جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
 
۰

ترین‌های لیگ برتر و هفته پایانی + فیلم

شنبه ۲۳ فروردين ۱۳۹۳ ساعت ۰۲:۲۷
کد مطلب: 354353
لیگ سیزدهم فوتبال ایران در حالی به پایان رسید که رکوردهای خاصی را با خود به یادگار گذاشت.
ترین‌های لیگ برتر و هفته پایانی + فیلم
به گزارش جهان به نقل از ایسنا، سیزدهمین دوره رقابتهای لیگ برتر با قهرمانی فولاد به پایان رسید. فولاد خوزستان در حالی با ۵۷ امتیاز قهرمانی را جشن گرفت که رکورد بیشترین امتیاز در لیگ‌های شانزده تیمی در اختیار همین تیم و در لیگ چهارم بود. در آن فصل فولادی‌ها با ۶۴ امتیاز قهرمانی را جشن گرفتند.

با توجه به شانزده تیمی شدن لیگ برتر، با مقایسه‌ای میان چهار دوره‌ی رقابت‌های لیگ برتر ایران که شانزده تیمی بوده، به بررسی رکوردهای این چهار سال پرداختیم.

* بیشترین پیروزی

بیشترین پیروزی در این دوره از رقابت‌های لیگ برتر در اختیار پرسپولیس و فولاد با ۱۶پیروزی بود که رکورد تعداد پیروزی در لیگ‌های ۱۶ تیمی ایران در اختیار فولاد با ۱۹ پیروزی در لیگ چهارم بود که این رکورد شکسته نشد.

* کمترین پیروزی

کمترین پیروزی در این دوره از رقابت‌های لیگ برتر با یک پیروزی در اختیار مس کرمان بود. پیش از این راه آهن تهران در لیگ ششم با دو پیروزی این رکورد را در دست داشت.

* بیشتری تساوی

این رکورد هم در این فصل در اختیار مس کرمان بود. این تیم با ۱۹ تساوی در لیگ امسال به رکوردی دست یافت که پیش از این سابقه نداشت. پیش‌تر بالاترین تعداد تساوی در لیگ‌های ۱۶ تیمی در اختیار راه آهن با ۱۴ تساوی در لیگ ششم بود.

* کمترین تساوی

ملوان بندر انزلی با ۶ تساوی در این فصل از رقابت‌ها کمترین تعداد تساوی را داشت. این رکورد با همین تعداد تساوی یکبار در لیگ پنجم توسط این تیم رقم خورده بود و البته در فصل ششم رقابت‌های لیگ برتر هم استقلال اهواز با همین تعداد تساوی لیگ را به پایان رسانده بود.

* بیشترین شکست

در این فصل شش تیم با ۱۳ شکست، بیشترین تعداد باخت را داشتند که در نوع خود رکوردی عجیب بود. صبای قم، استقلال خوزستان، راه آهن، فجرسپاسی، ذوب آهن و داماش مشترکا این رکورد را در دست گرفتند و این درحالی است که شهید قندی یزد در لیگ پنجم با ۱۹ باخت این رکورد را در دست داشت که این رکورد هم از رکوردهایی بود که شکسته نشد.

* کمترین باخت

عنوان شکست ناپذیرترین تیم لیگ برتر در این فصل در اختیار نفت تهران با چهار شکست است. این رکورد در دست استقلال در لیگ پنجم است. آنها در آن فصل تنها سه شکست در کارنامه خودشان داشتند.


* بیشترین گل زده


برترین خط حمله لیگ برتر را در این فصل با ۴۰ گل در اختیار ملوان بود. این رکورد در همه ادوار لیگ‌های شانزده تیمی ایران بی سابقه بوده و هیچ گاه بالاترین تعداد گل‌زده در لیگ برتر تا این حد کم نبوده است. بیشترین گل زده در ادوار شانزده تیمی لیگ برتر در اختیار پاس تهران در لیگ پنجم بود. آنها با ۵۴ گل زده این رکورد را ایجاد کردند.

* کمترین گل زده

ضعیف‌ترین خط حمله لیگ برتر در این فصل در اختیار فجرسپاسی بود. آنها تنها ۲۰ گل به ثمر رساندند. این رکورد پیش از این در اختیار داماش بود که در لیگ چهارم تنها ۱۷ گل به ثمر رساند.

* بهترین خط دفاعی

برترین خط دفاعی لیگ برتر در این فصل در اختیار پرسپولیس با ۱۵ گل خورده است. این رکورد پیش از این در اختیار استقلال در فصل پنجم با ۱۷ گل خورده بود.

* ضعیف‌ترین خط دفاعی

ضعیف‌ترین خط دفاعی لیگ برتر در این فصل در اختیار داماش با ۴۰ گل بود. این رکورد همچنان در اختیار شموشک نوشهر که در لیگ چهارم ۴۹ گل خورده بود باقی ماند.

* بهترین وضعیت تفاضل گل

پرسپولیس با تفاضل مثبت ۱۹ این رکورد را در لیگ به نام خود ثبت کرد. هرچند شاگردان دایی در این فصل نتوانستند رکورد استقلال در لیگ پنجم را بشکنند. استقلال در آن فصل با تفاضل مثبت ۲۷ رکوردی خاص را در این زمینه به جای گذاشت.

* بدترین تفاضل گل

مس کرمان با منفی ۱۵ ضعیف‌ترین تفاضل گل لیگ برتر را ثبت کرد البته آنها نتوانستند در رکورد داماش در لیگ چهارم خللی ایجاد کنند. این تیم گیلانی در آن فصل با ثبت تفاضل منفی ۲۸ رکوردی دست نیافتنی را ثبت کرد.

* آقای گل

ضعیف‌ترین گل زده در لیگ برتر در این فصل رقم خورد. کریم انصاری فرد با ۱۴ گل زده این عنوان را بدست آورد و این درحالیست که بدترین تعداد گل زده برای آقای گل های لیگ برترهای شانزده تیم یدر لیگ ششم با ۱۷ گل زده توسط رجب زاده و اولروم ثبت شده بود.

* بیشترین تغییرات مربیگری

مس کرمان با آوردن چهار مربی در این فصل، بالاترین تعداد تغییرات در کادرفنی‌اش را داشت. مجتبی تقوی، محمود یاوری، پرویز مظلومی و لوکا بوناچیچ مربیان این تیم در این دوره از رقابت‌های لیگ برتر بودند. نکته جالب آنجاست که سال گذشته نفت آبادان با آوردن چهار مربی با نام های کاستا، کاسیمیرو، فیروزی و سالامات هم به سرنوشتی بهتر از مس کرمان دچار نشده بود.

* خشن‌ترین و جوانمردانه‌ترین تیم

ملوان بندر انزلی با ۵۲ کارت زرد و تراکتورسازی و فولاد با تنها گرفتن یک کارت قرمز جوانمردانه ترین فوتبال را به نمایش گذاشتند و از آن طرف راه آهن و داماش با ۶۸ کارت زرد و سپاهان و سایپا با ۶ اخراجی در این دوره از رقابت ها خشن ترین تیم ها بودند.

* رکورد گل‌های زده

در این دوره از رقابت‌های لیگ برتر در مجموع ۳۰ بازی ۴۹۳ بار توپ از خط دروازه‌ها گذشت که این رقم در سه لیگ دیگری که ۱۶ تیمه بودند به این ترتیب بود: لیگ چهارم ۵۴۵ گل، لیگ پنجم ۵۴۱ گل و در لیگ ششم ۵۶۰ گل.

* سایر ترین‌ها و نکات جالب

- از نکات جالب این دوره از لیگ این بود که هیچ یک از تیم‌های لیگ یکی که به لیگ برتر آمده بودند سقوط نکردند.

- استقلال و سپاهان که اولی شش سال متوالی در لیگ قهرمانان آسیا حاضر بود و دومی که هشت سال متوالی در لیگ قهرمانان آسیا حاضر بود، در فصل بعدی این رقابت‌ها حاضر نیستند.

- ضعیف‌ترین آمار گل زده در هفته در این دوره از رقابت‌های لیگ برتر رقم خورد. در هفته بیست و پنجم این دوره از رقابت ها تنها ۶ گل زده شد که در ادوار لیگ برتر بی سابقه بود.

ترین‌های هفته پایانی لیگ برتر

همچنین در هفته سی‌ام رقابت‌‌های لیگ برتر، ۳ تیم قرمزپوش با هم عنوان بهترین تیم هفته را به خود اختصاص دادند.

به گزارش فارس، هفته سی‌ام رقابت‌های لیگ برتر شب گذشته با دومین قهرمانی فولاد خوزستان به پایان رسید.

**در زیر نگاهی می‌اندازیم به نتایج، ترین‌ها و اتفاقات رقم خورده در هفته سی‌ام رقابت‌های لیگ برتر:

استقلال خوزستان صفر - پرسپولیس یک

استقلال یک - تراکتورسازی ۳

گسترش فولاد صفر - فولاد یک

سپاهان یک - نفت صفر

راه‌اهن صفر - ذوب‌آهن یک

فجرسپاسی ۲ - ملوان یک

داماش یک - مس یک

صبا صفر - سایپا صفر

**ترین‌های هفته سی‌ام لیگ برتر:

در هفته سی‌ام رقابت‌ها و در ۸ مسابقه‌ای که برگزار شد ۱۳ گل به ثمر رسید تا در این هفته شاهد میانگین ۱،۶۲ گل در هر مسابقه باشیم.

در این هفته دیدار استقلال و تراکتورسازی با ۴ گل و صبای قم و سایپا که بدون گل به پایان رسید پرگل‌‌ترین و کم‌گل‌ترین دیدارهای هفته معرفی می‌شوند.

**بهترین تیم هفته: سرخ‌ها

در هفته پایانی لیگ برتر فولاد با برتری مقابل گسترش فولاد کار قهرمانی را یکسره کرد؛ پرسپولیس با یک برتری خارج از خانه برابر استقلال خوزستان پس از ۳ سال سهمیه آسیا را به دست آورد و نایب قهرمان شد و تراکتورسازی نیز در تهران آرزوهای استقلال را نقش بر آب کرد تا هر ۳ تیم سرخ پوش لیگ برتر به عنوان بهترین تیم هفته انتخاب شوند.

**ناکام هفته: آبی‌ها

در این هفته استقلال که حتی قبل از برگزاری هفته سی‌ام از شانس بالایی برای قهرمانی نیز برخوردار بود مقابل تراکتورسازی شکست سنگینی را متحمل شد تا آبی‌پوشان پس از ۶ فصل حضور پیاپی در آسیا، برای فصل آینده از حضور در رقابت‌های باشگاهی قاره کهن محروم شوند.

داماش نیز با تساوی برابر مس کرمان به همراه تیم کرمانی راهی رقابت‌های لیگ دسته اول شد تا به این ترتیب دو تیم آبی‌پوش به عنوان ناکامان هفته معرفی شوند.

**بازیکن هفته: مهرداد جماعتی

در هفته سی‌ام مهرداد جماعتی توانست مهم‌ترین گل دوران بازی‌گری‌اش را به ثمر رسانده و فولاد را برای دومین‌بار در تاریخ ۱۳ ساله رقابت‌های لیگ برتر قهرمان کند تا به این ترتیب هافبک فولاد که گل قهرمانی تیمش را به ثمر رساند، عنوان بهترین بازیکن هفته را به خود اختصاص دهد.

**مربی هفته: تونی اولیویرا

حساس‌ترین دیدار هفته بین تیم‌های استقلال و تراکتورسازی با برتری تیم تبریزی به پایان رسید تا تراکتور با تفکرات مربی پرتغالی خود، جنگ تمام عیار ورزشگاه آزادی را به سود خود به پایان برساند.

در این هفته فولاد در خانه گسترش ۳ امتیاز حساس قهرمانی را به دست آورد تا فرکی نیز در بین مربیان خوب هفته باشد.

**انصاری‌فرد آقای گل لیگ سیزدهم شد

در پایان فصل سیزدهم رقابت‌های لیگ برتر باشگاه‌های ایران کریم انصاری‌فرد از تراکتورسازی تبریز با زدن ۱۴ گل به عنوان آقای گل رقابت‌های این فصل انتخاب شد.

*رده‌بندی گلزنان در پایان فصل سیزدهم به شرح زیر است:

۱۴ گل: کریم انصاری‌فرد (تراکتورسازی)

۱۳ گل: رضا عنایتی (صبای قم)

۱۲ گل: مهرداد بایرامی (گسترش فولاد)

۱۱ گل: رضا نوروزی (نفت تهران) - مهدی دغاغله (ملوان)
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *