جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
 
۰

چشم انداز امنیتی همکاری ایران و روسیه

شنبه ۱ شهريور ۱۳۹۳ ساعت ۱۶:۵۱
کد مطلب: 376593
"ولادیمیر یوسیف" مدیر مرکز مطالعات سیاسی و اجتماعی مسکو طی یادداشتی به تبیین و تحلیل وضعیت کنونی کشورهای افغانستان، ایران، عراق، سوریه، ترکیه و عربستان بر امنیت منطقه پرداخته و نقش بازیگران خارجی نظیر ایالات متحده و چین را نیز مورد واکاوی قرار داده است. وی معتقد است موقعیت مسکو و تهران در چگونگی رویارویی با مشکلاتی همانند تحکیم امنیت در افغانستان بسیار مشابه می باشد.
به گزارش جهان؛ برهان به نقل از ایراس نوشت: در سال های اخیر، خاورمیانه بزرگ که شامل آسیای مرکزی و قفقاز می شود، توجه جوامع را بیش از پیش به خود جلب کرده است. در گذشته، این توجه به خاطر وجود ذخایر نفت، گاز، راه های ارتباطی و همچنین درگیری های منطقه ای بود که برخی از این درگیری ها نظامی بودند. به دنبال آن، به علت بیداری اسلامی و ادامه دخالت های آمریکا، ناپایداری در منطقه افزایش یافت و تهدیداتی برای کشورهای هم سود، هم پیمانان آنها در سازمان پیمان امنیت جمعی و هم پیمانان سازمان همکاری شانگهای شامل کشورهای فعال در منطقه مانند ترکیه و جمهوری اسلامی ایران درست کرد.

شرایط امنیتی در خاورمیانه بزرگ هر روز بدتر می شود. برای نمونه، موضوع افغان ها تهدید بالقوه ای است که همه کشورهای منطقه را در بر می گیرد، مانند رشد قاچاق مواد مخدر و حضور تندروهای نظامی. انتخابات ریاست جمهوری افغانستان باعث به وجود آمدن خوش بینی شد. نامزد مورد پشتیبانی آمریکا، اشرف غنی که پیش از این وزیر امور مالی افعانستان بود، گوی سبقت را در انتخابات ربود و در مرحله دوم، ریاست جمهوری را برد. او از موافقتنامه دفاعی و امنیتی میان آمریکا و جمهوری اسلامی افغانستان پشتیبانی می کند. این موضوع، حضور و امنیت نیروهای نظامی ایالات متحده در افغانستان را تا سال ۲۰۱۴ قطعی خواهد کرد. انتظار آن است که سربازان ایالات متحده در دادگاه های آمریکا محاکمه شده و به دادگاههای افغان تحویل داده نشوند....
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *