شنبه ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 4 May 2024
 
۳
۵
سیداحمد خاتمی در خطبه‌های نماز جمعه تهران:

گزنده است که بگویند سران فتنه، سران فتنه نبودند

معتقد نیستیم هرکسی به خیابان آمد معاند بود
جمعه ۲۹ دی ۱۳۹۱ ساعت ۱۴:۰۴
کد مطلب: 266991
امام جمعه موقت تهران نسبت به «تطهیر سران فتنه» هشدار داد و گفت:‌ اگر بیم این را نداشتم که تطهیر فتنه‌گران و تخفیف جرم آنها به یک جریان تبدیل شود، این مساله را مطرح نمی‌کردم اما احساس خطر کردم که مردم در این جریان بدهکار شوند.
 امام جمعه موقت تهران نسبت به «تطهیر سران فتنه» هشدار داد و گفت:‌ اگر بیم این را نداشتم که تطهیر فتنه‌گران و تخفیف جرم آنها به یک جریان تبدیل شود، این مساله را مطرح نمی‌کردم اما احساس خطر کردم که مردم در این جریان بدهکار شوند.
 
به گزارش جهان به نقل از ایسنا، حجت‌الاسلام والمسلمین سیداحمد خاتمی در خطبه‌های نماز جمعه این هفته تهران، فتنه 88 را از جمله توطئه‌های دشمنان از بیرون کشور خواند و افزود: این توطئه در داخل اجرا شد و بعد از آن حماسه 9 دی اتفاق افتاد ما در یکی - دو هفته گذشته به تحلیل‌هایی برخوردیم که احساس کردیم اگر وارد نشویم شما نمازگزاران و مردمی که حماسه 9 دی را آفریدید بدهکار شوید و سران فتنه طلبکار شوند.
 
وی افزود:‌ این خیلی گزنده است که هنوز سه سال از حماسه 9 دی نگذشته است - که مردم در آنجا افتخار آفریدند و انقلاب را در گردنه‌ای سخت نجات دادند - کسی بگوید آن‌ها سران فتنه نبودند. البته اظهارنظر در کشور آزاد است و قرار نیست بگوییم همه باید مثل ما فکر کنند، بلکه افراد باید حرفشان را بزنند.
 
خاتمی ادامه داد:‌ چه بسا شخصیتی حرفی بزند که ما حرفش را قبول نداشته باشیم ولی بزرگی‌اش را قبول داریم و چه بسا واکنش ما برای این باشد که بزرگی‌اش محفوظ بماند. اما این که کسی بگوید سران فتنه افراد نجیب، شریف، مومن و متدینی بودند حرف بسیار نادرستی است.
 
این عضو هیات رییسه مجلس خبرگان به بخشی از بیانات مقام معظم رهبری اشاره کرد و افزود: ایشان گفته‌اند فتنه این است که کسانی با ظاهر صلاح و باطن دشمنی فضا را غبارآلود کنند پس به نص تعبیر امیرالمومنین (ع) و فرزند صالح ایشان مقام معظم رهبری فضای غبارآلود، فضای فتنه است.
 
امام جمعه موقت تهران یادآور شد:‌ کسی نمی‌تواند بگوید در فتنه فضا غبارآلود نشد؛ البته ما معتقد نیستیم هرکسی به خیابان آمد معاند بود بلکه برای برخی، فضا را نادرست جلوه داده بودند اما بعضی‌ها هم هدایت می‌کردند.
 
وی در بخش دیگری از صحبتهای خود، تقلب را از جمله مهمترین دروغ‌ها در سال 88 خواند و خاطرنشان کرد: تقلب در انتخابات چیزی بود که آمریکایی‌ها و سران کشورهای استکباری از آن حمایت کردند اما خود این‌ها در اعترافاتشان گفتند ما سندی برای تقلب نداشتیم بلکه می‌خواستیم مردم را تحریک کنیم. یکی از سران فتنه در بیانیه‌ خود گفت که شورای نگهبان با چشم بستن بر انبوه تقلب، دهمین دوره انتخابات را تایید کرد. آن‌ها خودشان گفتند که تقلب رمز اغتشاش بوده است.
 
امام جمعه موقت تهران، تهمت تجاوز به زندانیان را از دیگر دروغ‌ها در آن ایام دانست و تصریح کرد: یکی از سران فتنه این موضوع را مطرح کرد و به اندازه خود آب به آسیاب دشمن ریخت ولی هیچکس نتوانست آن را اثبات کند؛ اگرچه قوه قضاییه هیات سه نفره‌ای تشکیل داد و کمیسیون اصل 90 مجلس هم هیاتی تعیین کرد اما چنین چیزی ثابت نشد.
 
خاتمی افزود: دروغ دیگر آنها این بود که گفتند دختری را شکنجه کرده‌اند، بدنش را سوزانده‌اند و آن را در بهشت زهرا دفن کرده‌اند. بعد هم برای او مجلس فاتحه گرفتند و یکی از سران فتنه برایش اشک تمساح ریخت. این دختر بعدا به تلویزیون آمد و گفت که سوختن یعنی چه؟! یکی از این دروغ‌ها کافی بود تا سران فتنه نتوانند تا ابد سر بلند کنند اما تعجب است که سه سال نگذشته می‌گویند آن‌ها سران فتنه نیستند.
 
عضو هیات رییسه مجلس خبرگان با بیان اینکه "استفاده ابزاری از مردم از جمله اشکالات فتنه‌گران است"، تصریح کرد: 40 میلیون مردم پای صندوق‌ها رای حاضر شدند و حضور 85 درصدی آن‌ها سرمایه عظیمی برای ملت بود اما آن‌ها این سرمایه را برای تشنگی قدرت به آتش کشیدند و خودشان را نماد مردم دانستند. آن‌ها به دولتی که از رای مردم برآمد تمکین نکردند و گفتند مردم تمکین نمی‌کنند.
 
وی با بیان اینکه "یکی از بدعت‌های سران فتنه، بحث ابطال انتخابات بود"، گفت: یکی از سران فتنه گفت راهی جز ابطال انتخابات باقی نمانده است و بعضی‌ها که زمانی در حکومت بودند، گفتند 500 هزار یا 700 هزار رای تقلب امکان دارد ولی نه فاصله 11 میلیونی.
 
امام جمعه موقت تهران با بیان اینکه "حتی یک تقلب هم در شأن نظام جمهوری اسلامی نیست"، اظهار کرد:‌ آنها خودشان اعتراف می‌کنند ولی بدعت ابطال انتخابات را مطرح کردند و بعضی دیگر که ابطال انتخابات را نمی‌گفتند، بحث رفراندوم را مطرح کردند.
 
خاتمی با بیان اینکه "تعریف مقام معظم رهبری از فتنه دقیقا بر فتنه 88 تطبیق می‌کند"، خاطرنشان کرد: آقا همچنین گفتند اگر کسانی بخواهند قانون را زیر پا بگذارند خواسته و ناخواسته مسئول خون‌ها، خشونت‌ها و هرج و مرج خواهند بود. در همین رابطه کشته و مجروح شدن تعدادی از مردم کشور به خصوص جوان‌ها و ایجاد شور و التهاب در کشور از جمله این موارد بود.
 
وی ادامه داد: یکی از استراتژیست‌های فتنه پیش از انتخابات گفته بود ما آن قدر رای نداریم که انتخابات را ببریم ولی آن قدر رای داریم که کشور را به هم بریزیم. آن‌ها به مسجد حمله کردند و مسجد لولاگر را به آتش کشیدند و به عزاداران حسینی هم حمله بردند. در روز عاشورا خیابان‌های اصلی تهران میدان جنگ شده بود.
 
خاتمی اضافه کرد:‌ آن ها با شکل و قواره کذایی خود به عزاداران سنگ می‌زدند و زن و شوهر جوانی را که از مجلس عزاداری می‌آمدند به خاطر ظاهر اسلامیشان به باد کتک گرفتند و در چنین مواردی یکی از سران فتنه آن‌ها را خداجویان نامید به جای حمایت از عزاداران، از آن‌ها حمایت کرد.
 
این عضو هیات رییسه مجلس خبرگان رهبری در ادامه یادآور شد: متاسفانه در آن ایام آن‌ها برخی مناسبت‌های ویژه دینی را به میتینگی علیه نظام تبدیل کردند. در روز قدس که اینجا نماز می‌خواندیم در چند قدمی ما عده‌ای در پارک ساندویچ و آب به دست شعار می‌دادند «نه غزه، نه لبنان، جانم فدای ایران». آن‌ها همچنین در 13 آبان و 16 آذر که مناسبت‌های ضدآمریکایی هستند به جای شعار علیه آمریکا، علیه نظامی شعار دادند که در مقابل آمریکا ایستاده است.
 
به گزارش ایسنا، خطیب موقت نماز جمعه این هفته تهران در خطبه‌های اول نماز جمعه نیز با اشاره بحث تقوا و ضرورت رعایت آن و همچنین سبک زندگی از نگاه دین اظهار کرد: اصل انصاف و حق‌مداری در زندگی اجتماعی، داشتن رابطه مکتبی، رعایت حقوق متقابل، اصل خیرخواهی، مهر و خشم مقدس در زندگی،‌ اعتدال در برخوردهای اجتماعی، تعامل، خدمتگذاری و همچنین ادب در برخوردهای اجتماعی، 9 اصلی است که در بحث سبک زندگی از نگاه دین مورد توجه است.
 
وی در توضیح اصل انصاف و حق‌مداری در زندگی اجتماعی افزود: این اصل یک ضرورت در زندگی دینی قلمداد می‌شود که منهای آن نمی‌توان ادعای زندگی دینی را داشت. در این اصل این موضوع مورد توجه است که انسان باید تلاش کند تا در هیچ عرصه‌ای از مرز حق بیرون نرود. گاهی در عرصه زندگی اجتماعی این طور هستیم که وقتی با کسی خوبیم حاضر نیستیم کمترین نقدی در موردش بشنویم و وقتی با کسی بد هستیم حاضر نیستیم کمترین مدح و ستایشی را از او بشنویم. این موضوعات درجامعه ما وجود دارد که باید اصلاح شود.
 
عضو هیات رئیسه مجلس خبرگان رهبری در توضیح در ادامه خاطرنشان کرد: گاهی اوقات موضعی از فردی را نقد می‌کنیم و بعد این موضوع موضع را به شخصیت او سرایت می‌دهیم و می‌گوییم خود او هم انسان بدی است. این درحالی است که ما نباید همه ارزش‌های یک فرد را زیر سوال ببریم و بگوییم «هیچ» است.
 
خاتمی با بیان اینکه "جامعه دینی باید جامعه تواصی به حق باشد"، اظهار کرد: این روزها همه از وحدت، صفا و دوستی دم می‌زنند و حق‌مداری در این عرصه بسیار مهم و کلیدی است. چنانچه در آیات قرآن موضوع عدالت اجتماعی با اهمیت قلمداد گفته شده اگر در جایی دیدید مادر، پدر، خواهر، برادر و یا دیگران خلافی می‌کنند نگویید چون پدرم است شهادت نمی‌دهم، چراکه اجرای حق و حق‌مداری بالاتر از هر چیز است.
 
وی همچنین به ضرورت پذیرش حق اشاره کرد و گفت:‌ اگر کسی به من ایرادی گرفت و انتقاد واردی را مطرح کرد، اگر من آن را پذیرفتم معلوم است که زیور انصاف دارم و اگر نه، مشخص می‌شود که این زیور به جان من نیامده است.
 
خطیب موقت نماز جمعه این هفته تهران در ادامه گفت: بحث عمل به حق ولو اینکه هزینه‌بر باشد نیز بحث مهمی است و در این راستا اگر مدیری ببیند زیرمجموعه‌اش باید ابقا شود و حق او در حال ضایع شدن است، ولو این که به او فشار بیاورند و بگویند که چنین فردی را ابقا نکن باید، چنین هزینه‌ای تحمل شود و اصلا برای اجرای حق باید هرگونه سختی را به جان بخریم.
 
خاتمی در پایان خطبه‌های اول نماز جمعه این هفته تهران تصریح کرد: گاهی برخی از یکی خوششان می‌آید و حاضرند که او هرگونه خلاف حقی را انجام دهد و گاه از بعضی بدشان می‌آید و حاضر نیستند سر به تن چنین شخصی باشد و این مساله در عرصه اداری جایگاه ویژه‌ای دارد که بی‌انصافی است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


قابل توجه برخی از خواص بی بصیرت. خداوند به آیتالله عمر طولانی و توفیق عنایت فرماید. وارث شجاعت حسینی است.
brt
شما همچنان به ثنای رییس جمهور منتخب مشغول باشید.
من فردی هستم اگر توفیق پیدا کنم سعی میکنم در نماز جمعه تهران شرکت کنم این هفته در نماز جمعه بودم خطبه های اول آقای خاتمی که قران و حدیث بیان میکند اینجانب خیلی دوست دارم ولی ولی خطبه دوم ایشان به چند دلیل مناسب نیست...
مهدی
قابل توجه آقای عسگراولادی
حسن
بلاخره آقای علم ااهدی گفتند نیستند شما گفتید هستند عسگر اولادی گفت نیست یک زمان گفتید احمدی نژاد نعمت است حالا میگویند تهدید نظام است بلاخره تکلیف ملت را روشن کنید