پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 25 Apr 2024
 
۰

خشکسالی اعتبارات بانکی کشاورزی!

شنبه ۵ ارديبهشت ۱۳۹۴ ساعت ۰۹:۳۵
کد مطلب: 419207
در حالی که بر اساس قانون برنامه پنجم و قانون بودجه باید ۲۵ درصد تسهیلات بانکی به بخش کشاورزی اختصاص یابد، سال ۹۳ فقط ۷.۵ درصد از کل تسهیلات بانک‌ها به این بخش اختصاص یافت.
خشکسالی اعتبارات بانکی کشاورزی!
به گزارش جهان به نقل از فارس، بخش‌ کشاورزی همواره در طول تاریخ در اقتصاد و امنیت جوامع جایگاه ویژه‌ای داشته است بطوری که در عصر امروز یکی از ارکان استقلال و عدم وابستگی به سایر کشورها محسوب می‌شود.

رشد جمعیت دنیا و لزوم تأمین غذا و امنیت غذایی برای جوامع مختلف در عصر جدید و نقش این بخش در فرآیند رشد و توسعه اقتصادی اهمیت بخش مذکور را چند برابر کرده است بنابراین سیاست‌گذاران و سردمداران هر کشوری نباید از این بخش غافل شوند و همواره باید به بخش کشاورزی توجهی ویژه داشته باشند.

براین اساس یکی از سیاست‌های بانک‌ها نیز باید اختصاص بخشی از منابع به صورت تسهیلات به بخش کشاورزی باشد و براساس قانون برنامه پنجم و قانون بودجه ۲۵ درصد تسهیلات به بخش کشاورزی اختصاص یابد.

این گزارش حاکی است علی‌رغم اینکه قانون میزان تسهیلات پرداختی این بخش را تعیین کرده است، اما هر ساله شاهد اختصاص کمترین حد از سهم کل تسهیلات بانکی به بخش کشاورزی هستیم بطوریکه سهم کل تسهیلات بانکی به بخش کشاورزی در سال ۹۰ معادل ۸.۶ درصد، سال ۹۱ معادل ۹ درصد، سال ۹۲ معادل ۹.۴ درصد و در سال ۹۳ هم معادل ۷.۵ درصد بوده است.

بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، حجم کل تسهیلات پرداختی بانک‌ها در ۱۲ ماه سال ۱۳۹۳ را ۳۴۱ هزار و ۴۲۰ هزار میلیارد تومان اعلام کرده که این مبلغ در مقایسه با سال ۱۳۹۲ مبلغ ۱۰۵ هزار و ۱۹۰ میلیارد تومان و معادل ۴۴.۵ درصد افزایش داشته است.

براساس این گزارش سهم بخش کشاورزی از تسهیلات پرداختی بانک‌ها در سال ۱۳۹۳ معادل ۲۵ هزار و ۵۸۳ میلیارد تومان بوده در حالی که سهم بخش صنعت، معدن و مسکن و ساختمان به ترتیب با مبالغ ۱۰۶ هزار و ۴۹۹ میلیارد تومان و ۴۰ هزار و ۴۴۹ میلیارد تومان به مراتب از سهم بخش کشاورزی بیشتر بوده است.

همچنین سهم بخش بازرگانی با رقم ۴۳ هزار و ۳۰۷ میلیارد تومان و سهم بخش خدمات با ۱۲۴ هزار و ۸۰۴ میلیارد تومان از سهم تسهیلات پرداختی بانک‌ها به بخش کشاورزی بوده است.

 سهم بخش کشاورزی از تسهیلات پرداختی بانک‌ها در سال ۱۳۹۲ معادل ۲۲ هزار و ۲۳۴ هزار میلیارد تومان، صنعت و معدن معادل ۷۰ هزار و ۶۰۳ میلیارد تومان و مسکن و ساختمان هم معادل ۲۸ هزار و ۷۰۷ میلیارد تومان بوده است.

همچنین سهم بخش بازرگانی ۳۰ هزار ۵۴۲ هزار میلیارد ریال و سهم بخش خدمات۸۳ هزار و ۸۱۹ میلیارد تومان بالاتر از سهم تسهیلات پرداختی بانک به بخش کشاورزی در سال ۹۲ بوده است.

بنابراین از ۱۰۵ هزار و ۱۹۰ میلیارد تومان افزایش حجم تسهیلات پرداختی بانک‌ها در سال ۹۳ نسبت به سال ۹۲ بخش کشاورزی با ۳ هزار و ۳۴۹ میلیارد تومان کمترین سهم و بخش خدمات با ۴۰ هزار و ۹۸۵ میلیارد تومان بیشترین سهم و پس از آن هم بخش صنعت و معدن با ۳۵ هزار و ۸۹۶ هزار میلیارد تومان بیشترین سهم را به خود اختصاص داده‌اند.

این گزارش می‌افزاید: سهم کل تسهیلات پرداختی به بخش کشاورزی در سال ۹۳ معادل ۷.۵ درصد، سهم کل تسهیلات پرداختی بخش صنعت و معدن در همین سال ۳۱.۲ درصد و سهم کل تسهیلات بخش مسکن و ساختمان معادل ۱۱.۸ درصد بوده است.

همچنین سهم بخش بازرگانی از کل تسهیلات ۱۲.۷ درصد و سهم بخش خدمات معادل ۳۶.۶ درصد بوده است.

به گزارش فارس سهم بخش کشاورزی از کل تسهیلات پرداختی در سال ۹۲ معادل ۹.۴ درصد و سهم بخش صنعت و معدن ۲۹.۲ درصد و سهم مسکن و ساختمان ۱۲.۲ درصد بوده است.

همچنین سهم تسهیلات پرداختی بانک‌ها به بخش بازرگانی ۱۲.۹ درصد و سهم بخش خدمات ۳۵.۵ درصد بوده است.

در حالی که براساس قانون برنامه پنجم و قانون بودجه ۲۵ درصد از تسهیلات بانکی باید به بخش کشاورزی اختصاص یابد، در سال ۹۳ سهم تسهیلات پرداختی بانک‌ها به بخش کشاورزی ۷.۵ درصد کل تسهیلات بوده است، در سال ۹۲ هم این سهم از ۹.۴ درصد فراتر نرفته است و مقایسه آن با سایر بخش‌های نشان می‌دهد که در هر دو سال ذکر شده سهم بخش کشاورزی نسبت به سایر بخش‌ها کمتر بوده است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *