کیارستمی: نميدانم چرا و از چه كسي بايد پوزش بخواهم
چهارشنبه ۹ مهر ۱۳۹۳ ساعت ۰۷:۴۲
کد مطلب: 383361
عباس کیارستمی در پاسخ به پرسشهای حبیب احمدزاده نویسنده دفاع مقدس درباره جنگ و دفاع مقدس تأکید کرد: من پاسخگوی همه رزمندگان واقعی هستم.
به گزارش جهان، حبیب احمدزاده در قالب گفتگویی با عباس کیارستمی پرسشهایی را درباره جنگ و دفاع مقدس مطرح کرده و کیارستمی نیز در پاسخ نقطه نظرات خود را ارائه داده است. این گفتگو در اختیار بخش فرهنگ و هنر خبرگزاری مهر قرار گرفته و طبق خواسته طرفین، هیچ تغییری در آن ایجاد نشده است.
در ذیل مشروح گفتگوی حبیب احمدزاده و عباس کیارستمی را میخوانیم:
چند سال پيش در یک ملاقات اتفاقي، به عباس کیارستمی پيشنهاد ساخت يك فيلم درباره حمله ناو آمریکایی به ايرباس غیرنظامی ایران در خلیج فارس را دادم؛ او در جواب من گفت: « نه انکه نميخواهم فيلم جنگي بسازم. ميخواهم؛ اما در صورتي كه بتوانم آن را در فرم كاري خودم بسازم. من در فیلمسازی توانايي اداره يكي دو سه نفر بيشتر را ندارم و در صحنههاي خودم و در هيچ كدام از فيلمهايم بيشتر از دو سه نفر آدم نداشتهام.» او در ادامه صحبتهايش ارادت خودش را به همه كساني كه در اين جنگ شهيد شدند اعلام كرد و گفت: «من مخلص آن جوان زعفران كاري هستم كه از خراسان آمده و براي نجات مملكت جنگیده است...». با چنین ذهنیتی وقتي فيلمي از كيارستمي در فضاي مجازي منتشر شد كه در آن جنگ ما را چيزي بيمفهوم ناميده بود، برآشفتم و به او تلفن كردم تا گلهام را به او بگويم و اين كه بالاخره بايد كدام حرفش را باور كنم. آن چه میخوانید ماحصل اين تماس تلفنيست که با رضایت عباس کیارستمی منتشر میشود.
احمدزاده: آقاي كيارستمي من به عنوان رزمندهاي كه تمام سالهاي جنگ در جبهه بودم، چند روز پيش نقلقولي از شما شنيدم كه به شدت آزردهام كرد. شما با ناديده گرفتن جانفشانيهاي رزمندههايي كه ۸ سال از زندگي و عمرشان را براي دفاع از ناموس و خاك اين مملكت صرف كردند، از جنگ ما به عنوان جنگی که هیچ مفهومی نداشت ياد ميكنيد. من خواستم كه از شخص خودتان در مورد اين مساله بپرسم و نظر واقعي و قلبيتان را در اين مورد بدانم.
کیارستمی: من نميدانم چطور بايد اين سوال شما را پاسخ بدهم؛ چون با وجود تماسهاي مكرري كه با من گرفته شد، خيال نداشتم به اين اتهامي كه به من وارد شده اعتنايي بكنم. اما سوال عزيزي مثل شما كه خودتان از رزمندههاي جنگ هستيد را نميتوانم بيجواب بگذارم و اگر كسي حق داشته باشد از من درباره اين موضوع سئوال كند شما هستيد كه مستقيما با جنگ درگير بوديد،. ببينيد ما همه نسبت به رزمندگان دين داريم، من تصور نميكنم حتي كساني كه ضد انقلاب هستند چه داخل و چه خارج ايران، بتوانند در اين دين شك بكنند. چند شب پيش در تلويزيون ديدم كه متاسفانه مجري با لحن هيجاني كه همه را تحريك ميكرد، ميگفت كه من نسبت به حماسهيي كه اين جوانان خلق كردند، وفاداري نداشتم و پيشنهاد كرد كه اگر كيارستمي پوزش بخواهد و بگويد كه اين يك اشتباه لفظي بوده، قضيه به سرانجام خواهد رسيد. ولي من نفهميدم بابت چه بايد پوزش بخواهم وقتي چيزي نگفتم كه در نفي اين حماسهآفرينان باشد. احمدزاده: اما شما صراحتا از جنگ ما به عنوان جنگی که هیچ مفهومی نداشت ياد ميكنيد.
کیارستمی: من جنگ را اساسا بيهوده ميدانم و به اين نميشود شك داشت. اما مسئول جنگ كسي است كه آغازش ميكند نه كسي كه دفاع ميكند. بله هنوز هم ميگويم و از اين جمله خود ذرهاي عقبنشيني نميكنم كه ما درگير جنگي شديم كه هيچ مفهومي نداشت. اما اين جنگ به ما تحميل شد و نميخواستيم درگير اين جنگ بيمفهوم شويم. درست است كه هردو طرف در جنگ سهيم هستند اما مسئول كسي است كه آغاز ميكند.
احمدزاده: آقای کیارستمی اينها بحثهاي فردي هستند كه پيش ميآيند اما موضوع مهمتر اين است كه از صحبتهاي شما استنباط ديگري ميشود. اين كه در يك جشنواره خارجي شما به يكباره به فيلمهاي جنگي ايراني ميپردازيد و در پايان صحبتهايتان جنگ ايران را جنگي بيمفهوم ميناميد؟
کیارستمی: فكر ميكنم لازم است كه درباره اين موضوع كمي توضيح بدهم. همانطور كه ميدانيد من در كشورهاي زيادي از دنيا كارگاه فيلمسازي دارم كه همين هم به اعتبار فيلمهايي است كه متعلق به سينماي ايران است. در اين كارگاه موردنظر كه در دانشگاه سيراكيوز برگزار شد - و نميدانم چگونه فیلمبرداری شده و چرا به يكباره بعد از ۶ ماه فيلمش منتشر شد- من از روش ساخت فيلمهايي ميگويم كه ضد هاليوودي هستند و به مسائل انساني ميپردازند و روابط انساني در آنها در اولويت است و از سينماي صرفا سرگرم كننده و ويرانكننده دور هستند. در اين وركشاپ يا كارگاه فيلمسازي من به موضوع جالبي برخوردم؛ كه در كشوري كه خودش مسبب بسياري از جنگها در دنيا است، فيلمها را طبقهبندي كرده و در آن دوره سه ماهه به شركت كنندهها ميگفتند كه هر فيلمي را چطور بايد ساخت. اينها حتي در مورد فيلمهاي غیراخلاقی هم دستورالعمل دارند يعني هر كس، هر جور كه دلش بخواهد نميتواند فيلم بسازد. در مورد فيلمهاي جنگي هم يادم است كه يك نوع (ده فرمان) داشتند كه بعضي از آنها هنوز در خاطرم هست، مثلا اولين نکته اين بود كه فيلم جنگي نسازيم و اگر ميسازيم چه ضوابطي را بايد در آن رعايت كنيم. وقتي ميگويند فيلم جنگي، بايد بدانيم كه فيلم جنگي با فيلم در مورد دفاع فرق دارد. دفاع را بايد از جنگ جدا كنيم. ديگر اين كه به هيچ عنوان در آثاري كه با موضوع جنگ ساخته ميشود، هيجان كاذب ايجاد نكنيد. قهرمانپروري نكنيد و در نبردهاي تن به تن و نزديك كسي را كه با آن مواجه ميشويد مورد اصابت گلوله قرار ندهيد و در كل چه چيزهايي را بايد رعايت كنيد تا فيلم جنگي شما سلامت باشد و دنيا را به جنگ دعوت نكند. در آن دستورالعمل درواقع فيلمهاي جنگي و فيلمهاي خشن بايد با نوعي هزل و شوخي آميخته ميشدند. كاري كه تارانتينو در فيلمی مثل «قصه های عامه پسند» کرد و توانست نخل طلا را از جشنواره کن دریافت کند. یعنی با شوخی بخش عمدهيي از خشونت را در این فیلم خشن زايل كرد. اينها چيزهايي بود كه در آن دانشگاه در مورد آنها صحبت ميشد، كه البته بخشهاي گزينش شده آن در فضاي مجازي منتشر شد.
احمدزاده: آيا شما جدیدا فيلمهاي سینمایی جنگي ايراني را ديدهايد و فكر ميكنيد در اين فيلمها اين موضوعات رعايت نشده است؟ کیارستمی: متاسفانه سالهاست كه فيلم جنگي ایرانی نديدهام. آن فيلمهاي اوليه را كه ديدم يادم است كه همه آنها خارج از اين دستورالعمل و قاعدهيي بود كه گفتم. آنها فيلمهايي بودند كه بيشتر قهرمانپردازي ميكردند؛ درهيچ كدام از آنها فرضا بچههاي زعفرانكار خراساني را كه من درباره آن با تو صحبت كردم، نديدهام. همان بچههايي كه من بعضي وقتها كه براي خريد خانه بيرون ميروم، يك سري هم به آنها در همين امامزاده علياكبر خودمان ميزنم. آنها رديف كنار هم آرميدهاند و عكسهاي آنها در جعبه آينه به تو لبخند ميزند. من هيچ تصويري از اين بچهها، در فيلمهاي جنگي كه آن زمان ساخته شدند هرگز نديدم. متاسفانه فيلمهاي جنگي ما كپيبرداري سخيف و پيش پا افتاده از سينماي امريكا است كه خودشان هم ديگر آن فرمولهاي كهنهشده را کنار گذاشته اند.
احمدزاده: آيا شما تا به امروز به مناطق جنگي سرزدهايد؟ آيا حماسهآفريني اين جوانان را ديدهايد؟
کیارستمی: راستش من نفهميدم چرا بايد به بديهيات پاسخ بدهم. مگر كسي ميتواند مدعي باشد كه آنها حماسه نيافريدند. من بعد از فتح خرمشهر وقتي به اين شهر رفتم به دوستاني كه نيامده بودند گفتم يك تابلوي راهنمايي ديدم كه آنقدر گلوله خورده بود كه معلوم نبود ورود ممنوع است، گردش به چپ ممنوع است، گلولههاي متعدد اين تابلو را لوله كرده بود. مگر ميتوان ارادتمند كساني نبود كه در آن جنگ شهيد شدند و اين رفاه نسبي را براي ما فراهم كردهاند. اظهار علني اين چيزها به قول شما ريا محسوب ميشود. چيزي كه عيان است چه حاجت به بيان است. آن رزمندهها كار انساني خودشان را انجام دادند و من چرا بايد حركت آنها را زير سئوال ببرم. همين الان هم خجالت ميكشم وقتي ميگويم نسبت به اينها مديونم. خجالتآور است چون ميرود در باب ديگري كه من مثلا ترسيدهام و از روي ترس اين حرفها را ميزنم. اما من چه موقعيتي دارم كه به خاطرش بترسم؟ من كجا مورد عنايت و لطف اين دوستان قرار گرفتم؟ من چه وقت عزيز كسي بودهام؟ لطفا به اينها پاسخ بدهيد.
احمدزاده: چرا نبايد اين رشادتها را يادآوري كرد و چرا احساس ميكنيد از رزمندگان حرف زدن ريا محسوب ميشود؟ آن رزمنده وظيفه خودش را درست انجام داده اما ممكن است مثل خيلي چيزهاي ديگر، از كار او سواستفادههايي صورت بگيرد...
کیارستمی: من در حال حاضر و در زمان صلح به هيچ عنوان دوست ندارم در مورد جنگ حرف بزنم. ما همين الان در ايران، هم موزه جنگ داريم، هم موزه صلح. در این موزه، فیلم «دو راه برای حل یک مسئله» -که من آن را پیش از انقلاب و در سال ۱۳۵۴ساختم - به صورت مستمر به نمایش درمیآید و به تازگی هم مدیریت این موزه از من خواسته که فیلم «جاده ها» را برای نمایش به آنها بدهم. به هر حال در مورد موزه صلح اگر اطلاعاتم درست باشد، چند سال پيش با همکاری صلح طلبان ژاپني ساخته شد، به دليل اين كه بعد از حادثه بمب اتمي در هيروشيما، آنها وظيفه خودشان ميدانستند، معلوليني كه از جنگ باقي ماندهاند به يك شكلي درمان شوند و به زندگي برگردند، چون جنگ چيزي نيست كه جهان طالب آن باشد. ما حتي ميبينيم كه به محض شروع يك جنگ، آدمهايي كه خيرخواه هستند و يا حتي تظاهر به خيرخواهي ميكنند، تلاش ميكنند كه يك جوري جنگ را تمام كنند و آتشبس اعلام كنند. بار دیگر اعلام می کنم من در زمان صلح، خيلي طرفدار حرف زدن درباره جنگ نيستم.
احمدزاده: قبول دارم كه ادامه كينه از جنگ ِتمامشده، اتفاق خوبي نيست، كما اين كه ما در حال حاضر از كشور عراق به عنوان كشور دوست و همسايه نام ميبريم. اما فكر نميكنيد درباره این حماسه ها و رنج ها صحبت نكردن، يك جور به فراموشی سپردن رشادتهاي رزمندگان ماست.
کیارستمی: بستگي دارد چه كسي ما را به حرف زدن دعوت كند. در ضمن من از شما هم گله دارم كه به من شك كرديد، چون ما قبلا هم در مورد سينماي جنگ با هم حرف زده بوديم و نظرات من را درباره جواناني معصومی كه در يك جنگ نابرابر شركت كردند، ميدانستيد...
احمدزاده: من در مورد شما و رويكردتان در سينما شك و قضاوتی ندارم ، فقط خواستم اين موضوع را از زبان خود شما به مردم منتقل كنم و اگر اينطور فكر نميكردم كه به شما زنگ نميزدم و گله نميكردم. من میخواهم موضوع براي شخص خودم و همه شفاف شود.
کیارستمی: من ممنونم كه به من زنگ زديد و گلهتان را شخصا از من پرسيديد. اما اي كاش من هم ميتوانستم مثل شما به كسي زنگ بزنم و سوالم را از او بپرسم و جواب صريح و صحيح بگيرم. احمدزاده: سوال شما چيست؟
کیارستمی: عدهاي معتقدند من بايد عذرخواهي كنم اما اصلا نميدانم چرا بايد پوزش بخواهم و از چه كسي بايد پوزش بخواهم.. ما در اين مملكت رهبر داريم. مجمع تشخيص مصلحت داريم. شوراي نگهبان داريم. مجلس داريم. رييسجمهور داريم. وزارت ارشاد داریم. . اما حالا تلويزيون با هيجان تمام ميآيد و ميگويد كه من عليه يك همچين حماسه بزرگ بشري حرف زدم. باز هم ميگويم كه من از هيچ جنگي دفاع نميكنم اما بحث دفاع و تنبيه متجاوز چيز ديگري است.
بنده به صراحت میگویم در این جریان اخلاق مردم و من نوعی قربانی بداخلاقی رسانه های چپ و راست شد، قربانی هیجان سازی رسانه های مکتوب و مجازی!
این اتفاق باعث شد من دیگر تا با خود شخص روبرو نشده ام درباره او قضاوت نکنم!
اللهی العفو
بازم همون اشتباه قبلی را جور دیگری داری تکرار میکنی . چون بعضی موقع ها دسترسی به فرد امکان نداره یا در بعضی جرائم طرف خودش منکر اقدامش میشه مثل فتنه گرای 88 که با وجود این همه شاهد و مدرک و... منکر فتنه گری هستند .
مرحوم که در مورد دفاع وجنگ نظر دادند که چیز بیهوده ای بوده آیا اگر در زمان فیلم سازیشان در تهران مورد حمله بعثی ها قرار می گرفت وخدای نکرده ضربان قلبشان بالا میرفت همین نظر را داشتند؟...........
«من از هيچ جنگي دفاع نميكنم اما بحث دفاع و تنبيه متجاوز چيز ديگري است» مگر جنگ ما غیر از دفاع و تنبیه متجاوز بود؟ پس چرا کیا رستمی نسبت به آن، اینگونه سخن گفته؟
چقدر خوب میشد اگر جناب احمدزاده نظر خودشان را در توجیهات کیا رستمی نسبت به بدیهیات دفاع مقدس می گفتند . در زمان صلح در خصوص جنگ صحبت نکنیم آقای کیا رستمی الان دنیا در صلح و آرامش است ؟؟؟؟ترس شما در از دست دادن وجه نه چندان بین المللی تان در جای جای این گفتگو پیداست تاریخ در مورد امثال شما قصاوت خواهد کرد فعلا خوش باشید
دعوای بیخودی بود که ابراهیم جان حاتمی کیا که خیلی بهش ارادت دارم به راه انداخت.
و صداو سیما با هوچی گری بهش دامن زد. کاش خودمان را خیلی وقتها به نشنیدن بزنیم. کیارستمی نه رییس جمهور این مملکته و نه نماینده تام الاختیار مردم ایران که حالا بخواهیم خودمون رو به خاطر حرفش ناراحت کنیم. هر آدمی یه اندازه ای داره. کاش به قدر اندازشون ازشون انتظار داشته باشیم.
جناب كيارستمي
چطور است كه تمام شهداء و رزمندگان و خانواده هاي محترم آنان و همه ملت ايران به نزد شما بيايند و براي ترهاتتان . از شما تشكر كنند ؟!!!
رو كه نيست سنگ پاي پرروگري كاسه ليسان غرب است !
اين نابكار آمده و هر چه خواسته به مدافعان كشور گفته است و تازه . شش قورت و نيم اش هم باقي است !
معلوم است كه وقتي جنتي وزير ارشاد اين دولت باشد . به اصطلاح هنرمندش هم بايد . كيارستمي باشد !!!
حضرت امام حسين عليه السلام به همراه 72 تن از ياران با وفايش در راه خدا و اسلام ناب محمدي، از همه چيز خود گذشتند و شهيد شدند تا جاهلان از جهالت بيرون بيايند.
راستی یک فیلم جنگی امریکایی که این قواعد رو رعایت کنه اصلا وجود داره. من هر چی تو فیلمهای هالیود می بینم بر عکس این حرفهاست. این هم دروغی دیگر . در ضمن کلید واژه کلام کیا رستمی اونجا بود که تو احمد پور های دیگر رو به جنگی بی مفهوم فرستادی . پس موضع اشکال را تغییر ندهید.
عذر خواهی وپوزش نشانه ی فهم سالم وجسارت وانصاف ومردانه گیست و کسی که عذر خواهی میکند بمراتب کاروعملش زیباتر از کسی است که حرفی را طبق روال معمول وبدون ایراد زده است چون دارای دو ویژه گی است ..1/ آنکه بازگشتی دارد به راه درست .2/ اینکه به سالم سازی فکر خویش پرداخته ودرجامعه سبب رشد هم خود وهم دیگران میشود .. واما ماست مالی کردن و صورت مسئله را با جا بجا کردن کلمات ورنگی جدید به آن زدن عین خفت و استیصال ذهنی وشخصیتی است /
حرف هاش بنده رو قانع نکرد. یک حرفی رو با وضوح زده حالا داره آسمون و ریسمون می کنه. یعنی باید رهبر و رئیس جمهور بیان به شما بگن کارت اشتباه بوده! ؟ این چه حرفیه! هر کس اشتباهی رو دید میتونه تذکر بده کما اینکه همه دنیا هم اینجوریه حتی تو کار سایر کشورها دخالت می کنند چه برسه به یک مساله داخلی.
اقای خود خواه و بی[...] مردم برای این مملکت از جان و مالشان گذشتند تا ناموسداری و ابروداری کنند البته این گفته ها ها برای شما بی معنی است ناموس میهن و اسلام ولی حداقل این را بدان که مردم در بدترین شرایط شهیدانی که با حداقل امکانات و دست خالی از این مملکت و مردم و دینشان پاسداری کردند به شما و شعارهایتان وقعی ننموده و اگر هنر مند خوب هم باشی جایی در دل مردم نداری پس از مردم و رزمندها که همان افرادی مثل حاتمی کیا هستند عذر خواهی کن
ما پاسخ خود را گرفتیم! اگر عمو ابراهیم این گونه او را رسوا نمی کرد او حالا این موضع را نداشت! کار عمو ابراهیم به جا بود و اثر هم گذاشت البته آقای کیا رستمی در این گفتگو گاهی به نعل وگاهی به میخ زده ولی انفعال وترسش هویداست!ما همین مقدار را می خواستیم که محقق شد!
نمیدونی بدون از کسانی باید عذرخواهی کنی که جانشون و گذاشتن تا تو اسیر بعثیها نشی و زیر نظر بعثیها کار نکنی و بعد چند وقت که صدام هوس کرد حمله کنه به کویت و چون کویت امیرش نوکر آمریکا بود غربیها یه دفعه محبتشون نسبت به کویت قلمبه بشه و کشورت رو به روز عراق در بیارن و آخر کار هم همونطور که به عراق حمله کردن به عراق به بهانه داشتن سلاح شیمیایی ایران رو هم اشغال میکردن و اونچه از 2003 به روز عراق آوردن به روز ایران میاوردن دست آخر هم مثل همین چند سال پیش که داعش رو تربیت کردن به جان مردم کشورت مینداختن و 2014 یعنی همین امسال برای نابودی داعش دوباره به خاک کشورت حمله میکردن همونطور که به عراق حمله کردن و اشتباهی نظامیان و غیر نظامیان کشورت رو میکشتن حالا فهمیدی برای چی و برای کی باید عذرخواهی کنی . جای تاسف داره کسی که این مسائل و نمیفهمه کارگردان شده و به فرهنگ کشور میخواد خدمت کنه بعضی سینماگران ما همون دلواپسی نبود سکس و شراب و خشونت در سینما رو داشته باشن بهتره دیگه نمیخواد در مورد تمامیت ارضی کشور افاضات کنن کیارستمی شهدا رفتن تا از تمامیت ارضی کشور دفاع کنن ان شاالله بفهمی
آقای کیارستمی نظر شما درباره حادثه عاشورا چیست؟؟؟ آن هم یک جنگ بود. آیا درباره آن نیز نباید قهرمان پروری کرد؟؟
آنهایی که تقریبا با دست خالی و بدون داشتن علم رزم از همه چیز خود گذشتند و از من و شما و سرزمین خود دفاع کردند آیا آنها قهرمان نیستند.
اگر حتی سخن شما درباره آنکه جنگ 8 ساله بی مفهوم بود درست باشد و منظورتان همان چیزی باشد که در این گفتگو بیان کردید، باید همانجا توضیح می دادید که ما دفاع کردیم و این دفاع چون از جان و ناموس یک ملت بود و برای حفظ ارزشهای دین ما بو پس مقدس بود. بله کار صدام نامفهوم بود اما دفاع ما مقدس.
جناب کیارستمی من با دقت متن مصاحبه تان را خواندم .خدا رو شکر که شما از ان صحبتها عدول کرده و امروز ان را تصیح می کنید .همین مصاحبه خانواده های شهید و جانباز و ازاده را بس که بنده حقیر هم با افتخار جزو انها هستم .ولی این را بدانید که از زمانی که صحبتهای قبلیتان را شنیدم بسیار متاتر شدم .هر گاه به پدر پیر شده ام که هنوز جراحات زیادی بر تن دارد و هر از جند گاهی به خاطر همین جراحات عازم بیمارستان می شوند به یاد شما و سخنان تان می افتادم بیشتر دلم می گرفت .البته برای ان بزرگواران ان صحبتها مهم نبود چرا که انان به خاطر هدف بسیار بزرگی رفتند و با خدایشان معامله کردند ولی من حقیر که روحم و ایمانم به اندازه ان بزرگواران نیست بسیار ناراحت بودم .خدا را شکر این مصاحبه را خواندم و کمی ارام شدم .
آقای کیارستمی عزیز! جنگ حتی برای جوانی که در آن سالها کودک بود هم مفهوم دارد. جنگ برای کسی که کودکی خود را با صدای آژیر قرمز و موشکباران و صف تانک های ردیف شده در پایتخت و هلی کوپترهای جنگی در آسمان شهر به یاد می آورد مفهوم دارد. جنگ برای کسی که کودکی خود را بدون حضور پدر و با رنج تنهایی مادر سپری کرده معنا دارد. جنگ حتی برای کودکان نسل بعد که پناهگاههای مدرسه را دیده اند معنا دارد. جنگ برای ما معنا دارد چون جزئی از تاریخی بوده که در آن زندگی کرده ایم. جنگ بری ما مفهوم دارد چون نشان داد که در این جهان هیچ کس با ما نیست. لطفا دیگر از بی مفهوم بودن هیچ جنگی سخن نگویید.
تو مردک شرابخواره صهیونیست باید بدونی که ما به معذرت خواهی تو هیچ نیازی نداریم...فقط باید امثال علی جنتی و حجت ایوبی از اینکه از جرثومه ای مثل تو دفاع کردن معذرت بخوان....
اين استدلال بيخوديه !! كه در زمان صلح نبايد از جنگ حرف زد !! شما جنگ 8 ساله رو به صراحت بي مفهوم گفتي !! نگاهتون به جهاد در راه خدا و شهادت كه آرزوي هر مومنه يه نگاه فوق العاده كثيف و غربيه حتي در صورت حسن ظنانه !!
از اینکه گفتی !" رزمنده ها قربانی جنگ شدند"
قربانی نشدند! بلکه بر خلاف بعضی ها رستگار شدند و پیش خداوند روزی می خورند.که امثال شما ها آنرا تو خواب و رؤیا هم نخواهید دید، مگر اینکه توبه کنید و به خدا روی آورده و استغفار کنید و از مردم شهید پرور هم عذر خواهی کنید!
نظام و نیروهای مردمی و حزب الهی باید قاطعانه در برابر این مردک بایستند و با برخوردشان با او کاری کنند که دیگر هیچ کس به خود جرات ندهد که چنین جسارتهایی کنند. حیدری ها یا الله...
آقای کیا رستمی قبل از هر کس باید از خداوند عذر خواهی کند چون وقتی میگوید هم شراب میخورم و هم گوشت خوک این یعنی پرده دری و سرکشی در مقابل خداوند مرتکب گناه شدن یک چیز است و با افتخار به آن اعتراف کردن یک چیز دیگر
این اتفاق باعث شد من دیگر تا با خود شخص روبرو نشده ام درباره او قضاوت نکنم!
اللهی العفو