پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۳
۱

9 سفارش امام صادق به علاقمندان سیر و سلوک در راه حق

شنبه ۵ ارديبهشت ۱۳۹۴ ساعت ۰۹:۴۱
کد مطلب: 419163
از خوردن بدون اشتها بپرهیز که این کار موجب احمقی و بلاهت می‎شود، تنها هنگام گرسنگی دست به سوی طعام دراز کن.
به گزارش جهان، دکتر محمد لطفی زاده در وبلاگ "منبر اینترنتی" نوشت:
به نام خدای حکیم و مهربان
 
سلام علیکم
 
عنوان بصری، مردی کهنسال با عمری نزدیک به یک قرن، موفق شد 9 سفارش از امام صادق علیه‎السلام دریافت کند تا مایه هدایت او و همه‎ی سالکان راه حق باشد.
 
این 9 سفارش آنقدر مهم است که در کتاب دریای عرفان به نقل از عارف وارسته مرحوم آیت الله قاضی رحمة الله علیه آمده است که ایشان به شاگردان خود توصیه‏ می‎فرمود هفته‎ای یک تا دو بار این سفارشات را مطالعه و به دستورات آن عمل کنند. (شرح حدیث عنوان بصری، محمدباقر تحریری، ص13)
 
امام صادق علیه السلام در حدیث عنوان بصری که به نام همان پیرمرد مشهور است فرمود : تو را به 9 چیز سفارش می‏کنم و آن سفارشی است به همه کسانی که بخواهند سالک راه حق باشند.
 
این 9 سفارش در سه دسته تقسیم‎بندی شده بطوریکه سه تای آنها در مورد ریاضت نفس، سه تای آنها در مورد حلم و بردباری و سه تای دیگر درباره علم و دانش است.
 
اما سه سفارش مربوط به ریاضت نفس :

 
از خوردن بدون اشتها بپرهیز که این کار موجب احمقی و بلاهت می‎شود، تنها هنگام گرسنگی دست به سوی طعام دراز کن. غذایی که می‎خوری حلال باشد و از حرام، سخت بپرهیز و هنگام خوردن از یاد خدا غافل مباش و پیوسته فرمایش پیامبر اعظم صلی الله علیه و آله را به خاطر داشته باش که فرمود : آدمی ظرفی را که بدتر از شکمش باشد پر نکرده است. آنگاه که غذاخوردن ضرورت دارد باید به قدر یک سوم گنجایش معده غذا بخوری و یک سوم دیگر آن را برای نوشیدن و یک سوم آخر را برای تنفس خود باقی گذاری.
 
سه سفارش مربوط به حلم و بردباری :

 
از مجازات و مقابله به مثل خودداری کن. مثلاً اگر کسی (به تو) بگوید در پاسخ یک دشنام، ده دشنام به تو خواهم داد بگو از من در برابر هر ده دشنام یک دشنام هم نخواهی شنید و اگر کسی به تو ناسزا گفت در جوابش بگو اگر به این ناسزا سزاوارم از خدا می‎خواهم من را ببخشاید و از عمل بد من صرف نظر فرماید و اگر به آن گفته سزاوار نیستم از پروردگار خود برای تو استغفار می‎کنم و آمرزش می‎خواهم. اگر کسی تو را تهدید کرد نسبت به او دلسوزی و درباره وی دعای خیر کن.
 
و سه سفارش مربوط به علم و دانش :

 
بکوش تا آنچه نمی‏دانی از دانایان بپرسی و مبادا به قصد سرزنش یا تجربه و آزمایش از کسی بپرسی و مبادا صرفاً به اندیشه و رأی خود رفتار کنی. پیوسته جانب احتیاط را به قدر امکان رعایت کن. از فتوا دادن هم چنان که از شیر ژیان می‏گریزی حذر کن و هرگز گردن خود را پل دیگران مساز (وبال کار دیگران را به دوش خود نینداز)
 
هر چند این حدیث باید بسیار شرح گردد اما به اصل 9 سفارش در این نوشته اکتفا می‎کنیم به امید آنکه ان شاء الله توفیق عمل به این نصایح نصیب همه ما گردد.
 
و صلی الله علی محمد و آله الطاهرین.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


بسیار زیبا، صحیح و منطقی بودند. این است که ما افتخار میکنیم که شیعه هستیم.