شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 20 Apr 2024
 
۲
۱۵
مأموریت ویژه آمریکا به آل سعود

جدیدترین‌کارشکنی درپرونده هسته‌ای/جنگ‌اقتصادی عربستان چگونه مذاکرات را هدف قرارداده است؟

شنبه ۲۶ مهر ۱۳۹۳ ساعت ۰۹:۲۸
کد مطلب: 386295
عربستان قصد دارد به منظور محدود کردن برنامه هسته‌ای ایران، نفت را در بازارهای آسیا و آمریکای‌شمالی به قیمت ۵۰ تا ۶۰ دلار به ازای هر بشکه به فروش برساند.
جدیدترین‌کارشکنی درپرونده هسته‌ای/جنگ‌اقتصادی عربستان چگونه مذاکرات را هدف قرارداده است؟
گروه بین‌الملل جهان‌نیوز: عربستانی‌ها با همکاری آمریکا، قیمت نفت را به پایین‌ترین میزان در چهار سال گذشته رسانده‌اند.

پیش از این پایگاه خبری آناتولی روز جمعه در مطلبی از قول رئیس مرکز «سیاست‌های نفتی و انتظارات راهبردی» عربستان سعودی گزارش داده بود که ریاض در راستای وارد آوردن فشار بر ایران و روسیه اقدام به فروش ارزان نفت در بازارهای آسیایی و آمریکای شمالی کرده است.

در همین حال، پایگاه خبری ـ تحلیلی «اگزمینر» نیز ضمن اشاره به این تحلیل، از توافقی پنهان بین واشنگتن و ریاض خبر داده که بر اساس آن واشنگتن از این کشور پادشاهی خواسته در ازای برخورداری از نیروی انسانی و منابع لازم برای پایان دادن به حکومت سوریه، به آن کشور در جنگ نیابتی علیه روسیه کمک کند.

مطابق این گزارش، آمریکا از عربستان خواسته با سر ریز کردن نفت به بازارها قیمت‌ها را پایین کشانده و اقتصاد چند کشور را تخریب کند.

در همین حال تامس فریدمن تحلیل‌گر معروف آمریکایی در مقاله‌ای در نیویورک تایمز اقدامات عربستان را برای کاهش قیمت نفت دارای ابعاد و اهداف استراتژیک عنوان کرد. در کنار فواید اقتصادی که عربستانی‌ها با کاهش قیمت نفت با فروش نفت مازاد خود بدست می آورند، هدف‌گذاری‌های سیاسی و بین‌المللی در کاهش قیمت نفت کاملا نمایان است. ایران و روسیه دو کشوری هستند که با کاهش قیمت نفت تحت فشار قرار می‌گیرند.

بودجه امسال ایران و روسیه با نفت صد دلاری بسته شده که کاهش قیمت نفت، چشم‌انداز درآمدهای این دو کشور را مبهم کرده است. عربستان به خصوص تلاش می‌کند که ایران و روسیه را در تحولات سوریه تحت فشار و در مسیر دادن امتیاز قرار بدهد.

اما درباره ایران عربستان به صورت ویژه یک جنگ اقتصادی راه انداخته است، در کاهش قیمت نفت، ایران بسیار بیشتر از روسیه آسیب‌پذیر است. زیرا روسیه می‌تواند با افزایش تولید نفت خود و فروش آن کسری کاهش قیمت نفت را با فروش بیشتر جبران کند ولی ایران به دلیل تحریم‌ها همچنان با محدودیت فروش روبه‌روست.

این در حالی است که رفع تحریم‌ها به مذاکرات هسته‌ای گره خورده و ایران و گروه ۱+۵ کمتر از چند هفته دیگر برای رسیدن به توافق نهایی وقت دارند. هر چه مذاکرات به مراحل نهایی خود نزدیکتر می‌شود دو طرف برای گرفتن تصمیمات سیاسی و فنی با ریسک‌پذیری بیشتری باید عمل کنند. ایران تا کنون برای رسیدن به توافق، انعطاف بسیار زیادی از خود نشان داده و امتیازات قابل تاملی نیز به گروه ۱+۵ واگذار کرده ولی طرف غربی همچنان برای رسیدن به توافق نهایی از ایران امتیازات بیشتری مطالبه می‌کند.

در این میان کاهش قیمت نفت ابزار فشاری به ایران برای رسیدن به توافق نهایی محسوب می‌شود. زیرا فرض اساسی این است که دولت با توافق نهایی می‌تواند سریعا به بازار نفت ورود تاثیر‌گذار‌تری داشته باشد و برای تنظیم قیمت نفت ابزار بیشتری بدست می‌آورد. همین مسئله ایران را به نوعی برای رسیدن به توافق نهایی تحت فشار بیشتری قرار می‌دهد.

عربستانی‌ها برای تاثیرگذاری بر پرونده هسته‌ای ایران با کاهش قیمت نفت، یکبار دیگر به نوعی کارشکنی خود علیه ایران را نشان دادند. همچنان که رشید آبانمی، رئیس مرکز «سیاست‌های نفتی و انتظارات راهبردی عربستان سعودی» با صراحت به آناتولی می‌گوید، عربستان قصد دارد به منظور محدود کردن برنامه هسته‌ای ایران، نفت را در بازارهای آسیایی و آمریکای شمالی به قیمت ۵۰ تا ۶۰ دلار به ازای هر بشکه به فروش برساند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


ایران باید به سیم آخر بزنه و هر چی بمبه رو سر عربستان و آمریکا خراب کنه تا دیگه از این غلط ها نکنند.
saji
هه نه بابا راس میگی؟اونا هم میشینن نگا میکنن...
United States
عربستان چیکاره 1+5 هست؟
United States
همه کاره اینا هم یه نوع صهیونیستن دیگه
میلاد
مرگ بر ظالمان و مستکبرین
Iran, Islamic Republic of
عربستان پررویی و وقاحت را از حد گذرانده است
یه نفر
United States
ایران باید طی یک عمل ضربتی البته اگه با 1+5 به نتیجه نرسید که من بعید میدونم باحفظ عزت واقتدار بتونه برسه دست به تحریم ولغو فروش نفت به اروپا و اسیای شرقی بزنه و فروش رو روی امریکا جنوبی و اسیای مرکزی افریقا و هندوچین متمرکز کنه و شروع به فروش اروانیوم غنی سازی بکنه و البتهقبل از این اعلام جنگ اقتصادی تمام دارایی های داخل عربسات روو بفروشه و کنسل کردن تمام قراردادهای زیارتی و لغو ارسال و تحریم مراسم حج تا پوست از این ملخ خورهای فتنه طلب و یهودی الاصل بکنیم
سعيد110
Iran, Islamic Republic of
تو گويي در حجاز تنها شيوخ مرتجع آل سعود زندگي مي كنند و بس
کاری نداره دو تا بمب داخل پالایشگاه های عربستان منفجر بشه نفت می شه 1000 دلار!!!
حسین
ای کاش روسیه یک حمله بی سرو صدا به برخی چاههای نفت این کشور بی فرهگ انجم بده تا بفهمه اتیش بیار معرکه نشه و با پول باد اوردش منطقه رو به اتش نکشه
رضايي ع ر
Iran, Islamic Republic of
بهترين كار اينه كه حالا كه حج تمتع و عمره بخاطر دخالت هاي بيجاي رژيم پليد و منحوس آل سقوط بي محتوا شده و از بعد سياسي بهره ايي ندارد و مسئله برائت از مشركين كه روح حج بشمار مي رود تهي شده و كمترين خوفي در دل دشمنان اسلام بخصوص امريكا و اسرائيل ايجاد نمي كند ، لذا براي تنبيه آل سعود تا مدتي تعليق شود تا از اين درامد هنگفت كه آل سعود براي ايجاد و حمايت از گروههاي تكفيري القاعده و النصره و اخيرا" هم داعش را حمايت و رهبري مي كند محروم شود . كشور هاي اسلامي بخصوص عراق و افغانستان و سوريه و ايران و لبنان كشور هاي خطوط مقدم مقاومت خباثت خانه عربستان را در كشورشان تعطيل كنند و از ديگر كشور ها هم بخواهند تا خباثت خانه اين كشور را تعطيل كنند تا يك صرب شستس براي اين خاندان منحوس بشود .
خدا شر دشمنان اسلام را به خودشان باز گرداند
آمين يا رب العالمين
برخی بچه هایشان راکتک میزنندتادل همسایه بسوزد!بیت ال مال ملت عربستان رابرای خوش امدغرب به حراج گذاشته اند!
مصطفي
Romania
اگر ايران خواهان جنگ نظامي بود اصلا وارد مذاكره نمي شد.
جنگ با عربستان يعني جنگ جهاني سوم كه در طرف آن ايران است .درست است كه ايران مي تواند ناوهاي امريكا را بزند اما امريكا هم مي تواند به ايران حملاتي داشته باشد وناوهاي ما را بزند.مخصوصا كه الان با افغانستان پيمان امنيتي يكجانبه امضا كرده و تركيه هم كاملا بر ضد ايران رفتار مي كند و اينكه خواستار آمدن ناتو به خاك خودش است را دست كم نگيريد و پاكستان هم سياست حسن همجواري را رعايت نمي كند و شده است محل تكثير ميكروب تروريست.
روس و چين هم مال اين حرفها نيستند كه براي ايران به آب و آتش بزنند ،آنها را مي شود با چند ده ميليارد دلار قرارداد اقتصادي شيرين و تضمينهاي امنيتي و سياسي خريد مثلا الحاق كريمه به روسيه از جانب غرب به رسميت شمرده شود و علاوه بر رفع تحريمها ،سرمايگذاري خارجي رشد چند برابري داشته باشد.
اما شايد بزرگترين ورق ايران حمله موشكي به اسراييل است اما واقعا يك جنگ موشكي كه مسلما داراي پاسخ هم جنس خواهد بود چقدر راهگشا خواهد شد؟
حقيقت اين است كه ايران طي چند دهه بعد از انقلاب اسلامي كاري چشمگيري براي صنعتي شدن و اقتصاد كالا محور انجام نداده و هميشه نفتي اداره مي شد.ايران بايد كالاهايي با ارزش مي ساخت كه دنيا محتاج آن باشد مثل آلمان و ‍ژاپن و چين.
راه حل اين است كه راهي نيست جز اينكه اقتصاد جديدي بر پايه توليد داخلي ايجاد كنيم و سيستم مديرتي و بانكي را كاملا دگرگون كنيم هر چند شايد 20 سال فقيرانه تر زندگي كنيم اما ايراني ثروتمند ،شاداب و غير قابل تحريم ساخته ايم.
تحرکات اطراف ایران نشان از توطیه ای جدیددارد!بحث هسته ای انشالله تمام شده است وغرب دربرابرمنطق ایران کم اورده است!باچنین حرکتهایی قصددارندقدرت خریدماراپایین نگه دارند!
رضايي ع ر
Iran, Islamic Republic of
دولت هاي غربي با كمك كشور هاي خائني مثل تركيه و عربستان و قطر و امارات و .. تا توانستند خودشان كشور هاي عراق و افغانستان سوريه و يمن را به آشوب كشيدند و حالا هم با توليد و پخش ويروس داعش به منطقه در صدد ايجاد نا امني در اين كشور ها از جمله ايران هم هستند منتظرند زمينه داخلي با بهم ريختن اقتصاد فراهم شود و مسئولين بايد هشيار باشند فاصله طبقاتي بين اقشار جامعه خطر ناك است مثل بمب ساعتيه وقتش برسه منفجر ميشه ها حواستون باشه مسئولين اينقدر تو لاك خودتون نرويد بياييد بيرون ببينيد چه خبره مردم از گراني چه مي كشند . از تبيض و پارتي بازي و رانتخواري چه مي كشند ؟