جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰

جشنواره‌ای که فیلم،میزبان و ... ندارد!

سه شنبه ۶ مرداد ۱۳۹۴ ساعت ۱۴:۳۱
کد مطلب: 435641
برگزاری جشنواره بیست و نهم فیلم کودک و نوجوان در کنار چالش های زیرساختی با مشکلاتی چون مکان و شرایط برگزاری و کمبود و فقدان تولید فیلم در این گونه سینمایی روبروست که می تواند اصل وجودی جشنواره را نیز دچار چالش کند.
به گزارش جهان به نقل از فارس، جشنواره بین‌المللی فیلم کودک و نوجوان امسال در حالی قرار است بیست و نهمین دوره برگزاری اش را در مهرماه پشت سر بگذارد که هنوز مکانی برای برگزاری جشنواره از سوی برگزار کنندگان جشنواره مشخص نشده است و رایزنی ها همچنان ادامه دارد. گونه فراموش‌شده‌ای از سینما که در سالهای اخیر نشان داده است پتانسیل خوبی برای جذب مخاطب دارد و تنها اگر فیلم برای کودک و نوجوان ساخته شود (نه فیلم هایی که تنها در جشنواره به نمایش در می آید) توانسته موفق عمل کند. سالهاست سینمای کودک که در جشنواره ها به نمایش درمی آید سهمی از فروش و چرخه اقتصادی سینمای کشور ندارد و واقعیت این است که سالهاست جشنواره فیلم کودک و نوجوان فیلم تعیین‌کننده و ماندگاری هم برای عرضه ندارد.

فیلم‌هایی که در این سالهای اخیر توانستند نظر مخاطب را جلب کنند هیچ یک در جشنواره کودک حضور نداشتند حتی فیلم «شهر موش‌ها» که بخشی (البته اندک) از هزینه آن را فارابی تقبل کرد هم حاضر نشد در این جشنواره شرکت کند.

جشنواره فیلم کودک و نوجوان که یکی از معتبرترین جشنواره‌های سینمایی داخلی و هنوز معتبرترین جشنواره کودک در منطقه محسوب می‌شود؛ مکانی برای برگزاری آن وجود ندارد و به لحاظ کمی نیز کمتر می‌تواند جایگاه تعیین‌کننده‌ای برای این گونه سینمایی داشته باشد. این در شرایطی است که بخش اعظم تولیدات این گونه از سینما در سالهای گذشته صرفا برای حضور در جشنواره و برای مخاطب این گروه سنی ساخته نشده و با محور قرار دادن یک قهرمان کودک، مخاطب بزرگسال را جمعیت هدف خود قرار داده است

حال این سوال مطرح است، چگونه می توان به برگزاری جشنواره با کیفیت و در سطح بین المللی خوش بین بود؟ جشنواره ای که از زمان صحبت های دبیر آن به صورت رسمی در جلسه با خبرنگاران (۲۶ خردادماه)بیش از ۴۰ روز می گذرد و این بازه زمانی در شرایطی که جشنواره قرار است مانند سالهای گذشته در مهرماه و همزمان با روز جهانی کودک برگزار شود برای تعیین مکان برگزاری فرصت زیادی است که تا به امروز از دست رفته به شمار می‌آید.گمانه زنی‌ها همچنان برای برگزاری جشنواره کودک در شهر‌هایی چون همدان و شیراز ادامه دارد و حتی استاندار همدان اعلام آمادگی کرده است اما با شرایط بودجه‌ای که برای حضور مهمانان در شهر همدان و امکان فراهم آوردن زیرساخت مناسب (سالن های مناسب برای نمایش فیلم) برای برگزاری جشنواره بین المللی و با درجه کیفی الف به نظر می رسد این جشنواره در تهران برگزار خواهد شد.

متاسفانه با توجه به عدم نمایش عمومی ۱۴ فیلم سینمایی ( مبارزان کوچک، ما متهمیم، قول، فرمول ۱۳، فرار از قلعه رودخان، سرزمین رها، دزد و پری، خانه‌ای کنار ابرها، تتل و راز صندوقچه، پرونده ای برای سارا، به بادبادک ها شلیک نکنید، باغ بهشت و آوا) که سال گذشته در جشنواره کودک و نوجوان به نمایش درآمد چگونه می توان شاهد رشد و شکوفایی این گونه فراموش شده بود. در چنین شرایطی است که همان اندک فیلمسازانی که دغدغه سینمای کودک و نوجوان را داشتند و با اصرار پای این سینما ایستاده بودند به دلیل عدم حمایت سازمان سینمایی دیگر حاضر به ساخت فیلم در این حوزه نیستند. این مهم را در نظر بگیریم سازمان سینمایی از ابتدای سال ۹۴ تنها به ۳ فیلم با موضوع کودک و نوجوان با نام های «خاله قورباغه» (مسعود کرامتی) و «بچه های جسور» (حجت اله سیفی) و «آشتی موش و گربه» (شاهین باباپور) مجوز ساخت ارایه داده است.

با این اوصاف به نظر می رسد تنها جشنواره بین المللی کودک و نوجوان منطقه با ایده‌های نو دبیر کار کشته آن (برپایی المپیاد فیلمسازی، استفاده از معلمان و...) که سالهای گذشته و در دوره های اولیه جشنواره توانسته بود موفق عمل کند در رکود به سر می برد. این بار شرایط فرق کرده است و جلسات برگزارکنندگان جشنواره نیز تا به امروز نتیجه بخش نبوده است زیرا تا به امروز شهر برگزار کننده جشنواره تعیین نشده است و هیچ اقدام دیگری اعم از مشخص شدن بخش خارجی، هیات انتخاب و میهمانان این دوره مشخص نشده است.

جشنواره بیست و نهم فیلم کودک و نوجوان در کنار چالش های زیرساختی (عدم ترغیب فیلمسازان به ساخت فیلم کودک، عدم نمایش فیلم ها در فصل مناسب و...) با مشکلاتی چون مکان و شرایط برگزاری و کمبود و فقدان تولید فیلم در این گونه سینمایی روبروست که می تواند اصل وجودی جشنواره را نیز دچار چالش کند. به نظر می رسد سازمان سینمایی به جای هزینه چند میلیاردی برگزاری جشنواره و دعوت از مهمانان خارجی ، به زیرساخت ها (تولید فیلم مناسب برای کودک و نمایش فیلم در فصل های مختلف) توجه کند. بدون حضور فیلم ایرانی و عدم حضور فیلم های خوب خارجی برگزاری جشنواره بیشتر به یک نمایش و دورهمی بدل می شود تا حصول اهداف کوتاه و دراز مدت که علیرضا شجاع نوری دبیر با سابقه این جشنواره از آن در نشست خبری سخن گفت.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *