جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۱۴
۷۷
سنگ‌اندازی جریان عجول در مسیر مذاکرات

آش نخورده «توافق» و دهان سوخته «ذوق زدگان»!

سه شنبه ۱۶ تير ۱۳۹۴ ساعت ۱۸:۳۳
کد مطلب: 432149
روزنامه واشنگتن‌پست در یادداشتی کنایه‌آمیز در تحلیل جشن و پایکوبی پس از بیانیه غیرالزام‌آور و بی‌اثر لوزان می‌نویسد:" حتی عروسی هم که سربگیرد، برای قضاوت درباره موفق بودن ازدواج باید چند سالی صبر کرد!... فعلا اما وقت این حرف‌ها نیست! و باید نامزدی را جشن گرفت."
آش نخورده «توافق» و دهان سوخته «ذوق زدگان»!
به گزارش جهان به نقل از خبرگزاری دانشجو، بیش از چند روز دیگر تا روشن شدن نتیجه نهایی مذاکرات هسته ای باقی نمانده است. مذاکرات هسته ای ایران و ۵+۱ را می توان یکی از پیچیده ترین پرونده های روابط بین الملل در سالهای اخیر دانست. پیچیدگی ای که البته حریف مایل است هر روز بر شدت آن بیفزاید. حریفی که پرونده های دیگری همچون حقوق بشر را در زونکن سازمان مللِ خود! برای مراحل بعدی چالش با ملت ایران ذخیره کرده است. تخصصی و پیچیده بودن مذاکرات هسته ای واقعیتی است که اعضای تیم مداکره کننده و تمامی طرفهای درگیر در این مسئله بارها بر آن تاکید کرده اند. با این همه به نظر می رسد هنوز هم درک درستی از این پیچیدگی در فضای عمومی کشور شکل نگرفته است و در نتیجه آن، ما در تمام این سالها نتوانسته ایم به خوبی از فضای دیپلماسی عمومی برای تاثیرگذاری مثبت بر روند مذاکرات هسته ای استفاده نماییم. این در حالی است که نظریه های علمی نوین در زمینه روابط بین الملل بیش از آنکه بر کارایی فرآیندهای موجود در دیپلماسی کلاسیک تاکید داشته باشند؛ بر اهمیت نقش دیپلماسی عمومی در جریان روابط کشورهای مختلف با یکدیگر صحه می گذارند.

در حال حاضر در فضایی که برخی گمانه ها از انتشار متن بدون امضای توافق سخن می گویند و در حالی که سوابق چندین ساله مذاکرات
با توجه به اینکه نوع کنش و واکنش های موجود در فضای عمومی کشور بی شک از سوی طرفهای مذاکره کننده با ایران به صورت آنلاین رصد شده و بر روند مذاکرات تاثیرگذار خواهد بود، سوال اینجاست که ما چه سازوکاری برای استفاده از ظرفیت دیپلماسی عمومی کشور در جریان مذاکرات هسته ای تدوین نموده ایم؟
نشان داده است امکان بسته شدن همیشگی پرونده هسته ای ایران چیزی قریب به محال است؛ واکنش فضای اجتماعی و عمومی کشور به توافق یا عدم توافق پیش رو جای بحث و تاملی دوباره دارد. با توجه به اینکه نوع کنش و واکنش های موجود در فضای عمومی کشور بی شک از سوی طرفهای مذاکره کننده با ایران به صورت آنلاین رصد شده و بر روند مذاکرات تاثیرگذار خواهد بود، سوال اینجاست که ما چه سازوکاری برای استفاده از ظرفیت دیپلماسی عمومی کشور در جریان مذاکرات هسته ای تدوین نموده ایم؟ واقعیت آن است که هیچ! هدایت جامعه به سمت فضایی منطقی و غیرهیجانی یکی از اولویت های هر دیپلماسی عمومی موفق در این عرصه خواهد بود. با این همه در این زمینه نکاتی چند قابل ذکر است.

اول آنکه فضای عمومی کشور باید به این درک عمومی ابتدایی برسد که در مذاکراتی تا این حد پیچیده؛ شاد یا غمگین شدن در اثر نتایج آن را بایستی حداقل کمی با تاخیر انجام داد. چه آنکه بدون حداقل یک بار خواندن متن توافق احتمالی چگونه می توان شاد یا غمگین شد؟! به واقع باید این سوال را از خود پرسید که آیا شاد و غمگین شدن برای نتایج مذاکراتی به این پیچیدگی به حداقل ۵ تا ۱۰ دقیقه مطالعه نیاز دارد یا خیر؟! از طرفی در صورت انتشار توافق بدون امضاء نیز؛ بایستی ابتدا به مطالعه متن انتشاریافته پرداخت و سپس در مورد خوب یا بد بودن آن قضاوت نمود.

متاسفانه درک پایین برخی نخبگان از نقش حیاتی دیپلماسی عمومی در فضای روابط بین الملل تبدیل، به مانعی برای شکل گیری فضای معقول و منطقی در سطح جامعه در واکنش به روند مذاکرات هسته ای شده است. در این مسیر برخی افراد، جریانهای سیاسی و رسانه ای نیز برای رسیدن به اغراض سیاسی خود سعی دارند تا به فضای احساسی و هیجانی بعد از توافق دامن زده؛ از رهگذر آب گل آلود ایجاد شده ماهی جناح سیاسی خود را صید نمایند. همه اینها در حالی است که حمید بعیدی نژاد سرپرست تیم کارشناسان کشورمان در مذاکرات هسته‌اي در تاریخ ۱۴ اردیبهشت
متاسفانه درک پایین برخی نخبگان از نقش حیاتی دیپلماسی عمومی در فضای روابط بین الملل تبدیل، به مانعی برای شکل گیری فضای معقول و منطقی در سطح جامعه در واکنش به روند مذاکرات هسته ای شده است.
ماه جاری طی یادداشتی به شرح علل ۵ گانه پیچیدگی مذاکرات هسته ای پرداخته می گوید: "باید پذیرفت که امروزه رسانه‌ها بخشی از فرآیند سیاسی حل موضوعات محسوب می‌شوند."

با این همه جریانی خاص با نادیده گرفتن تمامی ملاحظات علمی و منطقی در این زمینه مشغول آماده کردن فضای عمومی کشور برای جشن گرفتن پیرامون توافقی است که هنوز نه شکل گیری آن مشخص است و نه محتوای آن! «ذوق زدگانی» که همواره از لزوم تخصصی شدن کارها و مدیریت ها سخن می گویند؛ این روزها اما به تنها چیزی که نمی اندیشند خواندن متن توافق احتمالی قبل از هورا کشیدن است!

در همین زمینه صادق زیباکلام استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران طی یادداشتی در تاریخ ۱۳ تیرماه جاری در روزنامه آفتاب یزد می نویسد: "مردم ايران خود را از هم اکنون براي جشن هسته‌اي در عيد فطر آماده کنند!" به نظر می رسد این روزنامه ها و افراد بیش از آنکه دغدغه کار علمی و مطابق با منافع ملی داشته باشند؛ به فکر بهره برداری های بعدی از منافع تبلیغاتی توافق احتمالی هستند. غافل از آنکه با ایجاد فضای احساسی و هیجانی، نمی توان در بلندمدت بر موج احساسات مردم سوار شده به تاخت و تاز پرداخت.

ذوق زدگی این جریان رسانه ای - سیاسی و عملکرد غیرحرفه ای شان در فضاسازی برای جشن و پایکوبی پس از بیانیه ی لوزان تا آنجا پیش رفت که برخی رسانه های ضد انقلاب و بیگانه آنها را به خویشتنداری توصیه کردند! روزنامه واشنگتن پست در یادداشتی کنایه آمیز در تحلیل جشن و پایکوبی پس از بیانیه ی غیرالزام آور و بی اثر لوزان می نویسد:" حتی عروسی هم که سربگیرد، برای قضاوت درباره موفق بودن ازدواج باید چند سالی صبر کرد!......فعلا اما وقت این حرف‌ها نیست! و باید نامزدی را جشن
برخی افراد، جریانهای سیاسی و رسانه ای نیز برای رسیدن به اغراض سیاسی خود سعی دارند تا به فضای احساسی و هیجانی بعد از توافق دامن زده؛ از رهگذر آب گل آلود ایجاد شده ماهی جناح سیاسی خود را صید نمایند.
گرفت." این جمله تحقیرآمیز شاید بتواند اوج طنز نهفته در عملکرد این روزهای رسانه های ذوق زدگان را نمایان کند.


متاسفانه در شرایط کنونی افراد دیگری هم هستند که با آنکه خود را سقراط عالم سیاست می دانند، درصدد هستند در فضای شبکه های اجتماعی به این جوّ غیرمنطقی، احساسی و ناپایدار دامن بزنند.

به راستی که تاریخ ادبیات مکتوب و شفاهی ما گنجینه ای از دانش و حکمت است. شاید این دوستان ذوق زده آن ضرب المثل حکمت آمیز فارسی را نشنیده اند که ندیده و نشناخته می خواهند به تب و حتی مرگ راضی شوند! سوال این است که وقتی رسانه های داخل کشور بر طبل شادی ناآگاهانه می کوبند؛ دیگر چه انتظاری می توان برای بهره گیری از ظرفیت های دیپلماسی عمومی کشور در جریان مذاکراتی به این پیچیدگی داشت؟ لذا باید گفت دوستان عزیز لطفاً کمی صبر کنید! چرا می خواهید با دامن زدن به فضای رضایت افکار عمومی از نتایج ندیده و نشناخته مذاکرات؛ مشت مذاکره کنندگان هسته ای کشورمان را در این روزهای حساس به دروغ باز کرده و قدرت چانه زنی آنها را بر سر میز مذاکرات کاهش دهید؟

از طرفی بد نیست جریان رسانه ای فوق به یاد بیاورد که روند تحمیق مخاطب و دلخوش کردن او به شادی های زودگذر چندان هم پایدار نخواهد بود. بنابراین نمی توان امید چندانی به چیدن میوه ی شادی های ساختگی در آوردگاه های انتخاباتی آینده داشت. لذا لطفاً در صورتی که به اصول اولیه دیپلماسی عمومی و منافع ملی هم پایبند نیستید؛ حداقل به منافع سیاسی کوتاه مدت خود پایبند باشید! و از حالا بر طبل شادی به هر قیمتی نکوبید. اعتراف آقای عراقچی به اشتباه بودن استقبال از تیم مذاکره کننده و شادی و پایکوبی برای آنها در فرودگاه را که یادتان نرفته است؟ حداقل از تیم مذاکره کننده حمایت کنید. باور کنید به نفع همه است!
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


هر چی باشه از دوره جلیلی بهتره
منصور
آفرییین
سید رضا
Iran, Islamic Republic of
آفررررررررررررررررررررررررررررین
سیروس
انشاالله توافق خوب انجام میشود،تحریم ها برداشته میشود،آنوقت نوبت دولت است که به قول هایش عمل نماید و آب و نان را بر سر سفره مردم بیاورد ،بیکاری را از بین ببرد ،تورم را به حداقل برساند و کلا چرخ اقتصاد و چرخ زندگی مردم با سرعت بیشتری بچرخد.البته نه آنقدر سریع که چرخش در برود.
United States
بله آفرین
دورانی که قرار بود به ازای سوخت 20% تمام تحریم های نفتی و بانکی برداشته شود نه لغو تحریم های بی خاصیت پتروشیمی
دورانی که عزتمان را لگدمال پیاده روی ظریف و کری نمی شد
بگذریم مشخص خواهد شد شما چه می کنید
محمد
اگه دوره جلیلی،حفظ و حتی ارتقای دستاوردهای هسته ای نبود نمیدانم الان میخواستن با چی مذاکره کنن!
United States
ایکاش افرین و صد افرین رو به شهدای غواص می گفتی تا لااقل اجر اخروی داشته باشی. چون اونا بودن که انقلاب را با شهادت خود بیمه کردند.
اقای سیاستمدار!!! خط سیاسی و مذاکرات ایران هیچگاه تغییر نکرد. این امریکا و غرب هستن که در حال حاظر محتاج تر از همیشه به توافقنامه شده اند.
از منفیا معلومه
ملتی که برای باخت هم جشن میگیرند!
نمونه باخت در برابر آرژانتین!
سرور
ملت؟!
محمد
اینو خیلی خوب گفتی
از همین الآن پیشاپیش بخاطر این توافق ،خانوادگی داریم بشکن میزنیم.
کم مونده بپرم وسط و ...
این توافقی که دارن میکنن منم می تونستم بکنم خیلی بهتر از این هم توافق میکردم و سر اصول کشور میموندم جلیلی داشت مذاکره میکرد برای یه توافق خوب نه مثل اینا مبایعه برای یک توافق
به، قراره یه آب نبات بگیریم. از این بهتر چیه. معلومه صد برابر از زمان جلیلی بهتره.برو درمورد دیپلماسی عمومی کمی مطالعه کن
چیش بهتر بود؟ آش رو با جاش دادن رفت خیلی لذت بخش بود؟ این همه سال برای چی این همه مقاومت کردیم؟ نکنه ذلیلی و به زانو در اومدن نوع جدیدی از تعریف عزت مندانه است؟
قطعا بهتره
آخه دوره جلیلی به مردم دروغ نمی گفتند که بریزند تو خیابون شادی کنند بعد هم بگند هنوز اتفاقی نیفتاده!!!
دوست عزیز دوره جلیلی به توافق رسیدن ولی گذاشتن نا ببینن که انتخابات چی میشه فهمیدن که این دولت همون دولتیه که تعلیق میکنه و کلی امتیاز های دیگه میده مذاکره رو موکول کردن به بعد از انتخابات
خود مقامات خارجی این مسئله رو بیان کردن
کجا بیان کردن دقیقا؟
Latvia
چیش بهتره ؟

اینکه دست طاغوت و فشردی؟
علی
اقای خوش خیال .یادت بیارم سال۸۲ که سر شما خوش خیالها کلاه گذاشتن یادتون بیارم وقتی ۲۰ درصد رسیدیم قبول کردن تواقق کنن چون اگه قبول نمیکردن بالای بیست درصد هم میرسیدن ایرانیها پس همون جلیلی و بقیه با غیرتها کاشتن تا شما ساده اندیشها اینطوری مقت خوری کنید نتیجش رو وگرنه اگه به شما بود الان اصلا نیازی نداریم به این های تکنولوژی وقتی نفت هست یادتون هست که این تفکر اخر جاهلیت شماها ۰پس بیخودی هارت و پورت نکنید چون خوب میدونید بازنده دوره خودتون هستین و برنده دور قبلیا ۰شما با مدال قبلیها بااای سکو رفتین
برای امثال شما یقینا بهتره چون در دوره جلیلی خبری از رقاصی در وسط خیابون ها نبود!
بزن بر طبل بی عاری که آن هم عالمی دارد
سعيد
تيم دكتر جليلي با مقاومتشون تونستن كاري كنند كه دانشمنداي هسته اي به غني سازي 20 درصد دست پيدا كنن . اگه اين نبود كه تيم دكتر ظريف چيزي نداشت تا بده كه در مقابل شايد اونا بخشي از تحريما رو بردارن.
مثلا توضیح بدین چی بهتره؟!
واقعا خنده داره.همه چیز هسته ایمون و دادیم.تهدید و دخالت دشمن به مراتب بیشتر شده اونوقت برخی افراطی فقط به انگلیسی صحبت کردن و لبخندهای ظریف افتخار میکنند و دل خوش کرده اند.!!.!
یا للعجب!
الآن هر الف بچه ای بهتر از ظریف بلده انگلیسی صحبت کنه.
بچه ی دوازده ساله ی من چنان مثل بلبل انگلیسی صحبت میکنه که گاهی اوقات اونو برای مترجم توریستها میبرن.
لبخند زدن هم که همه بهتر از ظریف بلدن ولی گرونیها باعث شده تا خنده از لبان ملت قطع بشه
شیرازی
جلیلی مقاوم بود و به برد کامل و قاطع انقلاب اسلامی می انذیشید ولی این دوستان ...
عجب استدلال قویی
ایرانی دلیر وشجاع ونترس
جلیلی یا ظریف فرقی نمیکنه مهم اینه که از فردای روز توافق غربی ها میزنند زیر همه چیز و اون وقته که بعضی ها شرمنده مردم میشند چرا که دو ساله حتی اب خوردن مردم را هم گره زدند به مذاکرات به امید فردایی بهتر
Norway
این صحبتی که شما می کنی یعنی اینکه یا روی دنده عکس العمل و لجبازی افتاده ای و یا اینکه متوجه نشدی این مقاله حقا چه گفت . در هردوحال در اشتباه یزرگی هستی . بحث منافع ملی است نه تسویه حساب
راست میگی؟
سرور
مثل دوره فتحلی شاه.نه؟!
ناصر
Germany
موضوع به این مهمی را اینگونه پاسخ نمیدهند. کودکانه مقایسه کردید. مقداری هم فکر کنید
ناشناس
شماهایک باردرسال1392گولتان زدنندهنوزهم درس عبرت نگرفتید
میلاد
Iran, Islamic Republic of
جالبه با این همه سابقه فریب کاری امریکایی ها و مشخص بودن بد و بدتر در دولت ها بعضی ها هنوز نمی خوان از خواب بیدار شن و هنوز تو فکر کدخدا هستند
ناشناس
امسال جلیلی نبودن که مذاکره کننده ها چیزی واسه مذاکره نداشتن...
چه ربطی داره؟؟!!
کی از دوره جلیلی یا ظریف حرف زد که شما این طرو بهت برمیخوره؟
بحث سر هیجانات الکی عده ای که ندیده و نشناخته و نخوانده، خوش اند!
چی از دوره جلیلی بهتره؟؟؟؟؟
ما می ترسیم فردا که طلاق گرفتند بازم بگید تقصیر جلیلیه
علی
همون جلیلی و احمدی نژاد نبودن الان شما میوه مذاکرات رو نمیچیدین ۰اگه به شما بود پیچ و مهرهای کل تاسیسات رو تحویل داده بودین مثل کلاه گشادی که سال۸۲ سرتون گذاشتن پس روی سکوی اولی دیگری اداای قهرمانی نکنید چون مال شما نیست
Romania
خاک برسر ما که دشمن هم به حماقتمون میخنده و این داستان ادامه داره
به همین خیال باش...
باید منتظر بود ودید چه عهدنامه فضاحت بار ترکمنچای دیگری بر ایران تحمیل شده...
عجب تفافقی هستا!
بنازم به این تفافق!
ali
توافق با شیطان بزرگ در شب قدر؛ جشن تعطیل هسته‌ای در عید فطر!
United States
دقیقا، دوره جلیلی همه چی پلمپ شده بود و الان همه اونا تاره کار میکنه. چقدر تو این دو سال دستاوردهای هسته ای داشتیم. چقدر ماهواره فرستادم فضا!!!!!!!
چه جوری شما به این نتیجه رسیدی در حالی که الان هیچکاری انجام نمیشه و دو سال همه چی رو معلق کردند تا ببینند کد خدا چی میگه!!!!!
شما اصلا فهمیدی چی گقت؟؟
ذوقزدگی تنها واژه محترمانه ایه که میتوان به این هموطنهای عاشق صحنه نسبت داد
دقیقا چیش بهتره؟؟؟؟

دو ساله علاف و مسخره مذاکرات شدیم

لااقل زمان جلیلی میدونستیم که خبری از رفع تحریم نیست رو پای خودمون کار میکردیم
ایرانی
دوست عزیز، بالاغیرتاً با ذکر نمونه و آمار دقیق و عینی از اقتصاد و سیاست و مقایسه ی اونا با آمارهای رسمی و عینی بوجود اومده، برای ما هم روشن کنید که دقیقاً چه چیزی بهتر شده تا ما هم بشیم هم نظر و همفکر جنابعالی ... واقعاً لطف میکنی اگه این کارو انجام بدی و ما رو از خواب غفلت بیدار بنمایی ...
من نمی دونم چرا اسرائیل و همفکرانش در ایران از توافق وحشت دارند
همفکر رو میتونی معنی کنی؟!؟اصلا فکر میکنی؟!؟
حضرت آقا توافق رو تایید کنند برای ما جای شادی داره.پس لطف کنید شما سکوت کنید و اینقدر بذر یاس و ناامیدی تو ذهن و افکار عمومی نپاشید...سکوتتتتت
البته ایشون گفتند بروند مذاکره کنند ولی من به غربی ها امیدندارم....
ضمنا مهم دستاورده ...نه مذاکره...
بفهم باهوش....
توقع زیادی که دولت ایجاد کرده، کار دستش می دهد
اگر توافقی صورت بگیرد ولی آن چیزی که خیلی ها تصور می کنند نباشد به همان اندازه که خوشحال شده بودند سرخورده و ناراحت خواهند شد.
مهدی
به جای صحبت درباره ی سانترو فیوژ درباره ی تاریخ اسلام و ایران
خدایا
مثل این میمونه با دمپایی بری کوهنوردی
علی
این بنده های خدا نمیدونن این توافق میتونه کشور رو به جنگی بکشونه که آخرش معلوم نیست
سوال اینکه چطور برای شاد شدن باید چند سال صبر کرد ولی هنوز مذاکرات تمام نشده میتوان غمگین بود، به مذاکره کنندگان تاخت و آنها را خائن نامید ؟؟

سوزنی هم به خودتان بزنید بد نیست
ژنو و لوزان و تجربه این دوسال کم چیزیه؟
ali
ذذوق زدگان !وق زدگان!ذوق زدگان ! ذوق زدگان !ذوق زدگان !ذوق زدگان ! انصافا اصطلاح بسیار با مسمایی است برای این جماعت !خیلی میچسبه
United Kingdom
بهتره بجاي خط و نشون كشيدن براي دولت و ملت و بغض بخاطر اين توافق شما هم براي يكبار هم كه شده به درياي ملت بپيونديد
ملت؟؟؟؟
ما ملت هستیم.....
ملتی که هم روشنگری میکنیم و هم اگر تهدید بشیم ما میریم جلوی توپ وتهدید....
ولی شما ذوق زدگان فقط تو رفاه طلبی خود را ملت میدونید وگرنه در تهدید ها میرید توی تنور پنهان میشید(مثل شیر فرهاد شبهای برره که از ترس جنگ رفت توی تنور مخفی شد و وقتی جنگ تموم شد اومد بیرون و ادعا میکرد)
آخه توافق با شیطان جشن گرفتن داره ؟
Iran, Islamic Republic of
سلام
بعضی ها واقعا هنوز نمیدونن ماجرا چیه. خواهشا چندتا از این مستند ها یی که گذشته را نشون میدن در کنار صحبتی که آقای جلیلی کردن که در سایت دکتر جلیلی مثل اینکه هست بزارید تا متوجه بشن که دوره جلیلی اتفاقا کارهای مهمی شد اما اونها مشکل دارن.
موفق باشید.
از صمیم قلب خواهان توافقم و ارادتمند آقای ظریف و در عین حال می‌ترسم از رفتارهای پوپولیستی آقای روحانی و برخی یارانشان.
علی
جشن؟؟؟؟؟
اصلا داریم؟؟؟؟
مگه میشه؟؟؟
زمانی باید جشن گرفت که هم امتیاز بگیریم و هم امتیاز ندهیم.....
علی
برای توافقی که بعدها صداش در میاد چی شده احتمالا باید عزا هم بگیریم...
پیراهن سیاه های خود را آماده کنید...
سید
مثلا این بهتریش کجا بوده میتوانید توضیح دهید
امیر عباس
United States
شما به حقی در خصوص افرادی از دانش لازم برخودار نیستند بواسطه یدک کشیدن داشتن کرسی تدریس در دانشگاه او و امثال وی جز جامعه نخبگان قلمداد می کنید اینان حتی هنر انجام ازمون و خطا را هم ندارند موضعگیری این افراد غیر منطقی و مشکوک است و یا انها واقعا مرعوب دینای در حال فروپاشی غرب شده اند
خانی
Germany
بر اساس رهنمودها ی قرآنی، دشمنان دست از سر ما برنمیدا رند. جز اینکه ما دست از اسلام برداریم. اول قدرت اتمی دنیا که دارای بزرگترین زرادخانه دنیا و اولین استفاده کننده از بمب اتم است ما را به موضوعی متهم میکند، که خود با ان به جنایت پرداخته. عزیزان هشیار باشیم. رهبری عزیز فردی دشمن شناس است. وخوب دشمن را شناسایی به ملت ارائه طریق مینمایند. و
علی
جلیلی مرد مقاومت در مقابل شیطان بزرگ بود ...
پرچمش بالاست جلیلی/یاعلی
Canada
هیچوقت زود قضاوت نکنید.فعلا که توافقی نشده
علی
بداید این را درنظر گرفت که جامعه نیاز به شادی و مراسم جشن عمومی و چیزی نظر کارناوال‌ها خارجی دارد و به همین دلیل است که مثلا برای پیروزی رئیس دولت هفتم و هشتم جشن با آن بزرگی گرفته میشود و یا برای باخت ایران به آرژانتین!!!؟ و آخرینش هم برای دسته گل لوزان!! و دولت یازدهم این را میداند و علاقه وافری به دامن زدن به این علاقه جامعه دارد برای بهره‌برداری سیاسی از آن!!
شهاب
Romania
دارند ما را به خاطر حماقت عده ای مسخره میکنند که توی خیابان کارناوال شادی راه انداختند برای هیچ ... اونوقت شما میگی از دوره جلیلی بهتره !!! داستان خر برفت و خر برفت را خوندی ؟؟؟ بهتره برای یک بارشده بخونی تا بفهمی چی بهتره !
ازقدیم گفتن جوجه رو آخر پاییز میشمارن.فعلا که توافقنامه ژنو لوزان روی هوا هستن!!
ایرانی
ما نفهمیدیم چی از دوره جلیلی بهتره؟؟؟؟
بینی و بین الله مگر نه اینکه تمام انتقاد مسخره و جعلی ابلهانه ای که به شخص آقای جلیلی میشود، این است که ایشان شروع به تعریف داستان ائمه و تاریخ در جریان مذاکرات می کردند!؟ خداوکیلی به نظرتون الان رئیس جمهور ما برای فریب افکار عمومی و مسئولین مشغول مایه گذاشتن از چه منطق و تفکری است!!؟ داستان صلح امام حسن (ع) و عبرتهای کربلا و امثال ذلک را الان چه کسی مطرح میکند!!؟
محمد حسین
دلسوزان نظام نگران نباشند ،اگر اصول نظام وخطوط قرمز ومنافع کامل ایران رعایت شده باشد خداخیرشان بدهد دستشان دردنکنددر غیر این صورت مردم پدرشان در می آورند وحی منزل که نیست.
محمدیان
Romania
اااای بابا توافق کجا بود

بزار پیش بینی کنم
توافقی صورت میگیره اما عملی نمیشه
ذوقش برای یه هفته ست
بعد همون آشو همون کاسه


.
دشمن همیشه برای ام دشمنه
تا زمانی که مثل عربستان براشون نشدیم همیشه تحت فشار خواهیم بود
زنده باد ضریف
دوستان برای بعضیها متاسفم.شما تندروهای سیاسی هستید که با حمایت کورکورانه از دولت احمدی نژاد که میلیاردها تومان به یغما بردند دولن رو زیر سوال میبرید.تا کی باید بخاطر شما مردم تاوان پس بدن و نون توی خونشون بزنن و بخورن.دیگه کافیه دوره شما تموم شد.خجالت بکشید