پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۰

بی‌اعتنایی سران عرب به آوارگان سوری

چهارشنبه ۱۱ شهريور ۱۳۹۴ ساعت ۱۰:۰۸
کد مطلب: 442157
این روزهای آوارگان سوری و عراقی به بحرانی برای جهانی تبدیل شده‌اند و وضعیت نابسامان و دردآور آنها جهان را بهت زده کرده اما در این میان شیخ‌نشین‌های خلیج فارس با ثروت‌های افسانه‌ای تنها نظاره‌گر هستند.
به گزارش جهان به نقل از فارس، این روزهای بحران آوارگان سوری و عراقی جهان را بهت زده کرده است و اخبار هولناک درباره مرگ جمعی صدها انسان در کمتر از شش ماه منجر به نگرانی فزاینده‌ای شده است.

وزرای کشور و دادگستری کشورهای اتحادیه اروپا برای بررسی این وضعیت، نشست اضطراری برگزار می‌کنند و رسانه‌ها نیز هر روز چند گزارش درباره وضعیت بد آوارگان منتشر می‌کنند به طوری که می‌توان ادعا کرد که این بحران انسانی به سوژه‌ای تکراری برای روزنامه‌نگاران بدل شده است.

از ماه ژانویه تا ژوئیه (تیر و مرداد)، ورود ۳۴۰ هزار پناهجو در اروپا ثبت شده و این به معنای ۱۷۵ درصد افزایش است. تنها در یک هفته ۱۱ هزار نفر پناهجو به جزایر یونان وارد شدند و در همین زمان پنج هزارو پانصد پناهجو به ایتالیا و بین شش تا هفت هزار پناهجو از طریق بالکان وارد مجارستان شده اند.

بنابرگزارش کمیساریای عالی سازمان ملل از ژانویه سال جاری تاکنون بیش از ۳۰۰ هزار نفر از راه دریای مدیترانه وارد اروپا شده‌اند و در این میان حدود ۲۵۰۰ پناهجو نیز در میانه این راه جانشان را از دست داده‌اند.

بی‌شک مقصر اصلی این تراژدی انسانی کسانی هستند که با شعله‌ور کردن جنگ در سوریه چنین شرایطی را رقم بزنند. بحران سوریه علاوه بر اینکه منجر به کشته شدن ۲۰۰ هزار نفر و زخمی شدن ۵۰۰ هزار تن شده منجر به آوارگی هشت میلیون انسان شده است.

در این میان ۳.۸ میلیون نفر از سوری‌ها که خانه و کاشانه خود را ترک کرده‌اند از کشورشان خارج شده‌اند که ۹۵ درصد از این آواره‌ها در پنج کشور ترکیه، لبنان، اردن، عراق و مصر حضور دارند که براساس گزارش‌ کمیساریای آوارگان ۱.۶ میلیون در ترکیه، ۱.۱ میلیون نفر در لبنان، ۶۱۸ هزار نفر در اردن، ۲۲۵ هزار نفر در عراق و ۱۴۲ هزار تن نیز مصر هستند.

در این میان کشورهای حاشیه خلیج فارس که به برکت فروش نفت و گاز جزء ثروتمندترین کشورهای جهان به حساب می‌آیند، هیچ‌گاه حاضر به پذیرش آوارگان سوری نشده‌اند و حتی از دادن کمک‌های مالی به آوارگان که در اردوگاه‌ها شرایط دشواری دارند، خودداری می‌کنند.

این در حالی است که همین کشورهای شیخ نشین نقش مهمی در دامن زدن به مشکلات سوریه و تبدیل اعتزاضات به جنگ داخلی داشتند و با هزینه کردن میلیون‌ها دلار، سوریه را به سرزمین سوخته تبدیل کردند.

عربستان، امارات و قطر که در روزهای پر آشوب در مصر، سوریه و عراق خود را رهبران جهان عرب می‌دانند و با وجود ارتش‌های ضعیف و تنها به مدد داشتن دلارهای نفتی خود را رهبران جهان عرب می‌دانند در قبال تراژدی انسانی که امروز در خاورمیانه جریان دارد هیچ واکنشی ندارند.

میلیاردرهای سعودی، اماراتی و قطری مسئولیتی در قبال آوارگان بی‌پناه و گرسنه سوری و عراقی احساس نمی‌کنند و تنها زمانی که قرار است با هدایت آمریکا و اسرائیل علیه ایران موضع بگیرند، خود را به عنوان رهبران جهان عرب و بزرگان منطقه جا می‌زنند.

بی‌مسئولیتی کشورهای تازه به دوران رسیده حاشیه خلیج فارس که بدون توجه به محیط اطراف خود دلارهای نفتی را در راستای جنگ افروزی حالا خاورمیانه را در بحران‌ترین وضعیت ممکن قرار داده و جنگ داخلی در کشورهای سوریه، عراق، لیبی فرگیر شده و احتمال سرایت این بحران به کشورهای همسایه یعنی لبنان، ترکیه، اردن، تونس و مصر هم وجود دارد که در همه جای این بحران‌ها ردپای دلارهای نفتی شیخ نشین‌ها وجود دارد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *