سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 23 Apr 2024
 
۲
۳

وزارت علوم از ۱۵ ماه «رکود» عبور می‌کند؟

چهارشنبه ۵ آذر ۱۳۹۳ ساعت ۱۲:۲۷
کد مطلب: 393297
پنجمین گزینه پیشنهادی وزارت علوم امروز بالاخره وزیر شد.
وزارت علوم از ۱۵ ماه «رکود» عبور می‌کند؟
به گزارش جهان، امروز بالاخره وزارت علوم دولت یازدهم وزیردار شد و محمد فرهادی پنجمین گزینه پیشنهادی وزارت علوم موفق شد رای اعتماد نمایندگان مجلس را اخذ کند.

با روی کار آمدن دولت یازدهم "جعفر میلی‌منفرد" به عنوان اولین گزینه پیشنهادی وزارت علوم با سابقه سرپرستی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در برهه‌ای از دوران اصلاحات در ۱۳ مرداد ماه سال ۹۲ برای کسب رای اعتماد به مجلس شورای اسلامی معرفی شد.


وی در جلسه رای اعتماد نمایندگان مجلس در روز ۲۴ مردادماه به دلایل متعددی که مهمترین آن حضور در تجمعات غیرقانونی دانشگاه صنعتی امیرکبیر در فتنه سال ۸۸ بود با ۱۶۲ رای مخالف، ۱۰۵ رای موافق و ۱۵ رای ممتنع موفق به کسب رای اعتماد نمیاندگان مجلس نشد و به این شکل اولین وزیر علوم معرفی شده دولت از همراهی با کابینه جا ماند.

پس از این رئیس‌جمهور، "جعفر توفیقی" که از گزینه‌های محتمل وزرات علوم بود و تصدی‌گری وزارت علوم دولت اصلاحات را نیز در کارنامه خود داشت به عنوان سرپرست وزارت علوم، تحقیقات و فناوری انتخاب کرد.

توفیقی وزارت علوم دولت دهم را رسماً در ۲۷ مرداد ماه ۹۲ از کامران دانشجو تحویل گرفت.


پس از این مسئولان دولت، رسانه‌ها و حتی خود توفیقی در اظهارنظر‌های مختلف از وی به عنوان گزینه قطعی وزارت علوم برای معرفی به مجلس نام بردند، اما به ناگاه "رضا فرجی‌دانا" در ۲۹ مهرماه به عنوان وزیر پیشنهادی به مجلس معرفی شد.


رضا فرجی‌دانا به عنوان دومین گزینه پیشنهادی وزارت علوم در جلسه رای اعتماد ششم آبان‌ماه سال ۹۲ با ۷۰ رای مخالف، ۱۵۹ رای موافق و ۳۲ رأی ممتنع توانست رای اعتماد نمایندگان مجلس را کسب کند و سکان وزارت علوم را بر عهده گرفت.

در حالی که هنوز یک سال از حضور رضا فرجی‌دانا در وزارت علوم نگذشته بود، انتقادات مختلف نمایندگان و جامعه دانشگاهی به اقدامات وزیر علوم دولت یازدهم در دانشگاه‌ها از جمله انتخاب روسای دانشگاه‌ها از طریق اعزام هیئت‌های سه نفره و پرحاشیه، کند شدن سرعت رشد علمی، انتصابات جنجال برانگیز فرجی‌دانا را پس از دریافت یک کارت زرد به جلسه استیضاح کشاند و وی با ۱۴۵ رأی موافق، ۱۵ رأی ممتنع و ۱۱۰ رأی مخالف از وزارت علوم خداحافظی کرد.


رئیس‌جمهور بلافاصله "محمدعلی نجفی" رئیس سابق سازمان میراث فرهنگی و وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش دولت که موفق به اخذ رای اعتماد نمایندگان مجلس نشده بود را به عنوان سرپرست وزارت علوم معرفی کرد.

در شرایطی که برخی گمانه‌زنی‌ها در این زمان از احتمال معرفی اشخاصی چون علی‌اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی، فرهادی رئیس جمعیت هلال احمر و وزیر اسبق بهداشت و درمان و آموزش پزشکی، مصطفی کواکبیان نماینده سابق مجلس و دبیرکل حزب مردم‌سالاری، سورنا ستاری معاون علمی و فناوری ریاست‌جمهوری، محمدحسین امید معاون اداری مالی وزارت علوم، بطحایی رئیس سابق دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی و نجفی به عنوان وزیر پیشنهادی خبر می‌دادند، "محمود نیلی احمدآبادی" سرپرست دانشگاه تهران به عنوان وزیر پیشنهادی علوم دولت از سوی رئیس‌جمهور به رئیس مجلس معرفی شد.


نیلی احمدآبادی به عنوان سومین گزینه پیشنهادی دولت برای وزارت علوم در جلسه ۷ آبان‌ مجلس با کسب ۷۹ رأی موافق، ۱۶۰ نتوانست رای اعتماد مجلس را کسب کند.

در حالی که مدت قانونی دولت برای معرفی وزیر به مجلس در حال اتمام بود رئیس‌جمهور "فخرالدین دانش آشتیانی احمدی" را به عنوان چهارمین گزینه پیشنهادی دولت برای وزارت علوم معرفی کرد، اما آشتیانی نیز با کسب ۱۷۱ رای مخالف، ۷۰ رأی موافق و ۱۳ رأی ممتنع نمایندگان مجلس موفق به کسب رای اعتماد مجلس نشد.


در این شرایط رئیس‌جمهور با استفاده از حکم حکومتی ضمن تمدید مهلت سرپرستی نجفی بر وزارت علوم "محمد فرهادی" را به عنوان پنجمین گزینه پیشنهادی دولت معرفی کرد.

فرهادی با کسب رای اعتماد نمایندگان سیزدهمین وزیر علوم تاریخ انقلاب اسلامی است که پیش از این وزارت فرهنگ و آموزش عالی نام داشت.

پیش از وی علی شریعتمداری، حسن حبیبی، حسن عارفی، محمدعلی نجفی، محمد فرهادی، محمدرضا هاشمی‌گلپایگانی، مصطفی معین، جعفر توفیقی، محمدمهدی زاهدی، کامران دانشجو و رضا فرجی‌دانا این کرسی را در اختیار داشتند.

با گذشت ۱۵ ماه متلاطم در این وزارتخانه باید دید فرهادی با بر عهده گرفتن تصدی این وزارتخانه که به گفته بسیاری از کارشناسان به دلیل ارتباط با جامعه دانشگاهی و نخبه کشور از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است چگونه از عهده این مسئولت سنگین برخواهد آمد. آیا از رکود ۱۵ ماهه در وزارت علوم عبور خواهیم کرد؟
منبع: تسنیم
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


رکود ؟ کدام رکود ؟ در این مدت تمامی حامیان فتنه به پست های مدیریتی دانشگاهها برگشتن ، حتی به کارمندان هم رحم نکردن و نمونه ی بارزش در دانشگاه شیراز ، یکی یکی در حال تعویض کارمندان متعهد هستن ، دکتر فرهادی اگر هم به فکر اصلاح باشه حالا حالاها باید کار کنه !
Netherlands
برنامه های سکولار فردی که در دولت خاتمی عضو بوده بدون شک وزارت علوم را نابود می کند.دانشجویان بلند شوند
Iran, Islamic Republic of
بنده 17سال است در دانشگاه مدرس هستم هیچگونه رکودی در پانزده ماه گذشته احساس نم ی کنم