شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 20 Apr 2024
 
۰

رابطه اخوان المسلمين اردن با حماس

شنبه ۱۴ فروردين ۱۳۸۹ ساعت ۰۸:۰۴
کد مطلب: 104107
اخوان المسلمين اردن از زمان تشكيل جنبش مقاومت اسلامي فلسطين (حماس) از مدافعان اصلي اين جنبش بوده و در همين راستا فشارهاي زيادي را تحمل كرده است.

به گزارش فارس، اخوان‌المسلمين اردن به عنوان بزرگ‌ترين طيف اسلامگراي اين كشور همواره مساله فلسطين و مبارزه با صهيونيست‌ها را در دستور كار خود قرار داده و پس از اشغال فلسطين توسط رژيم صهيونيستي در سال 1948 نيروهاي اخوان المسلمين اردن در جهاد عليه صهيونيست‌ها شركت كردند و تعداد زيادي شهيد در اين راه دادند.
پس از شكست سال 1967 نيز اخوان‌المسلمين اردن در عمليات‌هاي زيادي عليه رژيم صهيونيستي شركت كرد و با ايجاد پايگاه‌هاي نظامي توانست موفقيت‌هاي زيادي را در مبارزه با نيروهاي اشغالگر رقم بزند.
در سال 1987 كه جنبش مقاومت اسلامي فلسطين تاسيس شد، اين جنبش در اولين بيانيه خود اعلام كرد كه شاخه اخوان المسلمين در فلسطين است و به طور آشكارا روابط خود را با اخوان اردن آغاز نمود.
به دليل مواضع صريح اخوان المسلمين اردن و حمايت آشكار آن از جنبش مقاومت اسلامي فلسطين (حماس)، طولي نكشيد كه اين جماعت مورد خشم و غضب بسياري از كشورهاي عربي از جمله دولت اردن قرار گرفت.
فشارهاي وارده بر اخوان‌المسلمين تا حدي بود كه حتي دفتر ارشاد اين جماعت در مصر با صدور توصيه‌اي رسما از اخوان المسلمين اردن خواست تا روابط خود را با حماس قطع نمايد ولي اخوان اردن با ارسال يك نامه كاملاً روشن به دفتر ارشاد اعلام كرد كه به هيچ وجه به چنين توصيه‌اي عمل نخواهد كرد و مصرّ است روابط خود را با حماس به عنوان بزرگ‏ترين جنبش مقاومت در سرزمين‌هاي اشغالي حفظ نمايد.
رهبران اخوان المسلمين اردن اعلام كردند كه عمل به توصيه دفتر ارشاد مصر به منزله پذيرش عدم استقلال اين جماعت است و سبب مي‌شود كه دشمنان مقاومت اسلامي فلسطين از اين مساله سوء استفاده كنند.
اين گونه بود كه اخوان اردن تصميم گرفت تا حمايت خود از حماس را افزايش دهد و روزبه روز مورد خشم و غضب بيشتر دولت اردن و هم مسلكانش قرار گيرد.
البته يكي از دلايل اصلي ادامه حمايت اخوان المسلمين اردن از جنبش حماس منشور اين جنبش است كه به صراحت آن را بخشي از اخوان المسلمين مي‌داند.
با توجه به محبوبيت بسيار زياد حماس در ميان شهروندان اردن وعدم موافقت دولت اين كشور با فعاليت‌هاي اين جنبش، حفظ ارتباط با اخوان المسلمين مي‌تواند كمك شاياني به اهداف حماس كند و دولت اردن با وجود اعمال تمام فشارها بر اخوان المسلمين خود، به دليل برخورداري از محبوبيت زياد در ميان شهروندان اين كشور هيچ‌گاه نتوانسته مانع از ادامه فعاليت‌هاي جماعت مذكور شود.
يك كارشناس جنبش‌هاي اسلامي در اردن در همين رابطه مي گويد: جنبش حماس در واقع شعبة تشكيلات اخوان المسلمين اردن در سرزمين هاي اشغالي است و هنوز هم ارتباط همه جانبة نيرومندي با اين جماعت دارد، ولي اين سازمان در انديشه سياسي و ادبيات ايدئولوژيكي خود تغييراتي داده است و در سايه همين تحولات، توانسته است به جهاد مسلحانه بر ضد اشغالگران ادامه دهد.
"ح.س " يكي از اسلامگرايان اردن در همين رابطه به خبرگزاري فارس گفت: وجود اخوان المسلمين اردن و حمايت آن از جنبش مقاومت اسلامي فلسطين سبب دلگرمي فلسطينيان مي شود و با وجود پناهندگان فلسطيني بسيار كه در اين كشور وجود دارد اين جماعت مي تواند به سبب ارتباط نزديك با حماس، مسووليت سازماندهي حاميان مقاومت فلسطين را برعهده بگيرد.
يكي از دانشجويان دوره دكتري دانشگاه اردن نيز معتقد است اخوان المسلمين اردن به نمايندگي از شهروندان اين كشور از مساله فلسطين و جنبش مقاومت اسلامي آن دفاع مي كند وتمامي تلاش هاي صورت گرفته به منظور كمرنگ كردن ارتباط اخوان و حماس راه به جايي نخواهد برد.
به هرحال اخوان المسلمين اردن از مدافعان سرسخت مساله مقاومت اسلامي فلسطين است و در هيچ مقطعي دست از حمايت از حماس بر نداشته و معتقد است كه فقط مقاومت اسلامي است كه مي تواند باعث پيروزي فلسطينيان در سرزمين هاي اشغالي و برپايي دولت مستقل فلسطيني در خاك خودش و به پايتختي قدس شريف شود.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *