چهارشنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 24 Apr 2024
 
۲

درآمدهای غیرنفتی دولت نصف شد

پنجشنبه ۵ شهريور ۱۳۹۴ ساعت ۲۱:۱۰
کد مطلب: 441103
وزیر اقتصاد از نصف شدن درآمدهای غیرنفتی دولت خبر داد و با اشاره به توافق هسته‌ای ایران نسبت به واکنش هیجانی بازار ابراز نگرانی کرد و در عین حال از مردم درخواست کرد که به دولت اعتماد کنند.
به گزارش جهان به نقل از اقتصادنیوز، تا پیش از این دولتمردان از کاهش درآمدهای نفتی کشور سخن می‌گفتند اما امروز علی طیب‌نیا از کاهش درآمدهای غیرنفتی هم سخن گفت.

پیش از این، مسعود نیلی، مشاور ارشد رئیس‌جمهوری عنوان کرده بود که درآمدهای نفتی کشور در حال حاضر یک ششم این میزان در سال ۱۳۹۰ است.

پس از او، محمدباقر نوبخت در کسوت رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی عنوان کرده بود که کشور تنها با ۲۴ میلیارد دلار اداره می‌شود. در همین حال بیژن زنگنه، وزیر نفت هم در هفته اخیر از کاهش درآمدهای نفتی ایران سخن گفته بود.

اما امروز وزیر اقتصاد خبر داد که به تبع از کاهش درآمدهای نفتی، درآمدهای غیرنفتی کشور نیز نصف شده است.

وی در دیدار با آیت‌الله اسدالله ایمانی، نماینده ولی فقیه در استان فارس و امام جمعه شیراز، با بیان اینکه مشکلات اقتصادی موجب ناگزیر شدن دولت از وارد آوردن فشار در بودجه جاری شده است تصریح کرد: وقتی درآمدهای نفتی کم می‌شود، طبیعتا روی سایر درآمدها هم تاثیر می‌گذارد؛ به‌ طوری که این درآمدها امسال در مقایسه با سال گذشته به نصف کاهش داشته است.

آن طور که مهر گزارش داده، طیب‌نیا گفته است: در این شرایط رکود نباید فشار مضاعف به تولید کننده وارد کنیم، زیرا آثار وخیم‌تری خواهد داشت. اکنون درآمدهای نفتی و سایر در آمدها وضع خوبی ندارد، اگرچه در آینده تحریم‌ها رفع خواهد شد اما یک فاصله زمانی وجود دارد و چند ماهی باید این وضعیت سخت را تحمل کنیم. هنوز امکان هر جور بازی وجود دارد، باید در داخل اقتصاد را مقاوم و قوی نگه‌ داریم، اگر تیم مذاکره کننده در مذاکرات موفق بودند به واسطه توفیقات داخلی در حوزه‌های مختلف از جمله اقتصاد بود، بنابراین اگر وضع بازار هیجانی بشود در رفتار طرف مقابل تاثیر می‌گذارد.

وی همچنین اظهار کرد: باید امید به آینده را هرچه بیشتر حفظ کرد، باید مردم به دولت اعتماد کنند و با دولت همراه شوند تا بتوانیم از گردنه‌های سخت کنونی عبور کنیم.

در مورد اعلام خبر کاهش درآمدهای غیرنفتی کشور توسط وزیر اقتصاد، شبکه اخبار اقتصادی و دارایی(دانا) نیز سخنان طیب‌نیا را این طور روایت کرده است: وقتی درآمدهای نفتی کم می‌شود به طور طبیعی روی سایر درآمدها هم تأثیر می‌گذارد؛ به‌ طوری که این درآمدها امسال در مقایسه با سال گذشته به نصف کاهش یافته است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *