکانی از شکل‎گیری قطب بندی های جدید در جهان

رویکرد جدید به جای شعار «برد‎ ـ‎ برد» و «برد‎ ـ‎ باخت»

اتفاقی که امکان مانور تیم مذاکره‎کننده را بیشتر کرده است
سه شنبه ۸ مهر ۱۳۹۳ ساعت ۱۰:۴۱
کد مطلب: 383163
ما باید رویکرد عقلانیت اسلامی و انقلابی را پیشه کنیم که در آن با توجه به مسئولیت‎‎های اعتقادی و تاریخی خویش و با تدبیر ملهم از عقلانیت ابزار‎ساز و در سایه اعتماد به سنت‎‎های الهی و حرکت در مسیر اراده و خواست خداوند بزرگ تجلی یافته در قرآن و سنت و عمل مناسب با آن، سبب فلاح و رستگاری خود شویم.
رویکرد جدید به جای شعار «برد‎ ـ‎ برد» و «برد‎ ـ‎ باخت»
جهان نيوز ـ علیرضا زاکانی: سال‎هاست که رهبر معظم انقلاب اسلامی بر شرایط ویژه جهان و شکل‎گیری قطب بندی جدیدی تاکید می کنند که بی‎شک سالیان متمادی رخداد‎های جهانی و منطقه‎ای را رقم خواهد زد و نقش آفرینی هر کشور را در قالب خویش بازتعریف خواهد نمود.

با مرور حوادث سالیان گذشته می‎توان مولفه‎‎های این تغییر جدید را در قالب زیر بیان و به طریق درست به عبور از این گذرگاه اشاره کرد.

الف) جهان آینده چند قطبی است و هر کشور یا هر قطب به میزان توانمندی خود در شکل‎گیری و اداره این نظم جدید، نقش آفرینی خواهد کرد؛ این در‎حالی است که دو قطب سلطه گران به محوریت آمریکا و سلطه ستیزان بر مدار ایران اسلامی در دو انتهای این بخش بندی قرار گرفته‎اند.

۱. آمریکا نقش ابرقدرتی خویش را حتی از منظر سیاستمداران و اندیشمندان این کشور به علت تعارضات نظری و عملی درون زاد آن و بی‎اعتباری در سطح جهان از دست داده است و بی‎تاثیر‎تر از گذشته خود، توان اداره هم‎زمان منازعات متعدد در مناطق مختلف دنیا را ندارد و با اولویت بندی براساس سند امنیت ملی سال ۲۰۱۲ خود می‎کوشد با ساماندهی مجدد غرب آسیا و شمال آفریقا توانش را به‎سمت آسیای جنوب شرقی سوق داده و مانع از رشد فزاینده چین به‎عنوان رقیبی جدی برای خود باشد. سران ایالات متحده می‎کوشند با ایجاد اختلالات و سوءتفاهمات منطقه‎ای بین چین و همسایگانش از جمله ژاپن در جغرافیای منطقه، دل مشغولی‎‎های ویژه‎ای برای این کشور فراهم کنند و زمینه را برای حضور نظامی تشدیدیافته خود در این منطقه به وجود آورند و از طرفی نیز با خروج سرمایه گذاران از پرجمعیت‎ترین کشور جهان، مانع رشد اقتصادی این غول شکل گرفته اقتصادی شده تا جلوی بالفعل شدن خطرات دیگر آن را در آینده بگیرند.

۲. درگیری‎‎های اوکراین و جنگ جدید غرب با پهناورترین کشور جهان یعنی روسیه در قالب ایجاد فشار اقتصادی و تحریم‎‎های سخت، امکانی را ایجاد نمود که رویکرد پیوستگی چین و روسیه برای مقابله با سناریوی جدید غرب بیشتر از گذشته رخ دهد و از قبل آن قرارداد‎های حوزه انرژی بر زمین مانده بین این دوکشور به سرعت منعقد شدند و چین و روسیه درخواست پذیرش هم‎پیمانان جدید در ترکیب آینده قطب بندی جدید را مطالبه می‎نمایند تا جایی
گسل‎‎های موجود بین غرب به رهبری آمریکا و روسیه و چین امکان بالا رفتن مانور تیم مذاکره‎کننده ایران را از هر زمانی بیشتر نموده است که از این فرصت ایجاد شده در مذاکرات و فراتر از آن در ایجاد تفاهمات بیشتر برای عبور از تحریم ظالمانه آمریکا و هم پیمانانشان می‎توان سود جست
که لاوروف، وزیر خارجه روسیه، به صراحت بیان داشت که در دوره ریاست روسیه بر پیمان شانگهای، شاهد پذیرش متقاضیان حضور در این پیمان خواهیم بود که از جمله ایران نیز ـ که سالهاست حضور در این پیمان را پیگیری می کند ـ در آن امکان حضور خواهد یافت.

۳. حضور مجدد آمریکا به بهانه مقابله با داعش در غرب آسیا و شمال آفریقا و ساماندهی نشست پاریس با حضور کشور‎های مختلف از جمله کشور‎های حامی تروریسم و مدافع عملی و نظری القاعده، طالبان و داعش اولا برای بازیابی آبروی از دست رفته ایالات متحده و جبران شکست قبلی آن در لبنان، غزه، سوریه و عراق بوده و ثانیا تقلا و تلاشی مجدد است برای جلوگیری از دومینوی صورت گرفته در شکست کشور‎های وابسته به خویش و ممانعت از تقویت جبهه مقاومت در این منطقه از جمله یمن. این همان واهمه و پیش‎بینی تحلیل‎گر کویتی عبدالله النفیسی - از دشمنان سرسخت انقلاب اسلامی ‎ـ‎ بود که صراحتا اعلام داشت که بعد از بیروت، دمشق و بغداد اینک نوبت صنعا رسیده است و این خود آغازی بر پایان یافتن شیشه عمر کشور‎های مرتجع منطقه خواهد بود و البته وی برای ایجاد حساسیت بیشتر، این رخداد‎های بسیار مهم و سرنوشت‎ساز را مستقیما به ایران منتسب کرد تا بلکه اسباب فشار روانی را بر انقلابیون از یک سو و ترغیب لازم را برای مرتجعین و حامیانشان در تلاش‎‎های مذبوحانه بیشتر در جلوگیری از این روند بسیار مطلوب را ‎ـ‎ که جز به عنایت الهی رقم خوردن آن محال می‎نمود - از سوی دیگر فراهم آورد.

واقعیت این است که نقش ایران نه نقشی مداخله‎جویانه بلکه نقشی حمایتی از جریان بیداری اسلامی در جهت انتقال تجربه و حمایت معنوی از آن‎ها در برابر سیل خیانت‎های سرپنجه‎‎های استکبار در این کشور‎ها و ایجاد توانمندی بالاتر آن‎ها برای مقابله با تجاوزات آمریکا و هم پیمانان آن در منطقه بوده تا جایی که به‎درستی بیان شد، اگر سردار سرافراز اسلام قاسم سلیمانی چند ساعت دیرتر به بغداد می‎رسید این شهر نیز به‎دنبال موصل و تکریت سقوط می‎کرد.

اهمیت این حضور قدرتمند معنوی و صلابت بخش ایران اسلامی در رفع تفرقه بین عناصر موثر عراق بود که همگرایی در بین آن‎ها را ایجاد کرد تاجایی که بستر لازم اولیه را فراهم نمود تا در پرتو فراخوان مرجعیت زمینه اتصال مسئولان و مردم عراق بیش از پیش محقق شود و در سایه آن عراق یکپارچه بر علیه خونخواران و تجزیه طلبان قیام نمود و مانع به نتیجه رسیدن اهداف شوم آمریکا و مرتجعین منطقه و عروسک‎‎های خیمه شب‎بازی آن‎ها که امروز با نام داعش فعالیت می‎نمایند، شد.

ب‎) مذاکرات هسته‎ای ایران اسلامی با طرف‎‎های بهانه جوی غربی به‎ویژه آمریکا وارد مرحله جدیدی شده است که آرزوی همه انقلابیون و دوستداران اسلام عزیز و ایران سربلند، تفاهم با ۵+۱ با حفظ دستاورد‎های هسته‎ای و آبروی انقلاب اسلامی در نزد جهانیان، است. به‎نظر علاوه بر اولویت
بیداری اسلامی در حال تجلی مجدد و مضاعف در جهان اسلام است که از آن نباید غفلت کرد و با اشتباهاتی اساسی مثل پیام ریاست محترم جمهوری به شاه عربستان امید را در منطقه بین انقلابیون ذبح ننمود
بخشی به توانمندی‎‎های درون زاد و اتکا به توانمندی‎‎های داخلی، توجه به نکات زیر برای عبور از گردنه سخت پیش رو ضروری می‎نماید.

۱. آمریکا در بالاترین درجه ضعف خویش تا امروز، بعد از جنگ دوم جهانی است و مجبور به کوتاه آمدن در برابر منطق محکم نظام اسلامی به‎ویژه فرمایشات فوق العاده دقیق رهبری معظم انقلاب درجهت دفاع از منافع ملی و دستاورد دانشمندان ایران عزیز است.

۲. گسل‎‎های موجود بین غرب به رهبری آمریکا و روسیه و چین امکان بالا رفتن مانور تیم مذاکره‎کننده ایران را از هر زمانی بیشتر نموده است که از این فرصت ایجاد شده در مذاکرات و فراتر از آن در ایجاد تفاهمات بیشتر برای عبور از تحریم ظالمانه آمریکا و هم پیمانانشان می‎توان سود جست.

۳. بیداری اسلامی در حال تجلی مجدد و مضاعف در جهان اسلام است که بی‎شک اسباب استحکام بیشتر مواضع به حق جبهه مقاومت را فراهم نموده که از آن نباید غفلت کرد و با اشتباهاتی اساسی مثل پیام ریاست محترم جمهوری به شاه عربستان امید را در منطقه بین انقلابیون ذبح ننمود.

۴. معتقدیم در برابر رویکرد‎های متداول در عرصه سیاست خارجی - از جمله عقلانیت انطباقی با پذیرش رویه‎‎های متداول و روزمره موجود جهانی و پرهیز از سود حداکثری، قناعت به سود مناسب و رضایتبخش همه طرف‎‎های بازی و راضی نگه داشتن همه و زندگی مسالمت‎آمیز در فضای رقابتی با طرح شعار برد‎ـ‎برد یا در مقابل عقلانیت اقتصادی که پیگیر کسب سود حداکثری در بازی پیچیده با رقبا و حذف آن‎ها از حوزه تاثیر، تصمیم و نفوذ و با شعار برد‎ـ‎ باخت است - ما باید رویکرد عقلانیت اسلامی و انقلابی را پیشه کنیم که در آن با توجه به مسئولیت‎‎های اعتقادی و تاریخی خویش و با تدبیر ملهم از عقلانیت ابزار‎ساز و در سایه اعتماد به سنت‎‎های الهی و حرکت در مسیر اراده و خواست خداوند بزرگ تجلی یافته در قرآن و سنت و عمل مناسب با آن، سبب فلاح و رستگاری خود شده و با تاکید بر اصل اشداء علی الکفار و رحماء بینهم از همه گسل‎‎های عناصر تشکیل‎دهنده رقبا، مخالفین و دشمنان، با هوشمندی استفاده نمود و با محبت و احترام به رقبا حتی مخالفین و مواجهه منطقی حتی با دشمنان جبهه انقلاب اسلامی در سراسر جهان به‎دنبال تحقق آرمان‎‎های انقلاب اسلامی با عبور از واقعیت‎‎های تلخ و شیرین موجود جهان برای کسب منافع ملی و تقویت جریان مقاومت اسلامی بود و دقت مضاعف کرد که سرنوشت ایران اسلامی امروز با سرنوشت دنیای اسلام اعم از برادران سنی و شیعه عجین شده و بایستی نسبت به آن حساس بود و از آن صیانت نمود و فراتر از امروز به اهداف میان مدت و دراز مدت هم فکر کرده و به دور از اشتباه محاسباتی، تصمیمات درست و اقدامات به هنگام را انجام داد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
.... مهمترین عامل درتوافق هسته ای باید منافع ملی باشد ..
Iran, Islamic Republic of
به امید پیروزی فرزندان انقلاب در این مذاکرات
میلاد
معتقدیم در برابر رویکرد‎های متداول در عرصه سیاست خارجی - از جمله عقلانیت انطباقی با پذیرش رویه‎‎های متداول و روزمره موجود جهانی و پرهیز از سود حداکثری، قناعت به سود مناسب و رضایتبخش همه طرف‎‎های بازی و راضی نگه داشتن همه و زندگی مسالمت‎آمیز در فضای رقابتی با طرح شعار برد‎ـ‎برد یا در مقابل عقلانیت اقتصادی که پیگیر کسب سود حداکثری در بازی پیچیده با رقبا و حذف آن‎ها از حوزه تاثیر، تصمیم و نفوذ و با شعار برد‎ـ‎ باخت است - ما باید رویکرد عقلانیت اسلامی و انقلابی را پیشه کنیم///
به نظر من که با این بخش موافقم ولی بعید می دونم برای ما بردی در به کار باشه
Iran, Islamic Republic of
برد برد انشاءالله
فعلا که اونها میبرن ...!دلت خوشه ها!
م
United Kingdom
اقای زاکانی !!
اقای زاکانی. نظرات خوبی می دهد.
خدا کنه این تیم مذاکره کننده هم شنوا باشه و دانا
United States
مذاکرات ایران با کدخدای ۵+۱ (=امریکا) مهمتر از همه است. روسیه و چین با بقیه ۵+۱ هم سخن هستند و بخاطر ایران به جان بقیه شرکای خودشان نخواهند اقتاد و معدلات بسیار بزرگتر اقتصادی شان را بخاطر ایران بهم نخواهند ریخت.

آخرین مصوبه تحریم شورای امنیت علیه ایران این موضوع را ثابت کرد و روسیه و چین وتو نکردند. ما ایرانی ها باید واقع بین باشیم…..