شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 20 Apr 2024
 
۱۹
۸

‫امامزاده‌ها چگونه ۳ برابر شده اند؟‬

شنبه ۷ بهمن ۱۳۹۱ ساعت ۱۷:۰۹
کد مطلب: 268520
یکی از مسائلی که که در تاریخ اسلام به عنوان آفت این دین مبین مطرح بوده است رواج خرافه است و بسیاری از دشمنی هایی که نتوانسته به صورت رو در رو به مصاف بیاید در قالب خرافات به جنگ ریشه ها رفته است و در این میان وطیفه اصلی متولیان، زدودن زنگار خرافه از باورها و اعتقادات مردم و کید بدخواهان است.
عضو کمیسیون اصل نود قانون اساسی در سخنانی تعجب برانگیز از چند برابر شدن شمار مقبره امامزاده های کشور در مدتی کوتاه خبر داد. محمدعلی پورمختار در این رابطه گفته است که یکی از شکایت‌ ها این است که در مدتی کوتاه، شمار مقبره امامزاده‌های کشور از ۴ هزار به ۱۱ هزار افزایش پیدا کرده است.
 
به گزارش جهان به نقل از افکار، بر اساس برخی آمار منتشر شده تعداد مقبره امامزادگان ايران در اوايل انقلاب اسلامي يک هزار و پانصد مقبره بوده و بنابر آمارهای رسمی تا سال جاری بالغ بر ۱۰ هزار و پانصد مقبره رسیده است و اين بدان معناست که طي سي سال گذشته به طور ميانگين، سالانه تعداد ۳۰۰ امامزاده در ايران فوت کرده اند! نکته درخور توجه این جاست که بیش از پنج هزار تن از امامزادگان مدفون در ايران را به نام امام موسی کاظم (ع) نسبت می دهند.
 
بدون شک یکی از مسائلی که که در تاریخ اسلام به عنوان آفت این دین مبین مطرح بوده است رواج خرافه است و بسیاری از دشمنی هایی که نتوانسته به صورت رو در رو به مصاف بیاید در قالب خرافات به جنگ ریشه ها رفته است و در این میان وطیفه اصلی متولیان، زدودن زنگار خرافه از باورها و اعتقادات مردم و کید بدخواهان است.

به عنوان نمونه می توان به ظهور یکی از همین امامزاده ها در یکی از شهرستانها اشاره کرد. ماجرا از آن جا شروع می شود که شرکت گاز این شهرستان در حفاری های خود برای عملیات گازرسانی در یک خیابان به مقبره ای قدیمی با تخته سنگ های بزرگ برمی خورد و همین شروع قصه ها، رؤیاپردازی ها و خواب های دیده و ندیده برخی اهالی می شود.
 
پس از این حادثه بدون کوچکترین اجازه از نهادهای دولتی برخی افراد شروع به ساختن بارگاه و نصب تابلو در منطقه می کنند. این در حالی است که مقبره مذکور در وسط یک محله مسکونی و خیابان با عرض کم قرار دارد. سودجویان با این حربه تکراری که امام موسی کاظم (ع) فرزندان زیادی دارند و کمتر کسی به نسب شناسی مقبره مذکور شک می کند، یک مقبره را به دو نفر افزایش داده و اين قبور را به عنوان دختران امام موسي کاظم (ع) - دقت شود با يک واسطه- معرفي مي کنند به این امید که مردم در نهایت از این که دو فرزند دیگر این امام معصوم کشف شده اند ابراز شادمانی می کنند.
 
ذکر این نکته خالی از توجه نیست که مردم روستاهای ایران به طور معمول قبرستان منظم و مشخص به سان آن چه که امروز تحت نظارت سازمان های دولتی شاهد هستیم نداشتند و معمولاً قبرستان های متعدد در نقاط مختلف روستاها حفر می شد و مردم مردگان خود را در محلی نزدیک به محل سکونت خود دفن می کردند. قبر مذکور نیز در کنار مقبره های متعدد دیگر در همین خیابان قرار دارد. با این نگاه هر کدام از مقبره ها می توانستند مستعد بروز یک امامزاده باشند!
 
نکات جالب ديگر در اين رابطه خواب ديدن هاي فراوان خانه هاي اطراف در مناقب اين امامزاده ها و نصب زيارت نامه بر سر قبور آنهاست و سنگي که در اثر حفاري از زير زمين در آورده شده و به گوشه اي انداخته شده است.برخي از افراد با نقل اينکه از اين سنگ خون جوشيده است بر سر آن نشسته و دعا مي خوانند و سنگ را مي بوسند که يکي از تصاوير را در عکس بالا مي بينيد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


سید محمد مهدی حسینی
Iran, Islamic Republic of
متن خیلی بی ادبانه ایست. غالب امامزاده ها مشخصا سالهاست که در شهرها و روستاها موجود هستند و اگر هم جعلی باشند جعل آنها بعد از انقلاب اتفاق نیفتاده است. اوقاف نیز هنوز مستندات کامل و جامعی از تمام انها در اختیار ندارد و بسیاری از امامزاده های کشور توسط اوقاف به دلیل اینکه در روستاهای دورافتاده هستند و یا اینکه بنایی ندارند و یا بنای قبلی انها تخریب شده در لیست اوقاف نیستند. جعل محدود امامزاده ها و کلاه برداریها نباید موجب چنین اظهارنظرهای ناپخته ای گردد. درست است که در مورد صحت غالب آنها مدرکی نداریم ولی بایستی بدانیم که اولا امامزادگان بسیاری بر طبق شجره نامه های موجود در ایران مدفون هستند و شیعیان منطقه نیز همواره احترام خاصی برای مدفن آنها قایل بوده اند و از قرن ششم و مشخصا در دوره ایلخانی با حذف رویکرد سختگیرانه نسبت به شیعیان و به روی کار امدن پادشاهان معتقد یه ائمه اطهار ساخت بنا نیز بر روی آنها شکل میگیرد. در این بین طبیعتا افراد سودجو و یا ساده لوحی که خوابنما شده اند نیز حضور داشته اند که منجر به ایجاد امامزاده های جعلی شده اند. ولی بایست بدانیم که اولا تعداد زیاد امامزاده ها دلیل بر بطلان آنها نیست. چرا که واقعا امامزاده های بسیاری در ایران بوده اند و بسیاری از آنها نیز در همین روستاها بوده اند که سادات فراوانی کنونی در کشور نیز موید این ادعاست. بر اساس اسناد و مدارک که شیعیان همواره سعی در حفظ و نگهداری خاطره آنان داشته اند. چنانکه شناسنامه شجره سادات را نیز ثبت نموده اند و نسل به نسل کسانی که از اولاد پیامبر بوده اند در بین مردم به عنوان سادات شناخته میشوند و جعلی بودن برخی از سادات نبایستی دلیلی بر زیر اعتبار رفتن کلیه آنها گردد. ثانیا اگر جعلی در وجود انها اتفاق افتاده ندرتا مربوط به سالهای اخیر باشد و غالب این مسائل در گذشته های دور اتفاق افتاده است.
United States
برادر گرامی کجای متن تمام امامزاده ها را نفی کرده. در محله ما در استان همدان من که بچه بودم امامزاده نبود حدود 12 سال قبل در کنار یک خانه که الان جز کوچه است سنگ قبری پیدا میشود و الان تبدیل به امامزاده شده و مردم نمیگذارند اوقاف ورود پیدا کند....
Iran, Islamic Republic of
....
United States
درست است که امکان اشتباه وجود دارد ولی نادر است با این متنها نباید در اعتقادات مردم شبه وارد کرد. از طرفی بهانه دست اغیار داد.
United States
من این حرف را قبول دارم. حالا یک جایی یک چیزی شده نباید به کل کشور بسط داد که
Iran, Islamic Republic of
خیلی عالی بود .
من عاشق امامزاده ها هستم. .
مصطفی
مسئله اول اینکه احترام به سادات و امامزاده ها جزو اساسی ترین اعتقادات شیعه هست ودر زیر مجموعه بحث تولی قرار می گیره، لذا در گفتگو ها باید جنبه ادب و احترام را نگهداشت که متاسفانه در این نوشتار دیده نمیشه.
و اما مسئله دوم اینکه اغلب امامزاده ها در زمان خودشون تحت تعقیب حکومت های ظالم بودند و یه مکان های دور افتاده ، کوه ها و جنگل ها پناه می بردند و خیلی از این عزیزان هم در این مکان ها به قتل رسیدند و شاید حتی هنوز هم امامزادگانی باشند که مدفنشون مشخص نیست.
مسئله سوم هم اینکه آمار هایی که در این زمینه وجود داشت آمار های کاملی نبود و اینکه تعداد امامزاده ها بیشتر شده دلیلش عدم وجود امامزاده نیست بلکه آمار گیری ها به سمت دقیقتر شدن پیش می رند.
کافی
Iran, Islamic Republic of
بهتر است ایشان به پرونده های بزرگ مالی مطروحه در کمیسیون رسیدگی کند . زیر سؤال بردن باورها و اعتقادات دینی و مذهبی دردی را دوا نمی کند . به جای اینکه لیست زیارتگاه های فاقد شجره نامه را تهیه کند و امامزاده های جلیل القدر که پناهگاه مردم دردمند هستن و موجب تسکین دردها و رنج های مردم و پشتوانه اعتقادی جوانان . اسامی مفسدین اقتصادی و بدهکاران بانکی را بگوید . آیا به واقع مشکل مردم تعداد امامزاده هاست . چرا روح مطهر شهداء را که با همین باورها و اعتقادات برای ما و شما و ناموس اسلام و وطن ایثار و تقدیم نمودند را می رنجانید . چرا جوانان و آحاد مردم را به شک می اندازید . مگر وهابیون همین شک و تردیدها را خواهان نیستند .