جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۱
۲

دوربین «سیما» پشت درهای«آزادی» ماند

چهارشنبه ۳۰ مهر ۱۳۹۳ ساعت ۱۳:۲۷
کد مطلب: 387302
خاطرات دهه۶۰ برای هواداران فوتبال در هفته دوازدهم لیگ برتر فوتبال در دهه۹۰ تکرار شد؛ روزهایی که بازی های دو تیم پرطرفدار پرسپولیس و استقلال به صورت مستقیم از تلویزیون پخش نمی شد و هواداران چاره ای نداشتند که یا به استادیوم بروند یا از رادیو نتیجه را دنبال کنند.
به گزارش جهان به نقل از مشرق، در دهه۶۰ کمبود امکانات، دلیل اصلی پخش مستقیم نشدن بازی ها بود، اما این بار نپرداختن حق پخش تلویزیونی دلیل بر پخش نشدن بازی ها در دهه۹۰ است. بعد از مدت ها زور فدراسیون فوتبال به سازمان صداوسیما چربید و بازی پرسپولیس و سایپا که تا آخرین ساعات در کنداکتور پخش شبکه سه بود، از تلویزیون پخش نشد. این برای اولین بار بعد از سال هاست که بازی یکی از دو تیم پرطرفدار کشورمان از تلویزیون پخش نمی شود. از مدت ها قبل فدراسیون فوتبال و مسوولان سازمان صداوسیما به خاطر افزایش حق پخش تلویزیونی جلسات متعددی با یکدیگر برگزار کردند اما پس از این نشست ها، بر سر مبلغ مورد نظر به توافق و نقطه مشترک نرسیدند و علی کفاشیان تاکید کرد در هفته دوازدهم اجازه ورود دوربین ها به ورزشگاه ها را نخواهد داد. مسوولان صداوسیما که بارها با وجود تهدید های فدراسیون فوتبال بازی ها را پخش کردند، این بار هم تهدید کفاشیان را جدی نگرفتند، حتی تعرفه های آگهی بازی پرسپولیس و سایپا را نیز اعلام کردند و حتی روز قبل از بازی، مزدک میرزایی را به عنوان گزارشگر انتخاب کردند، تا به نوعی نشان دهند همچنان دست بالا را در این زورآزمایی دارند. بهرام شفیع، مجری ورزش ومردم نیز صبح جمعه در برنامه خود اعلام کرد که مطمئن است بازی ها این هفته پخش خواهد شد.

مدیران صداوسیما حتی تا ساعت دو بعدازظهر که به طور معمول دوربین ها را برای آماده سازی به ورزشگاه می برند امیدوار بودند بازی را پخش مستقیم کنند، اما وقتی عقربه ساعت حوالی ساعت ۳ را نشان داد، مسوولان صداوسیما مطمئن شدند که این بازی را نمی توانند پخش کنند. بعد از اینکه بازی آغاز شد و شبکه سه همچنان فیلم «آخرین مقاومت» را روی آنتن داشت، با انتشار زیرنویسی ضمن عذرخواهی از بینندگان خود اعلام کرد با وجود آمادگی شبکه سه برای پخش مستقیم دیدار پرسپولیس و سایپا، فدراسیون فوتبال مجوز این کار را نداد و این بازی پخش نمی شود.

در طرف مقابل حساسیت مسوولان برگزار کننده مسابقات لیگ برتر به حدی بود که در اهواز و قم، دوربین عکاسان رسانه های نوشتاری و مجازی نیز توسط ماموران بررسی شد و دوربین هایی که امکان فیلمبرداری داشتند را نیز به ورزشگاه راه ندادند. خبرنگار برنامه ۹۰ در ورزشگاه آزادی هم بدون تصویربردارش به استادیوم آزادی رفته بود. او با پیامک، حواشی بازی را به عادل فردوسی پور اطلاع می داد. البته هنگامی که خبرنگار برنامه۹۰ با دوربین شخصی درحال فیلمبرداری از بازی بود با تذکر حراست ورزشگاه آزادی روبه رو شد و فیلمبرداری را متوقف کرد. علاوه بر این موضوع، رادیو هم از گزارش زنده این بازی منع شد؛ هرچند گزارشگر رادیو در جایگاه خبرنگاران حضور پیدا کرد اما اجازه گزارش را پیدا نکرد. البته شنیده می شود صداوسیما اجازه گزارش بازی را به گزارشگر رادیو نداده تا او بعد از ۱۵دقیقه جایگاه خبرنگاران را ترک کند.

سیدتقی سهرابی، مدیرکل روابط عمومی سازمان صداوسیما در گفت وگویی با «ایسنا» سعی کرد توپ را به زمین فدراسیون بیندازد. او درباره پخش نشدن مسابقات لیگ برتر فوتبال از تلویزیون، گفت: سازمان صداوسیما آمادگی پخش مسابقات فوتبال را داشت اما به دلیل کارشکنی فدراسیون فوتبال این اتفاق محقق نشد. همان طور که ما در شبکه سه اطلاع رسانی کردیم و در جدول پخش این شبکه هم لحاظ شده بود، صداوسیما آمادگی پخش زنده مسابقات فوتبال لیگ برتر را داشت، اما به دلیل ناهماهنگی های فدراسیون فوتبال، این اتفاق محقق نشد؛ بنابر این فدراسیون فوتبال باید پاسخگوی مردم و علاقه مندان فوتبال باشد. خود مسوولان فدراسیون فوتبال هم به خوبی می دانند که ادامه این روند با توجه به مطالبه عموم مردم برای پوشش تلویزیونی مسابقات فوتبال مطلوب نیست؛ بنابراین بهتر است به خواست مردم به ویژه جوانان ورزش دوست احترام بگذارند. این در حالی است که پخش نشدن بازی های لیگ برتر با واکنش های زیادی روبه رو شد. بهرام افشارزاده مدیرعامل استقلال با ابراز تاسف برای ورزش کشور گفت: «نمی دانم صداوسیما چه فکری می کند که حق مسلم تماشای رقابت های فوتبال را از مردم گرفته است. این مساله باعث ضربه زدن به فوتبال و علاقه مندان به آن می شود. مسوول مستقیم این مساله آقای ضرغامی است.»

در مجلس هم پخش نشدن بازی های لیگ برتر از تلویزیون با واکنش همراه بود، سیدعلی طاهری، نماینده گرگان و سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس گفت: «در جلسه روز گذشته موضوع مطالبه فدراسیون فوتبال از صداوسیما در مورد پخش مسابقات فوتبال مورد بحث و بررسی قرار گرفت و در نهایت مقرر شد تا بیژن نوباوه به عنوان رییس کارگروه کمیسیون ورزش با فدراسیون مذاکراتی را داشته باشد تا این موضوع به صورت قانونی و بدون تضییع حقوق طرفین حل وفصل شود. همچنین مقرر شد تا هیات نظارت بر صداوسیما جلسه فوق العاده ای در ارتباط با این موضوع برگزار کند.» منصور قنبرزاده، مدیرعامل باشگاه نفت تهران ضمن حمایت از ممنوعیت ورود دوربین های صداوسیما به ورزشگاه ها گفت: فدراسیون و سازمان لیگ خیلی به صداوسیما فرصت دادند اما این سازمان مساله را سرسری گرفته بود: «هیات دولت و مراجع بالاتر از صداوسیما باید به مساله ورود کنند و به عنوان حکم، بحث حق پخش را حل کنند. آنها باید بررسی کنند که چقدر صداوسیما از پخش فوتبال درآمد دارد و آن وقت ۵۰درصد آن را به فوتبال پرداخت کنند.»

امیر حسینی، مدیر روابط عمومی فدراسیون فوتبال هم در جواب مدیر روابط عمومی صداوسیما گفت: «در ابتدا اجازه می خواهم از عموم علاقه مندان به فوتبال در سراسر کشور عذرخواهی کنم. در ادامه یادآور می شوم در مسیر توافق و احقاق حقوق باشگاه های فوتبال، فدراسیون فوتبال، سازمان لیگ و تمامی باشگاه ها نهایت همکاری و تعامل را با صداوسیما به کار گرفتند اما از آنجا که شاهد هیچ گونه همکاری از سوی سازمان صداوسیما در این باره نبودیم درنهایت مجبور به انجام این کار شدیم.» هرچند که این اتفاقات هم مانع از فراموش شدن شکست پرسپولیس در «آزادی» نشد. در واقع؛ در هفته دوازدهم پرسپولیس با تک گل میلاد میداودی که در دقیقه۶۲ به ثمر رساند به سایپا باخت تا دومین باخت متوالی حمید درخشان در لیگ رقم بخورد، سایپا با این برد به رده چهارم صعود کرد. صبای قم نیز با یک گل از سد گسترش فولاد تبریز گذشت تا با سه پله به رده پنچم صعود کند. استقلال خوزستان نیز در زمین خود برابر نفت مسجدسلیمان با نتیجه صفر بر صفر متوقف شد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


مدیرعامل باشگاه نفت تهران
شما که دیگه دارید از بیت المال میخورید کم نیست حق پخشم میخواید اگه فوتبال پخش نشه کسی اصلا شما رو میشناسه
Iran, Islamic Republic of
خدا را شکر که یک اعصاب راحتی برامون موند .آخه بازی های داخلی هم دیدن داره غیر از پول گرفتن چی بلد هستند