جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
 
۰

واردات اتوبوس بنام تولید داخل و به کام چین!

چهارشنبه ۱۳ اسفند ۱۳۹۳ ساعت ۱۲:۳۳
کد مطلب: 410792
یکی از شرکت‌های که ادعای تولید اتوبوس ۲۵۰ دستگاه اتوبوس در سال را اعلام کرده از سال ۹۰ تا کنون به جای حرکت در مسیر اقتصاد مقاومتی اقدام به واردات مستقیم (SKD) اتوبوس از چین کرده است.
به گزارش جهان به نقل از فارس، یکی از شرکت‌های تولید کننده اتوبوس که ادعای تولید ۲۵۰ دستگاه اتوبوس در سال را دارد متاسفانه اقدام به واردات این وسیله نقلیه کرده است.

این شرکت در حالی اقدام به واردات اتوبوس به صورت SKD آن هم به صورت کامل و آماده کرده است که در این زمینه تاکید وزارت صنعت، معدن و تجارت و همچنین گمرک بر ممنوعیت واردات SKD به کشور وجود دارد.

اما متاسفانه شهرداری تهران نیز علی رغم وجود محصولات داخلی اقدام به واردات مستقیم اتوبوس آن هم به صورت SKD به کشور کرده است و تلاش کرده تا نیازهای خود را از طریق واردات تامین کند در حالی که مسئولان بالند پایه کشور همواره بر حمایت از تولید داخل و حرکت در چارچوب و مسیر اقتصادی مقاومتی کرده‌اند.

با اینکه خط تولید این شرکت چندی پیش توسط یک مقام بلند پایه اجرایی در آذربایجان شرقی افتتاح شد ولی مدیرعامل آن به صراحت بیان کرده که مهمترین بخش‌های اتوبوس‌های بی آر تی شامل موتور، گیربکس و سیستم مفصلی به دلیل نبود مشابه داخلی از کشور آلمان وارد می‌شود در حالی که به این بهانه شرکت مذکور اقدام به واردات اتوبوس کامل کرده‌اند. در حالی که چندی پیش برای اولین بار اتوبوس‌های فرودگاهی با استاندارد خاص و شرایط ویژه توسط شرکت‌های ایرانی تولید و به فرودگاه‌های مشهد و تبریز تحویل داده شد.

این شرکت اسماً تولیدی ولی رسماً وارد کننده به صراحت در سایت خود از خرید حدود ۲۰۰ دستگاه اتوبوس از خارج کشور خبر داده است. ضمن اینکه همین شرکت از انتقال دانش فنی تولید اتوبوس از یک شرکت مطرح آلمانی نام برده است در حالی به اذعان همه کارشناسان فن فقط یکی از کشورهای همسایه به دلیل داشتن خط تولید اختصاصی دانش فنی شرکت آلمانی را در اختیار دارد.

در خصوص قیمت و کیفیت اتوبوس‌های بی آر تی وارداتی نیز ابهامات فراوانی بین کارشناسان امر وجود دارد تا جایی که حتی تعداد بسیار بالایی از این اتوبوس‌های مفصل دارد دارای پلاک نیستند و اصولا سازمان استاندارد آنها را تایید نمی‌کند.

چرا باید شرکتی به نام تولید دست به واردات مستقیم و کامل اتوبوس مفصل دارد برای استفاده در خطوط بی آر تی کند در حالی که اینگونه اتوبوس در ایران تولید شده و یا قابلیت تولید و بومی سازی را دارند و راهکار واردات این اتوبوس‌ها آن هم به شکل SKD امری مزموم در سال اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی و تاکیدات فراوان مقام معظم رهبری بر اجرای اقتصاد مقاومتی چرا مسئولان اصرار بر واردات اتوبوس چینی دارند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *