سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - 16 Apr 2024
 
۱۸
۲۹
گزارش «وطن امروز» از سند چهارم در توافق هسته‌ای؛

سندی که عراقچی تکذیب کرد؛ صالحی و شمخانی تایید کردند/ چرا این سند از افکار عمومی مخفی شد؟

پنجشنبه ۱۹ شهريور ۱۳۹۴ ساعت ۰۹:۴۵
کد مطلب: 443642
براساس اظهارات حجت‌الاسلام نبویان، این عباس عراقچی بود که منکر سند چهارم شده بود! در واقع ضمن اینکه در ماجرای پنهانکاری با جواد ظریف شریک بوده، مرتکب یک اقدام نادرست دیگر نیز شده و آن انکار این سند است!
سندی که عراقچی تکذیب کرد؛ صالحی و شمخانی تایید کردند/ چرا این سند از افکار عمومی مخفی شد؟
به گزارش جهان، وطن امروز نوشت: روز سه‌شنبه پس از جلسه‌ای که کمیسیون برجام با آقایان شمخانی و صالحی برگزار کرد، مهرداد بذرپاش از فاش شدن یک سند جدید مربوط به برجام خبر داد.

بذرپاش گفت در کنار متن جمع‌بندی برجام، قطعنامه ۲۲۳۱ و نقشه راه میان ایران و آژانس درباره بازرسی‌ها، سند چهارمی نیز وجود دارد که مربوط به توافق ایران و آژانس درباره فرآیند غنی‌سازی ایران در بلندمدت است. به گفته بذرپاش، این سند در جلسه روز سه‌شنبه توسط علی‌اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی مطرح شد.

بذرپاش افزود: در این سند فرمول جدیدی درباره میزان و دامنه غنی‌سازی در ایران مطرح و مورد توافق قرار خواهد گرفت. بذرپاش البته به موضوع انکار دولتی‌ها درباره این سند نیز اشاره کرد و گفت پیش‌تر مقامات دولتی وجود چنین سندی را تکذیب می‌کردند!

افشای ماجرای سند چهارم مربوط به برجام که مسیر غنی‌سازی ایران را در درازمدت مشخص می‌کند از چند جهت قابل بررسی است.
اول اینکه توافق درباره مختصات غنی‌سازی ایران در یک دوره زمانی طولانی‌مدت، بسیار نگران‌کننده است، چراکه برخلاف حقوق مصرح ایران در ان‌پی‌تی، ممکن است این سند همانند برجام که در یک دوره طولانی‌مدت حقوق هسته‌ای ایران را از ان‌پی‌تی مستثنا می‌کند؛ حق غنی‌سازی ایران را نیز استثنا کند. یعنی اینکه ایران درباره غنی‌سازی خود تا مدت‌ها از حقوق هسته‌ای خود عقب‌نشینی کرده و محدودیت‌های جدیدی را بپذیرد.

نکته دوم درباره پنهان کاری صورت گرفته درباره این سند چهارم است. چرا تاکنون درباره این سند اطلاع‌رسانی نشده بود؟ و چرا وجود چنین سندی از افکار عمومی مخفی شده بود؟ شاید یکی از دلایل این پنهانکاری، محتوای احتمالی این سند باشد. اما به هر حال این پنهانکاری اگر در کنار موضوعاتی مانند ارائه ترجمه‌های اشتباه از برجام به جامعه و نیز امتناع از ارائه لایحه برجام قرار گیرد؛ متاسفانه یک پیام واحد را به جامعه ارسال خواهد کرد.

اما نکته سوم درباره متن چهارم، مربوط به انکار این سند است. کدام مقام دولتی این سند را انکار می‌کرد؟ نام آن مسؤول دولتی که مهرداد بذرپاش به آن اشاره نکرد؛ البته روز گذشته اعلام شد!

حجت‌الاسلام سیدمحمود نبویان، عضو کمیسیون ویژه بررسی برجام در شرح این ماجرا به توجه اعضای کمیسیون برجام به استناد مکرر برجام به برنامه بلندمدت تحقیق و توسعه اشاره کرد و گفت این استناد باعث حساسیت اعضا نسبت به این بند شده بود که در نهایت علی‌اکبر صالحی ناچار به توضیح آن شد.

نبویان به فارس گفت: آقای عراقچی به کلی منکر وجود چنین سندی شد در حالیکه آقای شمخانی در جلسه‌ روز سه‌شنبه که میهمان کمیسیون بود عنوان کرد که علاوه بر برجام، قطعنامه شورای امنیت و نقشه‌راه آژانس، سند چهارمی نیز وجود دارد.

در ادامه جلسه آقای صالحی هم عنوان کردند متن چهارمی نیز وجود دارد. نبویان درباره ماهیت سند چهارم نیز گفت: آقای صالحی پاسخ داد از سال سیزدهم براساس برنامه بلندمدت تحقیق و توسعه دست ایران برای تولید سانتریفیوژ و غنی‌سازی باز خواهد بود که این خود، اذعانی به وجود سند چهارم است در حالی که آقای عراقچی به کلی منکر آن شده است.

براساس اظهارات حجت‌الاسلام نبویان، این عباس عراقچی بود که منکر سند چهارم شده بود! در واقع ضمن اینکه در ماجرای پنهانکاری با جواد ظریف شریک بوده، مرتکب یک اقدام نادرست دیگر نیز شده و آن انکار این سند است!

البته پیش از این نیز برخی مواضع و توضیحات عراقچی درباره مذاکرات و نیز متن برجام با انتقادات وسیعی مواجه شده بود که متاسفانه نوعی تناقض را در اظهارنظرهای وی ایجاد کرد. بویژه اینکه او در نشست با تعدادی از طلاب مدرسه معصومیه قم، صراحتا گفت اظهارات آقای روحانی پس از توافق ژنو مبنی‌ بر به‌رسمیت شناخته شدن حق غنی‌سازی ایران اشتباه بود. عراقچی اما پس از انتشار اظهاراتش، بشدت این گفته‌های خود را تکذیب و به منتشرکنندگان حمله کرد. به هر حال به نظر می‌رسد در اعتبار آقای عراقچی با توجه به این پنهانکاری مهم درباره سند چهارم مذاکرات، خدشه وارد شده است.
منبع: وطن امروز
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
هر دم از این باغ بری می رسد!!!!!!!!!!!!
عمار
Iran, Islamic Republic of
موضع گیریهای این اقا با سخنان رهبر معظم انقلاب زاویه دارد ،چرا!!!!؟؟؟
دولت به زبان از رهبر انقلاب میگوید ودر عمل عکس نظرات معظم له را اجرا میکندوهیچکس به این عمل دولت معترض نمیشود!!!!!!!!!!
احتمالا مقصر دولت قبل است.
یاسر
Iran, Islamic Republic of
دردور بعد اگر درانتخابات مجلس وبه تبع ان ریاست جمهوری ،اصلاحیون موفق شوند.ترکیب وزرای کابینه به شرح ذیل خواهد بود:
وزیر کشور ازبریتانیای کبیر
وزیر خارجه از یونایتد استیت
وزیراقتصاد یک ژرمن با کلاس
وزیر ارشاد یک فرانسوا
و.....
وزیر راه یک ایرانی اصلاح طلب فرش قرمز باف
برای اینکه ما میخواهیم با دنیا تعامل داشته باشیم .توافق کردیم که هرجوری که خواستیم حرف نزنیم ،دوستان ما نباید ناراحت واشفته شوند.
هرکسی هم که درداخل حرف بزند که مایه رنجش دوستان شود افراطی بیسواط هست که یا دهانش را مهر میکنیم یا میفرستیمش به جهندم.
هم وطن
Iran, Islamic Republic of
سوال این است که ما با چه تهدیدی جدی و واقعی روبرو بودیم یا چه ضرورتی مارا وادار می کرد ما این همه از حقوق حقه خود عقب نشینی کرده ایم و امتیاز به استکبار جهانی داده ایم ؟
ه
United States
جواب دروغ به دادگاه چیست؟
جواب خیانت به ملت چیست؟
چون اين ننگ اگر فاش شود روي تركمانچاي را سفيد مي كند و دست گروهي واداده طرفدار دنيا و غرب براي مردم رو مي شود و با روسياهي و مشت محكم مردم از صحنه ي سياست حذف مي شوند ولي به لطف خدا و امام زمان عجل الله تعالي فرجه و خون هميشه در خروش شهداي مظلوم نه تنها از صحنه ي سياست بلكه از صحنه ي دنيا با روسياهي محو مي شوند انشاالله
مودی
Iran, Islamic Republic of
بیخود نبود که آمانو بعد از سفر به ایران در بحبوحه مذاکرات هسته ای از نتایج سفر بسیار راضی و خوشحال بود و اعلام کرد که در مذاکراتش با طرف ایرانی به یک پیشرفت مهم دست یافته است.
باید بحث درمورد برجام بانوجه به مصالح نظام در این برهه باشد.متاسفانه با این کلی گویی ها راه بجایی نمی بریم. ان چیزی که ضامن عدم نفوذ امریکا به کشور است، رهبری هوشمندانه ی حضرت اقا، درایت و بصیرت مردم و نیروی دفاعی ماست.
در ضمن، نباید فراموشش کرد که شدت تحریمها کار را بجایی رساند که کلیت نظام تصمیم به مذاکره ی جدی با 5+1 گرفت و این دور از انصاف است که همه ی هزینه ی این مذاکرات را دولت بپردازد. گو اینکه همه چیز خوب بوده و دولت از سر بیکاری تصمیم به مذاکره گرفت. در مجموع اگر برجام برای کشوری مفید باشد، ان ایران عزیز است. یا علی
جوانان مرز و بوم
چو ديوار نهد معمار كج تا ثريا ميرود ديوار كج
... دولت روحاني كه از اساس و از ابتدا بر ... گويي و وعده هاي ... استوار بود تا آخر حيات آن دولت ادامه خواهد داشت .
از کجا معلوم که موارد مهم تر دیگری را پدیرفته و پنهان نکرده باشند. وای به روزی که عراقچی و ظریف و .... هم مانند مهاجرانی و رجبعلی مزروعی سید حسین موسویان وسیروس ناصری در انگلیس و آمریکا و بلژیک ماوی گزینند.
شریفی
Estonia
بسمه تعالی
مگر اعتباری داشته که با این مخفی کاری به آن خدشه وارد شده باشد ...
علی
هنوز ابعاد واقعی و عمق فاجعه برجام روشن نشده است. نمایندگان محترم باید از نظر کارشناسان بیشتر استفاده کنند.
مسعود دیپلمات
احتمالا این سند ها از دید مقام معظم رهبری هم پنهان می باشد، واگر نه خود ایشان حتما" اشاره ای به آن می داشتند. اسم این پنهان کاری ها در صورت صحت به غیر از تبانی با اجانب چه نام دیگری دارد؟!
Germany
عجب ... اي كردن!!!!
چهارتا عاقل نداريم جلوي اين ذلت رو بگيرن؟
اصلا بحث بر سر يك همچين توافقي خودش به تنهايي يك فاجعه است.
پاره كنيد بريزيد دور
پنهانکاری از مردم خود که با رای اونا به مقامی رسیدن چه معنی میتونه داشته باشه؟
این همه دروغ و پنهان سازی فقط میتواند بیانگر یک چیز باشد واگذاری حقوق مردم و عبور از خطوط قرمز ملت. انشاالله مجلس کار ایشان تمام میکند.
ظاهرا این آقایان در پشت پرده و از طریق رئیس جمهور دستورات رئیس مجمع تشخیص مصلحت! نظام را اجرا میکرده اند و میکنند و حقایق را از ... پنهان می کنند .
حالا دولت احمدی نژاد رو به بی قانونی متهم می کردند. این بی قانونی نیست که مهمترین اسناد بین المللی رو از دید مجلس پنهان می کنند و قانون اساسی رو اجرا نمی کنند. دکتر لاریجانی خوب بلد بود سر احمدی نژاد سر عدم اجرای مصوبات مجلس مثل بودجه مترو رو ندادن داد می زد که شان مجلس رعایت نکردید و مجلس رو در راس امور قبول ندارید و ...
اما الان ساکت است، چرا؟ الان مصلحت نظام اقتضا نمی کند مجلس ورود پیدا کند؟ الان مجلس در راس امور است که اصلی ترین وظیفه اش نادیده گرفته شده؟آقا باید در مورد ورود مجلس صحبت کند؟ رییس مجلس چکارست؟
علی
باور کردنی نیست که چند نفر دارند با خودخواهی خود مملکت را به باد میدهندو در راس همه شان اقای ... است
علی اکبر
دولت راستگویان دولت راستگویان دولت راستگویان دولت راستگویان لطفا صد با ر بنویسید دولت راستگویان
Mohammad Reza
خيانت و خيانت و باز هم خيانتی آشکار و ننگين ديگری در صفحه تاريخ شرم آور ايران زمينمان که همواره از خودی بوده است و بس...
اين حقير ۳۵ در امريکا زندگی ميکنم و همواره حوادث مملکتم را دنبال کرده و دنبال ميکنم در طول اين سالها هيچگاه امريکايها به اندازه سال ۱۳۸۸ و امروز خوشحال نبوده اند بر خلاف تصور دلسوزان نظام که فکر ميکنند که مخالفين را در آن سال(۱۳۸۸)در نطفه خفه کرده بوده اند يک اشتباه است چون در گفتار امريکايها نشان از کاشتن نهال نفاق و دو دستگی در آن زمان بوده که حاصلش رشد و سر بيرون آمدن ... ميباشد که ثمره اش در نهايت افشاه و تقسيم کردن اسرار امنيت ملی انقلاب اسلامی ايران با بيگانگان ميباشد و مهمتر از آن حالا ولايت فقی را نشانه رفته اند که بکمک افراد و دست نشاندهگانشان در داخل در حال پياده کردن اين نقشه شوم در دراز مدت ميباشند. آره برادر و خواهرم در ايران زمين ما تا بوده خيانت بوده و و خيانتکار. محّمد رضا
پس به کی میشه اعتماد کرد
اسماعیل
Germany
هر دم از این باغ، بری می رسد
دولت راستگویان !!
ندادن این گونه اسناد قسمتی از دلایل پنهان کاری و مقاومت دولت در عدم ارائه لایحه به مجلس است. دولت اگر مشکلی ندارد چرا برابر توافقات لایجه به مجلس ارائه نمی کند.
کلا اعتبار دولت راستگویان با این ... مکرر و بزرگ زیر سوال است . چقدر اهل بصیرت وجود دارد نتیجه انتخابات آن را معلوم می کند.
روحانی میگه سندی امضا نشده، بعدش خانم ابتکار یک سند امضا شده رو میکنه بهش افتخار میکنه ، عراقچی تکذیب میکنه میگه این امضاها بچه بازی و یادگاریه...!
دوباره روحانی میگه همه تحریمها به یکباره لغو میشه ، عراقچی تگذیب میکنه..
بعد عراقچی خودش یک حرفی در مدرسه معصومیه قم میزنه و بعد خودش به شدت تکذیب میکنه..
دولت راستگویان
اسدی
حدیثی گرانبها از امام رضا(ع) خواندم که می فرمودند اگر حکام مملکتی دروغ بگویند در آن مملکت خشکسالی روی می دهد و باران کم می بارد.