جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۵
۵

تحلیل روزنامه سعودی از نقش ایران و سردار سلیمانی در عراق

سه شنبه ۲۷ آبان ۱۳۹۳ ساعت ۰۷:۱۸
کد مطلب: 391802
«تصاویری که از ژنرال قاسم سلیمانی در عراق در کنار سربازان و افسرهای عالی‌رتبه عراقی منتشر شده است به خوبی نشان می‌دهد که ایران در آموزش و هدایت نیروهای عراقی در مبارزه با داعش تا چه اندازه نقش دارد. نقشی که سبب شده است ایران در عراق حرف اول را بزند.»
تحلیل روزنامه سعودی از نقش ایران و سردار سلیمانی در عراق
به گزارش جهان، روزنامه سعودی العرب با انتشار تحلیل فوق نوشت: ایران توانسته است از وضعیت جاری در عراق نهایت استفاده را ببرد، این استفاده اگرچه از روی هوشمندی و ذکاوت ایران به دست آمده اما همه چیز هم به هوشمندی ایرانی‌ها باز نمی‌گردد، اشتباهات بسیاری که آمریکایی‌ها در سیاست‌های خود در عراق مرتکب شده‌اند، سهمی به سزا در موفقیت‌های ایرانی‌ها در عراق داشته است. به اعتقاد بسیاری از تحلیلگران از زمانی که داعش از ماه ژوئن بر بخش‌های مهم از عراق مستولی شد ایرانی‌ها توانستند فرصتی به دست بیاورند که با استفاده از آن فرصت نفوذ خود را در عراق گسترش دهند و بر دستاوردهای خود دائماً بیفزایند.

روزنامه چاپ لندن می‌افزاید: در روزهای گذشته حضور پر رنگ ایران در مبارزه با داعش در خاک عراق بسیار نمایان شده است، به ویژه هم زمان با پیش‌روی‌های ملموس ارتش عراق در برابر داعش که به اعتقاد بسیاری از ناظران با تأثیرگذاری و نفوذ ایرانی‌ها در عراق به دست آمده است. ایرانی‌ها توانسته‌اند با استفاده از نیروهای وفادار به خود و نفوذی که در ارتش عراق داشته‌اند به عراقی‌ها کمک کنند که بر داعش پیروز شوند و تصاویری که از ژنرال قاسم سلیمانی در عراق در کنار سربازان و افسرهای عالی رتبه عراقی منتشر شده است به خوبی نشان می‌دهد که ایران در آموزش و هدایت نیروهای عراقی در مبارزه با داعش تا چه اندازه نقش دارد. نقشی که سبب شده است ایران در عراق حرف اول را بزند و بتواند حرکت و سمت و سوی سیاسی این کشور به ویژه در عرصه بین‌المللی را مطابق با برنامه‌ها و اهداف خود پیش ببرد.
روزنامه سعودی خاطرنشان کرد: این همه پیشرفت در حالی است که در عرصه عراق هیچ اثری، چه سیاسی چه نظامی، از آمریکایی‌ها نمی‌بینیم. اگرچه برای همه روشن است که هر جا آمریکایی‌ها اشتباه می‌کنند، ایرانی‌ها فوراً وارد عمل می‌شوند و ضمن جبران اشتباهات آمریکایی‌ها خلأ موجود را پر می‌کنند. این چیزی است که در حال حاضر در عراق به خوبی می‌توان دید، در سایه نبود حضور مؤثر آمریکا، ایران توانسته است در رأس کشورهای مبارزه با داعش در عراق قرار بگیرد در حالی که در مقایسه حضور آمریکا تا این اندازه پر رنگ نیست.

العرب همچنین نوشت: به رغم این که عراقی‌ها تقاضاهای بسیاری را به آمریکایی‌ها برای دریافت سلاح فرستاده‌اند اما آمریکایی‌ها در برآورده کردن نیازهای عراقی‌ها تعلل به خرج داده‌اند و این مسأله سبب شده است تا آنها از ایرانی‌ها کمک بگیرند. قاسم عطا، رئیس سازمان امنیت ارتش عراق در این باره می‌گوید: «از روز اول از آمریکایی‌ها خواستیم که برای ما نیرو برای آموزش نیروهای عراقی و سلاح بفرستند، اما آمریکایی‌ها توجه نکردند. بهانه آمریکا این بود که باید تا زمانی که دولت جدید عراق بر سر کار بیاید، صبر کنید. ما انتخاب دیگری نداشتیم جز این که به سراغ ایران برویم. ما می‌بایست از خودمان دفاع می‌کردیم.»

روزنامه سعودی خاطرنشان کرد: بسیاری بر این اعتقادند که ملاحظه آمریکا در ارسال سلاح به عراق به این دلیل بوده است که اصرار داشت قبل از هر چیز نوری مالکی از قدرت کنار برود چرا که معتقد بودند در صورتی که او بر سر کار باشد و آمریکا بخواهد به عراق سلاح بدهد، این مسأله باعث تقویت ایران در عراق خواهد شد. این در حالی است که تنها چند روز پس از حادثه موصل ایران فوراً وارد عمل شد و زیربناهای امنیتی عراق را که خیلی سریع از هم فروپاشیده بودند، بازسازی کرد، کاری که اگر آمریکایی‌ها می‌خواستند انجام دهند، میلیاردها دلار مطالبه می‌کردند و سال‌ها طول می‌کشید تا آن را به سرانجام برسانند.
با این حال بسیاری از اعراب و غربی‌ها از این که ایران به طور کامل عراق را قبضه کند و دیگر جایی برای آنها باقی نماند، واهمه دارند.
یکی از مسئولان عراقی در این باره می‌گوید: «در دو هفته اول بعد از سقوط موصل، ایالات متحده آمریکا گیج شده بود و دائماً می‌پرسید چه باید بکند در حالی که قاسم سلیمانی فوراً به کمک عراق آمد.»

به گزارش دیپلماسی ایرانی العرب در پایان نوشت: ایرانی‌ها قاسم سلیمانی فرمانده ارشد خود را چند روز بعد از بحران به بغداد فرستادند. سلیمانی خیلی زود به کردستان عراق رفت و با مسعود بارزانی رئیس اقلیم کردستان عراق دیدار کرد. بارزانی که پیش از این نسبت به نفوذ ایران گلایه داشت، با شور و شوق از حمایت تهران تقدیر کرد. متنی امین در این باره می‌گوید «بارزانی همیشه به ایالات متحده و غرب تمایل داشت اما وقتی که در ابتدای بحران دید که غرب پشت او را خالی کرده است، به طور طبیعی فوراً به ایران متمایل شد.»
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


حتی این گفته روزنامه ها و اعترافاتشان به قدرت ایران هم خالی از شیطنت نیست . مثلا میگویند اشتباه آمریکا باعث پیشرفت ایران شده یعنی اگر آمریکا اشتباه نکند ایران هیچ است....در حالیکه آمریکا هیچ اشتباهی نداشته و سرتاسر حرف و عمل آنها با نقشه بوده و حساب شده است و برای منافع خودشان است و فقط فکر خودشان هستند نه عراق و منطقه و حقوق بشر و...
ایرانی
خسته نباشی سردار.ازشربدخواهانت درامان باشی.اندازه 1000تیم دیپلماسی آقای ظریف کارکردی
درود بر سردار سلیمانی
محسن
Iran, Islamic Republic of
خدایا منو بخاطر این منفی اشتباهی ببخش!
مرتضی
خسته نباشی سردار