جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
 
۱۵
۳
بهداشت خوردن و آشامیدن در اسلام؛

20 اندرز از پیامبر(ص) درباره خوردن و آشامیدن

شنبه ۲۹ فروردين ۱۳۹۴ ساعت ۱۱:۲۶
کد مطلب: 417894
زیاد خوردن گوشت توصیه نشده و حتی از آن نهی هم شده‎ایم لیکن نباید به رژیم‎های صرفاً بدون گوشت (مثلاً رژیم‎های گیاهخواری یا خام‎خواری محض) هم رو آورد.
20 اندرز از پیامبر(ص) درباره خوردن و آشامیدن
جهان نيوز - دکتر محمد لطفی زاده: در این نوشته ۲۰ اندرز از پیامبر اعظم صلی الله علیه و آله درباره خوردن و آشامیدن (برگرفته از کتاب روش تندرستی در اسلام، ترجمه طب النبی صلی الله علیه و آله) را مرور می‎کنیم :

۱ - ما قومی هستیم که تا گرسنه نشدیم نمی‌خوریم و چون خوردیم سیر نشده از غذا دست می‎کشیم.

۲ - معده محل هر بیماری و پرهیز، سرآمد هر دارویی است.

۳ - معده حوض بدن و رگها بر آن وارد است، پس اگر معده سالم باشد رگها هم سالم هستند و اگر مریض باشد رگها هم بیمار خواهند شد.

۴ - فرزند آدم هیچ ظرفی را پر نکرد که بدتر از شکم او باشد. فرزند آدم گمان می‎کند که خوردن زیاد، صلب او را محکم‎تر می‎کند. اگر به ناچار باید خورد، بهتر است که یک سوم آن برای غذا و یک سوم دیگر برای آب و یک سوم دیگر برای تنفس باشد.

۵ - از پرخوری دوری کنید که آن بدن را به فساد می‎کشاند و باعث بیماری می‎شود و سبب می‎شود که عبادت از روی کسالت باشد. (حال عبادت را از انسان می‎گیرد)

توضیح آنکه در قرآن کریم هم می‎خوانیم : کلوا و اشربوا و لا تسرفوا (سوره مبارکه اعراف، آیه ۳۱) یعنی بخورید و بیاشامید (ولی) اسراف و زیاده‎روی نکنید.

۶ - کاسه برای کسی که آن را بلیسد طلب آمرزش می‎کند.

توضیح آنکه متأسفانه امروزه در بسیاری از رستورانها و تالارها در جریان مراسم جشن و غیره غذا با مقادیر زیاد اسراف و دور ریخته می‎شود و ته‎مانده ظروف رها می‌شوند. شاید این بیان نورانی حاوی پیامی به ما هم باشد که غذا را به اندازه در ظرف خود برداریم و نیم‎خورده را رها نکنیم و دور نریزیم.

۷ - بهترین غذای شما نان و بهترین میوه‎ی شما انگور است.

۸ - نان را با چاقو برش ندهید و آن را گرامی بدارید که خدای سبحان آن را گرامی داشته است.

توضیح آنکه لازم است به نان (به عنوان برکتی عظیم) احترام گذاشته شود و این سنت زیبا که اگر نان را در خیابان یا کوچه ببینیم برداریم و به کناری بگذاریم تا زیر پای عابرین نباشد از جمله موارد تکریم نان است. گاهی دیده می‎شود که با بی‎توجهی در نانوایی‎ها، نان به سوی میز جلوی مشتری پرتاب می‎شود و نظایر آن که باید در این خصوص احترام را در پیش گرفت.

۹ - سرور نوشیدنی‎های دنیا و آخرت، آب است.

۱۰ - (غذای خود را) با نمک شروع کنید که آن دوای هفتاد درد است.

۱۱ - وقتی میل به آب داشتید، آن را به صورت مکیدن بخورید و پی در پی (یکسره و یکجا) ننوشید.

۱۲ - هر کس به خوردن زیاد غذا و آب عادت کند قلبش دچار قساوت (سنگدلی) می‎شود.

۱۳ - هر کس چهل روز گوشت نخورد اخلاقش بد می‎شود و قلبش دچار قساوت می‎شود.

توضیح آنکه زیاد خوردن گوشت توصیه نشده و حتی از آن نهی هم شده‎ایم لیکن نباید به رژیم‎های صرفاً بدون گوشت (مثلاً رژیم‎های گیاهخواری یا خام‎خواری محض) هم رو آورد.

۱۴ - خداوند سبحان به یکی از پیامبران خود که از ضعف شکایت کرده بود وحی کرد که گوشت را با شیر بپزد که شفا و برکت در آنهاست.

۱۵ - برنج در میان غذاها مانند رئیس در میان قوم است.

۱۶ - هیچ چیز جز شیر جای خوردن و آشامیدن را نمی‎گیرد.

توضیح آنکه امروزه شیر را غذایی کامل می‎دانند و ذکر اهمیت مصرف شیر از حوصله این نوشته خارج است.

۱۷ - بر شما باد عسل، سوگند به کسی که جانم در دست اوست خانه‎ای نیست که در آن عسل باشد مگر اینکه فرشتگان برای ساکنان آن خانه طلب آمرزش می‎کنند. پس اگر کسی عسل بخورد هزار دوا در درون او وارد می‎شود و هزارهزار بیماری از او خارج می‎شود و اگر در حالی که عسل در درون اوست بمیرد، بدن او را آتش نمی‎گیرد.

۱۸ - هر کس حافظه بخواهد عسل بخورد.

۱۹ - وقتی زنی بچه‎ای به دنیا آورد نخستین چیزی که آن زن می‎خورد رطب و خرمای شیرین باشد، زیرا اگر بهتر از آن چیزی بود خداوند سبحان به مریم (سلام الله علیها) وقتی عیسی (علیه السلام) را به دنیا آورد، عطا می‎فرمود.

۲۰ - خانه‌ای که در آن خرما نباشد در واقع غذایی در آن نیست.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


مجتبی
مطلب بسیار زیبایی بود .ممنون و خدا قوت به تیم جهان نیوز برای خدمات انقلابی و ارزنده ی شما
مجید مجد
United States
خداییش قبل خودن به چندتا از این توصیه ها عمل می کردیم؟؟؟
Iran, Islamic Republic of
درود بر پيامبر رحمت
با تشكر از آقاي دكتر لطفي زاده عزيز