جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۱

دریافت تندیس کیفیت فقط با ۱۲۵۰۰ یورو!

سه شنبه ۷ بهمن ۱۳۹۳ ساعت ۰۹:۱۴
کد مطلب: 404096
سال‌هاست به منظور حمایت از صنایع داخلی کشور جشنواره‌های مختلف با حضور مسئولان عالی رتبه سیاسی و نظامی و هنرمندان برگزار می‌شود و محور اصلی این همایش‌ها نیز معرفی شرکت‌های موفق بوده و این معرفی با اهدای تندیس از دست یکی از مسئولان رسمیت می‌یابد، اما چگونگی گزینش این شرکت‌ها همیشه برای بسیاری حتی ئیس سازمان ملی استاندارد جای سوال داشته است.
به گزارش جهان به نقل از باشگاه خبرنگاران، سال‌هاست به منظور حمایت از صنایع داخلی کشورمان همایش و جشنواره‌های مختلفی با حضور مسئولان عالی رتبه سیاسی، نظامی و هنرمندان برگزار می‌شود، محور اصلی این همایش‌ها معرفی برند و یا شرکت‌های موفق بوده است که این معرفی را با اهدای تندیس از دست یکی از مسئولان رسمیت می‌بخشند و در نهایت این شرکت‌ها می‌توانستند از بانک حامی آن جشنواره تسهیلاتی نیز دریافت کنند.

اما چگونگی گزینش و انتخاب این شرکت‌ها همیشه برای بسیاری جای سوال داشته است تا جایی که "نیره پیروزبخت" رئیس سازمان ملی استاندارد در سخنرانی خود در همایش اخیر "جشنواره قهرمانان صنعت" که ۲۰ دی برگزار شد، ضمن ابراز بی‌اطلاعی نسبت به نحوه گزینش شرکت‌های حاضر در فرآیند ارزیابی جشنواره‌ها از وجود برخی موازی‌کاری‌ها در برگزاری اینگونه جشنواره‌ها ابراز نگرانی کرد.


وی در این همایش گفت: در شرایطی که جوایز متعددی تحت عناوین مختلف داده می‌شود، توقع ما به عنوان یک سازمان پیش‌برنده امر استاندارد این است که برای این کار باید شاخص‌های معینی وجود داشته باشد و این ارزیابی‌ها به صورت زنجیره‌ای صورت گیرد.

ابراز بی‌اطلاعی رئیس سازمان استاندارد از نحوه ارزیابی شرکت‌های برگزیده در جشنواره قهرمانان صنعت، این سؤال را مطرح می‌کند که وی به عنوان متولی امر استاندارد در کشور بر چه مبنایی در این جشنواره حاضر شده است؟

"جشنواره قهرمانان صنعت" یکی از همایش‌های بزرگی است که توسط گروه شرکت‌های فاطمی در ایران برگزار می‌شود، جشنواره‌ای با نام "صد برند برتر" از ده سال پیش تاکنون کار خود را آغاز کرد و محور اصلی این‌ همایش‌ نیز انتخاب تعدادی شرکت و صنایع برتر است که در نهایت لوح تقدیر خود را از سوی یکی از مسئولان کشوری و یا حتی هنرمندان دریافت ‌می‌کنند.

همچنین شرکت‌های دریافت‌کننده لوح تقدیر در این همایش از حامی مالی جشنواره که می‌تواند یکی از بانک‌های خصوصی یا دولتی باشد تسهیلات ویژه‌ای دریافت کنند.

یکی دیگر از برگزارکنندگان بزرگ این‌گونه همایش‌ها "شوالیه‌های صنعت ایران" نام دارد که اسم دفتر نمایندگی شرکت "اینووا (innova)" در ایران است. البته جشنواره و همایش‌های متعدد دیگری در کشور با هدف انتخاب برندهای برتر در صنایع مختلف وجود دارد اما این دو جشنواره یاد شده، جزو بزرگان این حوزه هستند.


نکته قابل توجه و محوری این همایش‌ها نحوه انتخاب این شرکت‌هاست که جای کمی تامل دارد، در دهمین جشنواره ملی قهرمانان صنعت ایران که با حضور جمع کثیری از مدیران عالی کشوری و مدیران عالی سازمان‌ها و شرکت‌های صنعتی و تولیدی در روز ۲۰ دی‌ ماه برگزار شد که يك شركت ارائه‌دهنده خدمات ماساژ و كيسه‌كشی ژاپنی نیز در فرايند ارزيابی این جشنواره قرار گرفته بود اما جای بسی تعجب است که مدیر این شرکت از دریافت تندیس خودداری کرده بود.

اما این سوالات و ابهامات بعد از شنیدن سخنان یکی از مدیران شرکت‌هایی که در گذشته صاحب یکی از این تندیس‌های جشنواره‌‌ها شده بود، بسیار گسترده‌تر شد.

این مدیر شرکت که دوباره به تازگی یکی از دعوتنامه‌های همایش‌ "شوالیه‌های صنعت ایران" را از دفتر اینووا دریافت کرده بود گفت که طبق این نامه از من درخواست شد که مدارک و اطلاعات خود را برای بازبینی به این شرکت بفرستم تا بعد از آن به عنوان برند برتر لوحی را دریافت کنم.

تا این قسمت از سخنان برایمان تعجب‌برانگیز نبود اما وی در ادامه سخنانش بیان کرد که باید این مدارک را به همراه ۱۲۵۰۰ یورو برای این شرکت می‌فرستادم، البته این بررسی مدارک بیشتر حالت فرمالیته داشت و با پرداخت این مبلغ می‌توان جزو برندهای برتر قرار گرفت و حتی شرکت‌هایی که یکسال بیشتر از عمر کاریشان نگذشته و توانایی بالایی هم ندارند نیز با پرداخت این مبلغ جزو دریافت‌کنندگان این تندیس قرار می‌گیرند حتی خود شرکت فاطمی که دبیرش مسئول برپایی این همایش است، ۴ دوره متوالی این نشان را دریافت کرده است.

این مدیر شرکت که نخواست نامش فاش شود گفت: ماهیت کار ما به گونه‌ای است که از همایش‌های مختلفی برای من دعوتنامه فرستاده می‌شود، در هر حوزه این همایش‌ها با حضور مسئولان آن حوزه، اتاق‌های بازرگانی و یا صنف خاصی برگزار می‌شود که این تندیس‌ها اهدا می‌شود، همچنین همه اسپانسرها در این همایش‌ها این لوح را دریافت می‌کنند.

بعد از شنیدن این سخنان با شماره‌ای که بر روی دعوتنامه شرکت اینووا بود برای کسب اطلاعات بیشتر تماس گرفتیم، خانم مسئول پاسخ‌گویی گفت که نامه رسیده به دست شما (شرکت موردنظر) نشان‌دهنده آن است که مدیر این شرکت کاندید دریافت نشان "آفیس مدیریت برتر" شده و در کل این نشان به ۱۰ نفر از مدیران برتر در ۱۰ صنعت مختلف و سالی یک بار از بلژیک داده می‌شود. این مدیر انتخابی برای سال ۹۴ کاندید شده که باید مدارک خود را برای ارزیابی ارسال کند که بعد از ترجمه به بلژیک ‌فرستاده خواهد شد.


این خانم در پاسخ به این سوال که بر چه اساسی مدیران شرکت‌ها انتخاب می‌شوند، اظهار داشت: اینووا در ایران مربوط به هیچ ارگان خاصی نیست و به صورت مستقیم از کشور بلژیک ساپورت می‌شود، شرکت اینووا در ایران یک گروه جستجوگر دارد که همه آن‌ها ایرانی هستند.

وی در ادامه افزود: در کنار ارسال فرم‌ها مدیران باید ۱۲۵۰۰ یورو پرداخت کنند که بنا به درخواست خود شرکت این مبلغ به روش‌های مختلف پرداخت می‌شود که معمولاً این مبلغ به صورت کامل و نقد به شماره پیوستی که هست باید ریخته شود و ما آن را به بلژیک ارسال می‌کنیم و در قبال مبلغ مورد نظر به منظور آسودگی خیال شما بابت این پول و هم این که شما صددرصد این تندیس را دریافت می‌کنید!! رسیدی داده خواهد شد.

این خانم در پاسخ به این سوال که آیا می‌توان از این نشان به عنوان یک ابزار تبلیغی و یا تأمین‌کننده دریافت وام استفاده کرد، گفت: با دریافت این نشان مدیرعامل شرکت انتخابی بین‌المللی ‌شده و با دریافت تندیس از دست مسئولان عالی‌رتبه و مقامات سیاسی کشور از جمله ولایتی، جهانگیری و شریعتمداری حساب کنید چه سودهایی در پشت آن نهفته است و گرفتن وام نیز شامل حال آن‌ مدیران شده و این نشان به طور صد در صد جزو قطعیت وسیله‌ای برای گرفتن وام محسوب می‌شود.

وی تاکید کرد که مدیرعامل‌ تمامی بانک‌ها در این همایش‌ها حضور پیدا می‌کنند، مثلاً مجید قاسمی، مدیرعامل بانک پارسارگاد که سه سال متوالی است این نشان را از ما دریافت می‌کند.

اما "فرشاد به‌آبادی" بنیانگذار جشنواره ملی قهرمانان صنعت ایران نظر خود را در مورد انتخاب یکصد برند ارزشمند ایران در همایش‌ها اینگونه بیان می‌کند که گروه مطالعاتی هوشمند تدبیر به منظور شناسایی این ۱۰۰ برند ارزشمند، ابتدا با انتخاب حدود ۷۰۰ برند فعال کشور تحقیقات و ارزیابی‌های خود را آغاز کرده و پس از بررسی‌های اولیه از بین این تعداد برند، ۳۰۰ برند برای ارزیابی نهایی حائز شرایط و به سه گروه C,B,A تقسیم شد که گروه A به عنوان یکصد برند ارزشمند ایران معرفی می‌شود.

در جشنواره قهرمانان صنعت که ۲۰ دیماه امسال برپا شد ۱۰۰ شرکت به عنوان برگزیده معرفی شدند و قرار شد بانک دی به عنوان حامی مالی جشنواره، به آن‌ها تا سقف ۱۵۰ میلیارد تومان تسهیلات ارائه کند، هر چند گفته می‌شود اعطای تسهیلات منوط به رعایت برخی شرایط از سوی این شرکت‌ها از جمله سپرده‌گذاری در بانک است ولی باید دید این شرکت‌ها بر اساس چه معیارهایی به بانک دی معرفی شده‌اند و اصولاً منوط شدن ارائه تسهیلات بانک‌ها به تولیدکنندگان در ازای سپرده‌خواهی، خلاف قانون است.

طبق تحقیقات به عمل آمده توسط باشگاه خبرنگاران برای آگاهی از چگونگی پرداخت تسهیلات به دریافت‌کنندگان تندیس در اینگونه همایش‌ها مشخص شد که بانک دی با آغاز پنجمین سال فعالیت خود به منظور سرمایه‌گذاری و جذب سرمایه شروع به شرکت در همایش‌ و جشنواره‌هایی این چنینی در کشور مانند همایش قهرمانان صنعت کرده است و این بانک با این پیش‌فرض که شرکت‌‌های دریافت‌کننده تندیس قبلا توسط این جشنواره‌ها مورد اعتبارسنجی قرار گرفته‌اند، درصدد اعطای تسهیلات به آنان برآمد.

گفتنی است؛ بانک دی برای اولین‌بار در همایش روز ملی صادرات به عنوان اسپانسر شرکت کرد و در مرحله دوم این بانک با تشکیل جلسه‌ای میان مدیران بانک و به‌آبادی بنیانگذار این همایش و تعدادی از دریافت‌کنندگان تندیس در سال‌های گذشته، تفاهم‌نامه‌ای را امضا کرد و قرار شد تسهیلاتی را در چارچوب قوانین بانکی تا سقف ۱۵۰ میلیارد تومان به شرکت‌های برتر در آن جشنواره پرداخت کند.

توضیح ما در مورد چگونگی حضور بانک‌ دی در این همایش‌ها تنها به عنوان نمونه‌ای از حضور دیگر بانک‌های کشور در این جشنواره‌ها بود.

بی‌شک برگزاری این همایش‌ها به منظور ایجاد رقابت سازنده میان صنایع داخلی و کمک به پیشرفت و ارتقای هرچه بیشتر آن‌ها توسط تسهیلات بانکی در این برهه از فضای مشکلات اقتصاد امری اثرگذار است، اما نحوه چگونگی انتخاب این شرکت‌ها برای دریافت نشان برند برتر بسیار مهم‌تر خواهد بود و این امر مهم نظارت هرچه بیشتر مسئولان مربوطه را می‌طلبد، نوشتار ما گزارشی است از تحقیقاتی که باشگاه خبرنگاران در این امر مهم انجام داده و قضاوت را بر عهده خوانندگان خود قرار می‌دهد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *