سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - 16 Apr 2024
 
۱۱
۱

طرفداران روحانی مانند احمدی‌نژاد پیامک‌ها را مقصر دانستند +عکس

دوشنبه ۲۵ فروردين ۱۳۹۳ ساعت ۱۴:۱۳
کد مطلب: 354948
رسانه های حامی دولت در روزهای اخیر با گزارش های کاملا سازماندهی شده، پیامک های ارسالی از سوی برخی گروه ها را دلیل انصراف ندادن مردم از یارانه نقدی دانسته اند؟!
طرفداران روحانی مانند احمدی‌نژاد پیامک‌ها را مقصر دانستند +عکس
به گزارش جهان به نقل از مشرق، از اواخر سال ۱۳۹۰ تا اواسط سال ۱۳۹۱ که بازار ارز به هم ریخت و قیمت دلار به سرعت روند صعودی گرفت، مسئولان دولت وقت به جای پذیرش کوتاهی و اهمال خود در مدیریت اقتصاد کشور، پیامک‌های یک خبرگزاری را عامل گران شدن دلار معرفی کردند.

اختلال در بازار ارز از بهمن ۱۳۹۰ به مدت چند ماه ادامه داشت و دولتمردان به جای اصلاح رویه‌های غلط مدیریتی خود و گوش دادن به توصیه‌های مجلسی‌ها، اقتصاددانان و کارشناسان، در آن مدت به تماشای نوسانات بازار پرداختند و از پاسخ به مردم نیز پرهیز می‌کردند.

از یک سو وزیر اقتصاد دولت دهم، از پاسخگویی به مجلس درباره علت اختلال در بازار ارز خودداری کرد، چرا که معتقد بود تنظیم بازار ارز وظیفه بانک مرکزی است و مجلس باید از رئیس‌کل بانک مرکزی بپرسد.

از سوی دیگر رئیس‌کل بانک مرکزی نیز که قانونا تحت مدیریت دولت است و نه مجلس، از پاسخ به نمایندگان ملت، پرهیز می‌کرد.

این روند ادامه داشت تا این که رئیس دولت دهم در اوایل مهرماه ۱۳۹۱ در یک نشست خبری با مرتبط ساختن مشکلات اقتصادی کشور به سایر نهادها و دستگاه‌های خارج از دولت، علت نوسانات بازار ارز را نیز به پیامک‌های یک خبرگزاری نسبت داد.

احمدی‌نژاد در اظهارنظری عجیب مدعی شد که پیامک‌های یک خبرگزاری در روز تعطیل درباره گران شدن دلار عامل به هم ریختن چند ماهه بازار ارز بوده است.

البته در همان نشست خبری وقتی خبرنگار آن خبرگزاری از احمدی‌نژاد پرسید که این چه مدیریت اقتصادی است که با یک پیامک به هم می‌ریزد، رئیس دولت دهم فهمید که چه توجیه ضعیفی را مطرح کرده است.

* تکرار در دولت یازدهم

اکنون اما مواضع حامیان دولت یازدهم (که ترکیبی از سرسخت‌ترین منتقدان احمدی‌نژاد را در خود جای داده است)نسبت به اشتباهات اجرایی دولت در مرحله دوم هدفمندی یارانه‌ها، بی‌شباهت با بهانه‌جویی‌های احمدی‌نژاد نیست.

در حالی که راهکارهای اخیر دولت روحانی در سازوکار ثبت‌نام مجدد از متقاضیان دریافت یارانه، تبلیغات مستمر برای اقناع مردم به انصراف، افزایش چراغ خاموشی قیمت حامل‌های انرژی و بی‌خبر گذاشتن مردم از زمان گران شدن بنزین و گازوئیل، با اشتباهات تاکتیکی فراوانی همراه بوده و سبب انتقادات گسترده اجتماعی شده است، حامیان دولت به جای پذیرش این نواقص، راه احمدی‌نژاد را در پیش گرفته‌اند: انداختن گناه سوءتدبیرهای دولت به گردن پیامک‌های مجهول!


طی روزهای اخیر رسانه‌های حامی دولت و برخی مسئولان دولتی به طور مکرر مدعی شده‌اند که علت عدم اقبال مردم به درخواست‌های دولت برای انصراف از دریافت یارانه و نارضایتی‌های عمومی که در قالب مطالب طنز میان مردم رد و بدل می‌شود، «فعالیت جریان مسنجم ضد دولت در قالب ارسال پیامک و تولید محتوا در شبکه‌های اجتماعی» بوده است.

این جریان حامی دولت همچنین مدعی است صدا و سیما عامدانه در حال پخش تبلیغات مستمر برای انصراف مردم از دریافت یارانه است تا مردم را به واکنش معکوس وادار کند.

این ادعا در حالی مطرح شده که در هفته‌های اخیر شبکه‌های مختلف صدا و سیما به تریبون انحصاری مدیران مختلف دولتی تبدیل شده که در پربیننده‌ترین بخش‌های خبری و برنامه‌های تلویزیون حضور می‌یابند و با فراغ بال به سخنرانی برای مردم می‌پردازند تا از دریافت یارانه انصراف دهند.

در شبکه‌های مختلف تلویزیونی نیز زیرنویس‌های مربوط به سازمان‌ها و شرکت‌های دولتی پخش می‌شود که یا حاوی اعلام خبر انصراف فلان مقام و مسئول از دریافت یارانه است، یا ارائه آمار و ارقام دولتی درباره مصرف بیش از حد حامل‌های انرژی در کشور است و یا حاوی پیام‌های اخلاقی به جامعه برای انصراف از دریافت یارانه نقدی است.


در عین حال، صدا و سیما از حضور هر گونه منتقد سیاست‌های دولت یازدهم در هر زمینه‌ای، جلوگیری می‌کند تا مبادا مایه ناخرسندی دولتمردان را فراهم کند.

جریان حامی دولت همچنین از این که صدا و سیما در برنامه‌های مختلف، سخنان روحانی درباره یارانه‌ها را پخش می‌کند، انتقاد کرده است.

این در حالی است که رئیس دولت یازدهم صراحتا به مردم گفت که «بنده شخصاً همه مسئولیت‌های اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها را بر عهده گرفته‌ام.» آیا بخشی از این مسئولیت، شامل تبلیغات برای انصراف اقشار مرفه مردم از دریافت یارانه نمی‌شود؟

جریان حامی دولت یازدهم همچنین مدعی است پیامک‌های طنزآمیز مردم در روزها و هفته‌های اخیر، ساخته منتقدان دولت روحانی است که با هدف جنگ روانی علیه دولت، با تیراژ میلیونی منتشر شده است.

گفتنی است سایت انتخاب و روزنامه های اعتماد و ارمان در رزوهای اخیر با گزارش های کاملا سازماندهی شده پیامک های ارسالی از سوی برخی گروه ها را دلیل انصراف ندادن مردم از یارانه نقدی دانسته اند؟!


اثبات صحت این ادعای عجیب، کار ساده‌ای است. دولت اگر مدعی است گروهی سیاسی پیامک‌های جوک و طنز درباره مرحله دوم هدفمندی یارانه‌ها را تولید و با تیراژ میلیونی منتشر کرده، از طریق اپراتورهای همراه اول و ایرانسل و رایتل، مراکز ارسال این پیامک‌های میلیونی را اعلام کند.

البته نادرست بودن این ادعا همچون ادعای ۲ سال پیش احمدی‌نژاد، بدیهی است. در هر حال، به علت مشکلات عجیبی که در سازوکارهای اجرایی مرحله دوم هدفمندی یارانه‌ها رخ داده، طبیعی است که مردم ایران با استفاده از قریحه طنز خود به آن واکنش نشان می‌دهند؛ و این پدیده‌ای است که پیش از این در ماجراهای خوشه‌بندی و گران شدن پسته و پراید در دولت دهم نیز رواج عمومی یافته بود. آیا باید آن جریان اجتماعی را نیز که ناشی از سوءتدبیر دولت وقت بود، کار منتقدان دولت احمدی‌نژاد می‌دانستیم؟

بنابراین به دولت یازدهم توصیه می‌شود به جای بیان بهانه‌هایی که موجب واکنش‌های اجتماعی طنزآمیزتری خواهد شد، نسبت به اصلاح رویه‌های اشتباه در اجرای مرحله دوم هدفمندی یارانه‌ها اقدام کند؛ خصوصا آن که چنین اشتباهاتی از چند هفته پیش نه تنها از سوی اصولگرایان، بلکه حتی از سوی اقتصاددانان اصلاح‌طلب و حامی دولت روحانی نیز گوشزد شده بود، اما به آنها بی‌توجهی شد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


دیکتاتوری کارگزاران و اصلاح طلبان تمامی ندارد