سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - 16 Apr 2024
 
۵
در برنامه 90 چه‌ گذشت؟

یک اعدامی در 90 و شاهکار لیگ دسته یک

سه شنبه ۲۶ فروردين ۱۳۹۳ ساعت ۰۷:۳۹
کد مطلب: 355046
آخرین برنامه نود با موضوع بررسی مسابقات فوتبال لیگ سیزدهم از ساعت ۲۲:۳۷ دقیقه شب گذشته روی آنتن رفت. برنامه‌ای که محوریت آن بررسی مسابقات هفته پایانی لیگ و قهرمانی فولاد خوزستان بود. البته این برنامه اتفاقات جذاب دیگری هم داشت. از تلاش‌های فردوسی‌پور برای نجات جان یک جوان محکوم به اعدام تا ماجرای عجیب بازی نساجی و شهرداری یاسوج!
یک اعدامی در 90 و شاهکار لیگ دسته یک
به گزارش جهان به نقل از تابناک، پایان مسابقات لیگ سیزدهم و قهرمانی تیم شایسته فولاد خوزستان موجب شد تا فردوسی‌پور در این برنامه به انتخاب بهترین مربی فصل بپردازد. مسابقه پیامکی که شش گزینه دراگان اسکوچیچ، سرمربی ملوان بندر انزلی، علی دایی، سرمربی پرسپولیس تهران، حسین فرکی، سرمربی فولاد خوزستان،امیر قلعه‌نویی، سرمربی استقلال تهران، یحیی گل‌محمدی، سرمربی نفت تهران و زلاتکو کرانچار، سرمربی سپاهان اصفهان را در خود جای داده بود. سرمربی‌های پنج تیم نخست جدول به‌همراه اسکوچیچ که پدیده این فصل رقابت‌ها بود.

پس از قرعه‌کشی توسط ابراهم میرزابیگی، کارشناس داوری این برنامه فردوسی‌پور ضمن تبریک به مردم مسجد سلیمان و مشهد قول داد که در برنامه هفته آینده خود به وضعیت تیم نفت مسجد سلیمان، تیمی که در هفته گذشته جواز حضور در لیگ برتر را کسب کرده بود بپردازد.

اما ماجرایی که در تمام طول برنامه فردوسی‌پور به آن اشاره می‌کرد اجرای حکم قصاص یک جوان محکوم به اعدام بود که قرار است حکمش بامداد امروز، سه‌شنبه در مازندران اجرا شود و برخی رسانه‌ها از عصر دیروز با به‌راه انداختن جریان رسانه‌ای خواستار کمک نود به حل این ماجرا و بخشش متهم از سوی خانواده‌ مقتول شدند.

ایسنا در خبری که عصر دیروز با تیتر « "۹۰" و پایان یک کابوس؟» نوشت: « ماجرا از این قرار است که سال‌ها پیش، اتفاقی تلخ و گزنده رخ می‌دهد و جوانی به جزای این جرم، محکوم می‌شود. حالا قرار است که این جوان، صبح سه‌شنبه ۲۶ فروردین ماه ۹۳ در ازای خطایش، مجازات شود؛ کابوسی که شش سال است با این جوان همراه بوده است.

تمام این کابوس می‌تواند با مهربانی یک "پدر و مادر" به رویایی شیرین تبدیل شود؛ پدری که خود از موسپیدکرده‌های فوتبال پرافتخار مازندران است.

عبدالغنی حسین‌زاده، پیشکسوت فوتبال مازندران، می‌تواند با یک تصمیم بزرگ و خداپسندانه، جانی را ببخشد و روحی را آرام کند.

شاید بی‌فایده نباشد که برنامه پربیننده "۹۰" به عنوان تاثیرگذارترین برنامه فوتبالی در دهه اخیر تلویزیون ایران، گوشه ای از برنامه امشب خود را به این ماجرا اختصاص دهد تا برنامه امشب، آخرین "۹۰" عمر "جوان" خطاکار نباشد. »

اینچنین بود که فردوسی‌پور هم در برنامه امشبش با اشاره چند باره به این موضوع خواستار بخشش متهم از خانواده مقتول شد و آنچنان که فردوسی‌پور در خلال برنامه به این ماجرا گریز می‌زد بسیاری برای پرداخت دیه به خانواده مقتول اعلام آمادگی کرده بودند و تماس‌ها با خانواده حسین‌زاده منجر به جلب رضایت ضمنی پدر شده بود. حالا باید دید تا ساعتی دیگر آیا تلاش های فردوسی‌پور به نتیجه می‌رسد و این جوان با گذشت خانواده مقتول از حقش، از طناب دار رهایی می‌یابد یا خیر؟

بررسی بازی پرسپولیس و استقلال صنعتی خوزستان نخستین بخش برنامه نود بود. پس از پخش گزارش حواشی قبل و بعد از بازی مصاحبه بازیکنان پرسپولیس در خصوص مبلغ دریافتی‌شان بخش مهمی از این گزارش را تشکیل می‌داد. بازیکنان پرسپولیس لیست وزارت ورزش را نادرست خواندند و برای مثال بنگر اعلام کرد که تنها نزدیک ۱۰۰ میلیون از باشگاه دریافت کرده و در ازای مابقی آن دو خودروی بدون سند گرفته که قابل استفاده نیست. خلعتبری هم اعلام کرد که بعد از بازی‌های لیگ چک‌ مبالغ دریافتی از باشگاه را در اختیار رسانه ها قرار می‌دهد.

در بخش داوری بازی فردوسی‌پور صحنه ای از شیطنت پیام صادقیان را پخش کرد که از خوش‌شانسی‌اش ضربه پای او به بازیکن خارجی استقلال خوزستان نخورده بود وگرنه باز هم شاید شاهد ماجرای تکراری محرومیت و اعتراض می بودیم.

محمد پنجعلی سرپرست پرسپولیس مهمان تلفنی برنامه بود که فردوسی‌پور به کنایه به او گفت: «آقای پنجعلی این همه خوشحالی برای نائب قهرمانی بود؟» در ادامه فردوسی‌پور با اشاره به حرف‌های هفته گذشته پنجعلی که اعلام کرده بود از باشگاه هیچ مبلغی را دریافت نکرده سند خودرویی را منتشر کرد که توسط باشگاه پرسپولیس به پنجعلی تحویل داده شده بود و او هم رسید آن را امضا کرده بود.

پنجعلی در واکنش به این ماجرا گفت که این از همان خودروهای بدون سند رویانیان بود و او بعد از مدتی آن را به رویانیان پس داد و اسناد و رسیدهای پس دادن آن هم موجود است. فردوسی‌پور واکاوی مشکلات پرسپولیس را به برنامه هفته آینده نود موکول کرد.

پخش بازی نفت و سپاهان دومین گزارش نود بود که اعتراض هوادارا سپاهان در پایان بازی به زلاتکو کرانچار مهم‌ترین بخش آن بشمار می‌رفت. با جو منفی که علیه کرانچار در اصفهان وجود دارد بعید است که او فصل بعد بتواند روی نیمکن نیم زردپوش اصفهانی بنشیند و شاید همین چند مسابقه باقیمانده لیگ قهرمانان آخرین نشستن‌های او رو نیمکت سپاهان باشد.

با پخش یک گزارش کامل از حواشی پیش و پس از بازی گسترش فولاد و فولاد خوزستان، حسین فرکی سرمربی تیم قهرمان مهمان ویژه برنامه نود در استودیو بود.

فرکی در بخشی از صحبت های خود گفت: همانطور که همه فوتبال دوستان می دانند برای رسیدن به موفقیت باید صبر و حوصله داشت و راهی را رفت که نتیجه رو به جلو داشته باشد. از سال ۲۰۰۶ بدلیل برخی شرایط حدود یک سال و چند ماه از مربیگری دور بودم و جالب است طی این مدت هیچ تیمی از من استفاده نمیکرد و مربی با این همه رزومه باید در خانه می نشست و از دور شاهد برخی مسائل بود و طی این مدت مرا به چشم یک بیگانه می دیدند.

وی در خصوص جدا شدنش از نفت تهران گفت: زمانی که از نفت جدا شدم احساس کردم دیگر نمی توان با این تیم پیشرفت داشت و نفت جایگاه خود را بدست آورده است.

فرکی در بخش دیگری از صحبت های خود از همه افرادی که پیروزی فولاد را به وی تبریک گفته و فولاد را مورد حمایت قرار دادند تشکر کرد و عنوان داشت طی چند روز اخیر بیش از ۲ هزار پیامک تبریک برای وی فرستاده شده است.

وی همچنین افزود: باشگاه فولاد به پشتوانه سازی بهای ویژه ای می دهد و ثمره این پشتوانه سازی را نیز دیده ایم. وی در خصوص فصل بعد نیز گفت: تصمیم گیری در خصوص این قضیه را به پس از لیگ قهرمانان آسیا موکول کرده ام.

فرکی در مورد مصدومیت خود نیز گفت: از ناحیه هر دو پایم دچار مشکل شده ام و باید جراحی کنم و باید هر چه زودتر در این باره اقدام کنم.

پس از پخش گزارشی کامل از قهرمانی لیگ فولاد خوزستان در لیگ برتر سیزدهم و صحبت های بازیکنان و مسئولان این تیم مهدی تاج رییس سازمان لیگ فدراسیون فوتبال روی خط تلفنی برنامه آمد و گفت: سعی کردیم مراسم اختتامیه لیگ برتر را به بهترین نحو برگزار کنیم. بحث مبارزه با اعتیاد و همچنین بخشش یارانه ها از جمله برنامه هایمان بود که در مراسم اختتامیه به آن پرداخته بودیم.

مهدی تاج خطاب به فردوسی پور گفت: شما که یارانه نمی خواهید؟! فردوسی پور نیز در پاسخ به این سئوال گفت: من نه دوره قبل برای یارانه ثبت نام کردم و نه این دوره.

تاج در خصوص تیم ملی گفت: سازمان لیگ طبق برنامه های از پیش تعیین شده لیگ را به اتمام رساند. کی روش از ابتدا می گفت برای اردوهای تدارکاتی آخر بازیکنان را می خواهد و اینکه بازیکنان و باشگاه ها چند ساعت پیش از سفر به اردو نروند درست نیست.

تاج در ادامه گفت: کی روش بازیکنان تیم های آسیایی را مرخص کرده است و تیم ملی با نفرات حاضر بامداد امروز عازم آفریقای جنوبی می شود.

پس پخش یک گزارش دیگر از حواشی قهرمانی فولاد مهرداد جماعتی، زننده گل قهرمانی فولاد و سروش رفیعی، دو بازیکن تاثیرگذار این تیم مهمان استودیوی نود بودند.

پس از گفت‌وگوی طولا فردوسی‌پور و این دو بازیکن تیم فولاد گزارش بازی استقلال و تراکتور سازی پخش شد تا پرونده بازی‌های تیم‌های بالای جدول بسته شود. حمایت هواداران استقلال در پایان بازی با تراکتور از کادر فنی و امیر قلعه نویی، علی‌رغم شکست سنگین در خانه از نکات جالب توجه این گزارش بود.

در قسمت بررسی بازی‌های تیم‌های پائین جدول ابتدا بازی دو تیم راه‌آهن و ذوب‌آهن پخش شد. باز که منجر به باقی‌ماندن ذوبی‌ها در لیگ برتر شد و البته در جای دیگر صدای تیم فجر را در آورد. پس از پخش گزارش باز فجر و ملوان هوادارن شیرازی تیم راه‌آهن را به فوتبال ناپاک متهم کردند و محمود یاوری هم این حرف‌ها را تکرار کرد و تلویحا نتیجه بازی ذوب‌آهن و راه‌آهن را ناسالم خواند. حرفی که موجب شد سعید آذری، مدیرعامل تیم ذوب‌آهن در ادامه برنامه روی خط بیاید و به حرف‌های یاوری واکنش نشان بدهد.

پخش بازی‌ تیم‌های داماش و مس که منجر به سقوط تیم گیلانی به لیگ یک شد هم یکی از آخرین بازی هفته پایانی لیگ بود که در نود بررسی شد. گیلانی‌ها به شدت به مدیریت عابدینی در این تیم اعتراض داشتند و او را عامل اصلی سقوط تیمشان می‌دانستند. نظر محمدی، سر مربی داماش، هم حرف‌های جالبی زد و عابدینی را به دست بردن در ترکیب تیم و دخالت در امور فنی متهم کرد.

پس از پخش بازی سایپا و صبا و تلاش‌های ناموفق فردوسی‌پور برای تماس با عابدینی مجید نجاتی مهمان تلفنی برنامه نود شد. نجاتی مدافع تیم شهرداری یاسوج است که در بازی هفته پایانی با حرکت عجیبش در بازی با نفت این روزها شهرت جهانی پیذا کرده است و فردوسی‌پور هم با هیجان چندبار کلیگ حرکت او را در طول برنامه پخش کرد. پس از گفت وگوی فردوسی‌پور و نجاتی مسابقات لیگ یک مورد بررسی قرار گرفت.

نتیجه مسابق پیامکی نود در پایان برنامه به ان ترتیب بود که حسین فرکی با ۴۴٪ آرا در صدر قرار گفت و بعد از او دایی ۲۹ ٪، قلعه‌نویی ۱۲٪، گل‌محمدی، ۱۱٪، اسکوچیچ ۳٪ و کرانچار ۱٪ آرا را به خود اختصاص دادند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *