جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۱

تصور غلطی که مسئولان دولت از تحریم‌دارند

سه شنبه ۷ بهمن ۱۳۹۳ ساعت ۱۴:۴۰
کد مطلب: 404195
کسی شک ندارد که تحریم­ ها بر اقتصاد کشور موثر بوده، اقتصاد به مثابه موجود زنده­ ای است که از تحولات مثبت و منفی محیط بیرون خود تاثیر می­ گیرد. ولی اینکه بخواهیم همه مشکلات اقتصادی را ناشی از تحریم­ ها بدانیم اشتباه است. این تلقی به سبب عدم درک درست اقتصاد کشور می­ باشد، مشکلات اقتصادی، مسائل درون­زای خودش را دارد.
به گزارش جهان به نقل از تراز، عادل پیغامی، عضو هیات علمی دانشگاه امام صادق در گفتگو با تراز در پاسخ به این سوال که تیم اقتصادی دولت یازدهم معتقد است تحریم های خارجی دلیل نابه سامانی های اقتصادی است، نظر شما چیست؟ گفت: کسی شک ندارد که تحریم­ ها بر اقتصاد کشور موثر بوده، اقتصاد به مثابه موجود زنده­ ای است که از تحولات مثبت و منفی محیط بیرون خود تاثیر می­ گیرد، در این که تحریم ­ها برای اقتصاد کشور ایجاد هزینه می­ کند شکی نیست.

عادل پیغامی در ادامه با بیان اینکه گاهی تحریم ­ها، شوک­ های اقتصادی را برای مردم و کسب و کار ایجاد می ­کند، توضیح داد: ولی اینکه بخواهیم همه مشکلات اقتصادی را ناشی از تحریم­ ها بدانیم اشتباه است. این تلقی به سبب عدم درک درست اقتصاد کشور می­ باشد، مشکلات اقتصادی، مسائل درون­زای خودش را دارد. اقتصاد مانند سیاست نیست.

وی اضافه کرد: به فرض آنکه تمام تحریم­ ها لغو شود، رابطه ما با غرب اصلاح گردد و به فرض ما عضو اتحادیه اروپا بشویم و هیچ اختلافی با کسی در دنیا نداشته باشیم آیا مشکلات اقتصادی حل خواهد شد. اگر تمامی این مشکلات حل شود شرایط کشور مانند کشورهائی همچون یونان، مجارستان و ... خواهد شد. لذا جریان اقتصاد ساختارهای درونی خودش را دارد.

عضو هیات علمی دانشگاه امام صادق تصریح کرد: ساده اندیشی برخی از مسئولین کشور است که فکر می­ کنند با رفع تحریم ­ها تمامی مشکلات اقتصادی حل خواهد شد. تحریم­ ها مجموعه­ ای از هزینه ­ها را بر اقتصاد کشور تحمیل می ­کند اما این فشار هزینه­ ای در کوتاه مدت است.

دکتر پیغامی ادامه داد: به اذعان کارشناسان و صاحب نظران غربی در حوزه تحریم، اگر تحریم به مدت ۴ سال تحمل شود همان تحریم تبدیل به فایده می­ گردد و در اقتصاد مزیت داخلی خلق می­ کند. لذا ظرفیت­ های خالی و بلا استفاده کشور احیاء می­ شود. همان گونه که در حال حاضر اتفاقاتی در این زمینه در حال رخ دادن است.

وی با بیان این که تحریم یک ابزار اقتصادی است که در طول تاریخ کشورهای مختلفی همدیگر را تحریم کرده ­اند گفت: پویائی ­های ذاتی اقتصاد نیز باعث می­ شود گاهی کشورها از ابزار تحریم استفاده کنند. لذا تحریم یک ابزار صرفا سیاسی نیست بلکه یک ابزار متعارف اقتصادی می­ باشد به طور مثال گاهی کشورها برای حمایت از صنایع داخلی خود با افزایش تعرفه واردات مانع از ورود کالاهای وارداتی به داخل کشور می­ شوند. این اقدام به نوعی یک تحریم است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *