پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 25 Apr 2024
 
۰
۲
پس لرزه های بمب گذاری در ترکیه؛

اهدافی که در پس انفجارهای آنکارا نهفته است

دوشنبه ۲۰ مهر ۱۳۹۴ ساعت ۱۰:۰۵
کد مطلب: 449556
اردوغان و حزب کردی دموکراتیک خلق های ترکیه در حالی که تنها ۱۰ روز تا انتخابات پارلمانی این کشور باقی مانده همدیگر را متهم به حمایت از تروریسم می کنند.
اهدافی که در پس انفجارهای آنکارا نهفته است
گروه بین الملل "جهان نيوز" _  روز شنبه بسیاری از سازمان های کارگری ترکیه راهپیمایی تحت عنوان «راهپیمایی صلح» در میدان صحیه آنکارا در نزدیکی ایستگاه اصلی قطار این شهر ترتیب دادند. ساعت ۱۰ صبح شرکت کنندگان در این راهپیمایی که از شهرهای مختلف خود را به میدان صحیه رسانده بودند شروع به تجمع در این محل کردند.

ساعت ۱۰:۰۴ دقیقه اولین بمب در این محل منفجر شد و به فاصله چند ثانیه بعد از آن هم بمب دوم در میان تجمع کنندگان منفجر شد. انفجارهایی که موجب مرگ بیش از ۱۰۰ نفر در پایتخت ترکیه شد.

ساعاتی بعد از این انفجارها «احمد داود اوغلو» نخست وزیر ترکیه اعلام کرد نشانه های وجود دارد که نشان می دهد این انفجارها انتحاری بوده است و احتمالا توسط گروه تروریستی داعش یا پ ک ک انجام شده است، این اظهارات داود اوغلو در حالی مطرح شدند که برخی کارشناسان به علت قدرت انفجارها بر این باورند که بمب ها در داخل ساک جا سازی شده بودند.

همچنین تصاویر منتشر شده توسط معاون حزب جمهوری خلق در صفحه تویتر وی نشان می دهد که نوع بمب بکار رفته از نوع خوشه ای بوده است و شبیه همان بمبی است که در انفجار ۲۰ جولای در شانلی اورفا بکار گرفته شده بود.

گزارش ها حکایت از آن دارد که نیروهای پلیس برای بازرسی های بدنی شرکت کنندگان در راهپیمایی صرفا در خود میدان مستقر شده بودند به همین دلیل افرادی که در مقابل ایستگاه قطار بوده اند مورد بازرسی بدنی قرار نگرفته اند، امری که اتهاماتی را متوجه پلیس این کشور و نیروهای امنیتی آن می کند.

ساعاتی بعد از آنکه نخست وزیر ترکیه انگشت اتهام را به سمت حزب منحله کارگران کرد (پ ک ک) نشانه رفت، «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه با صدور بیانیه ای با محکوم کردن انفجارها و نفرت انگیز خواندن آنها بطور تلویحی رهبران حزب کردی دموکراتیک خلق ها را اصلی ترین حامیان گروه پ ک ک خوانده و از سکوت آنها در قبال حملات پ ک ک به نیروهای پلیس و ارتش ترکیه انتقاد کرد.

در واکنش به این اظهارات «صلاح الدین دمیرتاش» رئیس حزب کردی دموکراتیک خلق ها با حمله به حزب حاکم عدالت و توسعه گفت: دست های حزب عدالت و توسعه به خون آغشته است و این حزب حامی اصلی این اقدام تروریستی است.

دمیرتاش در دفتر مرکزی حزبش در آنکار خطاب به خبرنگاران گفت: در این کشور شما فقط باید از دولت حمایت کنید. زیرا هر کسی علیه دولت صحبت کند هدف گلوله قرار می گیرد و از اساسی ترین حقوق خود محروم می شود. وی در ادامه گفت: اگر در این کشور کودکی بطرف پلیس سنگ پرتاب کند هدف گلوله قرار می گیرد.

دمیرتاش با ذکر این نکته که هر وقت حزبش وارد رقابت انتخاباتی می شود چنین حملاتی اتفاق می افتد تصریح کرد که حملات روز گذشته آنکارا به طرفداران حزب وی و سازمان های کارگری تداعی کننده جملات ماه جولای در شهر سوروج در استان شانلی اورفا است که در جریان آن ۲۷ دانشجو که قصد امداد رسانی به شهر کوبانی (عین العرب) در مرز سوریه را داشتند کشته شدند.

دمیرتاش گفت: دولت می خواهد ما را ساکت کند اما ما به تلاش های صلح آمیز خودمان ادامه خواهیم داد و آنها نخواهند توانست ما را با چنین اقداماتی متوقف کنند.

حملات حزب حاکم و حزب دموکراتیک خلق ها در حالی علیه یکدیگر صورت می گیرد که احزاب مخالف این کشور با متهم کردن اردوغان به ایجاد تنش ها و درگیری ها بر این باورند که وی قصد دارد انتخابات زود هنگام پارلمانی اول نوامبر را در فضایی امنیتی و بسته برگزار کند تا شاید بتواند در این فضا با حذف احزاب نزدیک به کردها که عامل اصلی شکست حزب وی در انتخابات پارلمانی گذشته بودند بار دیگر بتواند اکثریت پارلمان را به دست گیرد تا از این طریق به رویای خود برای تبدیل نظام پارلمانی این کشور به نظام ریاست جمهوری جامه عمل بپوشاند،

هر چند از آغاز درگیری ها تا کنون عاقلانه عمل کردن رهبران احزاب کرد این کشور و دعوت آنها به آرامش مانع از پیشبرد این هدف احتمالی حزب حاکم شده است.

حزب دموکراتیک خلق ها در انتخابات دور قبل پارلمانی ترکیه توانست با کسب ۱۳ درصد آرای ماخوذه با عبور از حد نصاب ۱۰ درصدی وارد پارلمان ترکیه شود امری که موجب شد تا حزب حاکم عدالت و توسعه که خاستگاه اردوغان رئیس جمهور ترکیه است اکثریت ۱۲ ساله در پارلمان را از دست دهد و نتواند دولت تک حزبی مد نظر خود را تشکیل دهد.

در پی این شکست انتخاباتی اردوغان، داود اوغلو را مامور تشکیل دولت ائتلافی کرد اما به گفته بسیاری از کارشناسان با مانع تراشی بر سر راه مذاکرات، رایزنی ها را به شکست کشاند تا انتخابات زودهنگام پارلمانی برگزار شود.

به اعتقاد تحلیلگران استراتژی اردوغان این بار تلاش برای حذف حزب دموکراتیک خلق ها با ایجاد تنش و درگیری بود. اردوغان با اعلام شکست مذاکرات صلح با کردها حملات علیه گروه پ ک ک را آغاز کرد و همواره احزاب نزدیک به کردها را به حمایت از تروریسم متهم کرد تا از این طریق موجبات حذف آنان از عرصه انتخاباتی را فراهم کند.

انفجار روز گذشته آنکارا و کشته و مجروح شدن بیش از ۳۵۰ نفر از شهروندان ترک و اتهام زنی اردوغان علیه احزاب کردی در حالی صورت می گیرد که ۱۰ روز تا انتخابات پارلمانی این کشور بیشتر باقی نمانده است و نظر سنجی ها نشان می دهد بار دیگر حزب دموکراتیک خلق ها قادر خواهد بود با عبور از حد نصاب ۱۰ درصدی وارد پارلمان این کشور شود، امری که موجب پایان رویای اردوغان برای تبدیل نظام پارلمانی این کشور به ریاست جمهوری خواهد شد.
پیمان یزدانی
مرجع : مهر
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
...و این دیکتاتور خونریز
آتش به خانه آتش بیار معرکه افتاد.
.
"...و سیعلم الذین ظلموا ای منقلب ینقلبون"
اگر در ایران از یک پسر 15 ساله عامل اصلی بمب گذاری را سوأل کنید انگشت اشاره به سمت دولت ترکیه می گیرد. با یک تیر دو نشان. هم مخالفان را می کشد هم سعی می کند دلسوزی جماعت ترک را برای خود بخرد.