شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 20 Apr 2024
 
۲

شب‌های قدر از چه دورانی آغاز شد

جمعه ۲۷ تير ۱۳۹۳ ساعت ۱۶:۱۰
کد مطلب: 370940
مُلک سلیمان هزار ماه بود و مُلک ذوالقرنین هم هزار ماه و معنی آیه «لیلة القدر خیر من الف شهر» این است که یک شب مرد مؤمن (در لیلة القدر) بهتر است از ملک سلیمان و ملک ذوالقرنین.
شب‌های قدر از چه دورانی آغاز شد
به گزارش جهان به نقل از فارس، از مجموع روایات وارده در رابطه با شب قدر می‎توان استفاده کرد که شب قدر از اول خلقت آسمان‌ها و زمین بوده است و تا قیام قیامت نیز خواهد بود که ما در اینجا به اختصار به چند روایت اشاره می‎کنیم ولی آنچه مسلم است، این است که فضیلت این شب برای امت پیامبر آشکار شده که برای امت‌های پیشین نبوده و موهبتی الهی است، پیامبر اکرم(ص) فرمود: خداوند به امت من شب قدر را بخشیده و احدی از امت‌های پیشین از این موهبت برخوردار نبودند.

مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات حوزه علمیه قم به روایات راجع به شب قدر اشاره کرده است که در ادامه می‌آید:

۱. کلینی در کتاب کافی روایتی از امام صادق(ع) نقل می‎کند که آن حضرت فرمودند: در کتاب خداوند، تعداد ماه‌ها نزد خداوند از روز خلق آسمان‌ها و زمین، ۱۲ ماه است و با عظمت‎ترین این ماه‌ها، ماه رمضان است و قلب ماه رمضان «لیلة القدر» است.

۲. در اصول کافی نیز روایتی از امام باقر(ع) نقل می‎کند که فرمودند: چون علی(ع) به شهادت رسید، امام حسن(ع) در مسجد کوفه پس از حمد و ثنای خداوند متعال فرمودند: ای مردم به تحقیق کسی در این شب از دنیا رفت که گذشتگان از او سبقت نگرفتند و آیندگان او را درک نکنند، به خدا قسم، در شبی از دنیا رفت که وصی حضرت موسی(ع)، یوشع بن نون از دنیا رفت و در این شب، عیسی بن مریم عروج کرد و این شب شبی است که در آن قرآن نازل شد....

اما در شأن نزول سوره قدر مطالبی آمده است از جمله اینکه ابن عباس نقل می‎کند که پیامبر اکرم(ص) فرمودند: مردی در بنی اسرائیل بود که در راه خدا به مدت هزار ماه سلاح حمل کرده و می‎جنگید و چون حضرت از این عمل مرد بنی اسرائیلی تعجب کرد، این خدمت را برای امت خویش از خدا خواست و عرض کرد یا رب، امّت مرا از نظر عمر، کم عمرترین مردم و از جهت عمل، کم‌عملترین قرار دادی، پس خداوند «لیلة القدر» را عطا کرده و فرمود: لیلة القدر از هزار ماه بهتر است و این لیلة القدر برای تو و امت توست بعد از این تا روز قیامت آن هم در ماه رمضان.

ابوالفتوح رازی، در تفسیر خویش ذیل آیه سوم سوره قدر می‎نویسد: چون پیامبر اکرم(ص) نام چهار عابد را برد که هشتاد سال خدای را پرستیدند و یک چشم برهم زدنی عاصی نشدند «آن‌ها عبارت بودند از ایوب، زکریا، حزقیل و یوشع»، صحابه از این فرمایش حضرت تعجب کردند. جبرئیل آمد و این سوره را آورد که عبادت یک شب تو بهتر است از عبادت هزار ماه آن‌ها (هزار ماه مساوی است با هشتاد سال).

از ابوبکر ورّاق نقل است که گوید: مُلک سلیمان هزار ماه بود و مُلک ذوالقرنین هم هزار ماه و معنی آیه این است که یک شب مرد مؤمن (در لیلة القدر) بهتر است از مُلک سلیمان و ملک ذوالقرنین.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *