جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
 
۰
۱

بازخوانی بیانات آیت الله جوادی آملی در دیدار با دولت

چهارشنبه ۵ شهريور ۱۳۹۳ ساعت ۰۹:۰۹
کد مطلب: 377196
به مناسبت هفته دولت بر آن شدیم تا مجموعه ای از اهم نکات و توصیه های حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی را به اعضای هیئت دولت یازدهم در طول دیدارهایی که وزرا و معاونین ریس جمهور یازدهم پس از استقرا دولت با ایشان داشته اند را مجددا از نظر بگذرانیم.
بازخوانی بیانات آیت الله جوادی آملی در دیدار با دولت
به گزارش جهان به نقل از مهر، آيت‌الله العظمی جوادي آملي در دیدار با دکتر ولي‌الله سيف رئيس بانک مرکزي رئیس بانک مرکزی در تاریخ ۱۵ /۳/ ۹۳ اظهار داشتند: باید اقتصاد و فرهنگ را از سیره اسلام و امام راحل یاد بگیریم و حقیقتا به آن عمل کنیم.

ایشان در خصوص ضرورت توجه به اقتصاد مقاومتي، تأکيد بر روي پاي خود ايستادن و تمرکز به توان داخلي، توجه بيشتر بانک‌ها و ارائه کمک‌هاي بيشتر به مردم و تلاش براي رونق اقتصادي و شکوفايي اين عرصه اشاره داشتند.

وی در این رابطه فرمودند: اقتصاد مقاومتي که رهبر معظم انقلاب بر آن تأکيد دارند به معناي پر بودن جيب ملت و دوري از تملق و چاپلوسي از قدرت‌هاست و ملتي که دستش خالي شد اهل بساز مي‌شود نه اهل سوز و ما بايد توجه داشته باشيم که تنها نمي‌توانيم با شعار دادن استقلال کشور را حفظ کنيم.

آيت‌الله العظمی جوادي آملي ادامه دادند: ملتی که جیبش و دستش خالی باشد فقیر محسوب می‌شود؛ چراکه پویا نیست، فقیر به معنای گدا نیست؛ فقیر به معنای کسی است که ستون فقراتش شکسته است و ملتی که دستش خالی باشد، ویلچری است و قادر به ایستادگی نیست. با ملت ویلچری نمی‌توان نه شرقی و نه غربی گفت و اصول زیر سوال می‌رود، ملتی که جیبش خالی است اهل املاق می‌شود ؛ از طرفی اشتغال و ازدواج نیز کاهش یابد مشکلات دوچندان می‌شود.

معظم له با بیان اینکه «امروز برخی سرقت‌های علنی را در تهران و شهرستان‌های کشور مشاهده می کنیم که نشان دهنده بازگشت به دوران جاهلیت است»، گفت: ما یک درصد جمعیت دنیا هستیم و ده درصد امکانات طبیعی دنیا را در اختیار داریم؛ اما آن چه داریم اختلاس کردن و دروغ گفتن است.

ایشان با تاکید بر این‌که «ربا نه تنها راه حل نیست، بلکه راه بند است»، گفتند: ربا و جریمه دیرکردی که حرام است را بانک‌ها از مردم می گیرند، به کارمندان خود به عنوان حقوق می‌دهند و آن‌ها نیز به خانه و زندگی خود می‌برند و این بدین مفهوم است وقتی کار حلال نباشد مستقیم حرام می‌شود و به جهنم می‌رود.

معظم له با تأکید بر احیاء هر چه بیشتر سنت قرآنی قرض الحسنه بیان داشتند: هنگامی که ربا را به جای قرض الحسنه به میدان بیاوریم کسی به کسی رحم نمی‌کند و جامعه‌ای که رحم و عاطفه نداشته باشد پرونده‌های دستگاه قضا بیشتر می‌شود. امروز متاسفانه ربا به جاي قرض الحسنه وارد سيستم بانکي شده است و کسي به ديگري رحمي نمي‌کند.

حضرت آيت‌الله العظمی جوادي آملي در پایان با تاکید بر ضرورت هدایت سرمایه های بانکی به بخش تولید و ایجاد اشتغال در کشور فرمودند: بانک‌ها در راستای استفاده مردم از منابع طبیعی وظیفه دارند آنان را راهنمایی و کمک کنند تا بتوانیم در عرصه‌های مختلف شاهد شکوفایی باشیم. بانک‌ها باید منابع و امکانات خود را در اختیار مردم قرار دهند تا آنان آن را در مسیر تولید و رونق به کار بگیرند.

آیت الله العظمی جوادی آملی در دیدار وزیر بهداشت: در زمینه تغذیه مردم نیازمند فرهنگ سازی با تکیه بر آموزه های اسلامی هستیم

حضرت آیت الله جوادی آملی در این دیدار دکتر سید حسن قاضی‏‌‏زاده هاشمی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در تاریخ ۱۱/۲/۹۳ با تاکید بر ایجاد عزم ملی در خصوص تصحیح الگوی تغذیه مردم، فرمودند: طبق روایات ائمه بیشترین بیماریهای انسان مربوط به تغذیه ناصحیح است که در این زمینه نیازمند فرهنگ سازی با تکیه بر آموزه های اسلامی و عزم ملی هستیم.

ایشان با بیان این مطلب که برخی از پزشکان انسان را تنها یک حیوان ناطق می دانند، اذعان داشتند: برخی از طبیبان انسان را تنها یک حیوان ناطق می دانند لذا در برخورد با بیماری ها تنها تفاوت انسان و حیوان را در میزان دارو خلاصه می کنند حال آنکه انسان صاحب روح است و روح است که بدن انسان را اداره می کند.

معظم له ادامه دادند: نیاز بدن را روح رهبری می کند لذا در مواقعی که روح متوجه جای دیگری است نیازهایی همچون گرسنگی و تشنگی کمتر به سراغ انسان می آید. لذا باید یک طبیب محققا ارتباط روح و جسم را درک کند تا آنگاه فلسفه برخی مسائل همچون روزه را بفهمد.

ایشان با با ارائه پیشنهادی اظهار داشتند: باید در یک همایش علمی در خصوص روزه داری در ماه مبارک رمضان به تبیین جایگاه روح در میزان نیازهای جسمانی انسان پرداخته شود.

ایشان در فراز پایانی فرمایشات خود در خصوص مقام شامخ پزشک فرمودند: طبیبی که به واسطه علم خود در جبهه ها حضور پیدا می کرد و یا امروزه به درد مردم جامعه توجه می کند کاری علماگونه می کند. چنین پزشکی در حقیقت علم دینی را در پزشکی عملی ساخته است.

حضرت آیت الله جوادی آملی: طب سنتی به توحیدشناسی کمک شایانی می کند

همچنین ایشان در دیار دکتر محمود خدادوست معاون وزیر بهداشت در امور طب سنتی و دکتر محمدمهدی اصفهانی مشاور وزیر بهداشت در امور طب اسلامی در تاریخ ۷/۱۱/۹۲ به تبیین دینی بودن همه علوم و از جمله علم طب پرداختند و فرمودند: علم و طب چه سنّتي چه غير سنّتي، اگر علم است نمي‌تواند ديني نباشد.

ایشان با بیان این مطلب که تبیین و فهم صورت مسئله مهمترین قدم در راه حل یک مسئله است، ادامه دادند: اینکه ما علم ديني داريم يا نه، يک مسئله است و در پاسخ دادن به یک مسئله، آن محقّقي موفق‌تر است که صورت مسئله را خوب بررسي کند؛ موضوع، محمول، نسبت و رابطه موضوع و محمول را خوب بررسی کند ، همچنین بر اساس نظام علّـّي ، معلول و علت ها را خوب بررسی کند، وقتی صورت مسئله‌اي را خوب فهمید، مي‌تواند از چند راه برهان اقامه کند.

معظم له فلسفه را متولی اثبات وجود علوم دینی دانستند و اظهار داشتند: مسئله وجود یا عدم وجود علم دینی را هيچ علمي به جز فلسفه نمی تواند مشخص کند، فقط فلسفه است که می تواند عهده‌دار اين مسئله باشد چون فلسفه ثابت مي‌کند که دين هست يا نيست؛ چون همه علوم هر کدام برابر ظرفيت خودشان سخن مي‌گويند و تنها فلسفه است که جهان‌بيني دارد و درباره تمام جهان حرف مي‌زند.

ایشان در خصوص روش شناسی فلسفه در پاسخگویی به مسئله وجود علم دینی بیان داشتند: فلسفه وقتي بخواهد وارد بشود که علم ديني داريم يا نداريم اول سکولار است، سکولار يعني لا بشرط، بي‌تفاوت، نه ضد دين، یعنی در ابتدا فلسفه نمي‌داند خدايي هست يا نه؛ اگر ـ خداي ناکرده ـ کج‌راهه و بيراهه رفت و براي فلسفه به خيال خودش ثابت شد که قيامتي نيست و وحي و نبوت نيست اين دو اُفت و آفت دارد؛ اولين آفتش اين است که خودش را ضد دين مي‌کند و آفت دومش اين است که تمام علوم که در جهان هست همه را ضد دين مي‌کند، چرا؟ براي اينکه وقتي به خيال او خدايي نباشد، وحي و نبوتي نباشد هر چه هست طبيعت است و نه خلقت.

معظم له افزودند: ولي اگر ـ ان‌شاءالله ـ فلسفه به اين نتيجه رسيد که جهان را صانعي است اين دو نتیجه به همراه دارد؛ اولين خدمتي که مي‌کند به خودش مي‌کند مي‌شود فلسفه الهي، بعد خدمت ديگري که مي‌کند همه علومي که در عالَم هست مي‌شوند ديني، چرا؟ براي اينکه بر اساس جهان‌بيني فلسفه الهي آنچه در جهان هست خدا هست و اسماي خدا، اوصاف خدا، اقوال خدا، افعال خدا، احکام خدا، و حِکم خدا؛ چيزي ما در عالَم نداريم که فعل خدا نباشد آن وقت چگونه ممکن است بحث درباره فعل خدا ديني نباشد؟!

ایشان در خصوص جدایی علم و عالم در بحث نسبت دادن علم دینی به یک علم خاص، خاطرنشان کردند: ابن‌ ابي‌ العوجاء زنديق معروف با وجود مبارک امام صادق(سلام الله عليه) گفتگو کرد، حضرت فرمايشاتي را فرمود، اين عبدالکريم ابن‌ابي‌العوجاء زنديق معروف فرمايشات امام صادق را براي ديگران نقل مي‌کند، آن منقول ديني است ولو ناقلش ديني نباشد، ولي فعل، فعل خداست.

حضرت آیت الله جوادی آملی در فراز پایانی فرمایشات خود توجه و احیاء طب سنتی و اسلامی را مورد تاکید قرار دادند و فرمودند: طب سنتي از آنجا که با بدن سازگار تر است می تواند در درمان بیماری ها موفق‌تر باشد، گذشته از اينکه تجارب فراواني نیز دارد.

معظم له با بیان این مطلب که طب سنتی به توحیدشناسی کمک شایانی می کند، بیان داشتند: طب سنتی به توحيد نزديک‌تر است و همچنین به طبیعت بدن انسان نیز نزديک‌تر است، براي اينکه کل بدن ما گياهي است لذا طبّ سنّتي براي بدن کارآيي بهتر و بيشتري دارد.

حضرت آیت الله جوادی آملی در دیدار وزیر کشور بیان فرمود: ملتهای جهان تشنه عدل و حقیقت هستند

حضرت آیت الله جوادی آملی در دیدار عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور در تاریخ ۱۷/۱۱/۹۲ در سخنانی با بیان این مطلب که "ما هر گز در طول تاریخ به هیچ کشوری بد نکردیم" فرمودند: غرب باید بداند که ما یک سرو گردن از آنها بالاتر هستیم، همیشه در طول تاریخ دانش و دانشگاهیان نزد ما محترم بوده اند و ما در کشور خود الهیات را در کنار طبیعیات در مراکز علمی مان داشته ایم و آنها را از هم جدا نکردیم اما در پرونده علمی غرب گالیله سوزی و جدایی علوم از یکدیگر وجود دارد.

ایشان ادامه دادند: جنگ جهانی اول و دوم در پرونده سیاه همین اعضای گروه ۱+۵ است و همین گروه پنج به اضافه یک بودند که دهها میلیون نفر را به کشتن دادند و این نکات باید در جلسات خصوصی به آنها تذکر داده شود.

معظم له افزودند: ما در طول ۸ سال جنگ تحمیلی و بعد از آن بارها شرافت خود را ثابت کردیم، از جمله در جریان حمله عراق به کویت و دخالت غرب هر چه از ما خواستند که برای تلافی جنایات صدام با آنها همکاری کنیم با تمام قدرتی که در اختیار داشتیم این کار ار نکردیم و پای امضای خود در قطعنامه ماندیم.

ایشان به بیان این مطلب که "دین تمام حسنه دنیا و اخرت بشر را تامین می کند" اظهار داشتند: باید به غرب تذکر داد که گرچه آخرت را قبول ندارید اما باید بدانید که دین می تواند به بهترین نحو دنیای شما را نیز تامین کند.

معظم له در فراز دیگری از سخنان خود به برخی از مشکلات دیگر اشاره کردند و بیان داشتند: باید استفاده از ذخایر نفتی دریای خزر برای تامین نیازهای مناطق شمالی کشور در دستور کار قرار بگیرد. تمام این کشور غرق در نعمت و فراوانی است، لذا نباید با وجود نیروی انسانی جوان نگران سونامی بیکاری باشیم.

معظم له اقتصاد مقاومتی را مورد توجه قرار دادند و فرمودند: اقتصاد مقاومتی با خودکفایی در چند بخش به خصوص بخش کشاورزی تامین می شود، ما باید در بخش اقتصاد با توجه به ظرفیت های بومی هر منطقه از کشور، برای همان منطقه برنامه ریزی و ایجاد زیر ساخت کنیم.

ایشان ملتهای دنیا را آماده دریافت معارف حقیقی اسلام دانستند و اذعان داشتند: ملتهای جهان تشنه عدل و حقیقت هستند و باید حساب دولتها را از ملتهایشان جدا دانست.

در ابتدای این دیدار رحمانی فضلی ضمن ابلاغ سلام دکتر روحانی ریاست محترم جمهور به محضر حضرت آیت الله جوادی آملی به ارائه گزارشی از اقدامات صورت گرفته در دولت تدبیر و امید پرداخت.

وی گفت: تصور آمریکا و دول غربی این بود که تحریمها می تواند مردم ایران را خسته و ناامید کند اما به لطف خدا با اقدامات صورت گرفته این امر محقق نشد و مردم با حضور با شکوه در انتخابات ریاست جمهوری امید خود را به جهانیان نشان دادند.

رحمانی فضلی افزود: پس از همراهی خوب مجلس شورای اسلامی و استقرار دولت ثبات نسبی به فضای کسب و کار برگشته و روند رشد منفی اقتصادی کشور متوقف شده است.

حضرت آیت الله جوادی آملی در دیدار رئیس سازمان انرژی اتمی کشور: باید قدرت علمی کشور در دو محدوده ادب و هوشمندی حفظ شود

حضرت آیت الله جوادی آملی در دیدار با دکتر علی‌اکبر صالحی معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی در تاریخ ۲۸/۹/۹۲پس از استماع گزارش دکتر صالحی در سخنانی فرمودند:
کل این نظام را خداوند آفریده و فرموده است من همه جا حضور دارم لیکن حضور خداوند در کنار بعضی افراد حضوری ویژه است.

ایشان با اشاره به آیات قرآن کریم در رابطه با برخورد حضرت موسی(ع) با فرعون، افزودند: امروز تیم مذاکره کننده ایران با فرعون زمانه در حال مذاکره است و همانگونه که خداوند به حضرت موسی(ع) فرمود: من با شما هستم تا شما را یاری کنم و با فرعون نیز هستم تا او را منکوب نمایم، لذا بدانید خداوند در کنار شماست و شما را یاری خواهد.

وی با اشاره به توافقنامه ساخت نیروگاههای هسته ای جدید با روسیه اظهار داشتند: شما با هر کشوری که در زمینه های هسته ای قصد عقد قرارداد دارید باید بدانید که اینگونه نیست که آن کشور دلسوز و خیرخواه شما باشد لذا همواره باید هوشمندی، درایت و کیاست خود را به کار بگیرید و اینچنین نیست که روسیه از آمریکا بهتر باشد.

وی خاطر نشان کردند: ما یک ادب بین المللی داریم و با هر کسی که سخن می گوییم باید ادب را رعایت کنیم. الان که شما با گروه پنچ به اضافه یک به خصوص آمریکا مذاکره دارید باید ادب را رعایت کنید اما متوجه این نکته باشید که خداوند در قرآن کریم از این گروه به مستکبر یاد کرده است.

حضرت آیت الله جوادی آملی به تفاوت میان مستکبر و کافر اشاره کردند و اذعان داشتند: خداوند می فرماید با کافری که با شما کاری ندارد و بر علیه شما توطئه نمی کند می توانید زندگی کنید اما با مستکبر که «اَیمان» ندارد به این معنا که قطعنامه و تفاهم نامه و امضای خود را زیر پا می گذراد نمی توان زندگی کرد.

ایشان هوشمندی و رعایت ادب را دو خط قرمز تیم مذاکره کننده هسته ای خواندند و اظهار داشتند: باید قدرت علمی کشور در دو محدوده ادب و هوشمندی حفظ شود. هم در متولیان دینی غرب و هم در جامعه دانشگاهی آنها کم بودن عقل و درایت مشهود است و از این روست که غرب گرفتار دین بی عقل و عقل بی دین می باشد.

ایشان ایران را مهد تمدن، ادب و انسانیت دانستند و فرمودند: کرامت و بزرگواری را ایران در جنگ تحمیلی به جهان ثابت کرد؛ هنگامی که در جریان حمله عراق به کویت از ایران خواسته شد به کمک غرب بیاید اما ایران در حالی که زخم خورده عراق بود این مسئله را نپذیرفت و این معنی شرف است.

حضرت آیت الله جوادی آملی تاکید کردند: فطرت مردم شیعه ایران این است که ما وقتی قطعنامه و تفاهم نامه ای را پذیرفتیم هرگز بر خلاف آن عمل نمی کنیم و نخواهیم کرد و غرب باید بداند که ایران در این زمینه در بین همه کشورهای جهان یگانه است.

در ابتدای این دیدار دکتر صالحی با بیان گزارشی از دستاوردهای سازمان انرژی هسته ای کشور گفت: دستاوردهای هسته ای ایران چشمه توانمندی و قدرت کشور است و لذا طبیعی است که غرب از این دستاوردها ناخرسند باشد.

حضرت آیت الله جوادی آملی در دیدار دکتر ظریف: دنیا باید حقوق ما را به رسمیت بشناسد

حضرت آیت الله جوادی آملی در دیدار دکتر محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه و هیئت همراه در تاریخ ۸/۹/۹۲ پس از استماع گزارش دکتر ظریف در خصوص توافقنامه هسته ای ایران و گروه ۵+۱، فرمودند: تجربه های تاریخی تلخ از حضور آمریکا در کشور ما، مانند کودتای ننگین ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ ما را کاملا به امریکایی ها بی اعتماد کرده است.

ایشان افزودند: آمریکایی ها خیال نکنند اگر ما با آنها مذاکره کردیم و دست دادیم یعنی اینکه به آنها اعتماد داریم بلکه این از ادب، درایت و عقلانیت ماست که انسان مذاکره کند، دست بدهد و بعد انگشتانش را بشمرد!

ایشان خاطر نشان کردند: این نظام، نظامی الهی است لذا هرگز زیر بار ظلم نمیرویم و آزادانه زندگی میکنیم ودر عین حال که حقوق دیگران را به رسمیت می شناسیم دنیا نیز باید حقوق ما را به رسمیت بشناسد.

معظم له به بیان حدیثی از حضرت امیر علیه السلام پرداختند و فرمودند: حضرت امیر علیه السلام می فرمایند : اگر کسی حق دیگری را به رسمیت بشناسد و آن دیگری حق او را به رسمیت نشناسد، این بردگی است، و دین با بردگی موافق نیست.

حضرت آیت الله جوادی آملی اظهار داشتند: ما در طول هشت سال دفاع مقدس به جهان ثابت کردیم که هیچ ترسی از دنیا نداریم، لیکن رعایت ادب یک وظیفه بین المللی و از دستورات رسمی دین مبین اسلام است لذا ما با دنیا با رعایت ادب و در عین حال عاقلانه و عالمانه تعامل می کنیم.

ایشان تیم مذاکره کننده هسته ای را به هوشیاری در برابر دشمن توصیه کردند و فرمودند: در جریان مذاکرات هسته ای همواره با مسئولین دلسوز نظام خصوصا رهبری مشورت کنید و همواره یک گروه از دانشمندان و متخصصین هسته ای را در کنار تیم مذاکره کننده داشته باشید.

معظم له با بیان این مطلب که فقه اسلامی اجازه ساخت بمب اتم را نمی دهد فرمودند: ما انرژی هسته ای را برای پیشرفت و منافع مملکت خود می خواهیم و دین اجازه ساخت بمب اتم را به ما نمی دهد و ما نیز نیازی به این گونه سلاح ها نداریم، چون اعتماد و توکل ما به خدای سبحان است و خداوند خود حافظ خون پاک شهدایی است که برای برپایی این نظام شهید شده اند.

حضرت آیت الله جوادی آملی در دیدار سرپرست وزارت علوم: باید در اسلامی کردن دانشگاه ها به جهان بینی خود تکیه کنیم

حضرت آيت الله جوادي آملي در اين ديدار با جعفر توفیقی سرپرست وقت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در تاریخ ۱۱/۷/۹۳ به اهمیت نقش حوزه و دانشگاه در نهادینه شدن اسلام در متن جامعه اشاره کرده و فرمودند: اين کشور تا اسلامي نشود روي پاي خود نمي‌ايستد و اسلامي شدن کشور هم وابسته به مراکز علمي مثل حوزه و دانشگاه است. اگر حوزه و دانشگاه بتواند اسلامي بودن اين کشور را تأمين کند اين کشور از هر خطري محفوظ است.

معظم له اسلامی شدن دانشگاه را در گرو اسلامی شدن علوم دانستند و بیان داشتند: دانشگاه اسلامي عبارت از اين نيست که دانشگاه کار مسجد و حسينيه را بکند. داشتن نمازخانه، نماز جماعت، تفکيک جنسيت و امثال اینها مسلمان‌پروری است نه دانشگاه را اسلامي کردن, جوهرهٴ دانشگاه, دانش است و دانش بايد اسلامي بشود.

ایشان ادامه دادند: آنچه دانشجو با آن مرتبط است متون درسي است اگر متون درسي که دلمايه اوست اسلامي شد آن وقت اثر دارد. اسلامي کردن متون درسي هم به اين است که متنِ درس، باید علم اسلامي باشد.

حضرت آیت الله جوادی آملی به آسیب شناسی مفهوم علم در غرب پرداختند و خاطرنشان کردند: الآن آنچه در دانشگاه‌هاي غرب است و از آنجا به دانشگاه‌هاي ما آمده علم نيست لاشه علم است. مثل پرنده‌اي که بال‌هايش را بِکَنند؛این پرنده هيچ وقت پرواز نمي‌کند،اين مساله به جهان‌بيني برمي‌گردد, اگر کسي جهان‌بيني الحادي داشت دانش ديني و دانش اسلامي برای او افسانه است.

ایشان متذکر شدند: اسلامي شدن دانشگاه به اين است که ما به جهان‌بيني خود تکيه کنيم. اگر خدا هست و جهان کار خداست تمام علوم مي‌شود ديني براي اينکه علم, شناخت واقعيت است (يک) در جهان واقعيّت خدا هست و غير از افعال و آثار خدا چيز ديگري نيست. اگر فلسفه الهي حق است که حق است, اگر خدا هست که هست, جهان را خدا و افعالش پر کرده پس طبيعت خلقت‌شناسي مي‌شود و خلقت‌شناسي بدون صبغه ديني فرض ندارد.

ایشان در فرازی از سخنان خود سفر رئیس جمهور کشورمان را به سازمان ملل مورد اشاره قرار دادند و اذعان داشتند: ما در عين رعایت ادب و احترام به همه ملل جهان، کيانمان را حفظ مي‌کنيم، ادب يک وظيفه بين‌المللي است. اسلام هم در حوزه محلّي و ملّي و هم در حوزه منطقه‌اي و هم در حوزه بين‌المللي برنامه دارد. رئيس جمهور ما با پذیرفتن تماس تلفنی اوباما ادب را رعايت کرده و در کمال سربلندي يک سر و گردن بلندتر از اوباما بود, پس در دیپلماسی خارجی مي‌شود در عین حفظ ادب حرف خود را زد. ما بنايمان بر گسترش و حفظ روابط بين‌المللي است،با عزّت و حکمت و ادب ما اين را بايد حفظ کنيم .

حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی در دیدار با وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات: باید فرهنگ قرآنی پشتوانه فرهنگ اقتصاد کشور قرار گیرد

حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی در دیدار محمود واعظی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و معاونین این وزارتخانه در تاریخ ۱۱/۲/۹۳ درسخنانی با تاکید بر نقش مردم در استقرار و استمرار نظام اسلامی فرمودند: همانگونه که در قران خداوند در مورد نماز نمی فرماید نماز را بخوانید بلکه می فرماید نماز را برپادارید چون نماز را به عنوان ستون معرفی می کند. در خصوص مردم نیز باید آنها را برپاداشت. یعنی مدیران و مسئولین نباید تنها مردمی صحبت کنند بلکه باید در عمل مردم را به پا دارند. اگر کسی مردمی حرف بزند و شخصی فکر کند ستون مردم را حفظ نکرده است.

ایشان توجه به فرهنگ قرآنی به عنوان پشتوانه فرهنگِ اقتصاد کشور را مورد تاکید قرار دادند و فرمودند: طبق فرهنگ قران ، مال و ثروت ستون سیاست و اقتصاد معرفی شده است که نباید ان را به دست مدیران غیر کارامد و نالایق سپرد.

معظم له با بیان اینکه خداوند انسان را کریم خلق کرده است و باید با مردم با کرامت برخورد کرد، بیان داشتند: در فرهنگ قران، ملت بی ثروت ملتی فقیر که قدرت قیام ندارد معرفی شده است که از ویژگی های اینچنین ملتهایی تملق گویی آنها در برابر قدرتمندان است.

ایشان با اشاره به ظرفیت های بیشمار کشور در بخش های مختلف از جمله دارا بودن نیروی انسانی و جوانان باعزت و جویای کار، خواستار همت بیشتر مسئولین در ساماندهی اوضاع اقتصادی و رفع بیکاری با تکیه بر ظرفیتهای کشور شدند.

دیدار معاون حقوقی رییس جمهور با حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی

حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی در دیدار با دکتر الهام امین زاده معاون حقوقی رئیس جمهور در تاریخ ۱/ ۳ / ۹۳ در سخنانی قانون شناسی و گرایش به قانون را از نیازهای اساسی مسئولین و جامعه عنوان کردند و فرمودند: در مورد قانون شناسی باید بدانیم که هر قانون سه محور اصلی دارد ، و اینکه ما می گوییم قوانین حقوق بشر در غرب فاقد سبقه علمی است زیرا یکی از ان محورهای اصلی قانون در قوانین انها وجود ندارد.

ایشان در ادامه به تشریح محورهای سه گانه قانون پرداختند و گفتند: مواد قانونی از مبانی گرفته می شود که از جمله مبانی می توان به آزادی ، انسانیت ، انصاف، رعایت حقوق دیگران اشاره کرد که این موارد در قوانین اساسی کشورها آمده است و تمام مبانی به عدالت استناد داده می شود تا اینجا مرز مشترک قوانین ما با غرب و شرق دنیاست.

معظم له ادامه دادند: تعریف عدالت نیز مشخص است عدالت یعنی هر چیز و هر کس در جای خود باشد اما جای افراد کجاست و جای اشیاء کجاست را چه کسی تعیین می کند؟! ما برخلاف آنان معتقدیم که جای افراد را افراد آفرین و جای اشیاء را اشیاء آفرین مشخص می کند، اما در غرب جای افراد و اشخاص را از روی هوس خود تعیین می کنند.

ایشان در ادامه به اصل چهارم و پنجم قانون اساسی اشاره کردند و گفتند: در قانون اساسی جمهوری اسلامی به صراحت آمده است که قوانین باید مطابق با شریعت بوده بدین صورت که شریعت ، فرمانروا و حاکم بر همه اصول در قانون اساسی باشد.

ایشان در بخش دیگری از سخنان خود بسیاری از مشکلات کشور را به دلیل ضعف فرهنگ عمومی و مساله اخلاق به خصوص در عدم باور حقیقی نسبت به زندگی ابدی انسان دانستند و گفتند: اگر باور کنیم که مرگ تنها از پوست به در امدن است و نه پوسیدن و مرگ پایان راه نیست و باید در آخرت جوابگوی اعمال خود باشیم، بر رفتار و اعمال خود نظارت و مراقبت بیشتری خواهیم داشت.

ایشان الگو پذیری مردم از مسئولان را یاد آور شدند و اظهار داشتند: در دوران انقلاب مردم با خواندن کتاب به انقلاب نگرویدند ، بلکه آنها رفتار و عمل خالصانه حضرت امام را مشاهده کردند و به انقلاب گرایش پیدا کردند و امروزه اگر رفتار ناپسندی از مسئولین ببیند یخروجونهم من دین الله افواجا.

ایشان در پایان با انتقاد از وجود برخی مشکلات اقتصادی از جمله معضل بیکاری و برخی مشکلات بانکی در جامعه خواستار تلاش بیشتر دولت در رفع این مشکلات شدند.

توصیه‌های حضرت آیت الله جوادی آملی به وزیر تعاون، کار و امور اجتماعی

ایشان در دیدار با وزیر تعاون، کار و امور اجتماعی در تاریخ ۳۰/۸/۹۲ با اشاره به اینکه دشمنی‌های شیطان پایان یافتنی نیست اظهار کرد: شیطان بزرگترین دشمن هر انسان است و باید همواره مراقب دسیسه‌های شیطان باشیم.

معظم له در ادامه با اشاره به اینکه انسان‌ها باید به فکر جمع‌آوری زاد و توشه برای آخرت باشند تصریح کرد: البته کسی که فقط به فکر جمع آوری زاد و توشه باشد راهی بهشت می‌شود ولی به درجات عالی دست نمی‌یابد.

استاد حوزه علمیه قم با اشاره به سخنی از علامه طباطبایی بیان کرد: ایشان از اساتید خود نقل کرده است که امام حسین(ع) تنها سالی یک بار برای بهشتیان تجلی کرده و اهل بهشت فقط می‌توانند سالی یک بار ایشان را ببیند. انسان گر به دنبال مقصود اصلی باشد ممکن است که به مقام همنشینی اولیاء الله نائل شود.

آیت الله جوادی آملی به برگزاری مراسم‌های عزاداری در سوگ شهادت سرور و سالار شهیدان اشاره کرد و افزود: عزاداری برای سید‌الشهدا امری مقدس است ولی نباید این عزاداری‌ها به گونه‌ای باشد که با بیان مطالب غیرمستند ارزش والای خود را از دست بدهد.

وی با اشاره به اینکه اشک برای امام حسین از پس هفت پرده بیرون می‌آید ادامه داد: نباید چنین اشکی به مباحث باطل آمیخته شود.

این مرجع تقلید در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه در دین مبین اسلام کار امری مقدس و محترم شمرده شده است بیان کرد: باید در جامعه اسلامی فرهنگی صحیح کار را نهادینه کنیم.
ایشان با اشاره به هدف اسلام مبنی بر حفظ کرامت اسلام اظهار کرد: باید نسبت به فعال کردن تعاون‌ها اهتمام داشته باشید و زمینه درآمدزایی برای افراد را مهیا کنید.

حضرت آیت‌الله جوادی‌آملی مسئله تحریم‌های اقتصادی دشمنان را مورد توجه قرار داد و تاکید کرد: با بهره‌گیری از مدیریت صحیح تحریم‌ها تاثیری بر کشور نخواهند داشت.

معظم له به وجود منابع غنی، مراتع، دریاها و... اشاره کرد و افزود: چرا با وجود اینها ما باید از کشور ترکیه علوفه وارد کنیم؛ واضح است که در چنین شرایطی شاهد خواهیم بود که لبنیات هر روز گران می‌شود.

استاد حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه در نظام اسلامی شرایط باید به گونه‌ای پیش برود که مردم به تولید و کار اهتمام داشته باشند تاکید کرد: نظام‌های غیر اسلامی به دنبال این هستند که مردم را مزدور تربیت کنند.

ایشان با اشاره به مذاکرات هسته‌ای در ژنو، برای توفیقات تیم مذاکره کننده هسته‌ای دعا کرد و اظهار داشت: مسئولان باید برای خودکفایی کشور و کاهش تحریم‌ها تلاش و پیگیری‌های لازم را داشته باشند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


kardarblash
Iran, Islamic Republic of
صلی الله علی آیت الله العظمی «جوادی آملی»