جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۹
۴۵

پاسخ به ۳ شبهه درباره انهدام مدل ناو هواپیمابر آمریکایی توسط سپاه +عکس

دوشنبه ۱۱ اسفند ۱۳۹۳ ساعت ۱۳:۳۸
کد مطلب: 410404
سپاه هفته گذشته در یک رزمایش، مدلی از ناو هواپیمابر نیمیتز را منهدم کرد. پس از انتشار تصاویر و اخبار این عملیات، شبهاتی درباره انهدام ناو در شبکه‌های اجتماعی پیش آمد.
پاسخ به ۳ شبهه درباره انهدام مدل ناو هواپیمابر آمریکایی توسط سپاه +عکس
به گزارش جهان، چهارشنبه هفته گذشته در نخستین روز از برگزاری رزمایش بزرگ پیامبر اعظم۹، نیروی دریایی سپاه اقدام به استفاده از مدل ناوهواپیمابر نیمیز آمریکا به عنوان هدف، کرده و آن را با اصابت‌ موشک‌های متعدد مورد اصابت قرار داد و سپس، نیروهای ویژه دریایی سپاه، با اجرای عملیات هلی‌برن، وارد ناو شده و آن را به طور کامل تسخیر کردند.

این، برای اولین بار بود که ایران و به خصوص سپاه اقدام به استفاده از مدل یک ناو هواپیمابر به عنوان هدف کرده و آن را منهدم کرد. این اقدام سپاه بازتاب بسیار زیادی در محافل مختلف خبری در سطح جهان داشت.

اما در این باره، برخی از قشرهایی که غالبا اطلاعات کمی از حوزه‌های نظامی داشتند، سوالاتی را در شبکه‌های اجتماعی و محافل دیگر درباره انهدام مدل ناوهواپیمابر آمریکایی مطرح کردند.

https://www.jahannews.com/images/docs/000410/n00410404-t.jpg
قایق‌های تندرو سپاه با سرعت سرسام‌آور ۳۰متر بر ثانیه (۶۰ نات) در سطح آب حرکت می‌کنند

در این گزارش، از میان چندین سوال و ابهام مطرح شده، به ۳ سوال اصلی و کلیدی پاسخ داده می‌شود تا روشن شود که ماهیت اقدام سپاه در هدف قرار دادن مدل ناوهواپیمابر آمریکایی چه بوده و چه اتفاقی افتاده است.

*** سوال اول: مدل ناوی که هدف قرار گرفت، سامانه دفاعی نداشت که از خود دفاع کند، لذا به راحتی هدف قرار گرفته و منهدم شد؟


-- پاسخ: این سوال، سوال خوبی است اما با دقت بیشتر در سوال، مشخص می‌شود که کسانی که این سوال در ذهن‌شان متبادر شده است، احتمالا در مورد ناوهای هواپیمابر اطلاعات کمی دارند.

طبق اطلاعات منتشر شده، هر ناو هواپیمابر حدود ۱۲ سامانه دفاعی دارد که شاید مشهورترین این سامانه‌ها عبارت باشند از سامانه موشکی اسپارو، سامانه موشکی ریم یا همان استاندارد و سامانه فالانکس که حالا از هر کدام از این سامانه‌ها شاید ۲ یا چهار مدل روی ناو نصب باشد.

در رزمایش اخیر، سپاه پاسدران نشان داد که می‌تواند به راحتی در حدود ۲۰ دقیقه ۴۰۰ راکت ۱۰۷ میلیمتری، حدود ۱۲ موشک کروز ضدکشتی نصر و چند فروند موشک بالستیک خلیج فارس و فاتح به سوی هدف پرتاب کند.

https://www.jahannews.com/images/docs/000410/n00410404-b.jpg

قضاوت را به مخاطب واگذار می‌کنیم، فرض بر وقوع چنین اتفاقی در خلیج فارس (درگیری نظامی ایران و آمریکا)، آیا ناوهای هواپیمابر آمریکا که شاید بهترین‌شان نیمیتز باشد، قادر است در ۲۰ دقیقه با ۱۲ یا حتی ۲۰ سامانه دفاعی، در مقابل همین تعداد موشک و راکت ایستادگی کند؟

حالا، فرض را بر این بگذاریم که قایق‌ها به علت بُعد مسافت، نتوانند در میدان نبرد حضور پیدا کنند و ۴۰۰ راکت در مرحله نخست درگیری به سوی ناو شلیک نشود، اما ناوهواپیمابر آمریکایی با حدود ۱۲ سامانه دفاعی (که فقط برخی از آنها ضدموشک هستند)، در مقابل شلیک حجم انبوه موشک‌های کروز قدرتمندی همچون یاعلی، نصربصیر، غدیر، قادر، نور و . . .، یا شلیک همان ۵۰ فروند موشک بالستیک خلیج فارس که پس از رزمایش در همان محل رژه رفتند، می‌تواند مقاومت کند؟ اگر بیش از ۵۰ موشک خلیج فارس به طور همزمان به سوی ناو شلیک شد، ناو چه دفاعی می‌تواند از خود داشته باشد؟

بهتر است، این نکته برای همه روشن شود که ناوهای هواپیمابر از چند رادار کنترل آتش، رادار مسیریابی (جهت یابی)، رادارهای شناسایی و چند رادار دیگر برخوردار است. اگر فقط یک موشک به برج مراقبت ناو برخورد کند، قطعا در وهله اول رادارهای کنترل آتش و رادار مسیریابی ناو منهدم خواهد شد و این به معنای نقص بسیار اساسی در هدایت موشک‌ها و حتی نقص در ادامه حرکت ناو است.

با این وجود، فرض را بر این بگذاریم که موشکی به برج ناو برخورد نکند، اما فقط یک موشک به باند پرواز روی ناو اصابت کند، آیا می‌دانید در این صورت چه اتفاقی رخ خواهد داد؟

در وهله اول، دیگر بلند شدن هیچ جنگنده‌ای از روی ناو امکان‌پذیر نخواهد بود و همه‌ی حدود ۷۰ فروند جنگنده روی عرشه، هدف مناسبی برای موشک‌های بعدی هستند. در وهله دوم، با اصابت اولین موشک، آتش‌سوزی گسترده‌ای روی ناو رخ خواهد داد که خاموش کردن آن بسیار مشکل و وقت‌گیر است همانند اتفاقی که در سال ۱۹۶۹ رخ داد و یک انفجار کوچک روی ناوهواپیمابر یو اس اس اینترپرایز باعت خسارات بسیار سنگینی برای آمریکا شد.

در این حادثه یک راکت با "سرجنگی ۶۰ کیلویی" براساس یک اشتباه روی عرشه ناو منفجر شد که همین انفجار کوچک منجر به مرگ ۲۷ نفر و زخمی شدن نزدیک به ۳۱۴ نفر و از بین رفتن حدود ۱۵ جنگنده شد.

https://www.jahannews.com/images/docs/files/000410/nf00410404-1.jpg

حالا در ذیل، نام، وزن سرجنگی و برد تعدادی از موشک‌های بالستیک ضدکشتی ایرانی را ببینید؛ قضاوت با خودتان که برخورد "فقط یک موشک" با سرجنگی ۶۵۰ کیلویی به ناوهواپیمابر چه بلایی سر ناوهواپیمابر می‌آورد:
 
نام موشک وزن سرجنگی برد نوع
خلیج فارس  650 کیلو گرم 300 کیلومتر بالستیک ضدکشتی
هرمز 1  حدود 500 کیلوگرم 300 کیلومتر بالستیک ضدکشتی
هرمز 2 حدود 500 کیلوگرم 300 کیلومتر بالستیک ضدکشتی
فاتح 500 کیلوگرم 300 کیلومتر بالستیک ضدکشتی

(ایران به غیر از موشک‌های بالستیک ضدکشتی، تعداد زیادی موشک کروز رادارگریز از جمله، یاعلی، نور، قادر، نصر، کوثر . . . در بردهای متنوع و وضعیت‌های شلیک متفاوت، در اختیار دارد که بیان جزئیات آنها در این مجال نمی‌گنجد)

طرز کار موشک‌های بالستیک این گونه است که موشک چند ثانیه پس از شلیک از جو زمین خارج شده و به محض رسیدن به بالای سر هدف، مجددا وارد جو شده و روی ناو فرود می‌آید. در زمانی که موشک وارد جو زمین شده و از بالای سر ناو، روی آن فرود می‌آید، چیزی در حدود ۴ ماخ سرعت دارد و قطعا در عرض یک یا ۲ ثانیه، ناوهواپیمابر هیچ فرصتی برای دفاع از خود در برابر موشک‌هایی که زیر ۵ متر خطا دارند، نخواهد داشت.

*** سوال دوم: چرا ناوهواپیمابر علی‌رغم اصابت ۴۰۰ راکت، حدود ۱۲ موشک کروز و چند موشک بالستیک ضدکشتی، غرق نشد؟


-- پاسخ: نکته اول درباره این سوال، این است که اصولا ساخت سازه‌ای که بتواند روی آب باقی بماند و علی رغم اصابت نزدیک به ۴۲۰ راکت و موشک (کروز و ضدکشتی)، غرق نشود، اثبات می‌کند که سپاه پاسدران توانایی ساخت ناوهای هواپیمابر را دارد ولی طبق اعلام مسئولان، ایران فعلا نیازی به ساخت چنین ناوهایی ندارد. از این رو، این خود یک ویژگی مثبت بسیار بزرگ است.

درباره غرق نشدن ناو، نکته اساسی این است که کسی شاید در جهان ادعای غرق کردن ناوهای هواپیمابر را مطرح نکرده باشد بلکه آنچه که بارها اعلام شده (از سوی مقامات نظامی ایران)، این است که "ما توان انهدام ناوهای هواپیمابر را داریم" و این انهدام اصلا به معنای غرق کردن نیست ولی ممکن است در نهایت منجر به غرق شدن هم بشود.

پاسخ دیگر اینکه، در ۱۵ دقیقه، پس از اصابت تعداد زیادی از موشک‌های بالستیک، کروز و راکت به ناو، قطعا آن ناوهواپیمابر دیگر قادر به ادامه کار نخواهد بود، چرا که این اصابت‌ها به کشته شدن حداقل ۲ هزار نفر از ۴ هزار یا ۶ هزار نفر پرسنل مستقر در ناو خواهد شد، علاوه بر این، ناو قطعا گرفتار آتش‌‌سوزی مهیبی خواهد شد که با انفجار بخش‌های دیگر ناو از جمله جنگنده‌ها، مخازن سوخت و یا حتی مهمات‌ داخل ناو، این آتش سوزی به طور کامل ناو را دربر خواهد گرفت.

به طور مثال، اخیرا یکی از فرماندهان نیروی دریایی ارتش آمریکا طی سخنانی گفته که، "ما را از شر باروت در داخل ناو نجات دهید، چون ناوهای آمریکا انبار مهمات از جمله موشک و راکت هستند و اصابت هر موشک خارجی باعث می‌شود انبار مهمات در داخل ناو منفجر شود." این نشان می‌دهد که آمریکایی‌ها هم می‌دانند که ناوهای هواپیمابرشان، هدف مناسبی برای سپاه است.

*** سوال سوم: بدنه مدل ناوی که در رزمایش سپاه به عنوان هدف، مورد اصابت تعداد بالایی از موشک‌ها و راکت‌ها قرار گرفت، بسیار ضعیف بود و قطعا ناوهای هواپیمابر بدنه سخت‌تری دارند؟

-- پاسخ: پس از ارائه پاسخ‌ به ۲ سوال قبلی، پاسخ به این سوال دیگر شاید خیلی سخت نباشد.

بدنه مدل ناوی که مورد اصابت موشک‌ها و راکت‌ها قرار گرفت آنقدر ضخیم و سخت بود که به غیر از بخش کمی از جلوی ناو، بخش‌های دیگر بدنه آسیب چندانی ندید ولی با اینکه هیچ تجهیزاتی روی آن نبود، دچار اتش سوزی گسترده شد. این نشان می‌دهد که ناو از بدنه بسیار محکمی ساخته شده و آلیاژ به کار رفته در بدنه نیز، سطح مقاومت بالایی داشته است.

البته طبق اعلام فرمانده نیروی دریایی سپاه، این ناو هواپیمابر طوری ساخته شده که در قبال حملات متعدد غرق نشود و سپاه بتواند در رزمایش‌های بعدی هم از آن استفاده کند.

** نتیجه‌گیری:


مدل ناو هواپیمابر آمریکایی در رزمایش پیامبر اعظم ۹، فقط توسط موشک‌ها، راکت‌ها و تجهیزاتی هدف قرار گرفت که رونمایی شده بودند و حتی بخش‌ زیادی از تجهیزات موجود و رونمایی شده در کشور، مانند جنگنده‌ها، پهپادهای رزمی، بالگردهای مسلح به موشک کروز و راکت، قایق‌های پرنده و . . . هم به میدان نبرد وارد نشدند.

آن عده از افرادی که معتقدند نزدیک شدن به ناوهای هواپیمابر سخت است، بهتر است بدانند که پهپادهای رزمی و شناسایی سپاه، تاکنون بارها با حضور در بالای ناوهای هواپیمابر آمریکایی، اقدام به شناسایی این ناوها کرده‌اند که در مشهورترین نمونه، در همایش فرماندهان سپاه در مشهد مقدس، یک پهپاد سپاه با حضور در بالای سر ناوهواپیمابر آمریکایی که در خلیج فارس حضور یافته بود، به طور زنده از ناو فیلم ارسال کرده و در همایش سپاه، این فیلم به طور زنده پخش شد. نکته جالب اینکه تا پایان ماموریت پهپاد، رادارهای فوق پیشرفته آمریکایی حتی متوجه حضور پهپاد سپاه هم نشدند، چه برسد که بخواهند با آن مقابله کنند.

https://www.jahannews.com/images/docs/files/000410/nf00410404-2.jpg
ناو هواپیمابر آمریکا/ تصویر از فیلمی گرفته شده که پهپاد سپاه ارسال کرده است

نکته دیگر اینکه، از آنجایی که آمریکا ۱۱ ناو هواپیمابر در اختیار دارد و شاید سر جمع، حدود ۵۰ هزار نظامی و پرسنل خدماتی روی این ناوها باشند و این نشان می‌دهد که ناوهای هواپیمابر در استراتژی نظامی آمریکا چقدر مهم هستند لذا، انهدام یک یا دو فروند از این ناوها و کشته شدن حدود ۵ هزار نفر از نظامیان مستقر در ناو آن هم در حدود ۱۵ الی ۲۰ دقیقه در خلیج فارس، بسیار برای آمریکایی‌ها گران تمام خواهد شد.

https://www.jahannews.com/images/docs/files/000410/nf00410404-3.jpg
موشک عجیب و البته ناشناسی که سپاه در رزمایش رونمایی کرد (گزارش مربوطه)

در پایان، نظر مخاطبان را به سخنان سردار سلامی جانشین فرمانده کل سپاه در رزمایش پیامبر اعظم جلب می‌کنیم؛ "امروز بخشی از توان نیروی دریایی سپاه که قابل آشکار شدن و انتشار بود به نمایش درآمد؛ ما توانمندی‌هایی در اختیار داریم که تا صحنه عمل پوشیده و غیر آشکار است و تنها در صحنه عمل آنها را به میدان می‌آوریم."

منبع: تسنیم - حسین دلیریان
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


مجید مجد
این متن رو بفرستید برای آقای ترکان که نظرشون اینه ایرانیان فقط در پخت آبگوشت بزپاش و قرمه سبزی حرفی برای گفتن دارن
محسن 2
Iran, Islamic Republic of
...بزباش را فقط با شکر میل خواهد کرد
Iran, Islamic Republic of
... اوج سوادش رو رسونده
amir
...خیلی تعجب نداره که این آقا منکر پیشرفت ایران عزیز باشه...
با حقوق و مزایایی که داره فقط اسم ابگوشت بزباش در ذهنش باقی مانده است...
ر ع
Iran, Islamic Republic of
...
به هر حال جهان بيني.. است
United States
فان حزب الله هم الغالبون
ببینید آقایون وقتی من و شما به ذهن ما میرسه که همزمان مثلا 100 تا موشک سمت ناو پرتاب کنیم پس ناو حتما غرق میشه اونایی که سازنده این ناو هستند و سالیان سال مشغول قدرت نمایی هستند هم به فکرشون رسیده که کشوری شاید دست به همچین اقدامی بزنه.
پس مطمئنا اونها هم اونجا دست روی دست نزاشتن که ناو هاشون یه سیبل باشه.
حتما فکری به حال همچین حمله ای هم کردن
Iran, Islamic Republic of
درسته حق با شماست دقیقا مانند سپر موشکی اسرائیل که به منظور حملات راکتی زیاد حماس طراحی شد و البته چه جوابی هم داد.
Spain
خیلی با حال جوابشا دادی
ای ول
Norway
متاسفانه اونا فکر همچین چیزی رو نکردن تا حالا.
البته خوشبختانه.
اگر هم فکر کنند مهم نیست چون ما نیز همچنان در حال تلاشیم.
Iran, Islamic Republic of
متاسفانه!!!!!؟ نگران اين جنايتكازاني؟
خیلی خوبه که شما به نمایندگی از اونایی که این ناو رو ساختن اذعان می کنید که یه فکری کردن. البته هم درست می فرمائید. فکر درستی هم کردن که اون عبارتست از خارج کردن ناوهاشون از خلیج فارس. الان بجز دوتا از ناوها بقیه شون فعلا در دریال عمان مشغول صید بچه ماهی هستن!
ناهید پنجعلی
Russian Federation
دقیقآ ناو هواپیما بر رو ساختن با این اطمینان که آدمایی مثل شما همیشه هستن که فکر میکنن اونا فکر همه چی رو کردن..وگرنه ذهن منطقی که اسیر بزدلی و ترس از لولو نشده به راحتی میتونه با دیدن یه ناو با منابع محدود اطمینان داشته باشه که به راحتی قابل انهدامه..شما خیال کردی این ناو قدرتهای ما ورای طبیعی داره..و میتونه در آن واحد 10000 تا موشک رو رهگیری و منهدم کنه..چرا؟چون سازندگانش حتما بهش فکر کردن!!از کجا میدونی؟ از اونجای که مگه میشه فکر نکرده باشن!!!
منطق احمقانه (با عرض معذرت) شاخ و دم نداره...
امیر
مرسی از این جواب هوشمندانه -منطقی و دندان شکن.
احسنت خیلی بجا و شایسته بود
حامد
فکر نمی کنم که شما سواد خوندن به انگلیسی رو داشته باشید. وگرنه با یه سرچ ساده می تونید بفهمید که یه ناو چه سیستم های تدافعی داره.
....
Iran, Islamic Republic of
دقیقا حرف شما درست است. آنها فکر این رو کردند. پس با کارهای رسانه ای و ... وجه ای از خودشون در ذهن من و شما ایجاد کردند که همواره فکر کنیم آنها شکست نا پذیرند و هیچکس به فکر حمله بهشون رو هم نکنه.
ولی اگر کسی فکر حمله به اونها رو بکنه، دیگه چیزی نخواهند داشت.
چون قدرت اصلی آمریکا قدرت رسانه ای و جنگ نرم اونه. دقیقا مثل شیطان که همواره ته دل انسان رو خالی میکنه. آمریکا هم که شیطان بزرگه.
سید
در بپاسخ به هموطن خوبم باید گفت بر فرض اینکه سخن شما درست باشد مقصود شما چیست ؟ اینکه ما نمی توانیم و باید همین را هم که ساختیم بگذاریم کنار ، و یا اینکه دست روی دست بگذاریم ؟
شاید من از سخن شما همان تحقیر کشور مان بدانم اما دوست عزیز بدانید امروز مهمترین جنگ که سبب جلو گیری و ترس دشمن می کند جنگ رسانه و جنگ رجز خوانی و قدرت نمایی است که ترس را در دل هر دشمنی می اندازد
حمید
Iran, Islamic Republic of
قربون قدت برم دادا مگه صدام به خواب میدید که بچه ها یک شبه از آب عبور کنند و فاو را بگیرند؟ مطمئن هستم تو جنگ نبوده ای ! آره دادا.
حمید
Iran, Islamic Republic of
راستی اینو یادم رفت بگم دادا جون اگه سنت نمیرسه از بزرگ ترا بپرس که در زمان جنگ که این امکانات را نداشتیم چطوری ناو آمریکایی را فرستادیم رو مین و خبر ش راس اخبار دنیا قرار گرفت . آره دادا .
در نظر داشته باش خلیج فارس محیط بسته است و راه فرارمحدود در ضمن حمله ژاپنی ها به بندر پرل هاربر را در نظر داشته باش و در ان حمله چند ناو امریکا غرق شدند
کاظم
دوست عزير حق باشماست ما هيچ وقت نبايد دشمن را دست کم بگيريم و بايد مبنا را بر پيشرفت بيشتر وگزينه هاى مختلف خود راتجهيز کنيم که البته شير مردان ايران با توکل به خدا ودعاى مردم دراين راه قدم بر مى دارند ونتيجه را خداوند رقم خواهد زد انشا الله درسايه ولايت پرچم اسلام بر فراز جهان به اهتزاز در خواهد امد.
ببين آقاي دست رو دست
در زمان جنگ ما ناو و كشتي نفت كش و آمريكا و شوروي رو زديم كه در اون زمان ما ضعيف و اونها قوي بودند اولين حمله به شوري فرار كردن و آمريكا هر كاري كرد نتونست قد علم كنه
بله آقاي دست رو دست ما هم دست روي دست نمي زاريم چرا اينقدر بزرگش مي كنيد آمريكا رو
سلیمان نبی
سان تزو میگویدانواع تاکتیکهای جنگ را همه میتوانند از کتاب من یاد بگیرند اما مهمترین عامل جهت پیروزی در جنگها استراتژی پشت آنست نه تجهیزات و نه تاکتیکها!!!
تاریخ ثابت کرده که درهر کشوری درهرمقطع تاریخی فقط یکنفر استراتژیست جنگی واقعی وجود داشته است و عملکرد او سرنوشت را تعیین کرده است!
ومطمئن باشید اینگونه افراد واقعی با سیستمهایی که بدبخت زر و زور و تزویر هستند، همکاری نمیکنند.
انشاالله که آقایان رحیمی و هاشمی رفسنجانی وامثالهم در این جنگ واقعی ؛لیاقت ذاتیشان را به همه نشان بدهندونظام هم همواره از آنها حمایت کند.
امیر
خیلی امیدوارنباش! این اسمهایی که گفتی از خیلی قبل تر بی لیاقتیشونو نشون دادن. بهتره رو یه دیوار دیگه که مال یه آدم ..باشه یادگاری بنویسی.
مهدی تثاری
United States
کور بشه چشم حسود وبخیل داخلی وخارجی دم بچه های موشکی سپاه وارتش گرم گرم
کاش آنروز میرسید وخودنمایی میکردیم.
درود بر شرافت سپاهیان اسلام.
مرگ بر آمریکا
مهدی
United States
قابل توجه...... که چشم ندارد این همه پیشرفت را ببیند
رضايي ع ر
Iran, Islamic Republic of
چه خوب ميشد در سالروز هدف قرار دادن هواپيماي مسافري ايران توسط ناو امريكايي وينسنس ايران هم يك ناو امريكايي را در خليج فارس هدف قرار بده تا دل خانواده هاي شهداي مظلوم و بي دفاع مسافران آن هواپيما تسلي پيدا كند .
الحمد لله رب العالمین
میثم
Latvia
سوخت مورد نیاز ناو هواپیمابر از نوع هسته ای است
پس غرق کردن این ناو خسارات زیست محیطی بسیار زیادی داره بهتره غرق نشه
درود بر زحمتکشان نظامی کشور
منتظر...
به آقا امام زمان و نائب بر حقش تبریک میگم
علی
بله بله فهمیدیم خیلی خوب جواب داده اید !!!!
یکی
...۰ اگر می تونین اقتصاد را قوی کنید
عباس صادق
به براردانی که کمی نگرانند می گویم آمریکائیها از سال 2006 می دانند که حزب الله لبنان و مقاومت فلسطین چه بلایی سر اشغالگران آوردند و در عراق نیز وضعیت ارتش و مقاومت مردمی چگونه است و همچنین سوریه از چه وضعی به چه وضعی درآمد لذا خود آمریکائیها بهتر می دانند که نباید با جمهوری اسلامی ایران درگیر شوند اگر کوچکترین احساس خطری بکنند حداقل 300 کیلومتر از خلیج همیشه فارس فاصله می گیرند . حالا باید فکری به حال وضعیت آمریکائیها در فاصله بیش از 300 کیلومتر کرد که آنهم خدا کریم است .
سیستانی
درجنگ جهانی دوم بااینکه خلبانان ژاپنی باهواپیمایشان به ناومیزدند،بازهم ناوهاغرق نمیشدند!ن...
دوستان عزیز توجه بفرمائید که ناو و رزمناو بدلیل نوع عملکردشان و اینکه واحد شناور میباشند در اثر سوراخ ایجاد شده در سطح بدنه بسیار اسیب پذیر /شته و از رده عملیاتی برای تعمیر خارج خواهند و این بزرگترین نقطه ضعف آنها میباشد و نیازی هم به غرق شدن ندارد مهم اصابت موشک و انفجار آن در بدنه است که باعث انفجارهای داخلی و اسیب رسانی جدی خواهد شد
درود و سپاس
محمد
از قدیم گفتن باید دشمن را قوی بگیری تمام نکات بالا قابل دفاع و قابل تحلیل می باشد اما نکته ای که وجود دارد اگر یک روزی شاهد صحنه درگیری در منطقه باشیم بدون استثنا هیچ ناوی در خلیج فارس نخواهد ماند تمام ناو ها به خارج خلیج فارس انتقال خواهد یافت در شرایط کنونی از ناوها در زمانهایی استفاده میشود که فاصله مقابل از ناو بیشتر باشد ذر جنگ لیبی هم از هیچ ناوی استفاده نشد از زیر دریایی هایی استفاده شد که کلا 100 عدد موشک پرتاپ شد جاددارد مسئولین به این نکات هم توجه کنند
علی محمد نصیری بخش معمولان لرستان
خدا سر شاهد من نوعی موقع خواب بایستی ذهنم رو به این مشغول کنم که الان موقع درگیری با آمریکا است به این نیت میخوابم،ماکه شانس اینونداریم لااقل جزو مدافعین حرم درسوریه باشیم،من خیلی منتظرم،تاناوگان پنجم دریایی آمریکا روبه گورستان شون تبدیل کنیم،آغاز کشور گشایی ایران اسلامی رواز آمریکا شروع کنیم،این آرزو وهدف منه،البته انشاالله که جزو سپاهیان مهدی عرضه داشته باشیم آقا قبول مون کنه، ماازمرگ نمی ترسیم چون شهادته،آمریکا هم مگه توهالیوود قلدر ولات باشه درعمل شکلات هم نیست،فان حزب الله هم الغالبون
Iran, Islamic Republic of
کدوم مانور؟ کدوم سلاح پیشرفته؟
اونی که توی عکس میبینید یک دیگ بزرگ آبگوشت بزباشه که بار گذاشتن و میخوان مستقیما به کشورهای عربی صادر کنن(چون به فرموده الف ک مزیت نسبی ما فقط قرمه سبزی و آبگوشت بزباشه) اون آتیش زیاد هم مربوط به اینه که دیگ خیلی بزرگ بوده!
شهرام
Iran, Islamic Republic of
ادم لذت میبره از این همه اقتدار و شجاعت و پیشرفت در کشورش . مرگ بر صهیونیرم .
یکی
معادلات نظامی با روش های ساده حل نمی شوند. البته که هر روش ساده ای الزاما به مفهوم پیش پا افتادگی نیست.