چهارشنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 24 Apr 2024
 
۳
۸
در کمبود منابع آب از مرز هشدار عبور کرده‌ایم

مردم فقط ۴ درصد منابع آبی کشور را مصرف می‌کنند/ مصرف باید در بخش کشاورزی اصلاح شود

دوشنبه ۲۵ خرداد ۱۳۹۴ ساعت ۱۰:۲۴
کد مطلب: 427992
بحران آب جدی است اما مسئولان اولویت را بر کم مصرف کردن مردم گذاشته‌اند. این مصرف بهینه خیلی خوب است اما نباید فراموش کنیم مردم فقط ۴ درصد منابع آبی کشور را مصرف می‌کنند و این صرفه‌جویی با وجود محسناتش تاثیر چندانی در کل ماجرا ندارد. دولت باید اولویتش را بر مدیریت و هدایت منابع بخش کشاورزی متمرکز کند و به سمت اصلاح مصرف در بخش کشاورزی و فرهنگ‌سازی در این زمینه حرکت کند.
مردم فقط ۴ درصد منابع آبی کشور را مصرف می‌کنند/ مصرف باید در بخش کشاورزی اصلاح شود
گروه اقتصاد جهان نيوز ـ سید فرهاد سجادی: موضوع آب در ایران در دو سطح قابل بررسی است؛ اول، منابع آبی و میزان بارندگی که ما طبق استانداردهای جهانی و شاخص‌های بین‌المللی جزو کشورهای کم‌آب هستیم و دوم، مساله مدیریت و چگونگی استفاده از این منابع.

اگر کشورهای دنیا را به سه سطح پرآب، متوسط و کم‌آب و خشک تقسیم کنیم، ایران در میان کشورهایی که از لحاظ منابع آبی در مضیقه هستند قرار می‌گیرد. امروزه در کشور از ۱۰۰ درصد منابع آبی، چه زیرزمینی و چه سطحی که در پشت سدها انباشته می‌شود، ۹۴ درصد در بخش کشاورزی، ۴ درصد در حوزه شهری و ۲ درصد نیز در صنایع مورد استفاده قرار می‌گیرد. بنابراین بیشترین حجم آب کشور به بخش کشاورزی وارد شده و به دلیل فناوری سنتی و غیرقابل کارآمد آبیاری در کشاورزی ما که عمدتا غرقابی است، به هدر می‌رود. آن‌گونه که آمارهای دستگاه‌ها و سازمان‌‌های رسمی مسئول می‌گویند ۶۰ درصد از همه آبی که در بخش کشاورزی ما مصرف می‌شود هدر می‌رود.

طبق آماری دیگر، ۶۰ درصد آب مصرفی کشور را آب‌های زیرزمینی و بقیه را سدها تامین می‌کنند، در حالی که این روند در دنیا کاملا معکوس است. وضعیت سفره‌های زیرزمینی کشور مرز هشدار را رد کرده و به مرحله یک بحران کاملا جدی رسیده است. عمق آب‌های زیرزمینی به‌طور سالانه پنج تا ده متر کاهش می‌یابد و این تهدید بزرگی است برای کشور.

متخصصان حوزه آب بر این باورند که به مدت ده سال و سالانه به مقدار هزار میلی‌متر باید باران ببارد تا یک متر آب در سفره‌های زیرزمینی ذخیره شود. میلیون‌ها سال باران باریده تا میزان موجود در سفره‌های زیرزمینی کشور ذخیره شده است. عمق آب‌های زیرزمینی که کاهش ‌‌‌یابد میزان املاح در آنها بالا می‌رود و در نتیجه سلامت خود را از دست داده و دیگر بهداشتی نیستند. نشستی که در سال‌های اخیر در دشت‌های ما مشاهده می‌شود بیشتر به علت افت سطح سفره‌های زیرزمینی است. بحران آب جدی است اما مسئولان اولویت را بر کم مصرف کردن مردم گذاشته‌اند. این مصرف بهینه خیلی خوب است اما نباید فراموش کنیم مردم فقط ۴ درصد منابع آبی کشور را مصرف می‌کنند و این صرفه‌جویی با وجود محسناتش تاثیر چندانی در کل ماجرا ندارد. دولت باید اولویتش را بر مدیریت و هدایت منابع بخش کشاورزی متمرکز کند و به سمت اصلاح مصرف در بخش کشاورزی و فرهنگ‌سازی در این زمینه حرکت کند.

رسانه ملی از یک‌سو به‌عنوان آینه تمام‌نمای جامعه که می‌تواند بازتاب‌دهنده واقعیات آن باشد و از سوی دیگر در مقام موثرترین نهاد رسانه‌ای فراگیر کشور می‌تواند نقش موثری را در تببین و بسط فرهنگ صحیح استفاده از منابع آبی کشور ایفا کند. در زمینه مصرف بهینه آب مهم‌ترین نقش از آن رسانه ملی است که با توجه به عمده هدررفت در بخش کشاورزی و بیشترین مخاطبانی که در روستاها و شهرهای کوچک دارد، می‌تواند به سمت فرهنگ‌سازی در میان این اقشار بپردازد. در شهرهای کوچک به دلیل مشکلات متعدد گاه معضل آب در اولویت قرار نمی‌گیرد. تلویزیون می‌تواند با دعوت از کارشناسان مجرب این آموزش را به مردم و مسئولان بدهد که قبل از شروع به کار و در زمان تامین منابع انرژی به فکر تامین آب مورد نیاز پروژه هم باشند. یک غفلت بزرگ در زمینه توسعه و ساخت و ساز در کشور صورت گرفته و آن هم احداث مراکز محتاج به آب فراوان در استان‌های خشک است. چطور می‌شود در یک استان که با بحران جدی آب دست به گریبان است کارخانه فولاد احداث کرد؟

شایسته است که مدیران صدا و سیما در کنار بحث‌های جدی جامعه و کشور که به آن می‌پردازند توجه ویژه و جدی هم به مساله حیاتی آب داشته باشند.
منبع: جام جم
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


ایرانی فدایی علی(ع)
Iran, Islamic Republic of
متاسفانه دولت برای اینکه مجبور نشه به کشاورزان پول جهت نصب سیستمهای ابیاری قطره ایی بده،به مردم میگه اب مصرف نکنید و از مصرف بسیار بالای اب در کشاورزی حرفی نمیزنه!!! و این برای دولت راستگویان اصلا خوب نیست.
Latvia
چرا دولت بای پول بده، این هزینه ها به عهده خود کشاورزان است. اگر دست واسطه ها کوتاه شود هم کشاورز سود بیشتری می کند و هم مصرف کننده و امکان بهبود در سیستم آبیاری هم فراهم می شود ولی امان از انگل های اقتصاد.
Iran, Islamic Republic of
فقط سو مدیریت است و لاغیر
مردم هم باید صرفه جویی کنند. همه باید صرفه جویی کنند. اصراف از نظر مسلمانان ناشایست است.
مديريت محترم سايت جهان نيوز
با سلام
احتراما موارد ذيل پيشنهاد مي شود كه اگر همه ي آنها بصورت همزمان و هرچه سريعتر اجرا شود مي توانيم در فاز 1 چالش آب را مهار كنيم.
پيشنهادها در بخش آب زيرزميني
1. جلوگيري از حفر چاههاي جديد غير مجاز و همچنين تغيير در قوانين جهت برخورد با متخلفين.
2. پلمپ هر چه سريعتر چاههاي غيرمجاز در زمين هاي كشاورزي، باغ ها، باغ ويلاها و مراكز صنعتي.
3. بستن كنتورهاي هوشمند بر روي چاههاي مجاز با شرايط محدوديت زماني در مصرف.
4. گران كردن آب هاي مصرفي، اشاره شده در حوزه هاي بند 2.
5. تغيير الگوي آبدهي از حالت سنتي و غرق آبي به سمت قطره اي و سيستماتيك.
6. سياست گذاري در بخش توليد محصولات كشاورزي، باغي و دامي جهت جلوگيري در توليد و كشت محصولاتي كه آب زياد لازم دارند مانند هندوانه، كرفس، سيب زميني، گندم، ذرت و ...
7. تغيير الگوي كشت و توسعه در بخش توليد محصولات گلخانه اي
8. سياست گذاري مناسب و نياز سنجي و برنامه ريزي دقيق جهت توليد با توجه به نياز و تقاضا مورد نياز هر كدام از محصولات در كشور تا آب به صورت متوازن در اختيار توليد محصولات استراتژيك قرار گيرد.
9. آموزش به ذينفعان ( كشاورزان و ...) جهت اينكه هر بوته يا دام يا درخت به چه ميزان در روز، هفته و يا ماه نياز به آب دارد و اينكه بهترين زمان آب دهي چه موقع از شبانه روز مي باشد.
10. افزايش آگاهي و فرهنگ سازي در اين قشر جهت توليد پايدار و مداوم تا اينكه زماني آب تمام شود و نتوانند ديگر محصولي را توليد نمايند.
11. در برخي از صنايع بايد استانداردهايي وضع شود تا آبهاي مصرفي دوباره به چرخه برگردد مانند كارواش ها و ...
12. افزايش سيستم هاي كنترلي و نظارتي جهت اجراي بهينه موارد فوق.
البته اجراي همزمان اين اقدامات ضروري به نظر مي رسد تا بتوانيم حداقل اين چالش را مهار نماييم.
پيشنهاد در بخش خانگي
ظاهرا در برخي از سدها نيازسنجي و مطالعات دقيقي صورت نگرفته و همچنين برخي از سدها بدليل مشكلات فني و مهندسي غالبا گل و لاي در پشت خود جمع ميكنند كه علي ايحال اقدام خاص خود را در اينخصوص مي طلبد. اما در بخش خانگي پيشنهاداتي جهت استحضار تقديم مي نمايم.
1. بكارگيري رسانه ملي و استفاده از ابزارهاي ديگر جهت فرهنگ سازي و اصلاح الگوي مصرف.
2. گران كردن قيمت آب مصرفي.
3. جلوگيري از توليد و واردات شيرهاي آب غير استاندارد.
4. تعويض شيرهاي موجود در خانه ها و استفاده از شيرهاي الكترونيكي.
5. قطع آب مشتركان پرمصرف.
6. ارتقا استانداردها در بخش كولرهاي آبي كم مصرف تر مانند الزام به توليد كولرهاي سلولزي و يا بهينه تر كردن استانداردها در اين عرصه.
7. ايجاد استاندارد جهت بازديد دوره اي از سيستم لوله كشي و شيرآلات جهت جلوگيري از نشتي آبها در خانه ها.
8. در برنامه اي بلند مدت، استفاده از آب غير شيرين در مصارف خانگي غيرشرب ضروري مي باشد.
البته به نظر مي رسد اگر بند 1 و2 (بخش خانگي ) صورت پذيرد با يك برنامه ريزي مناسب و ايجاد زيرساخت هاي لازم براي بندهاي بعدي، مردم خودشان داوطلبانه به اين سمت حركت خواهند كرد.
با تشكر
United States
دقیقا
اون دفه خود حضرت آقا هم تاکید داشتن بر صرفه جویی در مصرف کشاورزی
آقا یا خانم محترمی که حدود 20 پیشنهاد استراتژیک و کاربردی ارایه نمودید ضمن تشکر از جنابعالی. همانطور که اشاره کردید این مسله در گام اول با اجرای این پیشنهادات فقط مهار می شود بلکه برای حل این موضوع شاید هزاران سال زمان لازم باشد تا اگر بارش ها خوب باشد منابع زیرزمینی حل شود.
همچنین مجدد از شما تشکر میکنم به دلیل ارایه پیشنهاداتی که دادید. بدلیل اینکه کمتر دیده بودیم در کامنت ها پیشنهاد ارایه شود چون اکثرا تخریبی کامنت میزارن. من اگه جای سایت محترم جهان نیوز باشم از شما تشکر میکنم و روی این مسله فرهنگ ثازی میکردم کا مردم را به مشارکت در ارایه پیشنهادات تشویق نمایم.
کارشناس
یکی از بهترین روشها برای وابستگی مملکت به ابرقدرتها ضربه زدن به بخش کشاورزی است اگر جلو فسادها و بریز و به پاشها در تمام عرصه ها گرفته شود و مدیرین صحیح اعمال شود این مملکت به راحتی میتواند شکم افراد جامعه خویش را سیر و به خارج از کشور صادر نماید اما افسوس از این دلالان و..... آری بعضی ها میگویند گندم و جو و برنج در ایران کشت نکنیم و از خارج وارد کنیم این یعنی ضربه زدن به استقلال مملکت و توهین به فعالان بخش کشاورزی و زمینه در آمد های کلان برای برخی اشخاص