جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰

پهلوانان پنپه‌ای زودتر می‌میرند!

دوشنبه ۵ مرداد ۱۳۹۴ ساعت ۰۹:۰۳
کد مطلب: 435344
جوانی است و رویاهای مختلف که برخی جوانان را به بهانه حجیم کردن عضله به سمت مکمل‌هایی می‌کشاند که شاید آنها را یک‌شبه به ره صد ساله برساند اما، خطرات برگشت‌پذیری را برای آنان به وجود می‌آورد که موجبات مرگ شخص را رقم می‌زند.
به گزارش جهان به نقل از فارس، ورزش اثرات مفیدی بر روح و جسم افراد دارد و سبب نشاط و سرزندگی می‌شود؛ با توجه به اینکه یکی از اهداف عمده ورزش، داشتن زندگی سالم برای افراد جامعه است متاسفانه شاهد آن هستیم که استفاده جوانان از داروهای نیروزای غیرمجاز بسیار شایع شده‌است.

در حال حاضر مشاهده می‌کنیم که برخی از جوانان به جای اینکه ورزش کنند به قرص‌هایی پناه بردند که بتوانند عضلات خود را حجیم کنند غافل از اینکه امکان دارد استفاده هرچند در دوره کوتاه مدت عوارض و خطرات جدی را برای آنان به دنبال داشته باشد.

*عرضه داروهای نیروزا و مکمل‌ها در باشگاه‌ها مجاز نیست

مدیرکل ورزش و جوانان مازندران در این باره در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در ساری اظهار داشت: عرضه داروهای نیروزا و مکمل‌ها در باشگاه‌ها مجاز نیست و در صورت مشاهده پروانه فعالیت باشگاه‌های متخلف لغو می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه هیچ باشگاهی اجازه ندارد به‌راحتی داروهای نیروزا را در باشگاه‌ها به فروش برساند گفت: افراد در صورت مشاهده چنین موضوعی، موارد را به واحد نظارت اداره کل ورزش و جوانان مازندران اعلام کنند تا پیگیری شود.

حبیب‌ حسین‌زادگان با بیان اینکه روسای ادارات ورزش و جوانان شهرستان‌ها مسئول حسن نظارت بر عملکرد باشگاه‌ها هستند، اضافه کرد: دانشگاه‌ها نیز می‌توانند نظارت کنند اما مسئولیت نظارت برعهده ادارات ورزش و جوانان است.

*پلمب باشگاه

دبیر هیئت پزشکی ورزشی مازندران در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس نیز می‌گوید: مصرف مواد نیروزا در باشگاه‌ها مجاز نیست، در صورت مشاهده این موارد باشگاه مورد نظر پلمب شده و حتماً با این موضوع به صورت جدی برخورد می‌شود.

محمدرضا رشیدی با اعلام اینکه موضوع مصرف داروها و مکمل‌های نیروزا به صورت جدی در دستور کار قرار دارد و پیگیر آن هستیم، افزود: امسال یک باشگاه در شهرستان ساری به همین دلیل پلمب شده‌است.

وی با بیان اینکه درخواست ما از افراد برای مصرف این داروها این است که ترجیحاً مصرف نشود، اضافه کرد: در صورتی که افراد اصرار زیادی بر مصرف آن دارند حتماً به پزشک مراجعه کنند به دلیل اینکه افراد به دلایل مختلف از جمله چربی‌سوزی، حجم عضله و سایر موارد مصرف می‌کنند که میزان و دفعات تکرار در آن متفاوت است که افراد باید به آن دقت کنند تا عوارض جانبی آن کاهش یابد.

دبیر هیئت پزشکی ورزشی مازندران گفت: افراد در صورت مشاهده این موارد، می‌توانند مراتب را به شماره تلفن‌های ۳۳۲۶۸۷۴۶ و ۳۳۲۶۸۷۴۷ با پیش شماره ۰۱۱ اطلاع دهند تا در اسرع وقت مورد پیگیری قرار گیرد.

*عوارض غیرقابل برگشت

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی مازندران در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در این باره گفت: داروهایی که به عنوان مواد مکمل در باشگاه‌ها، عطاری‌ها و حتی در سوپر مارکت‌ها مشاهده می‌شود تقریباً هیچ کدام از اینها مجوز قانونی ندارند و بیشتر آنها قاچاق هستند.

محمد آزادبخت بیان کرد: مکمل‌ها انواع مختلفی دارند که مکمل‌های نیروزا طبق قانون اجازه دارند در داروخانه‌ها و زیر نظر پزشک داروساز توزیع شوند.

وی اضافه کرد: عرضه مکمل‌های نیروزا حتی به صورت مجاز، قانونی و دارای پروانه بهداشتی در باشگاه‌ها، عطاری‌ها و سوپرمارکت‌ها غیرقانونی است.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی مازندران با اشاره به اینکه بیشتر مکمل‌ها از طریق ماهواره تبلیغ می‌شوند و به صورت پیامکی در اختیار مردم قرار می‌گیرند، گفت: این مکمل‌ها شامل گروه‌های مختلف نیروزا، جنسی، چاقی و لاغری هستند که هیچ‌کدام از اینها مبنای علمی ندارند.

آزادبخت تصریح کرد: مکمل‌های نیروزا حاوی ترکیبات آمفتامین‌ها، شبه آمفتامین‌ها، استروئیدهای گروه‌های مختلف و هورمون‌های جنسی هستند که هر کدام عوارض خاص خود را دارند و سبب تحریک و فعالیت بیشتر می‌شوند.

وی خاطرنشان کرد: مکمل‌های نیروزا که موجب افزایش حجم، توده و قدرت عضلانی می‌شوند به شدت ممنوع بوده و می‌توانند انواع سرطان‌ها به‌ویژه سرطان کبد، انواع اختلالات جنسی تا حد ناباروری و اختلالات قلبی و عروقی را ایجاد کنند که هرکدام بحث خود را دارد.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی مازندران با بیان اینکه عوارض اثر نامناسب استفاده از مکمل‌های نیروزا در طولانی مدت خود را نشان داده و معمولاً غیرقابل برگشت است، اضافه کرد: به این دلیل مصرف این مواد به هیچ وجه توصیه نمی‌شود البته در برخی موارد خاص، زیر نظر و تجویز پزشک و تهیه توسط داروخانه‌ها در مدت زمان محدود مشکلی ندارد.

به گزارش خبرگزاری فارس، با توجه به اثرات مثبت ورزش بر سلامتی انسان لازم است فرهنگ ورزشی بیشتر پرداخته شود جامعه‌ای که دارای نیروی انسانی سالم و شادابی است می‌تواند در جهت توسعه پایدار به معنای واقعی گام بردارد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *