پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۱

روایت وزیر بهداشت از امر رهبر انقلاب درباره آلودگی زیستی

يکشنبه ۲۹ آذر ۱۳۹۴ ساعت ۱۲:۵۶
کد مطلب: 462399
وزیر بهداشت امر رهبری و دستور رئیس‌جمهور را عدم مماشات در موضوع آب و هوا و سلامت مردم دانست و گفت: رئیس‌جمهور دستور داده تا در موضوعاتی که به سلامت مردم آسیب می‌رساند از جمله پارازیت‌ها مماشاتی نکنیم.
به گزارش جهان به نقل از فارس، سید حسن قاضی‌زاده هاشمی در حاشیه مراسم کلنگ‌زنی ساخت مرکز جماع درمان سرطان در تهران به موضوع آلودگی هوا اشاره کرد و گفت: فکر می‌کنم مردم به سوال در مورد عزم ملی برای مقابله با آلودگی هوا عادت کرده‌اند.

وی ادامه داد: هرسال در همین فصل این سوال پرسیده می‌شود و جواب‌های کلیشه‌ای که رفع آلودگی هوا عزم ملی می‌خواهد داده می‌شود.

وزیر بهداشت تاکید کرد: راهکارها در این زمینه مشخص است اما راه سختی در پیش است به مانند یک جراحی می‌ماند که برای بهبود بیماری باید در بدن زخمی ایجاد شود که در پی آن خونریزی وجود دارد اما در نهایت پس از دوران نقاهت، سلامتی به بدن باز می‌گردد.

وی خاطرنشان کرد: آنکه امر رهبری و دستور رئیس جمهور است عدم مماشات در موضوع آب، هوا و سایر زمینه‌ها که به سلامت مردم آسیب می‌رساند از جمله پارازیت‌ها است.

وزیر بهداشت افزود: کار ما اطلاع‌رسانی و هشدار است چرا که عوامل اثرگذار در اختیار وزارت‌خانه‌های نفت، صنعت است و آنها خود می‌تواند بازدارنده باشد.

هاشمی با بیان اینکه راهکار مشخص است، گفت: باید آمادگی جراحی را داشته باشیم.

وی در پاسخ به این سوال که براورد مالی ضرر آلودگی هوا به سلامت مردم چقدر است، گفت: از آنجاییکه بیماری‌ها در کشور ثبت نمی‌شود براورد مالی انجام نشده و ما در پی آن هستیم با الکترونیکی کردن پرونده ثبت بیماری‌ها را داشته باشیم تا بتوانیم بگوییم که چقدر بیماری‌های ناشی از آلودگی هوا رخ داده است.

هاشمی گفت: در آلودگی هوا آنچه در دست ما است صفر است و ما تنها هزینه می‌کنیم.

وزیر بهداشت در مورد چرایی عدم ساخت مراکز جامع درمان سرطان در نقاط محروم گفت: اکنون امکاناتی در سراسر کشور داریم که صرفاً در مراکز استانها نیستند، در کل کمبود داریم برای همین هست با وزارت دفاع برنامه‌ریزی کردیم تا ۱۳ مرکز درمان سرطان ساخته شود.

وی ادامه داد: ما حدود ۹ قطب و ۸۰ مرکز دیگر نیز باید اضافه کنیم که البته برای ساخت آن به دنبال سرمایه‌گذار هستیم.

هاشمی در ادامه از رسانه‌ها خواست تا در اطلاع‌رسانی موضوعات حساسی چون حادثه خمینی‌شهر دقت کرده و پس از اثبات جرم به آن بپردازند.

وی در این زمینه گفت: جامعه پزشکی خواستار شفای مردم است اما ما در رسانه‌ها بدون اینکه جرمی ثابت شود مطالبی می‌گوییم که درست نیست.

هاشمی ادامه داد: طرح تحول یکی از کارهای خوب است که نه به وزارتخانه‌ای خاص و نه به دولت مربوط می‌شود بلکه برنامه کل نظام است و ما با ناامید کردن مردم کار زشتی انجام داده‌ایم و من می‌گویم هرکس یأس را تبلیغ کند در جهت منافع مردم حرکت نکرده.

در ادامه خبرنگاری موضوع اورژانس چابهار را که گفته می‌شود نسبت به کادر درمانی پرخاشگری صورت گرفته، گفت: اتفاق خاصی نبوده اما در مجموع این موضوعات باید حل شود، یک پرخاشگری انجام شده و ما باید مراقب آن باشیم.

وزیر بهداشت در ادامه گفت: همانگونه که شما رسانه‌ها موضوعات مختلفی که شب و روز در شهری مانند تهران اتفاق می‌افتد را منعکس نمی‌کنید که کار درستی نیز هست، در موضوع سلامت نیز همین کار را بکنید.

وی در پایان از مردم خواست تا با یک عزم ملی جلوی کالاهای آسیب‌رسان را بگیرد که این کالاها شامل سیگار و مواد غذایی می‌شود.

هاشمی اظهار امیدواری کرد: با همکاری دستگاه قضا و قوانین سختگیرانه که بنا بر بازدارندگی باشد نه یک جریمه ساده، بتوان در مقابل کالاهای آسیب‌رسان مقاومت کرد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *