جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۱۶
۹۱

واکنش شریعتمداری به تازه‌ترین اظهارات روحانی

پنجشنبه ۸ آبان ۱۳۹۳ ساعت ۰۹:۱۲
کد مطلب: 388824
ظاهرا رئیس جمهور محترم در مقایسه میان رأی مردم به ریاست جمهوری ایشان و رأی همان مردم به نمایندگان خویش در مجلس شورای اسلامی با یک خطای محاسباتی روبرو هستند و به‌گونه‌ای در این‌باره سخن می‌گویند که انگار فقط رأی مردم به رئیس‌جمهور محترم را می‌توان «رأی» و «نظر» ملت تلقی کرد!
واکنش شریعتمداری به تازه‌ترین اظهارات روحانی
به گزارش جهان، حسین شریعتمداری در انتشار یادداشتی به تحلیل و ارزیابی سخنان روز گذشته رئیس جمهوری درباره جلسه بررسی وزیر پیشنهادی علوم پرداخت و نوشت: دیروز، بعد از آن که نمایندگان مردم با اکثریت قاطع آراء‌خویش از دادن رای اعتماد به آقای دکتر نیلی احمدآبادی وزیر پیشنهادی علوم خودداری کردند، آقای دکتر روحانی رئیس‌جمهور محترم کشورمان در صفحه «توئیتر» خود با اشاره به این رای عدم اعتماد نوشت «افکار عمومی قضاوت خواهد کرد، افکار عمومی ملت ما نه فاصله را می‌پسندد و نه خدای ناکرده لجبازی را می‌پسندد»!

گلایه رئیس‌جمهور از نمایندگان مردم و متهم کردن آنان به «لجبازی»! اگر چه با ادعای قانون‌گرایی ایشان همخوانی ندارد و به اتهامات ناروای مشاور فرهنگی رئیس‌جمهور شبیه است که نمایندگان مخالف وزیر پیشنهادی را به «باج‌خواهی»! متهم کرده بود و از این روی درخور ملامت جدی است ولی این وجیزه در پی اشاره به نکته دیگری است که متاسفانه طی یک سال و چند ماه اخیر، بارها از سوی آقای دکتر روحانی و برخی از اطرافیان ایشان مطرح شده و از نگاه - با عرض پوزش- غیرمنطقی جناب رئیس‌جمهور در مقایسه میان جایگاه خود و جایگاه مجلس شورای اسلامی حکایت می‌کند و در این باره گفتنی است که؛

۱- آقای دکتر روحانی از قضاوت افکار عمومی نسبت به رای عدم اعتماد دیروز مجلس به وزیر پیشنهادی ایشان سخن می‌گوید و این در حالی است که رای عدم اعتماد اکثریت قاطع نمایندگان مردم به وزیر پیشنهادی ترجمان غیرقابل تردید «قضاوت افکار عمومی ملت» است. مگر نمایندگان مجلس، برخاسته از رای مردم و نماینده آنها نیستند؟! بنابراین مفهوم عدم رای اعتماد آنان به وزیر موردنظر آقای روحانی به معنای آن است که اکثریت قاطع ملت در این مورد با نظر رئیس‌جمهور محترم موافق نبوده‌اند.

۲- مجلس آنگونه که حضرت امام راحل(ره) به حکمت فرموده‌اند و آقای روحانی نیز بارها بر آن تاکید داشته‌اند «درراس امور است» و این جایگاه از آنجاست که به قول حضرت امام(ره) «مجلس عصاره فضیلت‌های ملت» و برخاسته از رای و نظر مردم است. از این زاویه نیز، رای عدم اعتماد دیروز نمایندگان به وزیر پیشنهادی، همان «قضاوت افکار عمومی» است که آقای رئیس‌جمهور خواستار آن بوده و هستند.

۳- دیروز آقای روحانی در جلسه هیئت دولت تاکید کرده‌اند که «به حق قانونی مجلس احترام می‌گذاریم» و اگر این احترام به مفهوم احترام به خواست ملت نباشد که اهمیتی ندارد! و اگر هست- که به یقین هست و منظور آقای رئیس‌جمهور نیز همین است- ایشان از «قضاوت افکار عمومی» باخبرند و دیگر نیازی به نوشته یاد شده در صفحه توئیتر نبوده و نیست.

۴- ظاهرا رئیس جمهور محترم در مقایسه میان رأی مردم به ریاست جمهوری ایشان و رأی همان مردم به نمایندگان خویش در مجلس شورای اسلامی با یک خطای محاسباتی روبرو هستند و به‌گونه‌ای در این‌باره سخن می‌گویند که انگار فقط رأی مردم به رئیس‌جمهور محترم را می‌توان «رأی» و «نظر» ملت تلقی کرد! و توجه ندارند که نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی نیز با رای همان مردم انتخاب شده و به خانه ملت رفته‌اند. و اگر تفاوتی میان این دو نوع رای قائل باشیم- که معمولا نباید باشیم- این تفاوت احتمالی را می‌توان به طور منطقی، اینگونه توضیح داده و تشریح کرد که حوزه انتخابیه یک نماینده مجلس از حوزه انتخابیه ریاست‌جمهوری بسیار محدودتر است بنابراین بدیهی است که رأی مردم به نمایندگان مجلس شورای اسلامی در مقایسه با رأی آنان به رئیس جمهور از دقت به مراتب بیشتری برخوردار است، چرا که در حوزه محدود نمایندگی مجلس، فرصت و زمینه بیشتری برای شناخت نامزدها وجود دارد و این زمینه در حوزه گسترده انتخابات ریاست جمهوری که در سطح و پهنه کشور برگزار می‌شود بسیار کمتر خواهد بود و هست.

و از سوی دیگر و به همان علت پیش گفته، یعنی محدود بودن حوزه انتخابیه نمایندگان مجلس نسبت به حوزه انتخابیه ریاست جمهوری، مردم شناخت دقیق‌تر و بیشتری از نامزدهای حاضر در صحنه دارند و از این روی می‌توانند با ضریب اطمینان و اعتماد بیشتری درباره «واقعی» یا «نمایشی» بودن شعارهای انتخاباتی نامزدها قضاوت کرده و میزان انطباق این شعارها با واقعیت را ارزیابی کنند. اما در انتخابات ریاست جمهوری به علت گستره حوزه انتخابیه، زمینه این ارزیابی با همان دقتی که در انتخابات نمایندگان مجلس می‌توان انتظار داشت، وجود ندارد و به همین دلیل کم نیستند مواردی که انتظار مردم از رئیس‌جمهوری که انتخاب کرده‌اند با آنچه در شعارهای انتخاباتی از وی شنیده‌اند متفاوت بوده است و...

و بالاخره، با توجه به موارد فوق اگر میان رأی مردم به نمایندگان مجلس با رأی همان مردم به رئیس جمهور تفاوتی هم وجود داشته باشد، این تفاوت را فقط می‌توان در آن دانست که رای مردم در انتخاب نمایندگان خود برای حضور در خانه ملت، در مقایسه با رای آنان در انتخابات ریاست‌جمهوری، با دقت و شناخت بیشتری به صندوق‌ها ریخته شده است و از این روی- و به روال معمول و منطقی- در قضاوت مردم، رای عدم اعتماد مجلس به وزیر پیشنهادی در مقایسه با نظر دولت محترم در معرفی ایشان، از اعتبار بیشتری برخوردار است و قانون نیز همین گونه قضاوت می‌کند.

۵- آقای دکتر روحانی به طور تلویحی- که به تصریح نزدیک است- رای عدم اعتماد به وزیر پیشنهادی ایشان را ناشی از «لجبازی» نمایندگان مخالف دانسته‌اند که در این باره فقط باید پرسید؛ اصرار بر معرفی افرادی با همان خصوصیت وزیر قبلی که از سوی همین مجلس استیضاح و برکنار شده بود و تاکید چندباره بر صلاحیت وی، لجبازی است یا اصرار نمایندگان مردم بر معرفی گزینه‌ای همخوان با نیاز وزارت علوم و...

و اما، بعید نیست منظور رئیس‌جمهور محترم از دخالت‌لجبازی در رای عدم اعتماد دیروز مجلس، اشاره برخی از نمایندگان به لجبازی دولت در معرفی نامزدی مشابه وزیر استیضاح شده قبلی باشد که در این صورت می‌تواند گلایه‌ای از سوی ایشان تلقی شود و نه متهم کردن نمایندگان به لجبازی.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


محمدیان
به نفع روحانی تمام خواهد شد کمی صبر تا ببینید
محمد
فعلا که ماهیت اعتدالش برای همه رو شده. میترسیم بیشتر صبر کنیم بدتر بشود!
سینا از شیراز
به نفع نیروهای اصولگرا و اصلاح طلب معتدل خواهد بود نه افراطی هایی چون شما.
وحيد
لازم است جناب روحاني دقت بيشتري در صحبتهايشان داشته باشند. كسي كه برگزيده عده اي ازملت ايران است نبايد نسنجيده و ناروا سخن بگويد. تا باعث مخدوش شدن وجهه ي ايشان نگردد.
مرتضی
تفسیری صحیح از قانون و قانونمداری دمت گرم
سجاد
کاملا از روحانی ناامید شدم
فکر نمیکردم اینقدر سیاسی کاری کنه
از رایی که بهش دادم پشیمونم
من به شخص دیگری رای دادم ولی الان با شرایط جامعه با بیشتر نظرات ایشون موافق هستم
کیانوش برره
داداش بالاخره یه نفر به ما بگه توئیتر و . . . قانونیه یا غیر قانونی ؟ اگه قانونیه چرا فیلتره ؟ اگه نیست چرا نفر دوم مملکت که حقوق دان هم هست ...
Iran, Islamic Republic of
حسین اقا توجه نکردند که نمایندگان تهران فقط رای 5درصدی مردم تهران را دارند
حاج آقا
اگر مردم تهران مي خواستن سي تا ر ئيس جمهور انتخاب كنن اون وقت معلوم نبود روحاني همون 5درصر رو بياره !
چراغعلی
حاج اقا عجیب زدی تو برجکش , یکی نیست به این ضایع ها بگه خب نماینده های شما همین 5 درصد را می آورند نه که صفر درصد
دوست عزیز به فرض هم که این طور باشه فقط نمایندگان تهران به فرد معرفی شده رای عدم اعتماد ندادند ۱۶۰ نفر رای مخالف دادند که نمایندگان شهرهای دیگر هم هستند و وضعیت اونها فرق میکند ...
عالی
دست خوش
@
Iran, Islamic Republic of
نایب رییس مجلس (آقای باهنر)هم غیر مستقیم به این لجبازی دولت اشاره کردند وگفتندکه دولت می دانست آقای نیلی رای نمی آوردولی بااین حال اورامعرفی کردند!.
Iran, Islamic Republic of
اول اینکه این حرفها رو احمدی نژاد هم می زد که رای کل مجلس از رای من به تنهایی کمتره که به نظر من هم درست نیست .. اما توجه داشته باشید که نمایندگان مجلس سوابق اجرایی زیادی ندارن در حالی که رئیس جمهور از رجل سیاسی و شناخته شده مملکت هست و مردم طبیعتا به رئیس جمهور اعتماد بیشتری نسبت به مجلس دارن
مریم
رجل سیاسی داریم تا رجل سیاسی آقای خاطره هم رجل سیاسیه، مردم اعتمادشون براساس عملکرد قرار نیست یکی اعتماد میگیره همیشه این اعتماد حفظ کنه، خیلیا به اعتماد مردم خیانت کردن.
باید دید اای رجل سیاسی و شخص دوم مملکت به چه دلیل این فضا رو درست میکنن، حواستون به پشت پرده باشه.
توفیقی از قزوین
حقوقدان محترم جناب آقای رییس جمهور در زنجان یک تعبیر از مجلس داد و در جلسه مجلس و تایید وزیر علوم یک تعریف دیگر ودر جلسه هیئت دولت تایید از رای مجلس و در توئیتریک کلام دیگر ! اسیاستمداری بد دردی است و حقوقدان اینچنینی بدتر
ناصر
Iran, Islamic Republic of
حسین آقا! فدایی داری به مولا
Iran, Islamic Republic of
...... اما این روحانی بسیار... حرف میزند و عمل میکند
متین
جناب روحانی حق باشماست ، ملت ایران لجبازی را نمی پسندد . و تشخیص هم میدهد که این لجبازی از طرف کی و به دستور کی و به چه منظور انجام شده !!!!!!!! انتخابات 96 ملت ایران جواب لجبازی ها و بی احترامیها را خواهند داد .
از نمایندگان هم برای عملکرد قاطع حمایت میکنیم .
مهرداد
... پشت پرده رای اعتماد گرفتن چه خبره پس بی خودی شلوغ نکن
منطغد
حاج حسین سلام:از شما بعید است که توی تله جنگ روانی شیخ حسن بیفتی....
Iran, Islamic Republic of
هر چند دل خوشي از نمايندگان مجلس نيست
اما كار ديروزشان آفرين دارد
...
البته آقای شریعتمداری باید به این نکته توجه کنند که رای مردم به مجلس به دلیل قهر مردم با انتخابات فقط یک عده از همفکران آقای شریعتمداری در انتخابات مجلس رای دادند...
رای مردم "قضاوت افکار عمومی ملت" است!!! جداً؟!!!....
انصاف
درود بر شریعتمداری...
درود بر حاج حسین شریعتمداری سردار قلم .
Finland
رای در انتخاباتی با امکان وجود همه ی سلایق معنی میده.
Iran, Islamic Republic of
گویند روزی فردی میگفت ای مردم روباه نخورید که گوشتش حرام است. دیگر روز دیدند خودش روباهی شکار کرده ومیخورد!! به او گفتند توکه دیروز گفتی گوشت روباه حرام است حال چطور خودت روباه میخوری. مرد که در کارش مانده بود گفت آنکه من گفتم نخورید روباه بود اما این که من میخورم روبه است!!!!!
اصغر
ریاست محترم جمهور لجوج نیستندبلکه گیر اطرافیان لجباز و ..افتادند که خودشات را همه کاره مردم می دانند ....
کند همجنس با همجنس پرواز!
سلام نمایندگان درست است با رای ما مردم نماینده شده اند ولی نظر آنها خواسته ما نیست.!!!!!
باشناس
درست عین من به روحانی رای دادم ولی کارهاش اصلا مورد قبول من نیست
... و این "ما" چه فردی یا افرادی هستند؟ و چگونه شما وکیل و سخنگوی آنها شده اید؟
اصغر
ببینید روحانی پس از عدم رای اعتماد مجلس به نیلی در جلسه دولت با ناراحتی تمام گفت ما به نظر مجلس در چارچوب قانون مجلس احترام میگزاریم یعنی خارج از قانون اساسی خیر
ساسان
خوب کجای کار مجلس خارج از قانون بود؟ میشه توضیح بدهید؟
مایندگان محترم مجلس شورای اسلامی نیز با رای همان مردم انتخاب شده و به خانه ملت رفته‌اند.

کدام رای نمایندگان 20 درصدی به روحانی بوده نماینده ای که با 20 درصد رای مردم نماینده تهران می شود که نماینده مردم نیست
اشراف شمال شهر تهران چطور؟ آنها نماینده مردم هستند یا نه؟
توهم محبوبیت دائمی،
چیزی که برخی مسئولین کشور دچار آن میشوند
آفرین! بالاخره یک کلمه حرف حساب توی این سایت دیدم. "توهم محبوبیت" از نتایج غرور است و خود این غرور از عوارض قدرت. اشکال اصلی غرور حاصل از قدرت آن است که سبب کوری چشم و کری گوش می شود. در نهایت موجود کور و کر هم در دنیای سیاست نمی تواند زیاد ادامه حیات داشته باشد.
مجلس لجبازی می کند یا دولت!

این دولت است که اصرار بر گماردن چهره های فعال در فتنه را بر نهادی که سرنوشت آینده میلیونها جوان را رقم می زند دارد
علی
دمت گرم و قلم متعهدت مستدام حاج حسین عزیز
زمان احمدی نژاد اگه کسی این حرف را میزد میشد سران فتنه /جاسوس /سورس ........
کمپین دعوت از حاج حسین در اتنخابات مجلس
امان از طاغوت
United Kingdom
بند 1 خیلی جالب بود که گفته بود چون نمایندگان مردم رای به عدم اعتماد دادند پس نظر مردم هم همینه! یعنی جناب شریعتمداری با خودش نگفته خوب مردم به روحانی هم رای داده ند؟!
Iran, Islamic Republic of
باهوش !!! مردم به رئیس جمهور رای دادن نه به وزرای اونها . مجلس هم برای اینه که از طرف مردم به وزرا رای اعتماد یا عدم اعتماد بده ...
Iran, Islamic Republic of
شما براي مشكل آي كيو بهتره خودت را به يك دكتر ترجيحاً غير آشنا نشون بدي كه راستش را بهت بگه
مردم که شما می فرمایید فقط آنهایی هستند که در "متوسط وبالای شهر" زندگی می کنند؟ منظور از "شهر" تنها شهر ایران "پایین تخت" است.
نماینده ای که با 80 هزار رأی رفته مجلس تو رو خدا این نماینده است
Iran, Islamic Republic of
با هوش !!!! بستگی به حوزه انتخابیه داره . شاید افراد دارای صلاحیت رای دادن اون حوزه کم بودند که 80 هزار رای آورده ...
خود شما چطور؟ یا اهالی شمال شهر تهران؟ آنها که حتما نماینده "مردم" هستند!
حلاج
شیخ اسلام شناس دنیاشناس متخصص مذاکره ...
لطفا بی احترامی نکنید! ایشان متخصص امینت هستند :-)
زنده باد سردار قلم حاج حسین شریعتمداری.
درود بر سردار قلم
درود بر سردار قلم
درود بر سردار قلم
درود بر سردار قلم
درود بر سردار قلم
درود بر سردار قلم
درود بر سردار قلم
پس ان روزی که اقای احمدی نژاد بارها راس امور مجلس رو رد میکرد چیزی نگفتید .
Iran, Islamic Republic of
خواهشا بیخودی آقای شریعتمداری رو به حمایت محض از احمدی نژاد متهم نکنید..
من کیهان خونم و اکثرا ستون یادداشت روز رو میخونم بارها و بارها خوندم که آقای شریعتمداری و همکارانشون که این ستون رو منویسند از دولت نهم و دهم هم در چارچوب قانون انتقادهای درست و سازنده داشتند ولی احمدی نژاد گوش نداده ...
باشناس
از هزار نفری که به کیهان حمله میکنند دقیق 99 درصد و9 دهمشان اصلا کیهان نخوانده اند اسرائیلی ها و امریکایی ها و فتنه گران و کلان سرمایه داران دزد رانت خور دشمن کیهان هستند این پیاده نظام ها هم برای این افراد مجانی مزدوری میکنند
ناشناس
هم خفه خون گرفته بودم و هم به مصلحت نبود هم پدر خوانده فرمان حمایت از محلس را داده بود
اقای شریعتمداری لطفا وقت کردید به نظرات مردم توجه کن
نکنه شما تنها از مردم هستید!!!!!!
عزیز ، مگر شما نمی دانی که "مردم" را فقط در محلات "متوسط و بالای" پایین تخت می شود پیدا کرد. البته می گویند یک جاهای دیگری هم بین مرکز و نقاط مرزی وجود دارد که به آن "شهرستانها" می گویند.
متاسفانه ایشان در شمران زندگی نمی کنند که "به نظرات مردم" توجه کنند.
حاج حسین خیلی تحلیل قشنگی بود
دمت گرم
brt
United States
خدمت تمامی برادران اصولگرا سلام عرض می نمایم .ضرب المثلی قدیمی است که کسی که خواب است را می توان بیدار کرد ولی کسی که خود را به خواب زده نمی توان بیدار کرد .
...
ینده هم خدمت
brt
سلام عرض می کنم و استدعا دارم عنایت داشته باشند که فقط اهالی "شمر"ان و فرنگ نشین جزو "مردم" بحساب می آیند. بنابراین در دوران خواب قوجر وپالانی ماندن بهتر از آن است که تظاهر به چنین خواب ماندگی بشود. این بهتر نیست؟
آفرین بر شریعتمداری قهرمان. ...
reza
احسنت
السلام علیکم و رحمه الله و برکاته
سلام و رحمت و نصرت خدا بر مجاهدان راه «حق» !

...
Iran, Islamic Republic of
شیخ اگر قرار است ما قضاوت کنیم پس مطمئن باشید که قضاوت خواهیم کرد شما چرا.........
چقدر این حرفهای روحانی آشناست
همین دو سه سال قبل بود که همین جملات را از احمدی نژاد می‌شنیدیم
شهاب الدین
حرف های روحانی از آشناست!!!!!!!نه اشنا!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
جهان مگر.... که کامنت های منومنتشرنمیکنی ...میدم پوستتو ..
مردم رفتار این مجلس باباند احمدی نژاد راهنوز ازیاد نبرده وچشم پوشیهای نماینده گان برروی اعمال دولت پیشینرا.
فارض
جهان پس چرا نظرات رو منتشر نكردى؟ ترسيدى با انتشار كامنتها آبروئى براى برادر حسين و همفكران محترمش نماند؟!
کریم شیره ای
فارژ جون اگه دوشت داری کامنت های ژایع تو همش منتشر بشه قبلش با من تماش بگیر تا بهت مشورت بدم مفتی , که شی کار بکنی که همش منتشربشه...
حضرت فارض
آبرو آن است که شما و اهالی فتنه دارید! امثال حاج حسین چنین چیزی را اصلا نمی خواهند داشته باشند! ... خودتی!
علی
United States
مگه توییترفیلترنیست؟!!!!
مگر معیار آزادی بیان توییتر است؟ اگر هست چرا یک کلمه مخالف منافق صیونیزم در آن پیدا نمی کنی؟
جوادی شیراز ی
حاج حسین شریعتمداری ،مالک اشتر عرصه قلم،.
علی
به نظرم چنانچه ... فردی قانون گرا شود و اقای م ا تعویض شود اوضاع بهتر شود نمیشه ده بام و دو هوا کار کرد...
Romania
اقاي روحاني ما اخر متوجه نشديم.شما استيضاح و نمايندگان مردم رامحترم ميشماري يا خير!!!!!!؟؟؟ اخه چقدر اقاي رئيس جمهور دو گانگي در كلام و رفتار؟!!!!!! بخدا از ي رييس جمهور بعيد!!!!!!!
Germany
در برابر منطق فقط بايد تسليم بود. درود بر اقاي شريعتمداري عزيز.
متاسفانه روحانی بلندگوی جناح فتنه انگیز اصلاحات است
ایکاش بیدار شود
بهلول !!؟؟
بيداره ،...
اگر شما هیچ نسبتی با بهلول نداشته باشی ، با این کامنت حکما که خود بهلول هستی! ...
شووٓر ننه !!؟؟
خودشو بخواب زده !!!!
بابا این روحانی که از احمدی نژاد خیلی لجبازتره!
علی
جناب آقای روحانی این انقلاب هزاران شهید داده یوم اله نه دی را داشته باشید مردم رهبری و نظام را با جان خریدارند نکند عده ای دانشگاه ها را جولانگاه سیاسی کاری و باند و باند بازی کنند . و بد به شما مشاوره بدهند وزیری بدون حاشیه توانمند و بدور از حمایت های کاذب و سیاسی بازی به مجلس محترم معرفی کن همه دانشگاه هیان هم خوشحال می شوند
این روحانی رو نمیشناسین شما هنوز
شاید روحانی هم مردمو نمیشناسه
ما صبر میکنیم چرخ فلک میخرچه
نمیدونم چرا اینطوری شد ، من با هزاران امید به روحانی رای دادم اما هر روز امیدهام کمرنگ تر میشه.
کجاست تدبیر و کجاست اعتدال و کجاست زنده کردن ارزشها؟