جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
 
۱
مجید مجیدی:

کانون، کودکی را به بچه‌های ما بازگرداند

دوشنبه ۱۵ تير ۱۳۹۴ ساعت ۱۸:۲۰
کد مطلب: 431942
کارگردان«رنگ خدا»معتقد است: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان نقش جدی‌تری را باید در حوزه کودک بر عهده بگیرد بچه‌های امروز زندگی واقعی را تجربه نمی‌کنند و در فضای آکواریومی بزرگ می‌شوند.
به گزارش جهان به نقل از اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، کارگردان شهیر سینمای ایران و خالق فیلم بچه‌های آسمان چند روز پیش و در نشست شورای سیاست‌گذاری بزرگداشت پنجاه سالگی کانون با بیان این مطلب افزود: دوران کودکی دوران سرنوشت‌سازی است و خود من، بسیار از دوران کودکی‌ام وام گرفته‌ام و در تکوین شخصیت حتی فیلم‌سازی من نقش داشته است. کانون باید در این زمینه مسوولیت تربیت نسل‌ها را بر عهده بگیرد بچه‌ها سرمایه‌های بزرگ مملکت هستند.

کارگردان فیلم آخرین آبادی با اشاره به ساخت این فیلم و بچه‌های آسمان در کانون اضافه کرد: خوشحالم در جمع کانونی‌ها هستم ادعا نمی‌کنم خیلی کانونی هستم اما ذات کانون بر روی رفتار و اعمال انسان تاثیر می‌گذارد.

در این نشست برخی از پیش‌کسوتان کانون به خروج هنرمندان بزرگی از کانون در سال‌های گذشته اشاره کردند اما مجیدی در این‌باره گفت: اساس رسالت کانون از ابتدای تاسیس این نبوده که هنرمندان را در فضای کاری خود نگه دارد بلکه بسیاری از آنان در کانون رشد کردند و البته بعدها جهان، مزه ظهور آنان را در عرصه‌های هنری سینما، موسیقی، انیمیشن و ادبیات چشید.

مجیدی این موفقیت‌ها را نشات‌گرفته از ثبات مدیریت در کانون دانست و گفت در عرصه‌های هنری اگر بذری می‌کارید نمی‌توانید یک ساله و دوساله محصول آن را درو کنید. در همین کانون اگر در حوزه سینما موفقیت‌هایی به دست آمد نتیجه سرمایه‌گذاری خوبی بود که در آن سال‌ها انجام شد. باید از علیرضا زرین مدیرعامل اسبق کانون تشکر کنیم در آن زمان سینما در کانون بهتر از عرصه‌های دیگر رشد کرد.

پیشنهاد کارگردان فیلم رنگ خدا برای ادامه موفقیت‌ها، ایجاد تغییراتی در اساس‌نامه کانون بود تا به گفته‌ی وی تغییر مدیران در دولت‌های مختلف که ناپایدار هستند، به اساس کار کانون لطمه نزند و مدیران موظف باشند سیاست‌ها را ادامه دهند.

مجیدی در بخش دیگری از سخنان خود همچنین به تغییر شرایط فعلی و نیازهای کودکان امروزی اشاره کرد و با ذکر خاطره‌ای از یک کودک هشت ماه که انگشتش را به شیوه‌ی حرکت دادن صفحه‌های موبایل روی قاب عکس خود می‌کشیده، تصریح کرد: باید زمان و دوران خودمان و کودک امروز را به خوبی بشناسیم. شاید شکل فعالیت‌های سنتی کانون امروز نتواند جواب‌گو باشد و بررسی تفاوت‌های دنیای دیروز و امروز کودکان به کار کارشناسی جدی نیاز دارد.

وی در عین حال تاکید کرد که توجه به نیازهای امروزی به معنی این نیست که دنباله‌رو این شرایط باشیم بلکه ما باید بر روی بچه‌ها تاثیر هم بگذاریم و وجوه فطرت اصلی را به آن ها بازگردانیم. بازگرداندن کودکی باید با فهم شرایط موجود و استفاده از ابراز امروزی صورت بگیرد. فطرت الهی و نسبت آن‌ها با طبیعت و معرفت‌های اخلاقی باید با ابزاری مناسب، مورد توجه قرار بگیرد و کانون می‌تواند با برنامه‌ریزی مدون و طولانی در این زمینه نقشی کلیدی بر عهده بگیرد مسوولیت کانون بزرگ و خطیر است.

در نشست سیاست‌گذاری برنامه‌های بزرگ‌داشت پنجاهمین سالگرد تاسیس کانون علاوه بر علیرضا حاجیان‌زاده و علیرضا زرین مدیران عامل فعلی و اسبق کانون، مهدی ارگانی رییس و اعضای هیات مدیره و شورای معاونان، جمعی از پیشکسوتان کانون نیز مانند ابراهیم فرزوش کارگردان سینما، علی اکبر صادقی پیشکسوت تصویرگری و انیمیشن ایران، غلامرضا امامی نویسنده پیشکسوت کانون و خالق اثر آی ابراهیم، مصطفی رحماندوست شاعر دانه‌های یاقوت، اسماعیل عباسی پیشکسوت عکاسی ایران، سرور پوریا نویسنده کتاب‌های خردسالان، علی خانجانی پژوهش‌گر قصه‌گویی کانون در کنار زهرا سمنانی و اشرف شهابی دو مربی مسوول پیشکسوت کتاب‌خانه‌های کانون تهران حضور داشتند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *