جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
 
۰

نجات دو کوهنورد در ارتفاعات گالیکش

سه شنبه ۱۱ فروردين ۱۳۹۴ ساعت ۱۳:۵۰
کد مطلب: 414941
مسئول مرکز کنترل و هماهنگی عملیات (EOC) جمعیت هلال احمر استان گلستان از نجات دو کوهنورد گلستانی در ارتفاعات صخره ای نیلکوه گالیکش خبر داد.
به گزارش جهان، جواد بیاری در گفتگو با مهر، گفت: با تلاش شبانه روزی نجاتگران جمعیت هلال احمر استان گلستان کوهنوردان گرفتار در ارتفاعات صخره ای نیلکوه گالیکش در شرق گلستان، به سلامت نجات یافتند.

وی افزود: در ساعت ۱۳ روز ۹ فروردین، پس از تماس با تلفن ندای امداد ۱۱۲ مبنی بر اینکه ۲ کوهنورد که جهت پیاده روی به ارتفاعات نیل کوه از توابع شهرستان گالیکش رفته و بدلیل صعب العبور بودن کوهستان و شرایط جوی نا مساعد در شکاف عمیقی در ارتفاعات صخره ای نیلکوه در حوالی روستای پاسنگ بالا شهرستان دچار سانحه شده؛ بلافاصله ۴ تیم جستجو و نجات کوهستان شعبه مینودشت به منطقه اعزام شدند.

وی بیان کرد: پس ار طی مسافتی به سمت منطقه حادثه تیم پشتیبانی با توجه به اهمیت موضوع و گستردگی جغرافیایی منطقه، از شعبه گنبد عازم منطقه شد و با توجه به اینکه این دو کوهنورد، به دلیل صعب العبور بودن منطقه از موقعیت مکانی خود اطلاعات دقیقی نداشته و تنها وسیله ارتباطی دستگاه تلفن همراه بود؛ تیم های عملیاتی استان در ساعت ۱۱شب موفق به شناسایی مسیر های دسترسی به مصدومان شدند.

بیاری در ادامه اظهار کرد: شکاف های عمیق و صعب العبور ارتفاعات صخره ای منطقه و از طرفی شرایط نامساعد جوی، پیشروی بیشتر را از تیم ها صلب کرده بود. اما در هر صورت تیم های کوهستان کارگاههای لازم را ایجاد و تا پاسی از شب به جستجو ادامه دادند. در این میان در عین تلاش بسیار زیاد امدادگران و نجاتگران، تنها راه ممکن حمایت روانی این دوکوهنورد بود.

وی خاطرنشان کرد: با روشن شدن هوا و مساعد شدن شرایط جوی، سرعت العمل جستجو در لابلای شکاف ها افزایش پیدا کرده و در اولین ساعات صبح مجدد تیم های پشتیبانی شهرستانهای آزادشهر و گرگان به سایر نجاتگران ملحق و درحوالی ظهر؛ موفق به شناسایی محل دقیق حادثه شده و توانستند در ساعت ۱۹ و ۳۵ دقیقه دو کوهنورد گرفتار در ارتفاعات را به سلامتی نجات دهند.

جواد بیاری در پایان اعلام کرد: عملیات جستجو و نجات از ساعت ۱۳ روز نهم فرودین آغاز شد. اما با توجه به مه آلوده بودن منطقه، صخره ای بودن و شیب ۹۵ درصدی ارتفاعات نیلکوه شهرستان گالیکش عملیات نجات تا ساعت ۱۹روز دهم فرودین به طول انجامید. همچنین در این عملیات جست و جو و نجات؛ ۱۵نجاتگر کوهستان، ۶ نفر پرسنل بهمراه ۴ خودور کمکدار و یک موتور کراس حضور داشتند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *