پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۱۱
۵۵

'روحانی همان حرف‌های احمدی‌نژاد را درباره حجاب می‌زند'

چهارشنبه ۱۹ شهريور ۱۳۹۳ ساعت ۱۶:۲۴
کد مطلب: 379644
نماینده مردم تهران در مجلس نسبت به اظهارات رئیس‌جمهور در مورد برخورد با بی‌حجابی واکنش نشان داد.
به گزارش جهان، علی مطهری نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با تسنیم، با اشاره به سخنان حجت‌الاسلام روحانی رئیس جمهور کشورمان درباره برخورد با مظاهر بدحجابی اظهار داشت: سخنان اخیر آقای روحانی مرا به یاد صحبت‌های آقای احمدی‌نژاد درباره مسائل فرهنگی انداخت. رئیس جمهور سابق می‌گفت که مبارزه با ناهنجاری‌های فرهنگی مثل بدحجابی وظیفه روحانیت، حوزه‌های علمیه، صدا و سیما و نهادهای فرهنگی است و دولت وظیفه‌ای در این خصوص ندارد و فقط باید کار فرهنگی کرد.

وی ادامه داد: به همین دلیل یکی از سؤالات ماجرای سؤال از رئیس جمهور همین اظهارنظرها و رویکرد عملی وی در سامان دادن به امور فرهنگی بود که سبب انحطاط در این حوزه شده بود.

** روحانی همان حرف‌های احمدی‌نژاد را درباره حجاب می‌زند


این نماینده مجلس برهمین اساس تصریح کرد: متأسفانه آقای روحانی نیز همان حرف‌ها را می‌زند و می‌خواهد بگوید که دولت در این زمینه وظیفه‌ای ندارد. در حالی که این طور نیست بلکه اجماع فقهاست که آن مرتبه از امر به معروف و نهی از منکر که نیازمند اعمال قانون است، وظیفه دولت اسلامی است لذا وظیفه مردم نیست و این غیر از کار فرهنگی است.

مطهری با تاکید براینکه هیچ کس منکر کار فرهنگی نیست، تصریح کرد: به عبارت دیگر این حرف‌هایی که متأسفانه اکثر دولت‌ها می‌گویند در واقع مغالطه‌ای است برای شانه خالی کردن از زیر بار مسئولیت خود. به قول طلاب، محل نزاع و محل بحث این نیست که آیا برای مبارزه با ناهنجاری‌های فرهنگی و اخلاقی باید کار فرهنگی کرد یا اقدام عملی و آیا امر دایر است میان یکی از این دو؟ بلکه موضوع بحث این است که با وجود این همه کار فرهنگی که انجام شده و می‌شود و با توجه به روشن بودن و پیچیده نبودن مسئله برای عموم مردم و پس از اتمام حجت بر همه مردم در این سال‌های پس از انقلاب، اگر کسانی هنجارهای مورد قبول جامعه اسلامی را به تمسخر گرفتند و نیاز به اعمال قانون بود نه صرفا تذکر، آیا در اینجا دولت اسلامی وظیفه‌ای دارد یا ندارد؟

"متأسفانه آقای روحانی اخیراً به گونه‌ای صحبت کرد که گویی این وظیفه دولت را قبول ندارند و قبلا از وزیر کشور ایشان نیز این رفتار مشاهده شده است. ایشان می‌گویند که با ون و سرباز فرهنگ درست نمی‌شود. ارتقاء فرهنگ به عهده علما، بزرگان، حوزه‌ها و اساتید است، یعنی به عهده دولت نیست!. چه کسی گفته است فرهنگ را باید با ون و سرباز درست کرد؟ اگر کسانی معتقد باشند که دولت موظف است مثلا بر ورود افرادی با پوشش زننده به ادارات دولتی و دانشگاه‌ها و فرودگاه‌ها و سایر اماکن دولتی نظارت داشته باشد تا این نوع رفتار اجتماعی رسمیت پیدا نکند،‌ این به معنی استفاده از سرباز است؟ قطعاً کسی طرفدار سخت‌گیری در این امور نیست ولی با مواردی که حداقل نود درصد مردم مخالف آن هستند دولت وظیفه دارد که برخورد مناسب داشته باشد."

** "عده‌ای" نمی‌گویند که دختر و پسر را باید جدا کرد بلکه اسلام می‌گوید


نماینده مردم تهران در مجلس با یادآوری سخنان حجت‌الاسلام روحانی خاطر نشان کرد: آقای رئیس جمهور می‌گوید که عده‌ای می‌گویند باید دختر و پسر را جدا کنیم. ایشان حتما می‌دانند که این طور نیست که «عده‌ای» می‌گویند؛ بلکه اسلام می‌گوید که حتی‌المقدور و تا آنجا که امکانات اجازه می‌دهد و عسر و حرج پیدا نمی‌شود، بهتر است محیط کار مردان و زنان و محیط تحصیل پسران و دختران جدا باشد.

مطهری افزود: اگر اختلاط از نظر اسلام بهتر است، چرا حوزه‌های علمیه ما مختلط نیستند؟ علاوه بر این اکنون در دنیای غرب خصوصاً آمریکا به این نتیجه رسیده‌اند که محیط‌های جداگانه تحصیلی باعث افزایش بازدهی و رشد علمی می‌شود و از دانشگاه‌های دخترانه استقبال خوبی شده است. استاد شهید مطهری که آقای رئیس‌جمهور ارادت ویژه‌ای به ایشان دارند، راه درست را چنین بیان کرده‌اند که نه پرده‌نشینی و نه اختلاط، بلکه حریم.

وی در پایان اضافه کرد: آقای رئیس جمهور گفته‌اند که در عصر ما راهی جز اقناع وجود ندارد. اولا این موضوع ربطی به عصر ما و سایر اعصار ندارد، همیشه اقناع گام اول و مقدم بر سایر اقدامات است و ثانیاً اقناع به تنهایی کافی نیست. بسیاری از کسانی که مثلا از پوشش بسیار نامناسب استفاده می‌کنند، از نظر عقلی اقناع شده‌اند و فلسفه حجاب را می‌دانند اما از روی هوا و هوس رعایت نمی‌کنند، مانند پزشکی که درباره مضرات سیگار صحبت می‌کند و بعد خودش یک سیگار روشن می‌کند. به هرحال دولت نباید از وظیفه نظارت خود بر امور فرهنگی شانه خالی کند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


مهدي
Iran, Islamic Republic of
درود بر مطهري عزيز
یاد شهید مطهری افتادیم
ای کاش مثل این معدود دفعات همیشه مثل آن شهید بزرگوار رفتار می نمودید
سرباز ولایت
مطهری نه معلومه اصلاح طلبه یا اصولگرا یا اعتدال و یا هم طرفدار فتنه
مطهری جون یا رومی روم یا زنگی زنگ
یکی به میخ میزنه یکی به نعل
رضا
احسنت! حرف حساب زده.
محسن
البته حرف حسابش فقط همینه که گفته!
فقیهی
چه عجب آقای مطهری!!!!
اگه یه حرف حساب زده باشه همینه، خدا کنه این علی اقا بیخیال سیاست و اینا بشه و تو همین حوزه فرهنگی کارکنه، چون برخلاف نظرات فرهنگیش نظرات سیاسیش همش ضد اسلامه ماشالله
حمید
حرف درست جواب. نداره دمت گرم
سروش
....هم به برخورد خوش با بي حجاب ها اعتقاد دارند نه گاز انبري
اگه سیستم مدیریت کشور بر مدار قانون و به دور از رانت و ... می چرخید ، تا دویست سال دیگه امثال مطهری و حتی روحانی و ... مدیر یک مدرسه هم نمی شدند .
Iran, Islamic Republic of
عجب عقلی داری تو!!!!!!!!!!!!!!
فقیهی
دولت را همین بی حجاب ها سر کار آوردند آقای مطهری. خودت و به ندانستن نزن.
یعنی واقعا ما هیجده میلیون بی حجاب داریم؟!!!!! یعنی مردهایی هم که به آقای روحانی رای دادن بی حجاب بودن ؟!!!!! عجب حرفی؟!!!!
محسن
نه ولی ...به این دولت رای دادند!
این تلقین غلطی است که منحرفان به دولت مردان می کنند
سیدمحمد علی سیادت ازآبادان
سلام دوست عزیز.
بنده نه طرفداراین دولت هستم ونه به روحانی رای داده ام وهمچنین با تنها حرفی که ازعلی مطهری موافق هستم همین حرف است که آنهم باید گفت چه عجب علی!!!!اما اینکه فرموده بودید این دولت رابی حجابها سرکارآورده اند راهم حرف درستی نمیدانم .این دولت رابی تدبیر ی وخودرایی ومنم منم های چندنفر از دوستان که حاضرنشدنداز منیتهای خوددست بردارند وما شوند سرکارآوردند والا این همه افراد که بی حجاب نیستند
وحید
آفرین آفرین عالی بود
علی
Iran, Islamic Republic of
با سلام ، آقای مطهری ؛ اگر آقای احمدی نژاد را بخاطر آن اظهارات مورد سئوال قرار دادید پس چرا حالا ساکتید ؟ یعنی سئوال از رئیس جمهور را کلید نمی زنید ؟
عمار
Iran, Islamic Republic of
صحبت بسیار به جا وخوبی بود علی اقا.
یک استاد دانشگاه
این نوع اظهارنظرها مشخص میکندکه مطهری مطهری است وحزب وجناح نیست. درودبراووبرتبارش
Iran, Islamic Republic of
مطهری انسان خوبی است و یقینا نیت خوبی هم دارد..
اما متأسفانه ایشان بسیاری اوقات به جای دروازه حریف دروازه خودی را مورد عنایت قرار می‌دهد...
سروش
يك استاد دانشگاه به نام زيبا كلام
برای استیضاح وزیر علوم دولت نظری نداشت که ایشون صحبت کنن (مصاحبه خود ایشان)حالا ناراحت شده اینجوری سر و صدا می کنه
آقای ریس جمهور هم تازه از این حرفا نزده یک سال داره این تیپی حرف می زنه ایشون تازه رگ گردنش زده بیرون
Iran, Islamic Republic of
موضوع کمی مشکوکه ؟ شاید باید اتفاقی میفتاده که نیفتاده ؟ اینطور نیست آقای مطهری؟
دارن برای انتخابات مجلس برنامه ریزی می کنن
توی مسائل کلیدی ساکت بودن و حالا یه دفعه یادشون افتاده؟!
ایشون رسما از فتنه گران حمایت می کنه!
برای هیچ کس هم پنهان نیست که جریان فتنه رو اسرائیل درست کرد و حمایت کرد.

ایشون از حامیان قوی هاشمی رفسنجانی است و هاشمی هم به زنان زیبا باور دارد، چطوری می شود این تناقض را پذیرفت.
علی مطهری برای مطرح کردن خودش یا به احمدی نژاد بد و بیراه می گه یا یه دفعه یاد حجاب میفته!
علی مطهری از مدافعان فتنه است ولی قدری محاسبه شده تر عمل می کند. نباید هم نظری می داد. خودش می دونست وزیر علوم رفتنیه برای همین سکوت کرد.
نمی تونست از وزیر حمایت کنه ولی به خاطر اینکه قبولش داشت نمی تونست در مقابلش هم بایسته، برای همین ساکت موند.
ندیدید هر جایی که قدرت داشته یه جوری سعی کرده عمل فتنه گرا رو موجه جلوه بده
درست مخالف دیدگاه رهبر که خیلی جدی در مقابل اهل فتنه موضع گرفت و فرمود مراقب باشید امور به دست این جماعت نیفتند.
محمد
واقعا بعضی وقتا اقای مطهری گل میزنه
دمش گرم
فقط و فقط بعضی وقتها اونم اگه ترشی نخورده باشه!!!
که جای تأمل و تحلیل داره
علی مطهری فقط برای جلب نظر بچه مذهبی ها هر چند وقت یک بار از این حرف ها میزنه ولی رسما از فائزه و هاشمی رفسنجانی حمایت می کنه
این دو نفر هم هیچ اعتقادی به حجاب ندارن و معتقدند باید خانم ها هر جوری دلشون خواست لباس بپوشن
بی حجاب، با حجاب!
مگه ندیدید رسما از خانم های زیبا رو حمایت کردند؟!
Kuwait
حرف های ایشان منطقی و برای افراد جامعه اسلامی اجرای قوانین اسلامی لازم و ضروری است؛ حجاب هم از احکام و قوانین اسلام است بنابراین دولت وظیفه ی بر پایی قانون در هر زمینه ای را دارد. حتی اگر نیاز به کار فرهنگی هم باشد کار فرهنگی از وظایف دولت است،اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی.
اقای مطهری ای کاش نگران دیگر مسائل هم بودید
وحید
تو این مـــــــــــــــــــورد کاملا با نظرش موفقم
مرتضی
دوستت دارم علی آقای مطهری وقتی اینگونه فارغ از سرزنش سرزنشگران،از ارزشهای اسلام دفاع میکنی.آفرین برتو با این منطق قوی در دفاع از حجاب وعفاف
حران
Iran, Islamic Republic of
کلا تا یک چیزی به احمدی نژاد نگن شبشون روز و روزشون شب نمیشه!
ناشناس
ما از روحانی میخواهیم که حالا که ار نظر ایشون اختلاط زن ومرد اشکالی نداره اجازه بدن دخترخانم های ایشان به این صورت در جامعه حضور پیدا کند تا دیگران از همکاری ومساعدتشان مستفیض شوند!!!!!11
مجید
انهایی که برایت کف می زدند ایا حالا حرفهایی شما را منعکس می کنند؟
نسل اول
بعضی ها فکر می کردن که آقای مطهری بدلیل مواضع سیاسی اش ، درمورد مسایل فرهنگی هم گرایش های اصلاح طلبانه دارد اما ایشان همان انتقادی را که به دولت احمدی نژاد داشت درهمین دولت هم انجام می دهد
درمورد تفکیک جنسیتی هم مواضع ایشان بر همین مبانی استوار بود و موافق این قضیه بود که درسایت های اصلاح طلبان مورد انتقاد کامنت گذاران قرار گرفت درحالیکه همانها بدلیل مواضعی که ایشان در موراد سیاسی داشت او را درحد یک اسطوره می پرستیدند!
امیدواریم همه ما فقط خدارا درنظربگیریم و از تعاریف مردم شاد نشویم و یا از پشت کردنشان ناامید نگردیم
Iran, Islamic Republic of
اقای مطهری برات متاسفم که برای انتقاد از دولت محبوبت بازم هم به احمدی نژاد کینه می ورزی
غ
بالاخره مشخص شد. دیدگاه علی مطهری و زاکانی حداقل یکجا با هم مشترک است و آنهم تخریب احمدی نژاد است
ح
با سلام خدمت شما عزیزان
جناب آقای مطهری بجای حرف زدن و موضع گیری کمی هم به فکر مسئله اردواج جوانان باشید و سخنان راهگشای مقام عظمای ولایت را در مورد جوانان و مسائل فرهنگی را مرور کنید تا به واقعیت های جامعه و مسائلی را که جوانان و جامعه درگیر آن هستند خوب برای شما روشن شود. این که سخنان جناب رئیس جمهور حضرتعالی را به یاد آقای احمدی نژاد (مردمی نژاد ) میاندازد که خیلی خوب است . جنابعالی در هر زمینه ی اظهار نظر می کنید لطفا نظر خودتان را در مورد مسئله حجاب بصورت واضح و شفاف بیان کنید هم آقای احمدی نژاد و هم آقای رئیس جمهور فعلی واضح و شفاف نظراتشان را گفته اند . ما که در بین مردم زندگی می کنیم و در رفت و آمد با مردم هستیم واقعیت های جامعه را درک می کنیم . عجله نکنید جناب مطهری ، نه رئیسان جمهور دنبال تاسیس هیچ مکان غیر اسلامی نیستند دنبال اصلاح ساختارهای فرهنگی بودند و هستند . از خودتان پرسیده اید که چرا برخی از دختران جوان با این ریخت و قیافه به خیابان ها آمده و خود را در معرض دید نامحرمان قرا می دهند ؟ پاسخ به این سوال را بروید از روانشناسان و کارشناسان خبره فن جویا شوید . بنیان محکم خانواده را باید تقویت کرد آقا . خانواده اساس جامعه است. اصلاح شود همه چیز حل می شود . شما الگوهای خوبی برای جامعه باشید با رفتار و گفتارتان .
fz
Iran, Islamic Republic of
با سلام
دکتر روحانی تمام رفتارش مثل احمدی نژاد است !
اما شکیل تر
مطهري باب ميل شماحرف بزنه عزيز است وگرنه نه
حرفاشوراجع به رفع حصر راهم بگذاريد
علت اینکه روسای محترم جمهوری سعی می کنند مواضع تند و افراطی در خصوص حجاب بانوان اتخاذ نکنند کاملا" روشن است زیرا احتمال ریزش آرای بانوانی که حجاب کامل ندارند در انتخابات بعدی وجود دارد و مگر سرمایه روسای جمهوری جز آرای مردم چیز دیگری است ؟ نباید از روسای جمهور و دولتها توقع داشت مثل جریانات افراطی فرهنگی با شعارهای تند وارد مبارزه با بی حجابی یا بد حجابی شوند این کارها بیشتر مربوط به قوه قضائیه و نیروی انتظامی است اتفاقا" اگر کارها درست تقسیم شود بهتر خواهد بود که دولت و قوه مجریه بخش نرم افزاری و اعتدال فرهنگی را دنبال کند و با منطقی ملایم و مردم پسند با موضوع حجاب روبرو شود . در هرصورت دولتها ماهیتا" امکان تندروی در اموری مثل حجاب را ندارند و از نظر سیاسی هم به مصلحت نیست که دولت در این زمینه ها دچار افراط و تندروی شود ./
یک سوال
آقای مطهری
شما از فائزه و زهرا رهنورد حمایت می کنید
این دو خانم از منادیان رسمی بی حجابی هستند
بعد دائم اظهار نگرانی می کنید به خاطر موضوع حجاب خانم ها!
من شما رو نمی فهمم؟!
چطوری کسی که دغدغه حجاب دارد از سردمداران بی حجابی حمایت رسمی می کند؟!
این تناقض نیست آقای مطهری؟!

حمایت شما را از حکم خدا باور کنیم یا حمایت شما را از کسانی که می خواهند حکم خدا را تعطیل کنند؟!
Iran, Islamic Republic of
علی مطهری از معدود کسانی است که مسقل عمل می کند و به هیچ وجه از مواضع اصولی خود کوتاه نمی آید حتی اگر به رئیس جمهور در بسیاری جهات از لحاظ فکری نزدیک باشد
از بوشهر
خدا را شکر بعد از مدت ها حرف های بسیار ارزشمندی از مطهری شنیدیم . کاش ایشان بیشتر کار فرهنگی و اظهار نظر دینی و فرهنگی می کرد و وارد برخی مسائل حمایت از فتنه گران نمی شد
آقای مطهری لطفا حرف نزنیدبهتره مردم بخاطراسم آقای مطهری بیشتراحترام می گذارن بهتون مردتاسخن نگفته عیب وهنرش نهفته باشد
تا دیروز مطهری رو آماج اتهامات و توهین های خودتون قرار میداید چون برخلاف میل و نظر شما حرف میزد ولی حالا حرفی که باب میل شما رو زده این همه تعریف و تمجید میکنید!!! مواضع خودتونو نمیدونید اونوقت توقع از دیگران دارید
یاسر
من درسته به خیلی از مواضع اقای مطهری انتقاد دارم...
موسوی
این حرفش صحیح است و تشکر می کنم.
آقای مطهری مثل اینکه فراموش کرده به زور نباید بریم بهشت و امثال مارو که روحانی خیلی وقته فرستاده جهنم ظاهرا ایشون مالک بهشت و جهنمن . نکته جالب اینکه مطهری حتی برای انتقاد از روحانی هم دست از سر احمدی نژاد برنداشته و باز حرفای درشت نصارش کرده !
جالب است بعد از مدتی کمی حرف حساب هم از این آقازاده شنیدیم
Iran, Islamic Republic of
دوای درد ومشکلات همه کشورهای اسلامی عمل به این آیه شریفه قرآن است : لااکراه فی الدین : دردین اسلام هیچ اجباری وجود ندارد .
یک دوست
گیرم پدر تو بود فاضل /از بهر پدر تورا چه حاصل دوست عزیز خیلی سعی میکنی مثل استاد مطهری حرف بزنی ولی به نظر خیلی ها موفق نیستی .
Iran, Islamic Republic of
هدف مطهري استيضاح وزير كشور است با مقاصد سياسي