سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - 16 Apr 2024
 
۰

خدماتی که بیمه‌ها پوشش نمی‌دهند

شنبه ۲۹ آذر ۱۳۹۳ ساعت ۰۹:۵۵
کد مطلب: 397194
عقد قرارداد بیمه‌ها با ماماها باعث صرفه جویی در هزینه‌ها می‌شود و بار مالی به نظام سلامت تحمیل نمی‌کند؛ولی رئیس انجمن علمی مامایی ایران عنوان می‌کند که متاسفانه کارشناسان بیمه‌ها بدون هیچ مستند علمی، زیر بار بیمه خدمات مامایی نمی‌روند.
به گزارش جهان به نقل از تسنیم، مامایی شغلی طاقت فرسا ولی زندگی آفرین است. ماما حلقه مهم ارتباطی در تیم بهداشت و درمان است و نقش بسیار مهمی در سلامت زنان و کاهش مرگ و میر مادر و نوزاد بر عهده دارند، ولی این قشر از جامعه پزشکی با مشکلاتی روبه رو است. عدم عقد قرارداد سازمان‌های بیمه گر با ماماها از جمله این مشکلات است.

اگر از دید اقتصادی بخواهیم به این قضیه نگاه کنیم درمی‌یابیم که عقد قرارداد با ماماها به صرفه جویی و همچنین ارتقای کیفیت زایمان طبیعی منجر خواهد شد.

آنچه که در بهبود و ارتقا سطح سلامت جامعه نقش مهمی ایفا می‌کند، اجرای تعهدات سازمان‌های بیمه گر است، به طوریکه هر فرد بیمه شده خدمات مورد نیاز خود را با بهترین کیفیت از افرادی که طبق قانون می‌توانند خدمات پزشکی ارائه کنند، دریافت کنند.

خدمات مامایی از جمله راه‌های درمانی اثربخش در کاهش میزان مرگ و میر مادر نوزادان و کودکان محسوب می‌شوند اما با این وجود سازمان‌های بیمه‌گر از عقد قرارداد با ماماها خودداری می‌کنند.

یک ماما مراقبت‌های دوران بارداری و زایمان طبیعی را انجام می‌دهد و اگر فردی تحت مراقبت ماما قرار گیرد و بیمه باشد باید برای نوشتن آزمایشات و سونوگرافی یک ویزیت اضافه به متخصص زنان بدهد تا آزمایشات و خدمات پاراکلینیکی در دفترچه بیمه بیمار نوشته شود و این امر هم یک تحمیل هزینه و هم رواج زایمان به روش سزارین است.

ناهید خداکرمی رئیس انجمن علمی مامایی ایران با اعلام اینکه طبق قوانین بیمه‌ها می بایست خدمات مامایی را پوشش دهند، می‌گوید: متاسفانه کارشناسان بیمه‌ها بدون هیچ مستند علمی، زیر بار بیمه خدمات مامایی نمی‌روند. در حالی که تعرفه زایمان طبیعی در همه دنیا یک تعرفه دارد و ایران تنها کشوری است که نرخ تعرفه زایمان طبیعی برای جراح زنان و ماما، یکسان نیست.

وی با عنوان این مطلب که هر خدمتی یک قیمت دارد و مهم نیست که چه کسی این خدمت را ارائه می‌دهد، می‌افزاید: وظیفه بیمه گر این است که تعهدات خرید خدمت ارائه بدهد. با توجه به اینکه در طرح تحول نظام سلامت دیده شده که ماما زایمان انجام بدهد، اما بیمه‌ها هیچ تعرفه ای برای خدمات مامایی قائل نیستند.

خداکرمی ادامه می‌دهد: اکنون به خاطر اینکه سازمان‌های بیمه‌گر خدمات مامایی را پوشش نمی‌دهند و با ماما قرارداد نمی‌بندند، مادر به ویژه مادری که از قشر ضعیف است، نمی‌تواند از این کلاس‌ها استفاده کند. عملاً چنین کلاس‌هایی در روند انجام یک زایمان طبیعی بسیار تاثیر گذار است..

رستمی یک ماما در رابطه با مشکلات ماماها می‌گوید: بیمه از مشکلات اصلی ماماهاست چرا که سازمان های بیمه گر با ماماها قرارداد بیمه ندارند و به همین دلیل ویزیت ماماها قیمتش بالا است و و موجب نارضایتی افراد هنگام مراجعه به ماما می‌شود.

وی می‌گوید: ماماها حق نسخه نوشتن بیش از یک تعرفه خاصی را ندارند و به عنوان مثال نمی‌توانند برای یک زن باردار سونوگرافی یا خدمات دیگر پاراکیلینیکی را ندارند.

این ماما ادامه می‌دهد: یک ماما قادر است که بیشتر مشکلات زنان را برطرف کند ولی از نظر دارویی و خدمات دیگر بسیار محدود است. بسیاری از درمان های ساده را به پزشکان متخصص زنان و یا حتی به پزشکان عمومی واگذار می‌کنند.

محسن پور یک ماما می‌گوید: در سال ۷۰ بیمه تامین اجتماعی با ماماها قرار بست و این به مدت ۲ سال ادامه داشت و از سال ۷۲ تامین اجتماعی از عقد قرار داد با ماماها خودداری می‌کند. عقد قرار داد با ماماها خود موجب ارائه ویزیت کمتر توسط بیمار و ارائه خدمات بهتر توسط ماما می‌شود.

به گفته وی چرا که زنان برای اینکه ویزیت را با تعرفه بیمه بدهند به متخصص زنان مراجعه می‌کنند هر چند که کار درمانی آنها ساده باشد و یک ماما بتواند به بیمار خدمات بدهد.

محسن پور معتقد است: ماماها می‌توانند خدماتی مانند تست پاپ اسمیر، مشاوره قبل و بعد از ازدواج، مشاور قبل، حین و بعد از بارداری را به بیمار ارائه کنند.

این ماما می‌افزاید: عقد قرارداد بیمه ها با ماما خود موجب صرفه جویی در هزیه ها شده و بار مالی را به نظام سلامت تحمیل نمی‌کند چرا که زنان برای بسیاری از خدمات از جمله مراقبت های دوران بارداری به متخصص زنان مراجعه می‌کنند و این در صورتی است که ماماها می‌تواند خدمان بهتری در این دوران به زنان باردار ارائه کنند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *